Purra on valmis leikkaamaan toiset 9 miljardia euroa. Suomen paras taloustieteilijä Sixten Korkman tyrmää Purran suunnitelmat
Eilisessä A-studiossa Purra kertoi, että on valmis leikkaamaan toiset 9 miljardia euroa julkisista menoista. Tätä kritisoi Talouspolitiikan arviointineuvosto
A-studiossa Suomen paras taloustieteilijä Sixten Korkman tyrmäsi Purran suunnitelmat
https://areena.yle.fi/1-72481074
Korkman varoitti jo keväällä 2023 Orpon ja Purran massiivisten leikkausten seurauksista
Kokoomus ja Purra ajavat leikkaustoimillaan Suomen syvään talousahdinkoon. Sopeutustoimia pitää tehdä, mutta sakset ovat leikanneet väärästä paikasta liian paljon ja liian lyhyessä ajassa.
Ei ole 100 000 uutta työpaikkaa, vaan on yli 100 000 uutta työtöntä, ja työttömien määrä kasvaa edelleen.
Katsokaa Yle Areenasta Purran haastattelu ja ennen muuta Korkmanin näkemykset.
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
"Miksi vasurit sitten valittaa jatkuvasti leikkauksista jos purra kerran ei leikkaa? Ihme väninää taas sieltä vasemmalta. "
Koska velka ei vähene eikä talous kohene, leikkauksista huolimatta.
Kyllä me tajutaan että te varastitte ne mitä leikasitte ja otitte vielä sen lisäks lisää velkaa ennätysmäärän.
Ai hitsi, argumenttisi olikin taas tää tosi uusi ja yllättävä "hallitus on jo istunut reilun vuoden, miksei talous ole korjattu".
Jännä että teikäläisille tuo on ilmeisesti niitä älykkäämpiä argumentteja kun te tuotakin hoette joka välissä.
MAALAISJÄRKIHÄN sen sanoo että taantumassa tai lamassa tuetaan, EI LEIKATA. Leikkaamalla vain pahentaa taantumaa sinne laman suuntaan ja sitähän nämä ääliöt ovat tehneet hallitus toisen jälkeen. Jos pakko on leikata niin sitten listalle olisi pitänyt ajat sitten laittaa järjettömän suuret 9,4 miljardin yritys tuet jotka vuosi toisen jälkeen valuvat suur yritysten johtajien palkkoihin ja osinkoihin!!! Samoin ulkomaan apu rahat olisi syytä laittaa tarkasteluun, kun tarve on suuri kotimaassa niin miksi pitäisi tukea muita maita? Kehitys apurahoja on minun elämäni aikana jaettu yli 100 miljardia ja loppua ei näy!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkman kertoi eilisessä A-studiossa, että Suomen huoltosuhde eli työttömien ja työvoiman ulkopuolella olevien (eläkeläiset, lapset ja sairaat jne.) suhde työssäkäyviin on yksi maailman huonoimmista. Tämä on suurin syy valtion velan kasvuun.
Orpon ja Purran leikkaukset ovat lisänneet ja lisäävät työttömyyttä edelleen, jolloin huoltosuhde heikkenee edelleen ja valtion velka vain kasvaa. Purra haluaa leikata edeelleen ja sama kierre jatkuu.
Kun menee Helsingin lähiöihin niin näkee mistä ne huoltosuhteen heikkeneminen johtuu kun iso osa kela asiakkaista on Suomen ulkopuolelta ja asuu pk seudulla jossa suomen kalleimmat vuokrat
Ei pidä paikkaansa, koska:
"Tavallisin Kelan maksama etuus on sairaanhoitokorvaus. Miltei 3
Ja tästäkin eniten maksettiin rikkailla alueilla asuvien rikkaitten ihmisten yksityisistä terveydenhuollon kustannuksista. Pitäiskö noista alkaa leikata? Kun samalla Persut ja Kokoomus leikkaavat julkisesta terveydenhuollosta niin, että tavalliset ja köyhät eivät kohta enää sinne pääse.
Eniten yksityisen sairaanhoidon Kela-korvausten saajia on Varsinais-Suomessa, Satakunnassa ja Helsingissä. Kela maksoi viime vuonna sairaanhoitokorvauksia 2,26 miljoonalle yksityisten palveluiden käyttäjälle lääkärinpalkkioista, tutkimuksesta, hoidosta tai hammashoidosta.28.3.2023
Maahanmuuton järkeistys julkinen paranisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkman kertoi eilisessä A-studiossa, että Suomen huoltosuhde eli työttömien ja työvoiman ulkopuolella olevien (eläkeläiset, lapset ja sairaat jne.) suhde työssäkäyviin on yksi maailman huonoimmista. Tämä on suurin syy valtion velan kasvuun.
Orpon ja Purran leikkaukset ovat lisänneet ja lisäävät työttömyyttä edelleen, jolloin huoltosuhde heikkenee edelleen ja valtion velka vain kasvaa. Purra haluaa leikata edeelleen ja sama kierre jatkuu.
