Miksi elämäntapamuutos ja laihtuminen normaalipainon sisällä triggeröi ihmisiä?
Heti alkuun sanon, että normaalipainosta huolimatta minulla oli verensokeri koholla. Vuoden alusta päätin, että en alle nelikymppisenä hanki diabetesta vaan laitan elintavat kuntoon. Lopetin roskaruoan ja sokerisen herkkujen syönnin. Roskaruoan sijaan syön paljon kasviksia ja sokerihimoon hedelmiä. Oloni on muuttunut kuukaudessa todella radikaalisti ja se jos mikä on antanut motivaatiota jatkaa tällä linjalla. Siis terveys.
Olen liikkunut aina paljon ja on ns. hyvät geenit normaalipainon suhteen, joten nyt ruokailun korjaamisen myötä olen myös laihtunut kuukaudessa näkyvästi. En tavoitellut sitä vaan terveyttä, mutta onhan se kiva. Mikä taas ei ole kiva, on joidenkin ihmisten suhtautuminen. Olen kuulemma kohta kukkakeppi tai pulkannaru. Kehotetaan ottamaan edes yksi pulla tai viineri. Eikä kuulemma laihtuminen voi olla tervettä. Ärsyttää ihan älyttömästi, kun en halua omia terveyspulmia julkisesti tuoda esille eikä minusta tarvitsekaan. Toisekseen ihmisten äänensävystä ja sanavalinnoista tulee olo, että kyse ei ole oikeasti aidosta huolesta vaan jostain ihan muusta.
Kommentit (73)
Minusta tuntuu, että ihmiset on kateellisia, jos joku onnistuu ja he eivät. Itse laihdutin 40kg 1,5-vuodessa. Enemmän sitä sai kuraa niskaan kuin tukea. Kyseltiin mm. että kannattaako kuitenkaan, kun voi jäädä löysää nahkaa. Painoin pahimmillaan 102kg, nyt 62kg. Voin kertoa, että olo on nyt paljon parempi, mutta monet eivät vieläkään ymmärrä, etten edelleenkään ota mitään herkkuja työpaikan kahvihuoneessa. Enkä tee sitä kiusallaan vaan oman terveyden vuoksi.
Jos selvästi ylipainoinen tekee saman, ihmiset kannustavat ja ihailevat, mutta kun itse ovat pienempiä kuin se selvästi ylipainoinen, voivat selitellä itselleen, että itse ei samaan tarvitse ryhtyä.
Kun taas joku sinun kaltainen aloittaa tuon kuntokuurin, tuntevat nuo vähemmän ylipainoiset piston itsessään, että minunkin pitäisi ja se taas on aivan kauhea ajatus. Koittavat siis saada sinutkin luopumaan ajatuksesta ja siten yhdessä voi syödä pullaa hyvällä omatunnolla.
Anna ihmisten kiemurrella kateudesta.
On hyvä laihduttaa, jos on reippaasti ylipainoinen. Ihmettelen kuitenkin niitä, jotka kertovat muuttaneensa yhden asian syömisessään. Ja olo on virkeä, kilot karisseet, iho puhdas ja tukka kasvaa kohisten, kaikki ympärillä kehuvat. En oikein usko tuohon. olet sama ihminen, olet kymmenen kiloa painavampi tai laihempi.
Normaalipainossa on n. 20kg alarajalta ylärajalle joten voihan siinä laihdutella.
Mä en syö epäterveellisesti/liikaa kaloreita enkä laihdu siltikään.
Yleinen harhaluulo on, että ihminen voisi syödä mitä vaan, jos on liikunnallinen eikä liho helposti. Meillä suvussa on todella vahva sukurasite 2. tyypin diabetekseen, mutta myös geenit, ettei lihota helposti. Monelle on tullut yllätyksenä 35-45-vuotiaana, että diabetes kolkuttelee ovelle, kun ovat pysyneet hoikkana koko elämänsä. Eikä se roskan syöminen ole kenellekään hyväksi, vaikka ei tällaisia sukurasitteita olisi.
Ap on tehnyt fiksun päätöksen muuttaessaan elintapojaan.
Vaihdoit sokeriherkut sokeriin :D Lol. Fruktoosi on erityisen haitallista keholle.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä laihduttaa, jos on reippaasti ylipainoinen. Ihmettelen kuitenkin niitä, jotka kertovat muuttaneensa yhden asian syömisessään. Ja olo on virkeä, kilot karisseet, iho puhdas ja tukka kasvaa kohisten, kaikki ympärillä kehuvat. En oikein usko tuohon. olet sama ihminen, olet kymmenen kiloa painavampi tai laihempi.
Mihin et usko? Siihen, että esim. sokerin minimoiminen ruokavaliosta tuo mukanaan ison tukun hyviä terveysvaikutuksia.
Ap muuten sanoi, että tarkoitus ei ollut edes laihduttaa vaan välttyä diabetekseltä. Kakkostyyppi voi tulla kenelle vaan, jos on huono ruokavalio. Eikä paino aina kerro miten hyvin tai huonosti joku syö.
