Miten voi olla mahdollista että joillakin keski-ikäisillä ei ole yhtään omaisuutta?
Itse olen vasta 33 vuotias, minulla on sijoitussalkku joka on noin 100 000e, pian velaton asunto jonka arvo on 200 000e, velaton auto ja vähän sukan varressa on myös rahaa. Miten siis voi olla mahdollista että jotkut keski-ikäiset ei ole kerryttäny itselleen yhtään varallisuutta? Jotkut asuu vuokralla eikä ne omista edes henkilöautoa.
Minne te laitatte rahanne?
Kommentit (403)
Kun on opiskellut nuorena järkevän yliopistotutkinnon, niin rahaa jää säästöön ihan kivasti.
Jos olet elänyt sossun rahoilla et ole edes saanut säästää ja sijoittaa yhtään mitään. Tähän voi olla monia syitä, kuten sairaus, työttömyys, väkivallan uhriksi joutuminen jne.
Meillä ei ole, mutta puoliso ainoa lapsi ja tulee perinnöksi asunto ja kesämökki.
Myös itse saan perintöä.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta ja moni saa perintöä.
Oma tyhmyys estänyt. Riittääkö syyksi? Itsepä elämäni elän, ei tarvitse ap:n ihmetellä moista. Olen ns."hyvästä suvusta", ja kyllä siellä on ihmetelty vuosikymmenten aikana valintojani kymmeniä kertoa.
No, potkulaki tulee keväällä voimaan.
Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin eikä omistusasuntoon saa asumistukea.
Työmarkkinatuki on 595 netto.
Osa muuttaa perintöasuntoon ja toisille tulee maksettavaksi toisen asunnon kulut varsinkin kun on vaikea myydä. Kaikki kun ei saa lainaa ja tulee potkulaki.
Vierailija kirjoitti:
No, potkulaki tulee keväällä voimaan.
Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin eikä omistusasuntoon saa asumistukea.
Työmarkkinatuki on 595 netto.
No aika tollo pitää olla jos on vuosia töissä eikä kuulu edes mihinkään kassaan. Sieltä saa enemmän rahaa kuin Kelan työmarkkinatuki.
90-luvun lama, työttömyys, pienipalkkainen ala, konkurssi, 2 lasta, ei perintöjä tms omaisuutta. Ei paljon jäänyt säästöön. Eikä jää edelleenkään. Sellasta se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät ansaitse niin paljoa, että jäisi säästöön juurikaan mitään. Sattuu onnettomuuksia, menee työpaikka alta, ei edes koskaan pääse työuran alkuun, avioero, konkurssi jne. jne. Jopa ihan huono tuuri.
Ja tässä joukossa on todennäköisesti hyvinkin kyvykkäitä ihmisiä.
Niin. Kaikkihan on aina niiden muiden vika. Suurin osa omasta ikäluokastani on saanut omaisuutta hankiittua, vaikka tulot eivät ole olleet suuren suuret. Sehän riippuu vain ihmisen omista valinnoista. Odotatko että saat lottoamalla joskus itsellesi asunnon, vai laitatko senkin rahasumman mieluummin nyt säästöön? Pystytkö ohittamaan mac donaldsin? entä kuinka tärkeää sulle on matkustaa ulkomailla, sisustaa jatkuvasti kotia ja ostaa uusia vaatteita. Laitatko itse kotona ruokaa, vai otatko aina jotain kalliimpaa. Tarvitsetko välttämättä autoa ja jos tarvitset, niin minkälainen a
Relaa nyt vähän paasauksessasi. Jos esim.sairastuu syöpään pienituloisena, niin aikamoinen fakiiri pitää olla ettei talous kyykähdä. Minusta on myös hienoa, että moni valitsee perhe-elämän näinkin lapsivihamielisessä maassa.
Totta on, että elämä on usein valintoja (ei aina). Itse valitsin yh:na seinien ja materian sijaan matkustaa lapseni kanssa. Muistojen lisäksi nuorestani tuli avarakatseinen, kielitaitoinen ja ystäviä löytyy eri puolilta maapalloa (ammattiinkin opiskelee kv-alalle).
Rahaa säästyy nykyisin hyvin, kun lapsi on jo aikuinen. Minulla on uudehko auto ja joka kuukausi kasvava jemmaraha pahan päivän varalle. Sijoitusrahastoon laitan pienen summan joka kuukausi.
Suomalaisten keskimääräinen perintö on muutamia kymppitonneja. Aika pieniä summia siis peritään, pl. AV:llä. Toisaalta, elämä on kallista täällä, korkea verotus ja mikropalkat siihen lisäksi. Itselleni on tärkeää säästää, mutta myös "tuhlata", sillä elämä on tässä ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kun on opiskellut nuorena järkevän yliopistotutkinnon, niin rahaa jää säästöön ihan kivasti.
