Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaanit eivät saa omega-3:sta

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toista se on meillä pescovegetaristeilla.

Kala onkin terveellistä. Vielä kun jätätte ne epäterveelliset kasvikset pois.

Kasvit eivät halua tulla syödyksi eivätkä pysty pakenemaan. Siksi kasveihin on muodostunut tanniineja, myrkkyjä ym. jotka haittavat niiden pilkkoutumista vatsassa. 

Kasvit ovat myrkyllisiä.

Vierailija
42/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihansyöjät märisevät aina ravintoarvoista ja itse mättävät kilon punaista lihaa viikossa. Onko sekään terveysteko sitten?

Mistä sinä saat D, B12 vitamiinisi?

Kuinka varmistat raudan imeytymisen? 

B12-vitamiinin saa purkista, samoin D-vitamiini talviaikaan kuten sekasyöjilläkin näillä leveysasteilla. Raudan imeytyminen varmistetaan syömällä rautapitoisia kasvikunnan tuotteita ja tarvittaessa syömällä rautapitoisten ruokien kanssa C-vitamiinipitoisia ruokia ja juomia, jotka tehostavat raudan imeytymistä. Ja välttämällä kalsium-pitoisia tuotteita samoilla aterioilla rautapitoisten kanssa, koska se taas heikentää raudan imeytymistä.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkkuja ja tsemppiä kasvissyöjille! Ite oon valevegaani, eli ei mitään kuolleita eläimiä, mutta maitotuotteet käy. Yleensä olen seurueessa ainoa kasvis, ivaa ja pilkkaa ja ihmettelyä tulee jatkuvasti - kuten tämäkin palsta osoittaa. Koetetaan silti jaksaa. B 12 tulee purkista, kaikki muu ravinnosta. MUTTA kolesteroli mullakin korkealla, juustoa syön pari siivua päivässä. Lääkärin mukaan korkeaan kolesteroliin taipuvaisuus voi olla periytyvää. 

Et sä edes tarvisi sitä B12 purkista, jos maitotuotteita kerran syöt. 

Vierailija
44/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihansyöjät märisevät aina ravintoarvoista ja itse mättävät kilon punaista lihaa viikossa. Onko sekään terveysteko sitten?

Ihminen on kehittynyt apinasta ja olemme päässeet aivan omalle tasolle lihan ansiosta. Lihan avulla meille kasvoi isot aivot. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi. 

Kasvissyöjälapset täytyy ottaa huostaan koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa. Kasvisproteiini ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä. 

Minä en jättäisi lasteni aivojen kehitystä kasvien varaan. 

https://vegaaniliitto.fi/tietoa/raskausajan-ja-lasten-ruokavalio/

Vierailija
45/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä uskon lääkäriseuran sivuja ja ravitsemusterapeutteja enemmän kuin ap:n tutkimuksilla perustelematonta öyhötystä. Niiden mukaan hyvin koostettu vegaaniruokavalio on terveyttä edistävä ja lisinä tarvitaan B12 ja talvikaudella D-vitamiini (kuten sekasyöjätkin talvikaudella).

Vierailija
46/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo juttuhan ei mitenkään käsittele vegaaneja eikä omega-3:a minkä linkitit, vaan veren kolesterolia. Joka vegaaneilla hyvin harvoin on ongelma, paitsi jos vetää kookosrasvaa urakalla.

Mutta se omega 3... Vegaanit saa sitä kyllä niin halutessaan, sitä saa esim. rypsiöljystä, chiansiemenistä ja saksanpähkinöistä. Lusikallinen chiansiemeniä sisältää enemmän omega-3-rasvahappoja kuin lohifilee. Sellainen lusikallinen on helppo sekoittaa vaikka aamupuuroon tai smoothieen. 

Toinen juttu on, että ihmiset voi aivan hyvin ilmankin syömättä mitään omega-3-pitoista. Eihän lihansyöjistäkään ne, jotka ei syö kalaruokaa, sitä juuri saa välttämättä, ja ihan hyvin voivat. Vähänhän sitä saa väkisin esim. ravintorasvoista, jopa niistä jotka ei ole varsinaisesti omegarikkaita. Paljon on perinteisiäkin ruokavalioita, joissa omega-3:a ei ole juuri syöty ja ihmiset on voineet oikein

Ihmisen elimistö valmistaa EPA ja DHA rasvahappoja alfalinoleenihaposta. Riittää siis, että saa riittävästi alfalinoleenihappoa, jota siis on esim. siinä pellavansiemenöljyssä tai saksanpähkinöissä.

