Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhe avioliitosta ja toisesta lapsesta, mies ei ota kantaa

Vierailija
29.01.2025 |

Olemme olleet yhdessä lähes vuosikymmenen, josta avoliitossa 8 vuotta. Meillä on yksi muutaman vuoden ikäinen lapsi. Emme ole naimisissa! Minä olisin halunnut naimisiin kun selvisi että lapsi on tulossa tai koska vaan sen jälkeen. Pidän avioliittoa tärkeänä turvana perhettä ajatellen. Ihan jo siltäkin kannalta, että minä omistan yksin asuntomme, ja jos jotain sattuisi. En ole halunnut painostaa naimisiin, mutta asia ei ole edennyt mihinkään vuosiin. Harvakseltaan olen asiasta maininnut ja sanonut miksi se olisi hyvä asia, mutta en saa miehestä mitään irti! Hän vastaa jotain aivan ympäripyöreää "jaajaa, joo olisihan se järkevää", mutta ei tee elettäkään siihen suuntaan että asiat edistyisivät. Pakko myöntää että ottaa liikaa mun ylpeydelle "pakottaa" hänet naimisiin varaamalla vaan päivää omatoimisesti tms.

Täytyy sanoa että olisin varmaan lähtenyt suhteesta, jos meillä ei olisi lasta. Hänen takiaan haluaisin ehjän perheen. Ja perheenä meillä meneekin tosi hyvin. Arki toimii, meillä on hyvää aikaa yhdessä, on rakkautta. Mutta loukkaa näin tärkeän asian ohittaminen. Sama juttu on kun ottaa puheeksi toisen lapsen, kiertelyä ja kaartelua kun pitäisi ryhtyä toimiin asiassa. Mies on itse aina puhunut että haluaisi kaksi lasta kuten minäkin. En ymmärrä miten saisin selkeyttä asioihin kun toisesta ei saa mitään irti. Emme enää nuorru, minä olen kohta 34-vuotias. 

Näistä asioista on vaikea puhua tässä asetelmassa, kun tuntuu että minä olen vain vaatimassa asioita ja toinen välttelee. Miksi se ei sitten itse lähde, jos tämä perhe ei kiinnosta? Tekee kuitenkin kaikenlaisia muita tulevaisuudensuunnitelmia jossa me ollaan tiiviisti mukana. Kumma juttu. Ei meillä esikoistakaan olisi, jos en olisi sanonut että minä haluan tehdä lapsen NYT, oletko mukana vai et?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani meillä oli siihen aikaan vuoden ikäinen lapsi ja sanoin, että haluaisin mennä naimisiin. Mieheni huomasi, kuinka tärkeä asia minulle oli ja niinpä menimme kuuden viikon päästä siitä maistraatissa naimisiin. Pienet kivat häät, alle 10 vierasta, käytiin ravintolassa syömässä, yövymme hotellissa eli ei mitään suureellista. Sittemmin saimme vielä toisen lapsen. Nyt kissa pöydälle, sillä omanarvontuntosi kärsii tuossa vetkuttelussa.

Vierailija
42/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö. Miksi haluat naimisiin miehen kanssa, jonka kanssa et olisi ilman lasta? Kasvattakaa se lapsi ja erotkaa. Mies ei vaikuta rakastettavalta tai edes avioliittomateriaalilta. Sellaisen miehen lapsikin on vähän kikkels kokkels, pärjätköön miten pärjää

Meinaatko että ap on yhtään sen parempi?

Vikaa on molemmissa. Monilla miehillä ei ole mitään kiirettä avioon vaikka olisi liuta lapsiakin, moni nainen sen sijaan olettaa että lapsesta seuraa automaattisesti avioliitto. 

Itse olen sitä mieltä, että näistä asioista pitäisi päästä yhteisymmärrykseen ennen kuin aletaan lapsia tekemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti kuvaannollisesti lyödä nyrkki pöytään, että sain mieheni tajuamaan, että meidän on hoidettava suhteen juridinen puoli kuntoon tavalla tai toisella. Meillä on yhteistä omaisuutta, joten kumpikin olisi ollut kusessa, jos toinen olisi yllättäen menehtynyt ilman, että mitään on tehty jäljelle jääneen turvaamiseksi.

Käytännössä mentiin siihen pisteeseen, että totesin, että me joko virallistamme suhteen/hoidamme sellaiset paperit, että perimme toinen toisemme tai eroamme. Lopputuloksena mentiin naimisiin. 

