Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi elämäntapamuutos ja laihtuminen normaalipainon sisällä triggeröi ihmisiä?

Vierailija
31.01.2025 |

Heti alkuun sanon, että normaalipainosta huolimatta minulla oli verensokeri koholla. Vuoden alusta päätin, että en alle nelikymppisenä hanki diabetesta vaan laitan elintavat kuntoon. Lopetin roskaruoan ja sokerisen herkkujen syönnin. Roskaruoan sijaan syön paljon kasviksia ja sokerihimoon hedelmiä. Oloni on muuttunut kuukaudessa todella radikaalisti ja se jos mikä on antanut motivaatiota jatkaa tällä linjalla. Siis terveys.

Olen liikkunut aina paljon ja on ns. hyvät geenit normaalipainon suhteen, joten nyt ruokailun korjaamisen myötä olen myös laihtunut kuukaudessa näkyvästi. En tavoitellut sitä vaan terveyttä, mutta onhan se kiva. Mikä taas ei ole kiva, on joidenkin ihmisten suhtautuminen. Olen kuulemma kohta kukkakeppi tai pulkannaru. Kehotetaan ottamaan edes yksi pulla tai viineri. Eikä kuulemma laihtuminen voi olla tervettä. Ärsyttää ihan älyttömästi, kun en halua omia terveyspulmia julkisesti tuoda esille eikä minusta tarvitsekaan. Toisekseen ihmisten äänensävystä ja sanavalinnoista tulee olo, että kyse ei ole oikeasti aidosta huolesta vaan jostain ihan muusta. 

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoit sokeriherkut sokeriin :D  Lol. Fruktoosi on erityisen haitallista keholle.

Lol, turha väittää, että vaikka omena tai mandariini makeanhimoon olisi jotenkin pahempi kuin suklaapatukka tai karkkipussi.

Ei siinä mandariinissa ole muuta kuin sokeria, vettä ja hieman sulamattomia hiilareita. Sokeri on sokeria, ja on turha sanoa, että on jättänyt sokerin pois, jos syö edelleen sokeria.

Minusta aloituksessa ei edes sanottu, että on jättänyt sokerin pois. Vaan, että on vaihtanut sokeriherkut hedelmiin. Ja ihmisen keho tarvitsee sokeria. Ei toki liikaa, mutta hedelmä on aina terveellisempi vaihtoehto kuin teollisesti valmistettu sokerinen karkki tai leivos. Ei kukaan oikeasti liho hedelmiä syömällä. Eikä hedelmät aiheuta samanlaista riippuvuutta kuin lisäaineilla kyllästetyt karkit ja muut herkut.

Vierailija
22/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoit sokeriherkut sokeriin :D  Lol. Fruktoosi on erityisen haitallista keholle.

Lol, turha väittää, että vaikka omena tai mandariini makeanhimoon olisi jotenkin pahempi kuin suklaapatukka tai karkkipussi.

Niin, eihän siitä makeanhimosta kannata opetella pois. 

Yleensä makeanhimoa aiheuttavat verensokerin heilahtelut ja nälän tunne. Elimistö tietää, että sokerilla saa nopeasti tilanteen korjattua, ja siksi makea himottaa. Joskus makeanhimo voi johtua myös janosta, sillä elimistö ei aina erota, mikä tunne on kyseessä. Myös stressi ja väsymys saa kaipaamaan makeaa, sillä hetkellinen verensokeripiikki tuntuu nostavan hetkeksi energiatasoa. Makea maku tuo monelle myös mielihyvää ja lohtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on kateudesta.

Veikkaan, että yksikään negaaja ei ole ollut "laiha" tai normaalipainoinen.