Vierailija
47/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellisin ja ekologisin ruokavalio olisi syödä mahdollisimman paljon kotimaisia kasviksia, ruista, ohraa, marjoja, sieniä ja muita luontomme tuotteita joissa ei ole lisäaineita. Lisäksi voi hyvin ostaa luomu kananmunia ja käyttää ekologisesti kestävää kalaa, eli kotimaista särkeä ymv.

Lisäksi omega 3 ja 6 saa esimerkiksi pellavansiemenöljystä.

Valinnoilla on iso merkitys terveydelle, Suomalaiselle työvoimalle ja taloudelle sekä totta kai myös ympäristölle (=mahdollisimman vähän ulkomailta tuotua ja prosessoitua).

KasvisPAINOTTEISELLA ruokavaliolla pysyy terveenä ja hoikkana.

Kannustan kaikki metsään marjastamaan ja sienestämään sekä järville kalastamaan ensi kesänä. Toivottavasti pakastin löytyy joka kodista.

Puhut totta. Itse kyllä arvostan kaikkia, jotka eivät tehotuotettua lihaa osta, vaan metsästävät tai kalastavat syömänsä lihan/kalan.

Vierailija
48/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisin ja ekologisin ruokavalio olisi syödä mahdollisimman paljon kotimaisia kasviksia, ruista, ohraa, marjoja, sieniä ja muita luontomme tuotteita joissa ei ole lisäaineita. Lisäksi voi hyvin ostaa luomu kananmunia ja käyttää ekologisesti kestävää kalaa, eli kotimaista särkeä ymv.

Lisäksi omega 3 ja 6 saa esimerkiksi pellavansiemenöljystä.

Valinnoilla on iso merkitys terveydelle, Suomalaiselle työvoimalle ja taloudelle sekä totta kai myös ympäristölle (=mahdollisimman vähän ulkomailta tuotua ja prosessoitua).

KasvisPAINOTTEISELLA ruokavaliolla pysyy terveenä ja hoikkana.

Kannustan kaikki metsään marjastamaan ja sienestämään sekä järville kalastamaan ensi kesänä. Toivottavasti pakastin löytyy joka kodista.

Puhut totta. Itse kyllä arvostan kaikkia, jotka eivät tehotuotettua lihaa osta, vaan metsästävät tai k

Metsästys ja kalastus on kyllä huomattavasti eettisempää kuin tehotuotanto. Eläimet kärsivät siinä vain hetken, kun tehotuotannossa ikänsä. Mutta valitettavasti suuressa mittakaavassa metsästys ja kalastus ei ole ratkaisu, koska ihmisiä on aivan liikaa. Liikakalastus on nyt jo vakava ongelma, ja aika äkkiä loppuisi maaeläimet, jos lihaa syövät jatkaisivat saman tasoista lihansyöntiä kuin nyt, mutta haluaisivat lihan metsästettynä luonnosta.

Vierailija
49/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: "Ihmisen hampaat ovat kehittyneet lihan syöntiin ja luiden kaluamiseen. Kasvissyöjien ja sekasyöjien hampaat ovat aivan erilaiset.

Ihminen on myöskin todistetusti hyper-karnivoria eikä asia ole edes kiistanalainen antropologiassa. Montako kalliomaalausta on tehty kasviksista?"

Ihminen on nimenomaan sekasyöjä, eli pärjää niin seka- kuin halutessaan pelkästään kasviperäisellä ravinnolla, mutta ei pelkällä liharavinnolla. Näyttääkö ihmisen purukalusto mielestäsi samalta kuin esim. kissaeläinten? :D

Vierailija
50/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvit eivät halua tulla syödyksi eivätkä pysty pakenemaan. Siksi kasveihin on muodostunut tanniineja, myrkkyjä ym. jotka haittavat niiden pilkkoutumista vatsassa. 

Kasvit ovat myrkyllisiä.

No itse tykkään monista myrkyistä. Niistä tulee hyvää makua ja oloa. Esimerkiksi nyt niksapussi huulessa, ja illalla juon kaljaa.

Vierailija
51/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjille/vegaanille omega 3 saanti ei ole mikään ongelma.

Vierailija
52/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä saat D, B12 vitamiinisi?

Kuinka varmistat raudan imeytymisen? 

Eri, mutta kaikilla suomalaisille suositellaan D-vitaminia lisänä purkista lokakuusta huhtikuulle. Sen tärkein lähdehän on auringonvalo.

