Sukujouluperinteen lopettaminen omalta osaltaan, onko tämä vaikeaa vai onko vika minussa 😄
Ollaan aina oltu viettämässä sukujoulua omien vanhempien, sisarusten ja heidän perheidensä kanssa ihan muutamaa kertaa lukuunottamatta kun ollaan oltu kipeitä tms. Lapsetkin ovat tästä pitäneet, vielä isoinakin, kun jouluna näkee kaikki, serkut lapsineen jne. Ja ite olen kauan ajatellut että koska sukujoulu on omille vanhemmilleni niin tärkeä, niin ollaan mukana kunnes heistä aika jättää.
Nyt on kuitenkin alkanut tympiä. Sinne tulee kaikki sisarukset mutta meitä on vain kaksi jotka osallistuu ruuanlaittoon ym valmisteluun. Muut tulee kahta kättä heiluttaen ja istuvat ja odottavat että joku laittaa. Minulla taas ei omatunto kestä sitä että vanhat vanhemmat ahertaa yksin ruokien kanssa.
Ja ne vanhemmat alkaa väsyä, tiuskivat toisilleen ja muille. Isä valittaa kaikesta koko ajan ja siinä kun itse jo painan niska limassa, en jaksaisi kuunnella.
Viime joulun jälkeen ajattelin että ei enää. Että jos saataisiin mökki ensi joululle vaikka Lapista ja lähdettäisiin sinne, eli minä, mies ja omat lapset puolisoineen.
Ja nyt se mökki saatiin. Ja aloin miettiä voiko näin tehdä. Mitä vanhemmat ajattelee ja miten he jaksaa jos ei muut auta vieläkään? On heille iso kolaus jos emme tule. Mutta, sitä niin kovin haluaisi Oman Joulun...
Kommentit (65)
Hyvät ihmiset, nyt on vuosi aikaa kerätä omaa tahtoa asian suhteen! Hyvissä ajoin kerrotte kaikille että ensi joulun vietätte
itsekukin niin kuin itse haluatte. Seuraava onkin jo helpompi järjestää mielensä mukaan.
Outoa että aikuiset lapset eivät tajua ja huomaa että vanhat vanhemmat eivät enää jaksa touhuta entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset, nyt on vuosi aikaa kerätä omaa tahtoa asian suhteen! Hyvissä ajoin kerrotte kaikille että ensi joulun vietätte
itsekukin niin kuin itse haluatte. Seuraava onkin jo helpompi järjestää mielensä mukaan.
Outoa että aikuiset lapset eivät tajua ja huomaa että vanhat vanhemmat eivät enää jaksa touhuta entiseen malliin.
Tämä ja se pitäisi kaikkien näiden aikuisten lasten tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi ovat helpottuneita, usko minua, kun heiltä jää jouluruljanssi. Aikuisten lasten olisi syytä järjestää jo oma joulu. Luulet vaan että ovat pahoillaan, se on sitä teatteria, joka kuuluu asiaan. Joulu ei ole tarkoitettu stressattavaksi, kenelekkään.
Kyllä he ovat pahoillaan, sen tiedän. Korona-aikaan jätimme menemättä ja he oikeasti murehtivat sitä pitkin öitä. Ja muutenkin ovat niin kiinni perinteissään ettei sitä uskoisi ellei heitä tuntisi. Ja heillä ei ruljanssi jää pois koska kyllähän muut sukulaiset sinne menee joka tapauksessa. Meidän pois jääminen tarkoittaa vähemmän auttavia käsiä. Ap
Sama meillä. Järjestin vuonna 2023 ekan oman joulun ja äiti oli siitä kovin pahoillaan. Muistutti vielä viime hetkellä, että tervetuloa jos muutatte mielenne. Jouluna 2024 palasin vanhaan kunnon sukujouluun ja äiti oli niin hyvillään siitä.
Kerroit, että vain kaksi tekee tarjoilut. Mikseivät aikuiset osallistu tekemiseen.
Voisitko ajatella joulun viettämistä kahdestaan miehesi kanssa. Nyt sidot lapsesi samanlaisiksi jouluorjiksi, mitä olet itse ollut.
Miksi ihmiset eivät osaa ilmaista omaa tahtoaan kauniisti mutta jämäkästi? Kenenkään joulu tai elämä ei mene siitä pilalle, että kaikki eivät osallistu yhteiseen jouluun.
Ap:n vanhemmat ovat jo ilmeisen iäkkäitä, kun heillä on jo lapsenlapsenlapsia. Ei tuon ikäisten kuulu enää isännöidä sukujouluja. Mitä jos vuorotellen kutsuisitte heidät jouluvieraiksi koteihinne?
Vierailija kirjoitti:
Ja ollaan ihan joka joulu vietetty aattoilta kotona, ihan oman perheen kesken. Herkuteltu, pelailtu ja avattu lahjoja yömyöhälle saakka. Että kyllä sitä omaakin joulua on ollut, vaikka suurin osa aatosta on mennyt sukulaisissa.
