Vegaanit eivät saa omega-3:sta
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjät märisevät aina ravintoarvoista ja itse mättävät kilon punaista lihaa viikossa. Onko sekään terveysteko sitten?
Mistä sinä saat D, B12 vitamiinisi?
Kuinka varmistat raudan imeytymisen?
Eri, mutta kaikilla suomalaisille suositellaan D-vitaminia lisänä purkista lokakuusta huhtikuulle. Sen tärkein lähdehän on auringonvalo.
B12 on ainoa, mitä vegaanin pitää ottaa purkista. Rauta ei ole useimmille ongelma sen enempää kuin lihansyöjilekään. Itse olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta, joista vegaani 12. Olen käynyt testauttamassa verestä ravinteiden arvot, ja muut pääjutut, kun eräs lääkäriasema mainosti erityisesti kasvissyöjille tarkoitettua labrapakettia. Kaikki arvot oli erinomaiset.
80% kasvissyöjistä lopettaa kasvissyönnin. Milloin sinä lopetat?
"Ei saa, kasviksista ei saa käytännössä ollenkaan DHA:ta vaan sitä saa ainoastaan eläinperäisistä lähteistä. DHA on tärkeää aivojen toiminnalle ja kehitykselle."
Keho osaa tuottaa sitä DHA:ta itse, kunhan muuten on riittävän monipuolinen ruokavalio. Kenialaisilla koululapsilla tuskin oli. Tätä asiaahan on tutkittu myös kasvissyöjillä vs. lihansyöjillä länsimaissa, eikä vastaavaa älykkyyseroa tai muita aivotoiminnan eroja ole havaittu.
Miksi vegaanit rupsahtavat varhain? Työtoveri näyttää 10 vuotta vanhemmalta ja on tummat silmänaluset. Sama huomio kiinnittyi vegaanina tunnettuun Venla Savikujaan.
Vierailija kirjoitti:
"Ei saa, kasviksista ei saa käytännössä ollenkaan DHA:ta vaan sitä saa ainoastaan eläinperäisistä lähteistä. DHA on tärkeää aivojen toiminnalle ja kehitykselle."
Keho osaa tuottaa sitä DHA:ta itse, kunhan muuten on riittävän monipuolinen ruokavalio. Kenialaisilla koululapsilla tuskin oli. Tätä asiaahan on tutkittu myös kasvissyöjillä vs. lihansyöjillä länsimaissa, eikä vastaavaa älykkyyseroa tai muita aivotoiminnan eroja ole havaittu.
Keho on erittäin tehoton DHA:n tuottamisessa; paras tapa saada riittävä määrä DHA:ta on saada se ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjät märisevät aina ravintoarvoista ja itse mättävät kilon punaista lihaa viikossa. Onko sekään terveysteko sitten?
Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti.
Lihansyöjät syövät myös kasviksia. Kasvissyöjät ottakaa oppia lihansyöjistä.
Vegaaniruokavaliosta saa kaiken tarvittavan, kun sen koostaa monipuolisesti. Ilman perehtymistä voi toki tulla ravintoainepuutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on kehittynyt apinasta ja olemme päässeet aivan omalle tasolle lihan ansiosta. Lihan avulla meille kasvoi isot aivot. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi.
Kasvissyöjälapset täytyy ottaa huostaan koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa. Kasvisproteiini ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä.
Minä en jättäisi lasteni aivojen kehitystä kasvien varaan.
Tuo on muuten jo kumottu myytti tuo "olemme päässeet omalle tasolle lihan ansiosta". Se ei päde ainakaan lihan ravintoarvojen takia. Siinä mielessä se voi jossain määrin päteä, että jos olisimme pysyneet poimimassa kasveja sademetsässä, evoluutiopaine ei olisi niin paljon suosinut kekseliäisyyttä ja älykkyyttä tuottavia geenejä, koska kasvien poiminta on vähemmän vaativaa kuin alkeellisilla aseilla saaliin saaminen.