Vierailija
24/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on kateellisia, tai niitä voi ärsyttää se, että sinä onnistut jossain, missä he eivät vielä ole onnistuneet. Ihmiset haluaa aina tuntea paremmuuden tunnetta toista kohtaan. Naisena oon kokenut, että muut naiset kokee laihduttamisessa ja elämäntapamuutoksessa onnistumisen jotenkin uhkana: oot laihtunut=parempi kuin he, ja siten uhka heille, tai viet heiltä huomiota. Surullista, ettei ihmiset voi vaan iloita jonkun toisen onnistumisesta. Varsinkin, kun kyseessä on terveyden kannalta tärkeä asia. Minusta on ainakin aina hienoa, että ihminen pyrkii kohti terveellisimpiä elämäntapoja, vaikka olisikin normaalipainoinen. Ei se toisen onnistuminen ole multa pois. Ja jännä, että jos olet ylipainoinen, se ei ole kenellekään ongelma, mutta jos laihdutat (varsinkin jos laihdutat vielä normaalipainoisena) niin sitten kyllä ollaan huolissaan terveydestäsi ja siitä, että olet alipainoinen. 

Vierailija
25/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri koholla.Niinpä,ei sitä normaalipainoa pelkällä vaa'alla mitata kun rasvaprosenttisi voi olla paljon luultua suurempi.

Vierailija
26/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä hedelmäsokerista täällä jankuttavat ovat kyllä oikein hyvä esimerkki ihmisistä, joiden mielestä elämäntapamuutos tehdään aina väärin.

Oma kokemus on, että se makeanhimo vähenee koko ajan, mutta ei se poistu kokonaan. Esim. väsyneenä ja stressaantuneena tulee edelleen kamala himo. Silloin ostan lempihedelmiä ja -marjoja ja nautin niistä. Karkin vaihtaminen hedelmiin on vain ensimmäinen askel. Ei missään elämäntapamuutoksessa kannata tehdä kaikkea kerralla, jos haluaa tehdä pysyviä muutoksia.

Vierailija
27/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mandariinissa ole muuta kuin sokeria, vettä ja hieman sulamattomia hiilareita. Sokeri on sokeria, ja on turha sanoa, että on jättänyt sokerin pois, jos syö edelleen sokeria.

Minusta aloituksessa ei edes sanottu, että on jättänyt sokerin pois. Vaan, että on vaihtanut sokeriherkut hedelmiin. Ja ihmisen keho tarvitsee sokeria. Ei toki liikaa, mutta hedelmä on aina terveellisempi vaihtoehto kuin teollisesti valmistettu sokerinen karkki tai leivos. Ei kukaan oikeasti liho hedelmiä syömällä. Eikä hedelmät aiheuta samanlais

Kaikilla sokereilla on sama vaikutus ja sokerissa ei ole riippuvuutta aiheuttavia ainesosia.

Vierailija
28/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille sokerivihaajille tiedoksi, että fruktoosi on paljon terveellisempää kuin karkit ja pullat, koska hedelmät ja marjat sisältävät sen fruktoosin lisäksi myös kuituja, vitamiineja ja mineraaleja. Hedelmä on siis terveellisempi sokeriherkku kuin ne karkit. Avainsana on kohtuus. Fruktoosiakaan ei pidä ylettömästi mättää.

Vierailija
29/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on muiden terveellisten elämäntapojen kanssa. Ihmisillä joilla on huono itsetunto, eivät kestä että joku tekee ns paremmin heidän mielestään. Itse harrastan paljon liikuntaa ihan vain koska tykkään siitä itse touhusta ja liikuntaharrastuksista, liikkuminen on sivuasia. Se tekeminen on mulle jutun pointti, ja tietysti mielelläni kerron ihmisille (ja yhtälailla myös kuuntelen heidän) mielenkiinnonkohteistani. Jotkut eivät kestä sitä että ne ovat liikuntaan liittyviä, ja on ihan sanottu että sinä se jaksat lesota kuinka aktiivinen olet, vaikka olin juuri kuunnellut henkilön kertomusta lempisarjastaan. Olen pyrkinyt tämän ratkaisemaan niin, että olen oma itseni, ja ne jotka eivät sitä kestä, ei heidän minun seuraani tarvitse tuppautua.

Vierailija
30/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä hedelmäsokerista täällä jankuttavat ovat kyllä oikein hyvä esimerkki ihmisistä, joiden mielestä elämäntapamuutos tehdään aina väärin.