Kun menee Helsingin lähiöihin niin näkee mistä ne huoltosuhteen heikkeneminen johtuu kun iso osa kela asiakkaista on Suomen ulkopuolelta ja asuu pk seudulla jossa suomen kalleimmat vuokrat
"Tavallisin Kelan maksama etuus on sairaanhoitokorvaus. Miltei 3
Jos nyt yrittäisit puhua edes suunnilleen samasta asiasta etkä vaan oksentaisi jotain tilastodumppia asioista jotka ei liity mitenkään aiheeseen. -eri
Suomi on konkurssissa koska likikään riittävän suuri osa kansasta ei tee palkkatyötä ja maksa veroja vaan nostaa erilaisia tukiaisia. Ei tuo liity mitenkään sairaskorvauksiin tms.
Ongelmaa ei myöskään korjata vuodessa, varsinkin kun valtion menot ylittää tulot jotain 20% ja kohta jo pelkät korkomenot vie maan konkurssiin jos menoja ja velkaantumista ei vähennetä. Ihan sama mitä nää vanhat taloushorisijat siitä on mieltä. Jos nää ekonomistit keksii mistä niitä työpaikkoja ilmeistyisi (aktivointi ei toimi joten ei kelpaa keinoksi) niin nyt voi kertoa ihan vapaasti meille kaikille. Hiljaista vaan on ekonomistijoukkiossa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Purra! Lopussa kiitos seisoo. Eihän mitään leikkauksia voi valituksitta tehdä.
20 - 30 vuoden päästä muistellaan, että siinä oli nainen paikallaan.
Terveisin eläkeloinen, jolta ei ole leikattu mitään. Ps. Sain 16% inflaatiokorotukset eläkkeeseen viimeisen kolmen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Korkman voi olla ehkä kuuluisin, mutta ei välttämättä paras.
Suosittelen katsomaan eilisen A-studion. Ekassa viestissä linkki. Kerro sitten, missä Korkman on väärässä. Entä saksi-Purra, jonka haastattelu kannattaa katsoa ekana.
Aiemmin jo kommentoin, kuinka Orpon hallituksen kasvutyöryhmän pj Risto Murto on ollut hiljaa.
Kasvutyöryhmä löysi kesällä 2023 Orpon hallitusohjelmasta 500 kasvua edistävää asiaa. Ei tullut 100 000 uutta työpaikkaa vaan 100 000 uutta työtöntä. Ja Murto on ihan hiljaa. Murto on muuten myös ekonomisti kuten Korkman.
Korkman varoitti liian voimakkaista leikkauksista keväällä 2023. Linkki löytyy ekasta viestistä. Hän ei vastusta julkisen talouden sopeutustoimia, mutta ne pitää tehdä hallitusti ja pitemmällä aikajänteellä. Siihen Orpon hallitus ei ole kyennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tavallisin
Uudelleenjärjestelyn myötä Satakunnassa nykyisten 27 terveyskeskuksen palvelut siirretään 6 sosiaali- ja terveyskeskukseen vuoteen 2030 mennessä. Se on vähän pakko käydä yksityisellä, jos vielä hoitoa haluaa. Terveyskeskuksia on jo lakkautettu ja jatkuvasti lakkautetaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tavallisin
Väärin, 1,5 miljoonaa joutilasta makaa eläkkeellä ja 0,5 miljoonaa on työttömänä. Hiljaista alkaa olla elättäjien määrässä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lyönyt isosta summasta vetoa että tasan ainoa ratkaisu mitä nää hallituksen talousnerot tulee keksiin on keskitysleirit, ne tietysti myydään kansalle työleireinä mut junou, ei sieltä kukaan elävän poistu.
Mä alan olemaan kauhuissani että mä voitan kohta, ehtiiköhän tässä vielä paeta ulkomaille?
Se että yhtään kukaan ei uskalla ala tai yläpeukuttaa tätä sai mut vielä huolestuneemmaks.
Onks tää jo joku yleinen salaisuus josta minä olen jääny paitsi?
Shiiiiiiit mun tarvii päästä pois täältä ennenkun mut heitetään uuniin. :' D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi vasurit sitten valittaa jatkuvasti leikkauksista jos purra kerran ei leikkaa? Ihme väninää taas sieltä vasemmalta. "
Koska velka ei vähene eikä talous kohene, leikkauksista huolimatta.
Kyllä me tajutaan että te varastitte ne mitä leikasitte ja otitte vielä sen lisäks lisää velkaa ennätysmäärän.
Ai hitsi, argumenttisi olikin taas tää tosi uusi ja yllättävä "hallitus on jo istunut reilun vuoden, miksei talous ole korjattu".
Jännä että teikäläisille tuo on ilmeisesti niitä älykkäämpiä argumentteja kun te tuotakin hoette joka välissä.
Ai hitsi kun sä et osaa sisäistää lukemaasi niin mä pystyn käveleen sun yli koska tahansa.
Talous ei ole korjattu, SE SUKELTAA, se on päinvastoin kun mitä piti.