Itse olen kasvanut lapsesta asti kasvissyöjänä, samoin veljeni. Ei se kovin pahasti ole tainnut aivoja tuhota, veljeni on fyysikko ja tohtori, minä tietojenkäsittelytieteilijä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä saat D, B12 vitamiinisi?
Kuinka varmistat raudan imeytymisen?
Eri, mutta kaikilla suomalaisille suositellaan D-vitaminia lisänä purkista lokakuusta huhtikuulle. Sen tärkein lähdehän on auringonvalo.
B12 on ainoa, mitä vegaanin pitää ottaa purkista. Rauta ei ole useimmille ongelma sen enempää kuin lihansyöjilekään. Itse olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta, joista vegaani 12. Olen käynyt testauttamassa verestä ravinteiden arvot, ja muut pääjutut, kun eräs lääkäriasema mainosti erityisesti kasvissyöjille tarkoitettua labrapakettia. Kaikki arvot oli erinomaiset.
80% kasvi
En ajatellut lopettaa. Olen nyt 50 ja olen kasvissyönyt 16-vuotiaasta asti. Miksi lopettaisin? Voin hyvin, olen hoikka, energinen olo, vaihdevuosivaivojakaan ei ole näkynyt vaikka moni niistä jo tässä iässä kärsii...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti.
En syö kasviksia. Koko monipuolinen syöminen on höpön höpöä. Eivät eläimetkään luonnossa syö monipuolisesti vaan tietyn lajinmukaisen ruokavalion mukaan. Riittää että ravinnosta saa riittävästi kaikkia välttämättömiä ravintoaineita.
Eläimet eivät ole joustavia ruuan suhteen, eivätkä ole siksi kasvattaneet isoja aivoja. Me olemme juurikin siksi kehittyneet eläimiä korkeammalle tasolle, koska saamme riittävästi kaikkea ravinnosta.
Vegaani saa ihan hyvin omega kolmosia ravinnostaan. Lisäksi artikkeli ei käsitellyt vegaaneja Alla lainaus artikkelista ja sen ydinsanomasta:
MIKÄ avuksi, jos verikokeen viisarit vilkkuvat punaisena?
Haggrenin vastaus on ytimekäs: kasvisvoittoinen ruokavalio.
Kolesterolia nostavat eritoten kovat rasvat, joita on eniten eläinperäisessä ruuassa. Siis jopa vähärasvaisissa maitotuotteissa, kuten juustoissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaanit rupsahtavat varhain? Työtoveri näyttää 10 vuotta vanhemmalta ja on tummat silmänaluset. Sama huomio kiinnittyi vegaanina tunnettuun Venla Savikujaan.
Alhaisempi rasvaprosentti. Vegaani painaa keskimäärin huomattavasti vähemmän kuin samanikäinen sekasyöjä, ja iän merkit näkyy vanhemmiten hoikilla enemmän. Solutasolla päinvastoin ikääntymismarkkerit osoittaa vegaaneilla ja kasvissyöjillä hitaampaa ikääntymistä kuin sekasyöjillä.
Toista se on meillä pescovegetaristeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on kehittynyt apinasta ja olemme päässeet aivan omalle tasolle lihan ansiosta. Lihan avulla meille kasvoi isot aivot. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi.
Kasvissyöjälapset täytyy ottaa huostaan koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa. Kasvisproteiini ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä.
Tuo on muuten jo kumottu myytti tuo "olemme päässeet omalle tasolle lihan ansiosta". Se ei päde ainakaan lihan ravintoarvojen takia. Siinä mielessä se voi jossain määrin päteä, että jos olisimme pysyneet poimimassa kasveja sademetsässä, evoluutiopaine ei olisi niin paljon suosinut kekseliäisyyttä ja älykkyyttä tuottavia geenejä, koska kasvien poiminta on vähemmän vaativaa kuin alkeellisilla aseilla saaliin saaminen.
