Purra on valmis leikkaamaan toiset 9 miljardia euroa. Suomen paras taloustieteilijä Sixten Korkman tyrmää Purran suunnitelmat
Eilisessä A-studiossa Purra kertoi, että on valmis leikkaamaan toiset 9 miljardia euroa julkisista menoista. Tätä kritisoi Talouspolitiikan arviointineuvosto
A-studiossa Suomen paras taloustieteilijä Sixten Korkman tyrmäsi Purran suunnitelmat
https://areena.yle.fi/1-72481074
Korkman varoitti jo keväällä 2023 Orpon ja Purran massiivisten leikkausten seurauksista
Kokoomus ja Purra ajavat leikkaustoimillaan Suomen syvään talousahdinkoon. Sopeutustoimia pitää tehdä, mutta sakset ovat leikanneet väärästä paikasta liian paljon ja liian lyhyessä ajassa.
Ei ole 100 000 uutta työpaikkaa, vaan on yli 100 000 uutta työtöntä, ja työttömien määrä kasvaa edelleen.
Katsokaa Yle Areenasta Purran haastattelu ja ennen muuta Korkmanin näkemykset.
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkman kertoi eilisessä A-studiossa, että Suomen huoltosuhde eli työttömien ja työvoiman ulkopuolella olevien (eläkeläiset, lapset ja sairaat jne.) suhde työssäkäyviin on yksi maailman huonoimmista. Tämä on suurin syy valtion velan kasvuun.
Orpon ja Purran leikkaukset ovat lisänneet ja lisäävät työttömyyttä edelleen, jolloin huoltosuhde heikkenee edelleen ja valtion velka vain kasvaa. Purra haluaa leikata edeelleen ja sama kierre jatkuu.
Kun menee Helsingin lähiöihin niin näkee mistä ne huoltosuhteen heikkeneminen johtuu kun iso osa kela asiakkaista on Suomen ulkopuolelta ja asuu pk seudulla jossa suomen kalleimmat vuokrat
Hys ole hiljaa ei ole ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkman kertoi eilisessä A-studiossa, että Suomen huoltosuhde eli työttömien ja työvoiman ulkopuolella olevien (eläkeläiset, lapset ja sairaat jne.) suhde työssäkäyviin on yksi maailman huonoimmista. Tämä on suurin syy valtion velan kasvuun.
Orpon ja Purran leikkaukset ovat lisänneet ja lisäävät työttömyyttä edelleen, jolloin huoltosuhde heikkenee edelleen ja valtion velka vain kasvaa. Purra haluaa leikata edeelleen ja sama kierre jatkuu.
Kun menee Helsingin lähiöihin niin näkee mistä ne huoltosuhteen heikkeneminen johtuu kun iso osa kela asiakkaista on Suomen ulkopuolelta ja asuu pk seudulla jossa suomen kalleimmat vuokrat
Ei pidä paikkaansa, koska:
"Tavallisin
"Suomen sosiaaliturvamenoista 34 miljardia menee eläkeläisiin."
https://thl.fi/-/sosiaaliturvamenot-olivat-80-miljardia-euroa-vuonna-20…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lyönyt isosta summasta vetoa että tasan ainoa ratkaisu mitä nää hallituksen talousnerot tulee keksiin on keskitysleirit, ne tietysti myydään kansalle työleireinä mut junou, ei sieltä kukaan elävän poistu.
Mä alan olemaan kauhuissani että mä voitan kohta, ehtiiköhän tässä vielä paeta ulkomaille?
Se että yhtään kukaan ei uskalla ala tai yläpeukuttaa tätä sai mut vielä huolestuneemmaks.
Onks tää jo joku yleinen salaisuus josta minä olen jääny paitsi?
Shiiiiiiit mun tarvii päästä pois täältä ennenkun mut heitetään uuniin. :' D
Meillä on myös uutta velkaa josta hallitus ei suostu kertomaan tarkemmin helposti yhden keskitysleiri projektin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lyönyt isosta summasta vetoa että tasan ainoa ratkaisu mitä nää hallituksen talousnerot tulee keksiin on keskitysleirit, ne tietysti myydään kansalle työleireinä mut junou, ei sieltä kukaan elävän poistu.