Velka ei vähenny, se kasvaa ennätystahtia, päinvastoin kun piti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lyönyt isosta summasta vetoa että tasan ainoa ratkaisu mitä nää hallituksen talousnerot tulee keksiin on keskitysleirit, ne tietysti myydään kansalle työleireinä mut junou, ei sieltä kukaan elävän poistu.
Mä alan olemaan kauhuissani että mä voitan kohta, ehtiiköhän tässä vielä paeta ulkomaille?
Se että yhtään kukaan ei uskalla ala tai yläpeukuttaa tätä sai mut vielä huolestuneemmaks.
Sä onnistuit lopettaan koko keskustelun ma huomaan.
Minäkään en ole tietoinen moisesta, eli, leirillä nähdään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota.. miksi sinä luulet että lähes jokainen miljoonakämppä on yhtäkkiä yhtäaikaa myynnissä?
Kokeile piruuttasi vaikka oikotietä monta löytyy.
Missä ne ihmiset asuu nyt? Mitä ne tietää mitä me ei tiedetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin käy, kun oikeistolainen populisti pääsee saksimaan Suomen kansantalouden rapakuntoon.
Eiköhän anneta mennä pohjan kautta sillä sen verran kovakalloista kansaa tässä maassa asustaa. Hallituspuolueilla on edelleen melkein 40% kannatus.
33 prossaa persut ja kokkarit. Ei riitä mihinkään.
Katsokaa tuo eilinen A-studio, alussa Purran haastattelu ja jälkimmäisenä Korkmanin ja Danske Bankin pääekonomisti Kuoppamäen näkemykset. Korkman laataa 4 kohtaa, mikä tämän hallituksen toimissa on mennyt pieleen.
Vtuttaa tämä pelle-petterin ja saksi-riikan tuhohallitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ulinaa taas loisilta, ennen vanhaan oltiin myös keskitysleireillä eikä niistä kukaan valittanut, koska siitä joutui keskitysleirille jos valitti.
Pullamössönuoriso ei kestä yhtään sortoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ulinaa taas loisilta, ennen vanhaan oltiin myös keskitysleireillä eikä niistä kukaan valittanut, koska siitä joutui keskitysleirille jos valitti.
Pullamössönuoriso ei kestä yhtään sortoa.
Meidän oikeisto on niin fucked up et mä en osaa sanoa yhtään vitsailetko sä vai oletko sä tosissas. :' D
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa tuo eilinen A-studio, alussa Purran haastattelu ja jälkimmäisenä Korkmanin ja Danske Bankin pääekonomisti Kuoppamäen näkemykset. Korkman laataa 4 kohtaa, mikä tämän hallituksen toimissa on mennyt pieleen.
Vtuttaa tämä pelle-petterin ja saksi-riikan tuhohallitus.
Kertoiko korkman ratkaisua suomen ilmeisimpään ongelmaan eli firmojen ja varsinkin palkkaa maksavien työpaikkojen puutteeseen? ei tietenkään koska noi ekonomistit repii kymppitonnien palkkansa siitä että nuo esittää täysin yleisen tason neuvoja joista nuo ei itsekään tiedä vaikuttaako ne mihinkään. Osasta voi suoraan sanoa ettei vaikuta, kun esim. aktivointia jota myös työttömän kyykytykseksi kutsutaan on kokeiltu nyt 30 vuotta putkeen eikä työttömyys ole muuttunut tuon vaikutuksesta mihinkään.
Jos nokian anomalia-aika lasketaan pois niin suomen talous ei ole kasvanut jostain 90-luvun alun lamasta lähtien juurikaan kun muu eurooppa on porskuttanut. Ja saman laman korjaukset taitaa olla edelleen tekemättä.
Leikkauksia, leikkauksia.. agenda Suomen ja suomalaisten kuppaamiseksi sen kun vaan jatkuu. Ei vaan milläään pysty ymmärtämään, että miten tän annetaan vaan jatkua, vaikka ovat tehneet jo ihan valtavaa tuhoa tälle maalle.
Ei voi enää kenellekään ole epäselvää ettei tätä vallassa olevaa porukkaa kiinnosta Suomi ja sen kansalaisten hyvinvointi pätkääkään. Tarkoitus vaan köyhdyttää kansa, romahduttaa julkiset palvelut, siirtää varat omiin ja suuryritysten taskuihin ja myydä maan mineraalivarannot pilkkahintaan pois (vero esim. metallien ja mineraalien arvosta on meillä 0,6 prosenttia ja jopa Kongo verottaa enemmän) Tämä olisi sellainen millä Suomi voisi vaurastua (koska kysyntää todella on), mutta meidän päättäjille ei sellainen valitettavasti sovi. Paljon kivempi kyykyttää ja kurittaa kansaa ja laittaa rahat omien ja kavereiden taskuihin.
"Tavallisin Kelan maksama etuus on sairaanhoitokorvaus. Miltei 3,8 miljoonaa suomalaista sai viime vuonna sitä.
Toiseksi tavallisin on lapsilisä, jota maksettiin yli 950000 lapsen vanhemmalle. Kolmanneksi yleisimpiä ovat eläke-etuudet. Niitä Kela maksoi liki 577000 eläkkeensaajalle."