Itse olen kasvanut lapsesta asti kasvissyöjänä, samoin veljeni. Ei se kovin pahasti ole tainnut aivoja tuhota, veljeni on fyysikko ja tohtori, minä tietojenkäsittelytieteilijä :D
Mihinkäs se olisi kumottu kun ihmisen alkukoti ei ole sademetsässä vaan savannilla. Lihan syönti on käytännössä ainoa vaihtoehto ihmisen energiatarpeen tyydyttämiseen koska ei siellä mitään hedelmiä ja kasviksia kasva ympäri vuoden. Ei ole sattumaa että ihminen on metsästänyt ja kypsentänyt ruokansa tulella lähemmäs 2M vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kala onkin terveellistä. Vielä kun jätätte ne epäterveelliset kasvikset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on muuten jo kumottu myytti tuo "olemme päässeet omalle tasolle lihan ansiosta". Se ei päde ainakaan lihan ravintoarvojen takia. Siinä mielessä se voi jossain määrin päteä, että jos olisimme pysy
Ei ole kumottu.
Älä puhu itsestäsi. Kukaan ei ole kiinnostunut sinusta.
Voit olla vaikka astronautti joka syö juustoa kuussa, mutta me emme sitä voi varmistaa.
Et sinä ainakaan fiksulta kuulosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokavaliosta saa kaiken tarvittavan, kun sen koostaa monipuolisesti. Ilman perehtymistä voi toki tulla ravintoainepuutoksia.
Ei saa eikä sekään imeydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kala onkin terveellistä. Vielä kun jätätte ne epäterveelliset kasvikset pois.
Elämä menee liian vaikeaksi, jos mitään epäterveellistä ei saa syödä.
"Mihinkäs se olisi kumottu kun ihmisen alkukoti ei ole sademetsässä vaan savannilla. Lihan syönti on käytännössä ainoa vaihtoehto ihmisen energiatarpeen tyydyttämiseen koska ei siellä mitään hedelmiä ja kasviksia kasva ympäri vuoden. "
Niin, lajia siis päätettiin kutsua nykyisen ihmislajin nimellä vasta, kun se oli siirtynyt savannialueille ja kokenut muutoksia sademetsään jääneisiin lajitovereihin nähden, eriytynyt omaksi lajikseen. Mutta sieltä sademetsistä ne esi-isät olivat ja sellainen elämä on lajin taustalla.
Terkkuja ja tsemppiä kasvissyöjille! Ite oon valevegaani, eli ei mitään kuolleita eläimiä, mutta maitotuotteet käy. Yleensä olen seurueessa ainoa kasvis, ivaa ja pilkkaa ja ihmettelyä tulee jatkuvasti - kuten tämäkin palsta osoittaa. Koetetaan silti jaksaa. B 12 tulee purkista, kaikki muu ravinnosta. MUTTA kolesteroli mullakin korkealla, juustoa syön pari siivua päivässä. Lääkärin mukaan korkeaan kolesteroliin taipuvaisuus voi olla periytyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purkista saa.
Ihmisten kuuluu syödä luonnollista ravintoa. Lihasta saa ne luonnollisessa muodossa.
Lihasta ei kyllä omega3:sia saa, kalasta lähinnä. Ja kasvikunnan tuotteistakin niitä saa monesta lähteestä, ei tarvitse turvautua purkkiin.
Aloituksen linkki ei aukea.
Omega 3:sta saa runsaasti esim. pellavansiemenöljystä. Itse syön sitä 2 rkl joka aamu, ja kolesteroliarvot on erittäin hyvät. Toki myös mm. rypsiöljy, oliiviöljy, rypsiöljypohjaiset margariinit, pähkinät ja siemenet ja rypsiöljypohjaiset kauramaidot ja -kermat täydentävät omegan saantia. Itselläni ne ei kyllä pelkästään riittäneet ilman tuota pellavansiemenöljylisää.
Ja vegaaniruokavaliossa ei tosiaan ole kovan rasvan lähteitä, kookosrasvaa lukuunottamatta, mikä ei ole mitenkään pakollinen ainesosa vegaaniruokavaliossa.