Oma kokemus on, että se makeanhimo vähenee koko ajan, mutta ei se poistu kokonaan. Esim. väsyneenä ja stressaantuneena tulee edelleen kamala himo. Silloin ostan lempihedelmiä ja -marjoja ja nautin niistä. Karkin vaihtaminen hedelmiin on vain ensimmäinen askel. Ei missään elämäntapamuutoksessa kannata tehdä kaikkea kerralla, jos haluaa tehdä pysyviä muutoksia.

Aivot käyttävät sokereita energianlähteinä. Siksi varsinkin pitkä ateriaväli saa aivot janoamaan sokeria, jotta ne saisivat energiaa käyttöönsä. Myös väsymys ja stressi voimistavat makeanhimoa.

Todellisen riippuvuuden sijaan kysymys on siitä, että opetamme aivomme huonoille tavoille. Aivomme ovat hyvät yhdistämään asioita toisiinsa.

Jos illalla sohvalla syö aina karkkia, aivot saattavat alkaa vaatia sokereita aina sohvalle istuessa. Sohva ja nopeat sokerit kuuluvat nyt aivojen mielestä erottamattomasti yhteen. Tällaisesta huonosta tavasta voi onneksi oppia pois, eli enemmän esim liikuntaa sohvalla istuskelun sijaan. 

Vierailija
31/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta aloituksessa ei edes sanottu, että on jättänyt sokerin pois. Vaan, että on vaihtanut sokeriherkut hedelmiin. Ja ihmisen keho tarvitsee sokeria. Ei toki liikaa, mutta hedelmä on aina terveellisempi vaihtoehto kuin teollisesti valmistettu sokerinen karkki tai leivos. Ei kukaan oikeasti liho hedelmiä syömällä. Eikä hedelmät aiheuta samanlais

Hedelmissä on myös kuitua, joka hidastaa sokerin imeytymistä verenkiertoon. Lisäksi hedelmissä on terveellisiä ravintoaineita, vitamiinien lisäksi mm fytokemikaaleja, joista emme vielä kovinkaan paljon, mutta jotka mm lisäävät elinikää ja vähentävät hapetusstressiä. Sokeri ei ole myrkkyä itsessään, vaan liiallinen määrä, sama asia ihan kaikessa, myös vedessä.

Vierailija
32/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeri koholla.Niinpä,ei sitä normaalipainoa pelkällä vaa'alla mitata kun rasvaprosenttisi voi olla paljon luultua suurempi.

Perinnölliset tekijät vaikuttaa ihan hirveästi myös. Tiedän todella hoikan ihmisen, jonka sokerit keikkuu koko ajan korkealla ihan vain perinnöllisten tekijöiden vuoksi. Syö todella terveellisesti, mutta pienikin herkuttelu heilauttaa sokerit ylös. 

Vierailija
33/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille sokerivihaajille tiedoksi, että fruktoosi on paljon terveellisempää kuin karkit ja pullat, koska hedelmät ja marjat sisältävät sen fruktoosin lisäksi myös kuituja, vitamiineja ja mineraaleja. Hedelmä on siis terveellisempi sokeriherkku kuin ne karkit. Avainsana on kohtuus. Fruktoosiakaan ei pidä ylettömästi mättää.

Mutta, jos kerran ollaan muuttamassa sitä elämää niin onko se muutos, jos korvataan paremmilla vaihtoehdoilla? Muutos vaatii juuri syyn korjaamista, eli on syytä miettiä niitä tilanteita jota esim aiheuttaa makeanhimoa, eikä lohduttaa itseään sillä hedelmällä ja kohta mulla on taas kiva olo. 

Vierailija
34/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee trolli, sillä kuukaudessa harva laihtuu "näkyvästi".