Mä alan olemaan kauhuissani että mä voitan kohta, ehtiiköhän tässä vielä paeta ulkomaille?
Se että yhtään kukaan ei uskalla ala tai yläpeukuttaa tätä sai mut vielä huolestuneemmaks.
Meillä on myös uutta velkaa josta hallitus ei suostu kertomaan tarkemmin helposti yhden keskitysleiri projektin verran.
Ja itärajan suunnassa massiivinen aukko työnantajia ja tyhjillään olevia tiloja, mistä voi sitten häätää vialliset kansalaiset miinaharaviks helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu ei ole nyt kyllä yhtään vähentäny mun pelkotiloja nin kun mä toivoin et se tekis. D ':
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksia, leikkauksia.. agenda Suomen ja suomalaisten kuppaamiseksi sen kun vaan jatkuu. Ei vaan milläään pysty ymmärtämään, että miten tän annetaan vaan jatkua, vaikka ovat tehneet jo ihan valtavaa tuhoa tälle maalle.
Ei voi enää kenellekään ole epäselvää ettei tätä vallassa olevaa porukkaa kiinnosta Suomi ja sen kansalaisten hyvinvointi pätkääkään. Tarkoitus vaan köyhdyttää kansa, romahduttaa julkiset palvelut, siirtää varat omiin ja suuryritysten taskuihin ja myydä maan mineraalivarannot pilkkahintaan pois (vero esim. metallien ja mineraalien arvosta on meillä 0,6 prosenttia ja jopa Kongo verottaa enemmän) Tämä olisi sellainen millä Suomi voisi vaurastua (koska kysyntää todella on), mutta meidän päättäjille ei sellainen valitettavasti sovi. Paljon kivempi kyykyttää ja kurittaa kansaa ja laittaa rahat omien ja kavereiden taskuihin.
Ja sinäkin väänsit puheen maan oikeista ongelmista ja niiden ratkaisusta siihen propagandalässyyn jossa koitat selittää että "sinun kaverisi" pitää saada valtaan näiden toisten sijaan. Mitään järjellistä perustetta et tietenkään tälle olkiukkojen ja suorien valeiden lisäksi esitä.
Jännä miten vasurien hallitessa ei yksikään ongelma korjaannu kun tärkeintä on vaan valtaan pääsy millä valeella tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu ei ole nyt kyllä
Ja mietis, nyt kun PAKKO luoda tämmöinen tilanne tahalteen niin kohta on PAKKO laittaa vääränlaiset leirille, eihän hallitus niin tahdo tehdå, mutta PAKKO ON PAKKO ON PAKKO ON PAKKO ON PAKKO, ymmärräthän sinä?
Ei tämä ole maanpetos ja vallankaappaus, tämä on PAKKO, se on täysin eri sana se!
"Ja mietis, nyt kun PAKKO luoda tämmöinen tilanne tahalteen niin kohta on PAKKO laittaa vääränlaiset leirille, eihän hallitus niin tahdo tehdå, mutta PAKKO ON PAKKO ON PAKKO ON PAKKO ON PAKKO, ymmärräthän sinä?
Ei tämä ole maanpetos ja vallankaappaus, tämä on PAKKO, se on täysin eri sana se!"
Hei mä oon nähny tän jakson! Siinä oli se tosi vihanen ukko jolla oli hassut viikset ja joka näytti vähän purralta jos purra ois mies!
Se tykkäs kans huutaa ja haukkua muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksia, leikkauksia.. agenda Suomen ja suomalaisten kuppaamiseksi sen kun vaan jatkuu. Ei vaan milläään pysty ymmärtämään, että miten tän annetaan vaan jatkua, vaikka ovat tehneet jo ihan valtavaa tuhoa tälle maalle.
Ei voi enää kenellekään ole epäselvää ettei tätä vallassa olevaa porukkaa kiinnosta Suomi ja sen kansalaisten hyvinvointi pätkääkään. Tarkoitus vaan köyhdyttää kansa, romahduttaa julkiset palvelut, siirtää varat omiin ja suuryritysten taskuihin ja myydä maan mineraalivarannot pilkkahintaan pois (vero esim. metallien ja mineraalien arvosta on meillä 0,6 prosenttia ja jopa Kongo verottaa enemmän) Tämä olisi sellainen millä Suomi voisi vaurastua (koska kysyntää todella on), mutta meidän päättäjille ei sellainen valitettavasti sovi. Paljon kivempi kyykyttää ja kurittaa kansaa ja laittaa rahat omien ja kavereiden taskuihin.
