Miten pärjäätte jos tuo lakko toteutuu helmikuussa lidlin,prisman,toknannien yms muiden kaikkien suhteen?
Ja kuinka todennäköistä tuo on?
https://www.iltalehti.fi/talous/a/22a3bb9e-702c-4383-88e6-15280d916f00
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Oon käynyt kaupassa viimeksi viime sunnuntaina. Selviäisimme vielä helposti ainakin kuukauden käymättä ostoksilla. Toki sitten emme enää voisi niin vapaasti valita, mitä söisimme, mutta meillä on aina valmiina useammanlaista pastaa, nuudeleita, papuja, riisiä, tortillalättyjä, jauhoja, kuivahiivaa ja hiutaleita sekä esim. tomaattisäilykkeitä. Arkkupakastin on täynnä riistaa ja kaappipakastin pullollaan marjoja. Eikö tämmmöinen ole ihan normaalia? No okei, kaikilla ei ole pakastin täynnä riistaa, mutta edes nuo muut?
Helmikuu alkoi, ei ole marjosta jäljellä kuin alle puolet.
Lakko alkaa maanantaina 17.2. Joka aikoo hamstrata, sanoisin, että jo edellisenä viikonloppuna on pahasti myöhässä. Eläkeläiset ovat imuroineet ostoskärryihinsä kaikki suosikkituotteet jo hyvän aikaa sitä ennen. Oikea aika hamstarukselle on viikkoa ennen ko. weekendiä.Wink wink!
Mikä ihme eläkeläisten parjaus on menossa?
Voin keitellä puuroa ja käydä macissa ja aasiabuffassa jos punikit lakkoilee
Maanantaista torstaihin lähikauppani eivät ole auki. Pitää käydä lähimmissä burgeripaikoissa sitten syömässä, ei siinä muu oikein auta.
Vierailija kirjoitti:
Kaupat on auki, siellä on vaan vähemmän työntekijöitä.
ja aukioloajat ovat rajoitetummat, niin oli viime lakonkin aikaan. Samoin joissain tuoteryhmissä voi olla puutteita, kun taitaa koskea tuo lakko tavaran kuljetuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon käynyt kaupassa viimeksi viime sunnuntaina. Selviäisimme vielä helposti ainakin kuukauden käymättä ostoksilla. Toki sitten emme enää voisi niin vapaasti valita, mitä söisimme, mutta meillä on aina valmiina useammanlaista pastaa, nuudeleita, papuja, riisiä, tortillalättyjä, jauhoja, kuivahiivaa ja hiutaleita sekä esim. tomaattisäilykkeitä. Arkkupakastin on täynnä riistaa ja kaappipakastin pullollaan marjoja. Eikö tämmmöinen ole ihan normaalia? No okei, kaikilla ei ole pakastin täynnä riistaa, mutta edes nuo muut?
Helmikuu alkoi, ei ole marjosta jäljellä kuin alle puolet.
Minulla on, ostin pari viikkoa sitten pakkasen täyteen paikalliselta tilalta.
Moni kaupoista on varmasti auki, ostettavaa on vain vähemmän. Kun ostaa jotain etukäteen niin viikon selviää ihan hyvin. Lisäksi voi syödä ravintolassa. Lakkoilijoille jää tästäkin lakosta vain tyhjä arpa käteen.
Miljoonatuloinen ökykauppias on kerrankin mahdollista nähdä kassahihnan äärellä! JESS!!
Minulla on viikon kotivara ja ostan viikon ruuat kerralla, eli hyvin pärjään. Tosin kaikki kaupat eivät mene kiinni, esimerkiksi oma lähikauppani oli edellisen lakon aikaan auki täysin normaalisti.
Ei mitään ongelmia, sillä asun maalla (saaristo) ja ostokset tehdään 1-1.5vk välein. Hyvin pärjättäisiin 2-3 vk mitään ostamatta, kun kotivara ja hyvät säilytystilat.
En halua tuhlata aikaani kaupassa juoksemiseen, kun en pidä siitä.