Vierailija
35/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta aloituksessa ei edes sanottu, että on jättänyt sokerin pois. Vaan, että on vaihtanut sokeriherkut hedelmiin. Ja ihmisen keho tarvitsee sokeria. Ei toki liikaa, mutta hedelmä on aina terveellisempi vaihtoehto kuin teollisesti valmistettu sokerinen karkki tai leivos. Ei kukaan oikeasti liho hede

Hedelmissä on myös kuitua, joka hidastaa sokerin imeytymistä verenkiertoon. Lisäksi hedelmissä on terveellisiä ravintoaineita, vitamiinien lisäksi mm fytokemikaaleja, joista emme vielä kovinkaan paljon, mutta jotka mm lisäävät elinikää ja vähentävät hapetusstressiä. Sokeri ei ole myrkkyä itsessään, vaan liiallinen määrä, sama asia ihan kaikessa, myös vedessä

Seli seli

Vierailija
36/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On  hyvä laihduttaa, jos on reippaasti ylipainoinen.  Ihmettelen kuitenkin niitä, jotka kertovat muuttaneensa yhden asian syömisessään. Ja olo on virkeä, kilot karisseet, iho puhdas ja tukka kasvaa kohisten, kaikki ympärillä kehuvat. En oikein usko tuohon. olet sama ihminen, olet kymmenen kiloa painavampi tai laihempi. 

Mihin et usko? Siihen, että esim. sokerin minimoiminen ruokavaliosta tuo mukanaan ison tukun hyviä terveysvaikutuksia.

Ap muuten sanoi, että tarkoitus ei ollut edes laihduttaa vaan välttyä diabetekseltä. Kakkostyyppi voi tulla kenelle vaan, jos on huono ruokavalio. Eikä paino aina kerro miten hyvin tai huonosti joku syö. 

-  En usko siihen, että kaikki elämän osa-alueet muuttuvat hyväksi, kunhan vain laihdut. Laihdutin itse aikoinaan paljon, mutta elämäni kokonaisuudessan oli sitä samaa mitä ennenkin. Mitkään ongelmat eivät poistuneet kilojen myötä. 

Vierailija
37/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkaan normaalipainoisena.

Vierailija
38/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se on muiden terveellisten elämäntapojen kanssa. Ihmisillä joilla on huono itsetunto, eivät kestä että joku tekee ns paremmin heidän mielestään. Itse harrastan paljon liikuntaa ihan vain koska tykkään siitä itse touhusta ja liikuntaharrastuksista, liikkuminen on sivuasia. Se tekeminen on mulle jutun pointti, ja tietysti mielelläni kerron ihmisille (ja yhtälailla myös kuuntelen heidän) mielenkiinnonkohteistani. Jotkut eivät kestä sitä että ne ovat liikuntaan liittyviä, ja on ihan sanottu että sinä se jaksat lesota kuinka aktiivinen olet, vaikka olin juuri kuunnellut henkilön kertomusta lempisarjastaan. Olen pyrkinyt tämän ratkaisemaan niin, että olen oma itseni, ja ne jotka eivät sitä kestä, ei heidän minun seuraani tarvitse tuppautua.

Olen huomannut saman. Treenaan maratonille. Muiden harrastuksista kyllä on ok jutella esim. töissä. Leipominen, virkkaus, maalaus, museot ym. Mutta jos mainitsen, että minulla vapaa-aika menee lähinnä lenkillä, niin se on yhtäkkiä kehuskelua. Ja Ap:n kokemuksen kaltaista kommenttia tulee myös syömisistä. Enkä kehtaa ääneen työkavereille sanoa, että vatsani on herkkä ja paskon housuuni seuraavalla lenkillä, jos syön rasvaisia ja sokerisia herkkuja, joita toimistolla on aina. 

Vierailija
39/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainossahan esim. 4-5kg, mitä tässä ajassa voi laihtua, näkyy todella helposti.

Vierailija
40/73 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainossahan esim. 4-5kg, mitä tässä ajassa voi laihtua, näkyy todella helposti.

Paitsi että normaalipainoinen ei laihdu kuukaudessa 4-5 kg ilman tiukkaa kuuria ja suurta energiavajetta.