Kateellisten panettelua.
Toinen ei pienen egonsa kanssa kestä, että joku tekee sen muutoksen minkä tietää että hänen itsekin pitäisi tehdä -> defenssit tulille ja katkeroiduttuaan piikittelyä.
Näyttää hyvin ketkä on oikeesti hyviä tyyppejä ja ketkä ei.
Se ulkomuodon muuttuminen ja muuttaminen edullisempaan suuntaan suututtaa tietyn tyyppistä ihmistä siksi, että se on suora viesti oman kehon, elämän ja oman tilan hallinnasta. Se on viesti myös siitä, että et ole kenenkään toisen hallinnassa tai ohjailtavissa. Joitakin se kiukuttaa, ja saattaa tulla kaikenlaista kuittia laidasta laitaan, se paljastaa ihmisestä kaiken oleellisen, miksi kannattaa pitää etäisyyttä. Ne kuitit voi sinänsä unohtaa ja tunkea sekajätteeseen, ehkä myös sen kuittailijan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoit sokeriherkut sokeriin :D Lol. Fruktoosi on erityisen haitallista keholle.
Lol, turha väittää, että vaikka omena tai mandariini makeanhimoon olisi jotenkin pahempi kuin suklaapatukka tai karkkipussi.
Lopeta se muiden ininöistä triggeröityminen ja vittuile takaisin, ongelma ratkaistu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, turha väittää, että vaikka omena tai mandariini makeanhimoon olisi jotenkin pahempi kuin suklaapatukka tai karkkipussi.
Ei siinä mandariinissa ole muuta kuin sokeria, vettä ja hieman sulamattomia hiilareita. Sokeri on sokeria, ja on turha sanoa, että on jättänyt sokerin pois, jos syö edelleen sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Jos selvästi ylipainoinen tekee saman, ihmiset kannustavat ja ihailevat, mutta kun itse ovat pienempiä kuin se selvästi ylipainoinen, voivat selitellä itselleen, että itse ei samaan tarvitse ryhtyä.
Kun taas joku sinun kaltainen aloittaa tuon kuntokuurin, tuntevat nuo vähemmän ylipainoiset piston itsessään, että minunkin pitäisi ja se taas on aivan kauhea ajatus. Koittavat siis saada sinutkin luopumaan ajatuksesta ja siten yhdessä voi syödä pullaa hyvällä omatunnolla.
Tuo kannustaminen ja ihailu on vähän kaksipiippuinen juttu. Ylipainoisen selän takana kuiskitaan ja halveksitaan, kuinka joku voikin päästää itsensä tuollaiseksi. Kun ylipainoinen sitten tekee elämäntaparemontin, se huomataan jossain lähes kymmenen kilon pudotuksen kohdalla. Sitä ihmettelyä ja kyselyä riittääkin sitten joka päivälle. Kysellään ihan suoraan, paljonko olet pudottanut, entä nyt, onko lähtenyt lisää jne. Jossain vaiheessa alkaa toppuuttelu, että älä nyt enää, ei sinun nyt enää tarvitse, vaikka matkaa on jäljellä. Eli toiset kontrolloivat, kuinka paljon saat laihduttaa, vaikka laihtuminen onkin muutoksen sivujuonne, tosin tärkeä sellainen. Sitten vasta riemu repeääkin, kun käy ilmi, että tämä väärinlaihtuja ei olekaan koko ajan nälkäinen ja makeanhimon vallassa, vaan mennä porskuttaa ilman välipaloja ja kahvihuoneen sokeriövereitä. Kaikkia ei vaan voi miellyttää.
Olen huomannut saman. Ei ole helppoa pysyä päätöksessä, kun ihmiset töissä alkavat härnäämään tuputtamisella. Mutta nyt kun ensimmäiset kilot ovat tippuneet ja mahdun kokoa pienempiin housuihin, niin on jo paljon helpompaa. Luulen, että myös on alkanut hahmottua uudet annoskoot ja kasvisten/hedelmien syönti rutinoitua sen verran, että sekin helpottaa.
sokerihimoon hedelmiä . . . Jos kuitenkin yrität vähentää kokonaissokerin määrää ruokavaliossasi, kannattaa kiinnittää huomiota myös hedelmistä saatavaan sokeriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eihän siitä makeanhimosta kannata opetella pois.
Tiedän tunteen. Olen ollut aivan samassa tilanteessa. Kun terveydellisistä syistä laihduin ruokavaliomuutoksen takia niin kyllä sitä alettiin ihmetellä tyyliin "ethän vaan enempää laihduta", vaikka en edes laihduttanut. Olen itsekin miettinyt, mikä saa ihmiset tuollaiseen tilaan, että asiasta on tehtävä numero. Ja uutta minulle oli se, että havaitsin miten paljon ihmiset kiinnittävät huomiota toisten laihtumisiin tai lihomisiin. Kateus lienee perimmäinen syy. Eivätkös ne huomauttelijat olekin itse enemmän tai vähemmän ylipainoisia?
Ei sinun laihdutuskuurisi ketään oikeasti kiinnosta.