Kun on jo vuosien ajan ollut kotona kotivara, niin ei haittaa kiinniolot, eikä sähkökatkot. Tosin olen muutenkin kaupassa töissä, niin osaan varautua ilman mitään kriisejäkin. Ja sitä vessapaperia on ihan turha kerätä varastoon.
Kaupat ovat todennäköisesti auki, ja ainakin isoissa cittareissa kauppiaat tekevät kaikkensa, että raha kilisee kassaan. Kyllä se silti häiriöitä aiheuttaa, kun tavarakuljetukset ovat ensin lakossa.
Ja muistakaa nyt sitten sellainen asia, että kauppaketjut ovat tehneet kovaa tulosta vuosien ajan, hintoja on nostettu reippaasti, vaikka nyt näön vuoksi myös vähän laskettu. Henkilökunnan määrä vähenee vähenemistään ilman lakkojakin, ja työtunteja annetaan niin vähän, että sillä palkalla ei elä. Työmäärä sen sijaan on ollut lisääntymään päin. Onko teistä oikein, että yhteiskunta joutuu auttamaan tukien muodossa näitä, joille ei raaskita antaa toimeentuloon riittäviä tunteja? Pörssiyhtiö, joka saa myös yritystukea kiittää varmasti.
Olen osannut ennakoida. Mulla on hätävaraa kotona helposti parin viikon tarpeisiin
Lakot kohdistuu pääasiassa yrityksiin. Miksi esim Helsingin tai muun kaupungin palkkalistoilla oleva väki ei lakkoile (pl sair.hoito) tai vaikka Kelan porukka. Valtiollahan on tunnetusti huonommat palkat ylipäätään kuin yksityisellä puolella.
Helvetin hyvin. Persut menee ilmaiseksi kassalle istumaan ja pitää Suomen pinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kun on jo vuosien ajan ollut kotona kotivara, niin ei haittaa kiinniolot, eikä sähkökatkot. Tosin olen muutenkin kaupassa töissä, niin osaan varautua ilman mitään kriisejäkin. Ja sitä vessapaperia on ihan turha kerätä varastoon.
Kaupat ovat todennäköisesti auki, ja ainakin isoissa cittareissa kauppiaat tekevät kaikkensa, että raha kilisee kassaan. Kyllä se silti häiriöitä aiheuttaa, kun tavarakuljetukset ovat ensin lakossa.
Kun logistiikan lakko on tiedosa, kauppiaat osaavat tilata vähän isommat erät ennen lakkoa. Tuoretavaraa voi olla vähän heikommin tarjolla viimeisinä päivinä, mutta ei täällä kukaan nälkään kuole.
Vierailija kirjoitti:
Lakot kohdistuu pääasiassa yrityksiin. Miksi esim Helsingin tai muun kaupungin palkkalistoilla oleva väki ei lakkoile (pl sair.hoito) tai vaikka Kelan porukka. Valtiollahan on tunnetusti huonommat palkat ylipäätään kuin yksityisellä puolella.
Nämä lakot ovat sidoksissa työehtosopimusten päättymiseen. Esim Helsingin kaupungin lakot olisivat vuorossa myöhemmin keväällä niillä käytössä olevien tessien päättymisen mukaan. Pamin lakot taas toteutuvat yrityksissä, koska pamilaiset työskentelevät niissä.
Monikaan matalapalkka-aloilla ei haluaisi tai ei ole varaa lakkoihin. Mahdollinen palkan vähäinen nousu ei korvaa menetyksiä moniin kuukausiin. Lakkotouhut ovat menneen maailman sydeemejä, joita jäsenmaksuja ja valtaa tavoittelevat liitot johtajineen tekohengittävät yhä kynsin ja hampain.
Osa kaupoista pysyy varmasti auki kauppias- ja esimiesvoimin. No hätä! Hekin saavat kenttätason kokemusta muutaman päivän ajan. Jotkut puhuvat tässä asiayhteydessä ns. oikeista töistä...