Miten voi olla mahdollista että joillakin keski-ikäisillä ei ole yhtään omaisuutta?
Itse olen vasta 33 vuotias, minulla on sijoitussalkku joka on noin 100 000e, pian velaton asunto jonka arvo on 200 000e, velaton auto ja vähän sukan varressa on myös rahaa. Miten siis voi olla mahdollista että jotkut keski-ikäiset ei ole kerryttäny itselleen yhtään varallisuutta? Jotkut asuu vuokralla eikä ne omista edes henkilöautoa.
Minne te laitatte rahanne?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät ansaitse niin paljoa, että jäisi säästöön juurikaan mitään. Sattuu onnettomuuksia, menee työpaikka alta, ei edes koskaan pääse työuran alkuun, avioero, konkurssi jne. jne. Jopa ihan huono tuuri.
Ja tässä joukossa on todennäköisesti hyvinkin kyvykkäitä ihmisiä.
Niin. Kaikkihan on aina niiden muiden vika. Suurin osa omasta ikäluokastani on saanut omaisuutta hankiittua, vaikka tulot eivät ole olleet suuren suuret. Sehän riippuu vain ihmisen omista valinnoista. Odotatko että saat lottoamalla joskus itsellesi asunnon, vai laitatko senkin rahasumman mieluummin nyt säästöön? Pystytkö ohittamaan mac donaldsin? entä kuinka tärkeää sulle on matkustaa ulkomailla, sisustaa jatkuvasti kotia ja ostaa uusia vaatteita. Laitatko itse kotona ruokaa, vai otatko aina jotain kalliimpaa. Tarvitsetko välttämättä autoa ja jos tarvitset, niin minkälainen auto riittää, käytkö iltariennoissa, mitä lapsesi harrastavat,
Ihmisen elämä on valintoja ja ne valinnat tehdään aina itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta omaisuuden haaliminen, vähällä pärjää ja on huoletonta.
Tuohan se on selitys kun on lusikalla annettu. Vaan onhan se ilmava - tuulen huuhtoma perse.
Ja sitten hirveä narina niistä "ahneista" ihmisistä jotka on hankkineet omaisuutta vanhuuden turvaksi ja omille lapsille perinnöksi
Myy kaikki omaisuutesi ja jaa rahat köyhille, sanoi Jeesus. Mitä rikas ajatteli? Päätti varmaaan jatkaa aarteiden keräämistä maan päälle, jossa ruoste pilaa ja koit syövät .
niin on vaikea rikkaan pelastua!
mulla ei oo kotia täällä ajassa, mutta taivaassa on, ja se on hieno,!
Minulla synnynnäinen vamma on estänyt työnsaannin. Opiskeluun se ei ollut este, joten akateeminen tutkinto löytyy. Vasta yli 50 vuotiaana selvisi mistä on kysymys, ja sain oikean hoidon. Vamma ei kuitenkaan ole niin paha, että se oikeuttaisi työkyvyttömyyseläkkeeseen. Olen työhaluinen, ja omasta mielestäni myös työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on paska maa.
Suomen verotus + hintataso ja matalat palkat varmistaa että tilipäivänä menee pakollisiin kuluihin suurinosa sen jälkeen palkasta menee ruokakauppaan. 2000-2400e/kk palkasta ei paljon säästelllä. Ruoka maksaa tänäpäivänä niin hemmetisti. Tähän päälle vielä lapsia niin ei hyvää päivää
Vierailija kirjoitti:
Ei täältä mitään mukaan saa kun aika koittaa.
Ei saa joo eli kannattaa olla koko elämä perseauki kelan tuilla kun ei täältä saa mitään mukaa.huomenta sinne neukku kuutioon.
Aloittajan tyhjään päähän ei mahdu totuutta liekö itsekäs. Ihmisillä on erilaisia asioita jonka vuoksi elämä muodostuu kovin hankalaksi
Jotkut valmistuivat ammattiin 1990-luvun laman keskelle. Töitä ei saanut. Ja kun niitä sitten alkoi saamaan, oli takana 1-2 vuotta työttömyyttä. Jokainen työnantaja palkkaa mieluummin suoraan koulun penkiltä tulevan kuin 2 vuotta työttömänä olleen, jossa ei ole työkokemusta.
Siinä sitten uutta ammattia opiskelemaan. Vähintään 25v, kun valmistuu. Se taustalla kummitteleva työttömyysjakso on haitta sekä rekrytoijan mielestä että oman pään sisällä. Mutta jos niitä töitä vihdoin sai, piti alkaa maksamaan opintolainoja pois. Palkankorotusta ei uskalla pyytää, koska on alitajuinen pelko, että jos liikaa maksetaan, menee firma nurin ja on taas työttömänä.
AP:n mielestä se johtuu ihan puhtaasti meidän 90-lubvun laman aikana valmistuneiden omista valinnoista, että satuimme valmistumaan juuri silloin.