Filosofian maisteri? 😅
Tiedän tyypin joka on 70 v ja pelkkää asuntolainaa jäljellä. Ei mitään omaisuutta. Palkka on vuosikymmenten ajan ollut yli 4000-6000€.
Hän ihmettelee, miten joillain koko ikänsä töissä käyneillä ihmisillä voi olla niin yllättävän paljon rahaa. Tyyliin 300.000€.
Tuosta yli 4000€ palkasta olisi maksanut asuntolainat moneen kertaan ja sijoitellut rahaa vaikka osakkeisiin niin olisi helposti pari miljoonaa mutta rahat ovat menneet lomailuun, shoppailuun, autoihin, ravintoloihin, kauneudenhoitoon. Hänen omasta mielestä järkevää rahan käyttöä kun kerran tässä eletään. No mikäs siinä tietysti kun eläkekin on jotain 3000€..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Filosofian maisteri? 😅
Filosofian maisteri voi tarkoittaa vaikka matematiikan tai fysiikan tutkintoa...
En kyllä filosofiaakaan halua dissata jos sillä ajattelemisen opiskelemista tarkoitetaan. Aliarvostettua nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tyypin joka on 70 v ja pelkkää asuntolainaa jäljellä. Ei mitään omaisuutta. Palkka on vuosikymmenten ajan ollut yli 4000-6000€.
Hän ihmettelee, miten joillain koko ikänsä töissä käyneillä ihmisillä voi olla niin yllättävän paljon rahaa. Tyyliin 300.000€.
Tuosta yli 4000€ palkasta olisi maksanut asuntolainat moneen kertaan ja sijoitellut rahaa vaikka osakkeisiin niin olisi helposti pari miljoonaa mutta rahat ovat menneet lomailuun, shoppailuun, autoihin, ravintoloihin, kauneudenhoitoon. Hänen omasta mielestä järkevää rahan käyttöä kun kerran tässä eletään. No mikäs siinä tietysti kun eläkekin on jotain 3000€..
Ja henkilöllä vain yksi lapsi ja mies yhtä suurituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Oma tyhmyys estänyt. Riittääkö syyksi? Itsepä elämäni elän, ei tarvitse ap:n ihmetellä moista. Olen ns."hyvästä suvusta", ja kyllä siellä on ihmetelty vuosikymmenten aikana valintojani kymmeniä kertoa.
Ja se tyhmyys ei ole ainakaan täysin oma valinta.
Kun taas kapeakatseisuus, jota AP:kin edustaa, on nykyaikana aika pitkälle oma valinta. On oma valinta kuplautua kaltaistensa seuraan ihmettelemään, onko oman kuplan ulkopuolella oikeasti jotain elämää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot!
Ei kiitos slummi elämälle.
Kertoiko Ap jo miten omaisuus kertynyt? Kun opiskelee lainalla n. 25-30-vuotiaaksi asti ensin maksetaan opintolainaa takaisin ja sen jälkeen aletaan saamaan vasta kunnon omarahoitusosuutta säästöön vuokranmaksun ohessa. Itse hankin ensiasuntoni vasta 35-vuotiaana kun sain tarvittavat Asp-säästöt kasaan. Ei kaikki saa vanhemmiltaan yhtään mitään apua, että saisi edes ensiasunnon ostettua ja pääsisi lainoja maksamaan.
Valmistuin kun olin 25 v. Velkaa oli 10 ke. Sen jälkeen 13 vuotta pätkätyöhelvetissä, asuen seitsemällä paikkakunnalla ja ollen hetken työtön. Säädöt säästöt katosivat auton ylläpitoon ja muuttoihin / tuplavuokriin jotka aiheutuivat nopeista paikkakunnan vaihdoksista.
Asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla 10000 säästössä jotta saa asumistukea ja pariskunnalla 20000.
Eli jos sut irtisanotaan niin työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Eli jos työttömyyskorvaus ei riitä ja myyt asunnon niin joudut käyttämään myyntirahat ja kun on jäljellä 10000 niin saat vuokra-asuntoon asumistukea. Kesämökki saa olla, mutta jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin eikä lääkkeisiin.
Potkulaki tulee keväällä voimaan.
Ei mulla ainakaan ollut oma valinta sairastua syöpään kaksi kertaa alle 25-vuotiaana ja sitten olla työtön. Nyt olen 45v, yksi lapsi, vakituinen työ ja valmistun pian AMK:sta. Asun vuokralla omakotitalossa jonka aion ostaa kunhan saa omarahoitusosuuden kasaan ja saan pankista lainaa. On paljon muutakin ollut elämässä joka vaikuttanut omalla tavallaan eikä todellakaan ole ollut omista valinnoista kiinni. Mua on elämä potkinut päähän muidenkin edestä.
Ei kaikilla mene elämä niin helposti kuin sulla eikä todellakaan ole kaikki omista valinnoista kiinni.