Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi elämäntapamuutos ja laihtuminen normaalipainon sisällä triggeröi ihmisiä?

Vierailija
31.01.2025 |

Heti alkuun sanon, että normaalipainosta huolimatta minulla oli verensokeri koholla. Vuoden alusta päätin, että en alle nelikymppisenä hanki diabetesta vaan laitan elintavat kuntoon. Lopetin roskaruoan ja sokerisen herkkujen syönnin. Roskaruoan sijaan syön paljon kasviksia ja sokerihimoon hedelmiä. Oloni on muuttunut kuukaudessa todella radikaalisti ja se jos mikä on antanut motivaatiota jatkaa tällä linjalla. Siis terveys.

Olen liikkunut aina paljon ja on ns. hyvät geenit normaalipainon suhteen, joten nyt ruokailun korjaamisen myötä olen myös laihtunut kuukaudessa näkyvästi. En tavoitellut sitä vaan terveyttä, mutta onhan se kiva. Mikä taas ei ole kiva, on joidenkin ihmisten suhtautuminen. Olen kuulemma kohta kukkakeppi tai pulkannaru. Kehotetaan ottamaan edes yksi pulla tai viineri. Eikä kuulemma laihtuminen voi olla tervettä. Ärsyttää ihan älyttömästi, kun en halua omia terveyspulmia julkisesti tuoda esille eikä minusta tarvitsekaan. Toisekseen ihmisten äänensävystä ja sanavalinnoista tulee olo, että kyse ei ole oikeasti aidosta huolesta vaan jostain ihan muusta. 

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ikäni kuullut näitä, kyllähän nyt yhden pullan voit ottaa, kun olet noin pieni tai älä vaan enää enempää laihdu. Olen siis aina ollut normaalipainoinen, en edes mitenkään erityisen hoikka. Tykkään kasvisruuasta, en edes pysty syömään rasvaista närästyksen ym. takia. Miksi se ihmisiä kiinnostaa, mitä syön ja paljonko painan? Miksi toisen ihmisen kehoa ylipäätään kommentoidaan? 

Vierailija
62/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio on tehty ravintoterapeutin avustuksella, jonka neuvoihin luotan enemmän kuin random-palstailijan. Tavoitteena on luoda loppuelämän tapoja eikä nopeaa fiksausta, jonka jälkeen retkahtaa taas. En ole vielä käynyt uudestaan verikokokeissa, joten en edes tiedä miten sokeriarvot ovat muuttuneet. Ensi viikolla selviää. Mutta oma olo on muuttunut niin radikaalisti, että antaa hirveästi motivaatiota jatkaa näin. Peilikuva on muuttunut todella paljon kuukaudessa, kun hirvittävä määrä nesteitä ja turvotusta on lähtenyt pois. En ollut edes tajunnut miten paljon entinen tapani syödä keräsi nestettä kehooni. Lisäksi ajatus kulkee paljon kirkkaammin ja tietotyön tekeminen helpottunut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama se on muiden terveellisten elämäntapojen kanssa. Ihmisillä joilla on huono itsetunto, eivät kestä että joku tekee ns paremmin heidän mielestään. Itse harrastan paljon liikuntaa ihan vain koska tykkään siitä itse touhusta ja liikuntaharrastuksista, liikkuminen on sivuasia. Se tekeminen on mulle jutun pointti, ja tietysti mielelläni kerron ihmisille (ja yhtälailla myös kuuntelen heidän) mielenkiinnonkohteistani. Jotkut eivät kestä sitä että ne ovat liikuntaan liittyviä, ja on ihan sanottu että sinä se jaksat lesota kuinka aktiivinen olet, vaikka olin juuri kuunnellut henkilön kertomusta lempisarjastaan. Olen pyrkinyt tämän ratkaisemaan niin, että olen oma itseni, ja ne jotka eivät sitä kestä, ei heidän minun seuraani tarvitse tuppautua.

Olen huomannut saman. Treenaan maratonille. Muiden harrastuksista kyllä on ok jutella esim. töissä. Leipominen, virkkaus, maalaus, museot ym. Mutta jos mainitsen, että minulla vapaa-aika menee lähinnä lenkillä, niin se on yhtäkkiä kehuskelua. Ja Ap:n kokemuksen kaltaista kommenttia tulee myös syömisistä. Enkä kehtaa ääneen työkavereille sanoa, että vatsani on herkkä ja paskon housuuni seuraavalla lenkillä, jos syön rasvaisia ja sokerisia herkkuja, joita toimistolla on aina. 