AP on ihan itse päättänyt, milloin ja millaiseen perheeseen syntyy. Hän on myös päättänyt päästä siihen kouluun, mihin meni. Hänen työnantajansa ei valinnut häntä työntekijäksi, vaan hän itse vain meni sinne töihin. On myös saanut itse päättää, kuinka paljon hänelle maksetaan palkkaa. Jne.
Ja en nyt väitä, etteikö ihmisen omilla päätöksillä olisi vaikutusta. Mutta ei ne kaikkea selitä. Jokaisen elämään vaikuttaa ympäristötekijät ja muiden ihmisten tekemät päätökset, niiden omien valintojen ja päätösten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiin on mennyt rahat. Kolme lasta on maksanut tässä 20 vuoden aikana aika paljon.
Onko mitään järkeä tehdä lapsia tälläiseen maahan? Lapset vaatii myös rahaa.
Itse en ainakaan meinaa tänne lapsia tehdä.
ap
Joku on sinutkin synnyttänyt. Kysy äidiltäsi ja isältäsi oliko siinä mitään järkeä.
Lapsiin ja asumiseen. Meilläkin taloudessa 180ke bruttotulot vuodessa, mutta kaikki tulee, mikä menee. Kesällä käydään lasten kanssa huvipuistossa eli ei edes matkustella.
Osakesalkku ei taida olla mikään varma omaisuus, ne kurssithan muuttuvat jatkuvasti, mieluummin selvää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiin ja asumiseen. Meilläkin taloudessa 180ke bruttotulot vuodessa, mutta kaikki tulee, mikä menee. Kesällä käydään lasten kanssa huvipuistossa eli ei edes matkustella.
aika kovat tulot ei varaa matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Osakesalkku ei taida olla mikään varma omaisuus, ne kurssithan muuttuvat jatkuvasti, mieluummin selvää rahaa.
Osakkeet voi tulla seuraavana päivänä vauhdilla alas. säästötililtä ne ei muutu miinus merkkiseksi :)
Vierailija kirjoitti:
Noilla tuloilla jos elätte kädestä suuhun, on teillä todella heikot taloustaidot/ongelmia rahankäytössä. Nyt kannattaisi ryhdistäytyä.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot!
Titityy. Sairastuin mieleltäni, tuli siinä sitten tuhlattua kämpät ja säästöt. En viitsi nyt avata enempää, mutta "hullujenhuoneellakin" vietin aikaa. Elämä voi olla joskus sellaista, en jaksa enää moista surra, pikemminkin olen tyytyväinen, että olen nyt paremmilla vesillä, ja tulevaisuus näyttää taas edes jotenkin hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiin on mennyt rahat. Kolme lasta on maksanut tässä 20 vuoden aikana aika paljon.
Onko mitään järkeä tehdä lapsia tälläiseen maahan? Lapset vaatii myös rahaa.
Itse en ainakaan meinaa tänne lapsia tehdä.
ap
Joku on sinutkin synnyttänyt. Kysy äidiltäsi ja isältäsi oliko siinä mitään järkeä.
Minä ole kysynyt eikä ollut mitään järkeä. Jos olisi ollut järki päässä, parempi olisi ollut pysyä lapsettomana.
Joskus oli rahaa ja omaisuutta. Nyt viisikymppisenä vain paljon velkaa, meni yritys alta. Tuli ainakin yritettyä, ja useamman vuoden meni tosi hyvin. Nyt aloitellut elämää vuokrakämpässä yksin, onneksi lapset ovat fiksuja, terveitä ja opiskelevat hyviin ammatteihin. Itse kyllä pärjään näinkin, en kadehdi ketään. Tulot ihan ok nykyäänkin, vaikkei mitään jää käteen velkojen vuoksi.
Olen samaa mieltä kuin aloittaja. Kyseessä lienee kuitenkin myös luonne-ero. Itse olen turvallisuushakuinen, eli olisin huolissani jos tili olisi tyhjä. Siksi se ei koskaan ole tyhjä. Olen myös sillä tavalla pihi, että olen tullut toimeen tosi vähällä. Nuorena asuin solussa, söin opiskelijaravintolassa, lainasin oppikirjat kirjastosta, matkustin halvalla, en omistanut autoa. Nämä oli kaikki valintoja, mutta myös opiskelukaverit elivät näin. Valmistuessani minulla oli tilillä 5000 euroa (jonka säästin usean vuoden kesätöistä).
Kun pääsin työelämään, niin jatkoin samanlaista elämää. Halpa asunto, itse kokkailu jne. Elämä oli oikein kivaa ja hyvää. Kun lapset syntyi, niin suunnittelin, säästin, ostin käytettyä jne. Ja aloin sijoittaa! Sijoittaminen on tärkeää.
Nyt keski-ikäisenä minulla on rahaa, koska olen vuosia ja vuosia säästänyt ja elänyt järkevästi. Varallisuuden kerryttäminen on maraton.