B12 on ainoa, mitä vegaanin pitää ottaa purkista. Rauta ei ole useimmille ongelma sen enempää kuin lihansyöjilekään. Itse olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta, joista vegaani 12. Olen käynyt testauttamassa verestä ravinteiden arvot, ja muut pääjutut, kun eräs lääkäriasema mainosti erityisesti kasvissyöjille tarkoitettua labrapakettia. Kaikki arvot oli erinomaiset.

80% kasvi

Mitä väliä, vaikka lopettaisikin? Itse olen ollut vegaani jokusen vuoden, sen jälkeen tavallinen kasvissyöjä ja nyt syön välillä kalaakin. Silti syön pääasiassa kasvisruokaa edelleen, mahdollisimman paljon vegaanista. -eri

Vierailija
53/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on kehittynyt apinasta ja olemme päässeet aivan omalle tasolle lihan ansiosta. Lihan avulla meille kasvoi isot aivot. Ilman lihaa taannumme takaisin apinoiksi. 

Kasvissyöjälapset täytyy ottaa huostaan koska kaikilla lapsilla täytyy olla oikeus terveelliseen ruokavalioon mikä kehittää aivoja ja kehoa. Kasvisproteiini ei korvaa eläinproteiinia aivojen kehityksessä. 

Minä en jättäisi lasteni aivojen kehitystä kasvien varaan. 

https://vegaaniliitto.fi/tietoa/raskausajan-ja-lasten-ruokavalio/

Pidätkö ihan oikeasti vegaaniliittoa vastuullisena tahona tässä asiassa!? 

Ei ihme että lapsista tulee entistä tyhmempiä nykyään. 

Vierailija
54/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmisiä kiinnostaa muiden syömiset?

Vierailija
55/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvit ovat myrkyllisiä.

No itse tykkään monista myrkyistä. Niistä tulee hyvää makua ja oloa. Esimerkiksi nyt niksapussi huulessa, ja illalla juon kaljaa.

Polta vielä myrkkysieniä päälle ja kahvia kannabiksen kanssa. Varo yliannostusta, koska se on hengenvaarallista. 

Kasvit ovat myrkyllisiä.

Vierailija
56/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkkuja ja tsemppiä kasvissyöjille! Ite oon valevegaani, eli ei mitään kuolleita eläimiä, mutta maitotuotteet käy. Yleensä olen seurueessa ainoa kasvis, ivaa ja pilkkaa ja ihmettelyä tulee jatkuvasti - kuten tämäkin palsta osoittaa. Koetetaan silti jaksaa. B 12 tulee purkista, kaikki muu ravinnosta. MUTTA kolesteroli mullakin korkealla, juustoa syön pari siivua päivässä. Lääkärin mukaan korkeaan kolesteroliin taipuvaisuus voi olla periytyvää. 

Et sä edes tarvisi sitä B12 purkista, jos maitotuotteita kerran syöt. 

Kyllä B12 suositellaan myös lakto-ovokasvissyöjille, varsinkin jos maito- ja munatuotteiden käyttö ei ole runsasta.

Vierailija
57/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: "Metsästys ja kalastus on kyllä huomattavasti eettisempää kuin tehotuotanto. Eläimet kärsivät siinä vain hetken, kun tehotuotannossa ikänsä. Mutta valitettavasti suuressa mittakaavassa metsästys ja kalastus ei ole ratkaisu, koska ihmisiä on aivan liikaa. Liikakalastus on nyt jo vakava ongelma, ja aika äkkiä loppuisi maaeläimet, jos lihaa syövät jatkaisivat saman tasoista lihansyöntiä kuin nyt, mutta haluaisivat lihan metsästettynä luonnosta."

Jep tietenkään se ei ole vaihtoehto massojen ruokkimiseen, kasviperäinen ruokavalio on tulevaisuudessa välttämätön ja sitä voi pikkuisen täydentää kestävästi pyydetyllä riistalla tai järvikalalla. :)

Vierailija
58/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksti on laillistetun ravitsemusterapeutin laatima, joten pidän.

Vierailija
59/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvit ovat myrkyllisiä.

Polta vielä myrkkysieniä päälle ja kahvia kannabiksen kanssa. Varo yliannostusta, koska se on hengenvaarallista. 

Kasvit ovat myrkyllisiä.

Psilosybiinisienet kannattaa syödä eikä polttaa. Kahvi ja kannabis mieluummin erikseen. Elämä on hengenvaarallista.

Vierailija
60/88 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tyhmistyminen tuskin selittyy vegaaniruualla, koska suurin osa lapsista ei ole vegaaneja. Eikä luultavasti syö edes suositeltua määrää kasviksia muutenkaan. Lihankulutus sen sijaan on koko ajan lisääntynyt.