Purra on valmis leikkaamaan toiset 9 miljardia euroa. Suomen paras taloustieteilijä Sixten Korkman tyrmää Purran suunnitelmat
Eilisessä A-studiossa Purra kertoi, että on valmis leikkaamaan toiset 9 miljardia euroa julkisista menoista. Tätä kritisoi Talouspolitiikan arviointineuvosto
A-studiossa Suomen paras taloustieteilijä Sixten Korkman tyrmäsi Purran suunnitelmat
https://areena.yle.fi/1-72481074
Korkman varoitti jo keväällä 2023 Orpon ja Purran massiivisten leikkausten seurauksista
Kokoomus ja Purra ajavat leikkaustoimillaan Suomen syvään talousahdinkoon. Sopeutustoimia pitää tehdä, mutta sakset ovat leikanneet väärästä paikasta liian paljon ja liian lyhyessä ajassa.
Ei ole 100 000 uutta työpaikkaa, vaan on yli 100 000 uutta työtöntä, ja työttömien määrä kasvaa edelleen.
Katsokaa Yle Areenasta Purran haastattelu ja ennen muuta Korkmanin näkemykset.
Kommentit (379)
Totuus työttömien määrästä on suurempi.
Yrityksiä kaatunut kokoajan kiihtyvää tahtia ja kohta 10k enemmän
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Purra! Lopussa kiitos seisoo. Eihän mitään leikkauksia voi valituksitta tehdä.
20 - 30 vuoden päästä muistellaan, että siinä oli nainen paikallaan.
Ai niin kuin Tätser? Vieläkin ottaa konservatiiveilla eteen kun tuon nimen sanoo.
Aiemmin suomalaisten eläkerahastojen ylijäämän arvioitiin laskelmissa vähentävän Suomen tulevaa velkaantumista. Nyt laskentatapaa on muutettu niin, ettei eläkerahastojen ylijäämää vastaisuudessa huomioida.
Muutos selittää leijonanosan Suomelle EU:sta tulevista säästövaatimuksista.
Erityisen mielenkiintoista on, että laskentatapaa muutettiin Suomen omasta toiveesta.
Riikka Purra halusi Suomen velkaantumisen näyttävän vieläkin pahemmalta tai sitten ei vain tajunnut yhtään, mitä tekee.
Kaikkein tyhmin päästös on ollut kodinhoidontuen leikkaaminen.
Minulla on aivan liikaa työtä töissä ja kotona ja mielelläni osan siitä jakaisin henkilöille jotka ovat minua tehokkaampia ja taitavampia siivoajia tai remontoijia.
Nyt en enää voi. Joudumme luopumaan siivoojasta eikä remonttejakaan varmaankaan tänä vuonna teetetä.
Onko tässä mitään järkeä ? Valtio menettää verotuloja, itse näännyn työtaakan alle ja suuri osa kansasta istuu turhautuneena kotona, juo olutta ja rapauttaa työkykynsä ?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein tyhmin päästös on ollut KOTITALOUSVÄHENNYKSEN leikkaaminen.
Minulla on aivan liikaa työtä töissä ja kotona ja mielelläni osan siitä jakaisin henkilöille jotka ovat minua tehokkaampia ja taitavampia siivoajia tai remontoijia.
Nyt en enää voi. Joudumme luopumaan siivoojasta eikä remonttejakaan varmaankaan tänä vuonna teetetä.
Onko tässä mitään järkeä ? Valtio menettää verotuloja, itse näännyn työtaakan alle ja suuri osa kansasta istuu turhautuneena kotona, juo olutta ja rapauttaa työkykynsä ?
Anteeksi , tarkoitin siis kotitalousvähennystä.
Korkman voisi laittaa korkin kiinni ja olla hiljaa hiprakassa.
Miksi me ei tehdä kaikkea niin kuin Ruotsi ? Ruotsalaisten talousosaaminen on maailman huippua.
Ruotsissa kotitalousvähennystä saa lähemmäs 7000 e/henkilö / vuosi siivoustöihin.
Ruotsalaiset osaavat työllistää maahanmuuttajia ja hyötyä siitä.
Mahtaako Purra nyt jo ymmärtää että talous ei nouse ilman maahanmuuttajia. Maahanmuuttajia täytyy osata vaan työllistää niin että koko Suomi hyötyy ja valtio saa verotuloja.
Tämä osaaminen on persuilta täysin hukassa.
Ja seuraukset ovat karuja. Kansa on saanut saa sitä mitä on tilannut. Hölmön valtiovarainministerin, työttömyyttä ja kurjuutta.
Meidän verorahat menee suuryrityksille, yksityisille terveysfirmoille sekä Ukrainan sotaan. Suomalaiset köyhtyvät.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Purra! Lopussa kiitos seisoo. Eihän mitään leikkauksia voi valituksitta tehdä.
20 - 30 vuoden päästä muistellaan, että siinä oli nainen paikallaan.
Käy niinkuin Thacherin briteissä. Oikeistolainen kova politiikka. Nyt nähdään seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin käy, kun oikeistolainen populisti pääsee saksimaan Suomen kansantalouden rapakuntoon.
Eiköhän anneta mennä pohjan kautta sillä sen verran kovakalloista kansaa tässä maassa asustaa. Hallituspuolueilla on edelleen melkein 40% kannatus.
Se on hämmästyttävää miten aivan pa:t, pienituloiset ja varsinkin naiset, joiden talous perustuu miehen tuloihin, äänestävät kokoomusta. Kokoomus ei aja vähävaraisten asiaa vaan huolehtii suurituloisten rikastumisesta. Lisäksi tälleen suurituloisen miehen vaimona yritän tässä päästä takaisin työelämään opiskeluiden jälkeen, mutta hallituksen touhujen takia olen valmistautunut raapimaan ovia vielä seuraavat viisi vuotta. Nyt 9kk etsitty töitä, eikä tärppää. Oli huolestuttavaa lukea, kun joku miehen kaverin vaimo viisasteli (samassa asemassa kuin minä) miten kokoomus on ainoa oikea puolue, ja mietin kun miehensä kosahtaa sivusuhteesta niin mitenhän mahtaa rouvan käydä.
Purra roolipelaa Thatcheria ja samalla tuhoaa kotimaamme talouden.
Ei se pelkkä leikkaaminen saa taloutta nousuun. Pitää olla myös investointeja oikeisiin kohteisiin ja lakkauttaa yritystuet.
Mielenkiintoista kuinka jotkut sanovat että 9 miljardin leikkaus julkisista menoista riittäisi tuohon... käytännössä tarkoittaisi tuntuvia leikkauksia poliisiin, palokuntien määrään, sairaaloista jäisi vain isoimmat keskussairaalat, kaikki terveysasemat lakkautettaisiin jne.
Samaan aikaan puomustusmenoja pitäisi nostaa 4 - 6 miljardilla.
Noniin, mutta persuthan ei asiantuntijoita kuuntele. Ilmoittivat tämän jo vaalien aikaan. Kyllä heidän mielestä se mäkkärin kassa tietää paremmin valtiontalouden asiat.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, mutta persuthan ei asiantuntijoita kuuntele. Ilmoittivat tämän jo vaalien aikaan. Kyllä heidän mielestä se mäkkärin kassa tietää paremmin valtiontalouden asiat.
Purran esikuva on Thatcher joka käytännössä tuhosi Brittien talouden selkärangan ja siitä lähtien käytännössä vain finanssala on menestynyt.
10 miljardia silmät seisoo kyl päässä kun katsoin uutista.
Tarvitsee oikeasti lataamoa mutta kun nekin ajettiin alas