Nauratti tuo housuun paskominen. Itselläni sama ongelma, mutta taidan seuraavalla kerralla sanoa ihan suoraan, kun tulee jeesustelua siitä, etten syö kahvihuoneen herkkuja. 

Vierailija
64/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikille ihmisille nyt vaan aina tuputetaan sitä pullaa ja viineriä. Yleensä sanon, etten tykkää. Jos aletaan pulkannaru-kommentteihin mennä, niin olen joko hiljaa tai sanon ihan ääneen, että on asiatonta kommentoida toisen syömisiä tai painoa. Ovat lopettaneet kommentoinnin.

Vierailija
65/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työssä käydään aika harvoin toimistolla. Mutta sitten kun mennään, tehdään lounaasta kauhea numero. Mennään sellaiseen paikkaan missä on parhaat jälkkärit ja varataan tunti siihen, että saadaan mättää ruokaa ja jälkiruokaa. Pakko sanoa, että näkyy kyllä ihmisistä ulospäin eikä lisäkseni ole montaa, joilla ei olisi kunnolla mahaa.

Myös syömisen erottuu muista, kun syön yhden maltillisen lautasellisen ja skippaan jälkiruoan, koska ylensyönti ja sokeri kesken työpäivän väsyttävät minua hirveästi. Enkä muutenkaan syö herkkuja kuin juhlissa ja vaikka silloin, kun käyn leffassa. Minusta ruokailukultturi on muuttunut Suomessa ja nykyisin on tavallisempaa syödä ylen ja epäterveellisesti ja toisen (ennen normaalina pidetyt) tavalliset terveet elintavat ovat jotain mitä otetaan tikunnokkaan jonain extreme-elintapoina.

Jos mennään 20-30v taaksepäin niin sillon oli normaalia syödä maltillisesti. Jos sieltä aikamatkustettaisiin nykyaikaan, olisi ne ihmiset varmaan kauhuissaan. Aika moni nykyihminen syö itsensä hengiltä tai pahoihin terveysongelmiin. 

Vierailija
66/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmiä suositellaan uusissakin ravitsemussuosituksissa.

Vierailija
67/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmiä suositellaan uusissakin ravitsemussuosituksissa.

Mitä sitten?

Vierailija
68/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sokerihimoon hedelmiä . . . Jos kuitenkin yrität vähentää kokonaissokerin määrää ruokavaliossasi, kannattaa kiinnittää huomiota myös hedelmistä saatavaan sokeriin.

Jos syö pari kolme hedelmää päivässä, ei tule liikaa sokeria. Ei ainakaan terveelle ja liikunnalliselle.

Vierailija
69/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoit sokeriherkut sokeriin :D  Lol. Fruktoosi on erityisen haitallista keholle.

Prosessoitu fruktoosi on. Mutta hedelmiä kannattaa todellakin syödä.

Vierailija
70/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille sokerivihaajille tiedoksi, että fruktoosi on paljon terveellisempää kuin karkit ja pullat, koska hedelmät ja marjat sisältävät sen fruktoosin lisäksi myös kuituja, vitamiineja ja mineraaleja. Hedelmä on siis terveellisempi sokeriherkku kuin ne karkit. Avainsana on kohtuus. Fruktoosiakaan ei pidä ylettömästi mättää.

Tuo koskee sitten vain hedelmiä/marjoja. Elintarvikkeisiin lisättyä fruktoosia kannattaa välttää.

Vierailija
71/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienee trolli, sillä kuukaudessa harva laihtuu "näkyvästi".

Ei varsinkaan normaalipainoinen. Turvotusta on voinut lähteä ja siitä varmaan enimmäkseen kyse.

Vierailija
72/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkaan normaalipainoisena.

Normaalipainossahan esim. 4-5kg, mitä tässä ajassa voi laihtua, näkyy todella helposti.

Paitsi että normaalipainoinen ei laihdu kuukaudessa 4-5 kg ilman tiukkaa kuuria ja suurta energiavajetta.

Tarvittaisiin joku 1000 kcal vaje. Ja ap:han ei edes laihduttanut eli tuskin hänellä on noin järkyttävän suurta kalorivajetta?

Vierailija
73/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkaan normaalipainoisena.

Normaalipainossahan esim. 4-5kg, mitä tässä ajassa voi laihtua, näkyy todella helposti.

Kyllä on huolestuttavaa, jos normaalipainoinen laihtuu kuukaudessa 5 kg laihduttamatta.