Ja sinäkin
Mitä hel*ettiä nyt selität?! Ja mitkä ihmeen "minun kaverit". Suomessa ei edes ole tällä hetkellä sellaista puoluetta kuin tarvitisisimme; sellaista joka ihan oikeasti ajaa Suomen ja suomalaisten etuja. Ei ole mikään vale, että voisimme maana vaurastua mineraalivarannoillamme jos vaan poliittista tahtoa sellaiseen olisi. Ihan niin kuin esim. Ruotsi ja Norjakin tekevät. Mutta totuus on että niitä todellakin myydään tällä hetkellä mainitsemaani pilkkahintaan. Ja yhtä lailla voisimme laittaa tiemaksuja ulkomaiselle raskaalle kalustolle niin kuin muutkin maat tekevät. Ja olla myös joskus EU.ssa tukien saajapuolena. Ja tehdä Suomessa yrittämisestä helpompaa ja kannattavampaa. Mikään pakko ei olisi pelkästään leikata ja kurjistaa, se on pelkkä ideologinen valinta.
Korkman varoitti jo 1,5 vuotta sitten, että nykyhallituksen suunnittelemat toimenpiteet ovat virheellisiä. Mitä tekee Orpopurra? Etelärantaan ja kumartamaan EK - ideologia edellä ja vastoin kansantaloustieteen oppeja ja nyt Suomessa on nykyhallituksen itsensä tekemä lama.
Lamassa elvytetään ja noususuhdanteessa leikataan, Purra se sakset heiluen haluaa leikata lisää, mutta ei Kokoomuksen hillotolpista?
Miljardeja voittoina ja verovaroja taskuihinsa entiseen tapaan kuppaavat yritykset lastensuojelu-, vanhuhoiva- ja terveypalvelubisneksessä jatkavat kuten ennenkin. Voitontuottamiskielto ja takaisin julkiselle puolelle, niin alkaa miljardeja säästymään.
Yhden lapsen vuosikustannus yksityisessä lastensuojelussa jopa 0,6 miljoonaa vuodessa - ei ihme, että rahat eivät riitä mihinkään.
No, tehdään kotona halpaa ruokaa ja vaatteet Temusta.
Vierailija kirjoitti:
Korkman kertoi eilisessä A -studiossa, kuinka eri maiden taloustieteilijät nostavat nuorten mielenterveyspalveluiden tarjonnan tärkeimmäksi kasvutoimeksi.
Tänä aamuna Ylen aamussa joku haastateltava kertoi, että yksi syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle keskimäärin miljoona euroa.
Suomessa lääkäriin pääsyä voi joutua odottamaan kuukausia, eikä se takaa muuta hoitoa kuin mielialalääkkeet.
Mitä taloustieteilijät antavat vaihtoehdoksi menojen vähennykselle?
imf on kiitellyt Suomen toimia ja talous alkanut kasvamaan
suomalaisten talousnerojen ratkaisu olisi siis mikä?
Tämä on kuin joku huono vitsi.
Valtiotieteiden maisteri sählää valtion taloutta sekaisin. Heiluttelee vaan saksia jos yksikään taloustieteiden ammattilainen yrittää neuvoa.
Mikä hitto siinä on, että pitää valita ummikoita sähläämään ministereinä? Onko osaaminen ja ammattitaito todellakin niin pelottavaa, että niitä pitää vältellä ihan tosissaan?
Purralla ei ole talousosaamista lainkaan.
Hänen leikkauksillaan ei ole ollut väittämiänsä tuloksia. Nyt ajattelee, että virheen toistamalla tulos olisi muuta kuin samaa konkurssiaaltoa, velkaa, lamaa ja suurtyöttömyyttä lisää. Viisas oppisi virheistään, tyhmää toistaa niitä loputtomiin.
Mutku se on niin kivaa se leikkaaminen.
No tulihan se korona tähänkin selitykseksi.