Jos yhteinen asunto olisi vain toisen nimissä, olisin antanut asian olla. Mutta se omistetaan 50/50, eikä lapsia ole, enkä todellakaan halunnut kummankaan päätyvän tilanteeseen, jossa puolet kodista omistaa puolison sukulaiset. 

Lapsia en avoliittoon olisi ikipäivänä suostunut tekemään, vaikka olisin niitä halunnutkin..Siitä on miehen aivan liian helppo häipyä toisen naisen matkaan, kun käy ilmi, ettei se lapsiperhearki olekaan niin ruusuista. Avioliitosta erotessa joutuu näkemään edes vähän vaivaa.

Vierailija
44/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano vielä kerran selkeästi ne asiat, mitä haluat elämässä ja päätä joku aikaraja, minkä verran odotat kosintaa. Jos ei mies toimi niin ei se siitä mihinkään muutu.

Tuo on jo henkistä väkivaltaa. Sitten varmaan tuntuisikin hyvältä olla vaimo miehelle, joka oli pakotettu kosimaan. Uskokaa nyt v*ttu ettei se avioliitto muuta yhtään mitään, vaikeuttaa vaan helvetisti asioita kun ero tulee (mikä on todennäköistä jo tilastollisestikin).

Jos ero on vain ajan kysymys, ap:n kannattaa tehdä se jo nyt. Hyvällä tuurilla hän löytää paremman miehen, jonka kanssa voi tehdä lapsen. Nykyiselle miehelle kirjallinen häätö, niin hänellä on muutama kuukausi muuttaa pois.

Ap:llä on pieni lapsi, ei ole mitään takeita ett

Kirjoitinkin, että hyvällä tuurilla. Jos tuuria ei ole, niin kyllä yksinkin pärjää yhden lapsen kanssa. Ja vaikka luulet noin, niin kyllä pienten lastenkin eronneet äidit pariutuvat ja vieläpä hyvän miehen kanssa.

Vierailija
45/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellainen perhe, jossa yksi vanhemmista haluaisi lähteä ja toinen on flegmaattinen asian suhteen, ole ehjä.  Ystäväni vanhemmat pysyivät yhdessä vain lapsiensa takia, ja se traumatisoi ystäväni. 

Vierailija
46/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin miehillä on aivan käsittämätön ajatus että lapset eivät sido sinua mitenkään mutta avioliitto. HUI! Se sitoo ihan älyttömästi! Lapsia voidaan hankkia vaikka 14 mutta auta armias jos tyttöystävä - se lasten äiti - haluaa naimisiin.

Mitä nyt avioliitosta voi erota ihan milloin tahansa mutta lapsiaan ei voi järkiabortoida ja muuttua lapsettomaksi ihmiseksi isän roolista.

Kyseinen ajatusmalli on miehillä todella yleinen. Ei haluta sitoutua ja avioitua, mutta tehdään lapsi kun halutaan näyttää muille ettei olla mitään tuhkamunia. Moni mies myös mieltään edelleen vuonna 2025 lasten hoidon ja kasvattamisen naisten projektiksi joka ei saa häiritä omaa elämää. 

47/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä joidenkin ihmisten logiikkaa: "hankitaan lapsi, mutta en halua mennä naimisiin". Pääseehän siitä avioliitosta kun eroon jos siltä alkaa tuntua, mutta lapsesta ei pääse eroon. 

Ei kai se maistraattivihkiminen ja avioehto nyt kauhean kalliita ole?

Vierailija
48/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä joidenkin ihmisten logiikkaa: "hankitaan lapsi, mutta en halua mennä naimisiin". Pääseehän siitä avioliitosta kun eroon jos siltä alkaa tuntua, mutta lapsesta ei pääse eroon. 

Enemmän minä ihmettelen miksi naiset suostuu tuohon kuvioon. Raskaus ja synnytys eivät ole mitään riskittömiä tapahtumia, inhottova ajatus että kelpaisi pelkäksi synnytyskoneeksi mutta ei aviovaimoksi. 

Vierailija
49/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LouLou kirjoitti:

Enemmän minä ihmettelen miksi naiset suostuu tuohon kuvioon. Raskaus ja synnytys eivät ole mitään riskittömiä tapahtumia, inhottova ajatus että kelpaisi pelkäksi synnytyskoneeksi mutta ei aviovaimoksi. 

Ehkä jotkut naiset haluavat lapsia, eivätkä ajattele olevansa synnytyskoneita. 

