Muistatteko te, että vanhempanne olisivat halanneet tai pitäneet sylissä?
Onko normaalia ettei muista? Onkohan silloin kumpaakaan ollut? Missä iässä tuollainen yleensä loppuu jos sylissä on kuitenkin joskus pidetty?
Kommentit (71)
Sisko sai olla sylissä ja sai halauksia mutta kun itse poikana sain äidiltä kuulla olevani vain arvoton poika joka ei sukupuolen takia ansaitse rakkautta
Vierailija kirjoitti:
Pikkulapsiajalta tuskin muistoja hirveästi onkaan, mutta jos on jo vähän isompi lapsi, niin kyllä sen kylmyyden ja halaamattomuuden, jopa torjunnan, muistaa ihan hyvin. Hyvin mahdollista, ettei tällaisissa perheissä kovin paljon ole edes pikkulapsena halattu.
Mitä sitten vaikka ei ole erityisemmin halattu? Ei kaikki koe sitä ongelmaksi.
Itse en halaile ketään aikuisenakaan.
Muistan, että lapsena näytti oudolta kun joissain muissa perheissä kosketeltiin. Esim. se, kun kerran naapurissa näin, kun heidän jo isohko tyttärensä juoksi herättyään isäänsä halaamaan.
Äitini ei pitänyt minua sylissä koskaan. Isä onneksi piti useinkin ja muutenkin ehti olla kanssani. Olin perheeni nuorin lapsi ja tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas täällä asuvat ulkomaalaiset työkaverit ja tutut sanovat suomalaisten tapaa halata kiusalliseksi. Heillä ei halata vaan annetaan poskisuukkoja, jotka eivät oikeasti ole poskisuukkoja vaan ilmamoiskauksia.
Se jos mikä on teennäistä. Ollaan tekevinään jotain mitä ei kuitenkaan tehdä.
Istuin sylissä ja mun vanhemmat oli niitä kammottavia boomereita ( tai isä oli varmaan yli-ikäinen boomeriksi).
Muistan. Todisteena on myös runsaasti valokuvia.
Muistan paljon asioita varhaislapsuudestani. Minulla oli ihana lapsuus. Olen syntynyt vuonna 1966.
Muistan yhden kerran kun istuin äidin sylissä. Meillä oli vaatimaton talo joka talvella kylmä. Äiti lämmitti mun sukkahousut ja paidan sähköpatterin päällä ja puki ne lämpöiset vaatteet heti päälleni. Ehkä sitä kävi useemminkin mutta tuon vaan muistan.
Vm74
En. Meillä ei koskaan ole ollut halaamista. Eikä muutenkaan näytetty tunteita. Muistan asioita hyvin pienestä asti. Esim. kun pappani kuoli ollessani 4-vuotias, en uskaltanut itkeä yöllä (pelkäsin hautajaisten jälkeen sitä, kun pappa laitettiin maan sisään ja pelkäsin joutuvani sinne itsekin), kun pelkäsin äitin suuttuvan, kun herää.
Kyllä muistan näin tapahtuneen useinkin. Olen syntynyt vuonna 1968.
Pikkulapsiajalta tuskin muistoja hirveästi onkaan, mutta jos on jo vähän isompi lapsi, niin kyllä sen kylmyyden ja halaamattomuuden, jopa torjunnan, muistaa ihan hyvin. Hyvin mahdollista, ettei tällaisissa perheissä kovin paljon ole edes pikkulapsena halattu.