Jos lapseni joskus haluavat olla joulunsa jossain muualla kuin meidän kanssa, sekin on tottakai täysin ok ja jopa normaalia. En todellakaan halua että velvollisuudentunnosta ovat missään, missä eivät halua olla. Minä olen tehnyt sitä ihan tarpeeksi. Ap
Et ole kuitenkaan käynyt avointa keskustelua asiasta, et ole antanut vaihtoehtoja edes miehellesi, koska sinä olet nyt kyllästynyt sukujouluun. Käyt keskustelun oman pääsi sisällä ja voisit yllättyä siitä, miten moni on sinun kiukkusi pelossa osallistunut yhteiseen jouluun. On haluttu tehdä toisin, mutta äitisi on murheellisena todennut, että ei uskalla, koska siitä se Maija vasta suuttuukin ja sen kanssa on muutenkin niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä olen viime joulunakin ollut ajoissa yhteydessä sisaruksiin ja ehdottanut että kaikki tekevät ja tuovat yhteiseen pöytään jotain, koska vanhemmat ei ihan oikeasti jaksa kaikkea. Ei ole tehonnut. Omat lapseni puolisoineenkin auttavat enemmän. Ja kyllä, sukujoulun väki on kasvanut vuosi vuodelta, koska tottakai kaikki haluavat tavata myös ne uudet puolisot ym. Ja heidät mukaan on kutsuttu.
Joku ehdotti iäkkäiden vanhempien pyytämistä mukaan mökille, mutta eivät he lähde. Eivät pysty eivätkä halua matkustaa JA he haluavat sen sukujoulun, perinteen mukaan. Eivät ikinä voisi itse olla sieltä pois. Ap
Ymmärrän täysin. Ei munkaan appivanhemmat suostu edes ajattelemaan sellaista, että lähtisivät kotoaan, kaikkien pitää tulla heille. Me ollaan vietetty joulua missä milloinkin, joskus myös ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko ihan konreettisten listojen tekeminen, tyyliin Irmeli tuo kinkun, Pirjo kalat, Maikki hoitaa salaatit, leivät ja juustot, Seppo tortut ja piparit? Annatte vanhemmille joululahjaksi stressittömän joulun.
Irmeli muistuttaa, että heillä ei ole leivinuunia, Pirjolla on, siellä on hyvä kinkku paistaa. Pirjo sanoo, että aijaa, he lähtevät heti koulun päättyessä lomaselle miehen vanhemmille ja palaavat vasta aattona, joten eivät ehdi paistamaan. Maikilla ei ole autoa, ei saa kinkkua tuotua ja Seppohan tulee edellisellä viikolla Espanjasta jouluksi kotiin, mahtaako ehtiä.
Tuollaiset listat onnistuvat vain yhdessä sopimalla, eivät niin, että ap ryhtyy määräilemään.
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä olen viime joulunakin ollut ajoissa yhteydessä sisaruksiin ja ehdottanut että kaikki tekevät ja tuovat yhteiseen pöytään jotain, koska vanhemmat ei ihan oikeasti jaksa kaikkea. Ei ole tehonnut. Omat lapseni puolisoineenkin auttavat enemmän. Ja kyllä, sukujoulun väki on kasvanut vuosi vuodelta, koska tottakai kaikki haluavat tavata myös ne uudet puolisot ym. Ja heidät mukaan on kutsuttu.
Joku ehdotti iäkkäiden vanhempien pyytämistä mukaan mökille, mutta eivät he lähde. Eivät pysty eivätkä halua matkustaa JA he haluavat sen sukujoulun, perinteen mukaan. Eivät ikinä voisi itse olla sieltä pois. Ap
Kuka tuon väen kutsuu, sinäkö? Jos vanhempasi, niin miksi eivät käytä pitopalvelua, selviäisivät todella vähällä stressillä etkä sinäkään pääsisi pätemään.
Minusta on perverssiä, että lapsia hankkineet aikuiset hakeutuvat muiden nurkkiin jouluna. Ihan on viimeistään perheellisen tehtävä hoitaa ihan oma joulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko ihan konreettisten listojen tekeminen, tyyliin Irmeli tuo kinkun, Pirjo kalat, Maikki hoitaa salaatit, leivät ja juustot, Seppo tortut ja piparit? Annatte vanhemmille joululahjaksi stressittömän joulun.
Irmeli muistuttaa, että heillä ei ole leivinuunia, Pirjolla on, siellä on hyvä kinkku paistaa. Pirjo sanoo, että aijaa, he lähtevät heti koulun päättyessä lomaselle miehen vanhemmille ja palaavat vasta aattona, joten eivät ehdi paistamaan. Maikilla ei ole autoa, ei saa kinkkua tuotua ja Seppohan tulee edellisellä viikolla Espanjasta jouluksi kotiin, mahtaako ehtiä.
Tuollaiset listat onnistuvat vain yhdessä sopimalla, eivät niin, että ap ryhtyy määräilemään.
Sinunkin listassasi näytti jokaisella oleva "syynsä" siihen ettei voi mitään tehdä. Seppo vielä tuo koronan joulutuliaisiksi Espanjan lennoltaan... jippiii...