Vierailija
50/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti mies pelkää ajatusta häistä. Ehdota kahdenkeskistä vihkimistilaisuutta, todistajat kai pitää olla, ja sen jälkeen joku pieni juhlistus. Tee konkreettiset ehdotukset, ei se mitään noloa ole. Miehet on useinkin noin pöllöjä. 

Vierailija
51/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin makaa kuin petaa, olet alemman tason nainen. Fiksummat naiset valitsevat viisaammin miehen jonka kanssa toiveet käyvät yhteen oli ne toiveet sitten mitä tahansa yhteistä näkemystä miten halutaan yhdessä olla. Jos haluaa ydinperheen niin valitsee miehen jonka arvomaailma on samanlainen. Turha valittaa tässä vaiheessa enää mitään. Tässä tasokkaampi pari, ensin naimisiin ja sen jälkeen lasten tekoon, 

https://yle.fi/a/74-20077015

Vierailija
52/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustason kommunikaatio ei pelaa ja väität arjen sujuvan hyvin. Joopati joo...

Vierailija
53/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LouLou kirjoitti:

Ehkä jotkut naiset haluavat lapsia, eivätkä ajattele olevansa synnytyskoneita. 

Ihan yleistä tuntuu olevan, että lapsia tehtaillaan eikä ajatella seurauksia. Sitten kitistään kun havahdutaan siihen, että jaloissa pyörii kolme mukulaa mutta sormusta ei edelleenkään kuulu eikä näy. 

Vierailija
54/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Miksi maksaa käräjäoikeudelle 355€, jos avioliitto solmitaan ajatuksella "pääsehän siitä eroon"? Avoliitosta eroaminen ei maksa mitään. 

Vierailija
55/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LouLou kirjoitti:

Itse en ymmärrä, miten lapset ja avioliitto liittyvät toisiinsa. Miksi pitäisi väkipakolla mennä naimisiin vain, koska tuli lapsia? Ymmärrän tuon ajatusmallin 1920-luvulla, jolloin avioliiton merkitys sekä juridisesti että etenkin moraalisesti oli eri. Mutta 2020-luvulla avioliitto on monesti vain pala paperia, josta sinun sanoja mukaellen "pääsee eroon, jos alkaa siltä tuntua". Eli mikä pakko se avioliitto on solmia? 

Vierailija
56/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mies hyötyy avioliitosta ja elämänlaatua huonontavasta vaippa-arjesta?

Olet siis itse varttunut ilman isää. Tai vaikka vanhempasi olisivatkin olleet naimisissa, perhe-elämä on ollut isällesi yhtä kärsimystä. Ja siksi sinusta on tullut tuollainen.

Haha, pystytkö antamaan näihin kysymyksiin järkevän ja perustellun näkemyksen?

Mies on jo tehty yhden lapsen, joten miksi kokea vaippa-arkea uusiksi ja hankaloittaa elämää miljoonilla tavoilla jos ei tarvitse, mitä mies hyötyisi tästä?

Mitä mies hyötyy avioliitosta mitä avoliitosta ei saa?

Vierailija
57/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tyytyy aivan uskomattoman huonoihin parisuhteisiin. 

Vierailija
58/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on salattua omaisuutta, jota se haluaa suojella. Enkä yhtään ihmettele, miksi. 

Vierailija
59/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tyytyy aivan uskomattoman huonoihin parisuhteisiin. 

Jep. Monille tuntuu riittävän, että mies ei hakkaa ja/tai ryyppää. Ainakaan kovin usein. 

Vierailija
60/76 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia ei koskaan kannatta tehdä lasta ennen avioliittoa. Minunkin ex-mies yritti ehdottaa lapsen tekemistä, ja kun kerroin haluavani sitten naimisiin jos aiotaan lapsi tehdä, alkoi joku vänkäys ja suhde kariutui. Ilmeisesti olisin kelvannut lapsentekokoneeksi mutta vaimoksi en hänelle kelpaa.

Olen nykyään onnellisesti naimisissa miehen kanssa joka huomioi minua ja tiesi että haluaa minut vaimokseen.

No lapsi on jo olemassa enkä pois antaisi. Elän nyt tätä hetkeä. En koe olevani lapsentekokone kuitenkaan. Ap 

Jos teillä arki sujuu muuten, niin jos ajattelen, kumpi on tärkeämpi- avioliitto vai toinen lapsi- tekisin sen toisen lapsen, vaikkei olisi naimisissa. Sitten miehelläsi olisi yksi painostus vähemmän. Mutta lapset ovat tärkeitä, varsinkin jos ikää tulee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä