Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukujouluperinteen lopettaminen omalta osaltaan, onko tämä vaikeaa vai onko vika minussa 😄

Vierailija
31.01.2025 |

Ollaan aina oltu viettämässä sukujoulua omien vanhempien, sisarusten ja heidän perheidensä kanssa ihan muutamaa kertaa lukuunottamatta kun ollaan oltu kipeitä tms. Lapsetkin ovat tästä pitäneet, vielä isoinakin, kun jouluna näkee kaikki, serkut lapsineen jne. Ja ite olen kauan ajatellut että koska sukujoulu on omille vanhemmilleni niin tärkeä, niin ollaan mukana kunnes heistä aika jättää.

Nyt on kuitenkin alkanut tympiä. Sinne tulee kaikki sisarukset mutta meitä on vain kaksi jotka osallistuu ruuanlaittoon ym valmisteluun. Muut tulee kahta kättä heiluttaen ja istuvat ja odottavat että joku laittaa. Minulla taas ei omatunto kestä sitä että vanhat vanhemmat ahertaa yksin ruokien kanssa.

Ja ne vanhemmat alkaa väsyä, tiuskivat toisilleen ja muille. Isä valittaa kaikesta koko ajan ja siinä kun itse jo painan niska limassa, en jaksaisi kuunnella.

Viime joulun jälkeen ajattelin että ei enää. Että jos saataisiin mökki ensi joululle vaikka Lapista ja lähdettäisiin sinne, eli minä, mies ja omat lapset puolisoineen. 

Ja nyt se mökki saatiin. Ja aloin miettiä voiko näin tehdä. Mitä vanhemmat ajattelee ja miten he jaksaa jos ei muut auta vieläkään? On heille iso kolaus jos emme tule. Mutta, sitä niin kovin haluaisi Oman Joulun...

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma joulu vasta siinä vaiheessa, kun perheen lapset ovat jo aikuisia? Kannustatko niitä lapsiasi hyvissä ajoin heidän omaan jouluunsa? 

Meillä alkoivat omat joulut siinä vaiheessa, kun olimme usein kipeinä näiden sukujoulujen jälkeen. Paikalle änkeytyi vieraita sairaana ja tartuttivat sitten muut. 

Vierailija
22/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on jo aikuiset lapset, niin olet jättänyt tän asian liian myöhään. Kohta ne jo menee seurustelukunppaniensa koteihin jouluksi ja sulla ei ollut yhtään tavallista, omaa joulua.

Seurustelukumppanit on halunneet tulla meidän jouluun mukaan. Ja näillä näkymin tulossa ensi joulunakin. Ap

Niinhän sinä vielä tällä hetkellä luulet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on suurta ikäluokkaa, jotka ei osaa keskustella syyllistämättä. Silti joulunvietto yhdessä lopetettiin jo lasten ollessa pieniä. Ne ekat joulut vietettiin isovanhempien kanssa ja siitä eteenpäin oli vain yhteiset joulukahvit.

Vierailija
24/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on jo aikuiset lapset, niin olet jättänyt tän asian liian myöhään. Kohta ne jo menee seurustelukunppaniensa koteihin jouluksi ja sulla ei ollut yhtään tavallista, omaa joulua.

Seurustelukumppanit on halunneet tulla meidän jouluun mukaan. Ja näillä näkymin tulossa ensi joulunakin. Ap

Siis olette vieneet vanhempiesi jouluun myös aikuisten lasten puolisot? 

Vierailija
25/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette pyydä pelkästään vanhempia mukaan mökille? Saisivat rauhallisen joulun teidän kans.

Vierailija
26/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että lapsesi haluavat olla joulun kanssasi?

Koska he ovat sanoneet niin. Lappiin menemisestä oli jo aiemmin puhetta ja olivat innoissaan, kuten heidän puolisonsakin. Pääsevät laskettelemaan ym. Siitä on helppo päätellä. Ap

Siis ne haluaa sut maksajaksi, ei sun seuraa? Aika karua. Entä jos ne ei teekään koko ajan ruokaa, kun ovat rinteessä, ketä syytät?

Vierailija
27/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sisaruksille, että ovat apuna ensi jouluna vanhemmillesi. Outoa etteivät itse tajua, vaikka sinä tajuat.

Noin muuten, saat oikeasti itse päättää miten joulun vietät. Itse rakastan perinteitä, ja haluaisin joulun olevan aina samanlainen, mutta tietenkään kaikki eivät niin koe! Hyvää Lapin joulua jo etukäteen teille, älkää kokeko syyllisyyttä.

Vierailija
28/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä olen viime joulunakin ollut ajoissa yhteydessä sisaruksiin ja ehdottanut että kaikki tekevät ja tuovat yhteiseen pöytään jotain, koska vanhemmat ei ihan oikeasti jaksa kaikkea. Ei ole tehonnut. Omat lapseni puolisoineenkin auttavat enemmän. Ja kyllä, sukujoulun väki on kasvanut vuosi vuodelta, koska tottakai kaikki haluavat tavata myös ne uudet puolisot ym. Ja heidät mukaan on kutsuttu.

Joku ehdotti iäkkäiden vanhempien pyytämistä mukaan mökille, mutta eivät he lähde. Eivät pysty eivätkä halua matkustaa JA he haluavat sen sukujoulun, perinteen mukaan. Eivät ikinä voisi itse olla sieltä pois. Ap

Vierailija
29/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdottomalta tuntuu. Aikuinen lapseni on eniten vastahankaan, hän haluaisi että joulun on oltava Joulu, eikä se sitä kuulemma ole ilman mummolajoulua jossa kaikki on paikalla.

Meitä ei paljoa ole, vanhempani, minä, siskoni, hänen alaikäiset lapsensa ja oma lapseni. Joskus mieheni on mukana, mutta hän on joka toinen joulu omilla vanhemmillaan. 

Lapsellani on rajoitteita, joten on vaikea sanoa että minä en sinne tule, kun tiedän miten tärkeää se hänelle on. 

Mitenkään en saa auttaa joulupöydän laitossa, jos teen jotain ruokaa niin äitini ei suostu edes maistamaan. Joka joulu sovitaan että ostetaan laatikot valmiina, ja joka kerta äiti on kuitenkin ne värkännyt itse vaikka ei millään jaksaisi!  Joulut on minulle raskaita, mutta ei ehkä tarpeeksi raskaita verrattuna vaihtoehtoon.

Vierailija
30/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi ovat helpottuneita, usko minua, kun heiltä jää jouluruljanssi.  Aikuisten lasten olisi syytä järjestää jo oma joulu.   Luulet vaan että ovat pahoillaan, se on sitä teatteria, joka kuuluu asiaan. Joulu ei ole tarkoitettu stressattavaksi, kenelekkään.

Kyllä he ovat pahoillaan, sen tiedän. Korona-aikaan jätimme menemättä ja he oikeasti murehtivat sitä pitkin öitä. Ja muutenkin ovat niin kiinni perinteissään ettei sitä uskoisi ellei heitä tuntisi. Ja heillä ei ruljanssi jää pois koska kyllähän muut sukulaiset sinne menee joka tapauksessa. Meidän pois jääminen tarkoittaa vähemmän auttavia käsiä. Ap

Tiedän mistä puhut. Itse olen ollut samassa tilanteessa, että tein isolle porukalle (n.30hlöä) joulun vuosikymmeniä. Se ei todellakaan ole mikään pikku homma jos ei käytä eineksiä. Nuorempana jaksoi hyvin, mutta kyllä se alkoi työstä käymään vanhemmiten. Sitten tuli myös tilanne, että jouduin sanomaan etten enää jaksa ja nykyään jouluja tehdäänkin nyyttäreinä eli jokainen tuo joulupöytään jotain. Tilan vuoksi joulut vietetään meillä, mutta ihanaa nyt kun muutkin osallistuvat.

Onko nuo sisaruksiasi, jotka passuuttavat itseään? Kun olet ollut ainut vanhempiesi auttaja niin nyt sinun on pakko sanoa heille, että heidän on osallistuttava töihinkin. Oikein ihmetyttää aikuiset ihmiset, jotka kehtaavat istua pyrstöllään kun muut huhkivat hiki hatussa. Eri asia jos on juhliin kutsuttu, mutta päivällinen perheen kesken ei ole sellainen. Heidän kannattaisi ainakin kysyä, että saako auttaa.

Vierailija
31/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko ihan konreettisten listojen tekeminen, tyyliin Irmeli tuo kinkun, Pirjo kalat, Maikki hoitaa salaatit, leivät ja juustot, Seppo tortut ja piparit? Annatte vanhemmille joululahjaksi stressittömän joulun.

Vierailija
32/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko ihan konreettisten listojen tekeminen, tyyliin Irmeli tuo kinkun, Pirjo kalat, Maikki hoitaa salaatit, leivät ja juustot, Seppo tortut ja piparit? Annatte vanhemmille joululahjaksi stressittömän joulun.

Noinhan tuo toimii, kun laitetaan toimimaan. Jokaiselle omaa hommaa. Puuhommat sitten Matille, saunapolun lumihommat Tepolla ja saunan lämmitys ressukka-Petrille, joka muuten on lähinnä tiellä.

Vierailija
33/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kokemusta siitä että ei saa auttaa vaikka haluaisikin, tai tiuskimisesta kun en tiedä missä keittiövälineet sijaitsevat vieraassa keittiössä.

Vierailija
34/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis olette vieneet vanhempiesi jouluun myös aikuisten lasten puolisot? 

Ja aikuiset lapset eivät ole osallistuneet millään tavoin jouluruokien tekoon mummolassa?