Aikoinaan meillä siirryttiin joustavasti tapaninpäivän vastaanottoon. Jokainen vietti joulunsa miten ja kenen kanssa tahtoi. Oli rento ja pakoton systeemi.
Kuka siellä mökillä joulun tekee, jos kerran oma miehesi tai lapsesi eivät ole tähän mennessä auttaneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Ei munkaan appivanhemmat suostu edes ajattelemaan sellaista, että lähtisivät kotoaan, kaikkien pitää tulla heille. Me ollaan vietetty joulua missä milloinkin, joskus myös ulkomailla.
Entinen perhestressijoulu on laajentunut suvun kokoiseksi.
Eikö vanha ihminen ole jo viettänyt joulua tarpeeksi? Pitääkö sen olla juuri aattona?
Vierailija kirjoitti:
Mahdottomalta tuntuu. Aikuinen lapseni on eniten vastahankaan, hän haluaisi että joulun on oltava Joulu, eikä se sitä kuulemma ole ilman mummolajoulua jossa kaikki on paikalla.
Meitä ei paljoa ole, vanhempani, minä, siskoni, hänen alaikäiset lapsensa ja oma lapseni. Joskus mieheni on mukana, mutta hän on joka toinen joulu omilla vanhemmillaan.
Lapsellani on rajoitteita, joten on vaikea sanoa että minä en sinne tule, kun tiedän miten tärkeää se hänelle on.
Mitenkään en saa auttaa joulupöydän laitossa, jos teen jotain ruokaa niin äitini ei suostu edes maistamaan. Joka joulu sovitaan että ostetaan laatikot valmiina, ja joka kerta äiti on kuitenkin ne värkännyt itse vaikka ei millään jaksaisi! Joulut on minulle raskaita, mutta ei ehkä tarpeeksi raskaita verrattuna vaihtoehtoon.
Nyt jotain rotia. Kasvata selkäranka. Opettele sanomaan ei.
Entä jos huolehtii vanhemmille lahjat aiemmin. Ja soittelee jouluna. Ei kai vanhat ihmiset jaksa hössöttävää sukujoulua muutenkaan ja paljon porukkaa. Vähempi parempi. Miksi ruoat laitetaan, saako jotain valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Kuka siellä mökillä joulun tekee, jos kerran oma miehesi tai lapsesi eivät ole tähän mennessä auttaneet?
Kyllä mun mieheni ja lapseni ovat auttaneet nytkin. Sekä minua että vanhempiani. Mutta sisarukseni eivät, kuin se yksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerroit, että vain kaksi tekee tarjoilut. Mikseivät aikuiset osallistu tekemiseen.
Voisitko ajatella joulun viettämistä kahdestaan miehesi kanssa. Nyt sidot lapsesi samanlaisiksi jouluorjiksi, mitä olet itse ollut.
Miksi ihmiset eivät osaa ilmaista omaa tahtoaan kauniisti mutta jämäkästi? Kenenkään joulu tai elämä ei mene siitä pilalle, että kaikki eivät osallistu yhteiseen jouluun.
Ap:n vanhemmat ovat jo ilmeisen iäkkäitä, kun heillä on jo lapsenlapsenlapsia. Ei tuon ikäisten kuulu enää isännöidä sukujouluja. Mitä jos vuorotellen kutsuisitte heidät jouluvieraiksi koteihinne?
Vanhemmille on kyllä ehdotettu tätä, että viettäisimme joulua muualla, esim. meillä tai siskolla. Se ei käy heille. Heidän mielestään joulu täytyy olla heidän luonaan, kuten perinne on.
Eikä käy myöskään valmiit ruuat, vaan laatikot ym täytyy tehdä itse. Jos minä en tee, he tekevät, mutta valmislaatikot ei käy. Sekin on perinne että ruuat tehdään itse 😄
Ja ei tämä ole edelleenkään provo. En itsekään ymmärrä miksi eivät jousta missään näissä. Ja sitten ovat aivan umpiväsyneitä joulun jälkeen. Ap
Itselle ei ole koskaan jäänyt hyvää kuvaa joulusta. Hirveä stressi vanhemmilla päällä, aina pitää sinne mummolaan matkustaa joka vtun joulu (6h yhteensä edestakaisin autossa missä ei mitään tekemistä) ja sielläkin on vaan stressi ja täysi kaaos.
Sitten kun lopetettiin siellä mummon luona ramppaaminen niin tuli siskon perheen mukainen menettely ja aikataulutus.
En siedä itse joulua. Haluaisin yhden joulun, että saisi vaan olla. Ettei olisi pakko valmitsella ja tehdä ja olla sosiaalinen ja jatkuvasti jotain yhdessä.
Itselläni muutenkin vaativa sosiaalisesti kuormittava työ niin tuntuu, etten missään pyhävapaina saa minkäänlaista lepäämistä ja palautumista, kun pitää aina tehdä ja olla.
Ajattelin kanssa itse, että ensijouluna en mene mihinkään.