Vierailija
35/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi ovat helpottuneita, usko minua, kun heiltä jää jouluruljanssi.  Aikuisten lasten olisi syytä järjestää jo oma joulu.   Luulet vaan että ovat pahoillaan, se on sitä teatteria, joka kuuluu asiaan. Joulu ei ole tarkoitettu stressattavaksi, kenelekkään.

Kyllä he ovat pahoillaan, sen tiedän. Korona-aikaan jätimme menemättä ja he oikeasti murehtivat sitä pitkin öitä. Ja muutenkin ovat niin kiinni perinteissään ettei sitä uskoisi ellei heitä tuntisi. Ja heillä ei ruljanssi jää pois koska kyllähän muut sukulaiset sinne menee joka tapauksessa. Meidän pois jääminen tarkoittaa vähemmän auttavia käsiä. Ap

Tiedän mistä puhut. Itse olen ollut samassa tilanteessa, että tein isolle porukalle (n.30hlöä) joulun vuosikymmeniä. Se ei todellakaan ole mikään pikku homma jos ei käytä einek

Miten tuollainen 30 henkilön jouluruokailu edes järjesteään? Miten riittää pöydät, astiat ja kylmäsäilytystilat? Joku vuokrattu juhlatila? 

-ohis

Vierailija
36/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä puhut. Itse olen ollut samassa tilanteessa, että tein isolle porukalle (n.30hlöä) joulun vuosikymmeniä. Se ei todel

Miten tuollainen 30 henkilön jouluruokailu edes järjesteään? Miten riittää pöydät, astiat ja kylmäsäilytystilat? Joku vuokrattu juhlatila? 

Tähän aikaan vuodesta kylmäsäilytystilat harvoin ovat ongelma. Ellei maakellaria ole, voi kovemmilla pakkasilla ottaa aina välillä kylmälaukut parvekkeelta sisälle, etteivät vallan umpeen jäädy.

Vierailija
37/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ollaan ihan joka joulu vietetty aattoilta kotona, ihan oman perheen kesken. Herkuteltu, pelailtu ja avattu lahjoja yömyöhälle saakka. Että kyllä sitä omaakin joulua on ollut, vaikka suurin osa aatosta on mennyt sukulaisissa.

Jos lapseni joskus haluavat olla joulunsa jossain muualla kuin meidän kanssa, sekin on tottakai täysin ok ja jopa normaalia. En todellakaan halua että velvollisuudentunnosta ovat missään, missä eivät halua olla. Minä olen tehnyt sitä ihan tarpeeksi. Ap

Vierailija
38/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä puhut. Itse olen ollut samassa tilanteessa, että tein isolle porukalle (n.30hlöä) joulun vuosikymmeniä. Se ei todel

"Miten tuollainen 30 henkilön jouluruokailu edes järjesteään? Miten riittää pöydät, astiat ja kylmäsäilytystilat? Joku vuokrattu juhlatila? "

Ihan kotona järjestämme ja siksi nuo joulut on meillä järjestettykin kun on tilaa. Samaan pöytään ei mahduta, mutta yleensä lapset ovat olleet keittiön pöydän ympärillä, nuoret olohuoneessa (johon tuodaan varastosta taittojalkainen pöytä) ja vanhemmat ruokailutilassa. Tilat ovat kuitenkin käytännössä samaa suurta tilaa "tupakeittiö", vain iso leivinuuni keskellä rikkoo avaruuden. Keittiön ja ruokailutilan pöydät ovat kummastakin päästä jatkettavia ja kumpaankin mahtuu helposti 10hlöä.

Astioita on omasta takaa ja ovatkin muovilaatikoissa varastossa suurimman osaa vuotta, mutta useasti ovat lainassakin jonkun juhlissa. Eivät siis ole arkena käytössä vaan tylsän valkoisia, jotka sopivat moneen kattaukseen.

Kylmäsäilytyksessä ei ole yleensä ongelmia näin talvella. Jos ulkona on sopiva lämpötila niin siellä voi pitää ja kylmälaukuissa tavarat eivät ihan äkkiä jäädykään vaikka olisi pakkasta reilustikin.

Kerran vuokrasimme tilan, jossa söimme joulupäivällisen. Ei maksanut vaivaa kun tavaraa sai kyyditä monia kertoja ja sitten tietysti toisin päin, mutta tulipa kokeiltua sekin. Helpompaa kotona.

Vierailija
39/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vietetty joulua vaikka millä kokoonpanoilla, mökeillä ja ulkomailla. Älä stressaa, kyllä aikuiset ihmiset sopeutuu ja jos ei, niin jotain on kyllä vinksallaan

Vierailija
40/65 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu vanhemmat mukaan mökkilomalle, valmiiseen pöytään tietenkin. Annat vähän takaisin kaikesta mitä he ovat teidän jälkikasvun eteen tehneet.