Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halutako lapsia vai ei? Tutkija nuorten aikuisten nousevasta trendistä: "Ajatellaan, että pitäisi olla omistusasunto ensin"

Vierailija
28.01.2025 |

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8243831

Mitähän hittoa nyt taas? 

Nyt siis pitäisi alkaa tekemään lapsia köyhyyteen? Kyllähän se on nimenomaan fiksua ja viisasta että lapsia alkaa tekemään vasta sitten kun on oma talous kunnossa eli palkka on riittävän hyvä ja asunto yms asiat kunnossa.

Nyt siis lapsia pitäisi tehdä vaikka palkka olisi surkea millä elättää juuri ja juuri itsensä? 

Kommentit (1150)

Vierailija
161/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat on niin ihania

Vierailija
162/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvat on niin ihania

Lapset ovat aiheuttamastaan vaivannäöstä huolimatta parasta mitä elämässä on puolison kohtaamisen lisäksi tapahtunut. Ihmisenä olisin vajavainen enkä kehittynyt siten kuin vain lapsi voi ihmismieltä kehittää. Saan siis olla kiitollinen monesta rakkaille lapsilleni. En olisi tullut mieleenkään jättää tätä väliin, olivat aina kuuluneet suunnitelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten reaaliansioiden kehitys on ollut surkeaa. Ei ihme, että lapsien hankkiminen ei kiinnosta. 

Nimen omaan reaaliansiokehitystä voi syyttää monessa asiassa: työsuhteet ovat epävarmoja, työllisyys korkeaa (kuluttaminen ei vedä, koska ihmisillä ei ole rahaa > korkea työttömyys, vähän työpaikkoja, työnantajat poimivat rusinat pullasta). Parisuhteet ovat samanlaisia kuin työpaikat: vakituisia on entistä vähemmän, paljon pätkiä, määräaikaisuuksia, epäsäännöllisiä suhteita, korkea sinkkuusaste.

Siitä huolimatta asuminen on todella kallista siellä, jossa on hiukankaan työpaikkoja. Siellä, missä työpaikkoja ei ole, kukaan ei halua asua, ja asunnot ovat käytännössä ilmaisia.

Vierailija
164/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus: Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia, kuin lapsettomat

Naiset joilla lapsia ovat onnellisempia ja menestyneimpiä myös

Kuten tämäkin julkaisu todistaa:

Tutkimus:

Yes, Married Mothers Really Are Happier Than Unmarried and Childless Women

But children bring not only happiness. These sociologists report that women who are mothers tend to be better off financially than their childless peers.

https://dailycitizen.focusonthefamily.com/yes-married-mothers-really-ar…

Juurikin näin

Vierailija
165/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja vauvat on ihania. Niiden seura on mukavaa ja näet niissä itsesi ikään kuin lapsena. Upea kokemus.

Hyi helvetti 🤮

aika vahva reaktio. mistä tuo viha lapsia kohtaan juontaa

Tuo video ei kerro mitään todellisesta elämästä lapsiperheessä, vaan on YouTube propagandaa. 

Vierailija
166/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä raskaana oleva nainen on kaunis. Mun vaimon raskausmaha ja raskausarvet on vaan parantaneet häntä.

Vierailija
167/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma teoria että samasta syystä keski-ikäiset lapsettomat vihaa lapsia, kuin incelit vihaavat naisia. eli koska eivät tällaista koskaan itse saaneet

Tässä minun teoriani: he eivät ole hankkineet lapsia, koska eivät ole alun perinkään tykänneet niistä. Incelit taas tykkäävät naisista siinä missä kaikki muutkin miehet. 

Luulenpa että suurin osa lapsettomista keski-ikäisistä kuitenkin tykkää lapsista, minä ainakin tykkään.

Vierailija
168/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUO R A T avaa haarat!!!

Hyi!!!!

..ja MT-ongelmaiset huutelevat tällä tavalla.

Vierailija
169/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja vauvat on ihania. Niiden seura on mukavaa ja näet niissä itsesi ikään kuin lapsena. Upea kokemus.

Hyi helvetti 🤮

Tuo video ei kerro mitään todellisesta elämästä lapsiperheessä, vaan on YouTube propagandaa. 

Vain otettu lääke auttaa

Vierailija
170/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvat on niin ihania

Söpöä

Vierailija
171/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti 🤮

oma teoria että samasta syystä keski-ikäiset lapsettomat vihaa lapsia, kuin incelit vihaavat naisia. eli koska eivät tällaista koskaan itse saaneet

Aijaaa.. mulla on yksi lapsi, mutta silti en halua enää enempää. Kumma kun toi sun logiikka ei toimi. Ps. Ei ole lapsivihaa olla haluamatta omia lapsia

Vierailija
172/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia lapsia

Minäkö olen paska kun en saanut MIESTÄ???

Voi kuule

tulee vähän paha mieli sun puolesta :( voi kunpa löytäisit jostain keskusteluapua, oppisit sanoittamaan tunteesi jne. ettei sitä täytyisi purkaa tämmöisenä vihana

Vierailija
173/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä raskaana oleva nainen on kaunis. Mun vaimon raskausmaha ja raskausarvet on vaan parantaneet häntä.

Jollekin tuntuu olevan suoranainen fetissi, kun spämmää koko ketjun täyteen jotain tekoälyllä tehtyjä raskausvideoita.

Vierailija
174/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti 🤮

Aijaaa.. mulla on yksi lapsi, mutta silti en halua enää enempää. Kumma kun toi sun logiikka ei toimi. Ps. Ei ole lapsivihaa olla haluamatta omia lapsia

juu ei tietenkään ole. haluaako lapsia tai ei on ihan jokaisen oma asia. nyt puhuttiin tuosta vahvasta vihaisesta tunnereagoinnista asiaan

Vierailija
175/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan keväällä eikä kellään ole enää Suomessa vakituista työpaikkaa. 

Potkulaki koskee myös julkisen työpaikkoja. 

Enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen vaan riittää myöhästyminen tai virhe työtehtävässä. 

Vierailija
176/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnellinen, että minulla on kaksi jo kouluikäistä lasta. Kyllä, heistä koituu jonkin verran menoja ja kyllä, heidän kasvattamisensa on edelleenkin aika ajoin työtä kysyvää, mutta kyllä: he ovat mahtavia tyyppejä, rakastan heitä, ja heidän kanssaan ei käy aika pitkäksi. En edes halua kuvitella elämää ilman heitä: se tuntuisi samalta, kuin kuvitella huonetta, jossa hengitysilmasta puuttuu happi. He ovat perheeni. 

Meillä on puolison kanssa mennyt ns. kaikki hyvin. Ja tuossa vaiheessa - kun olimme siis hankkimassa lapsia ja he olivat pieniä - tajuamme jälkikäteenkin, että todella moni asia olisi voinut mennä pieleen. Ja jos pienten lasten kanssa eläessä jokin asia menee pieleen, niin se ikään kuin kertautuu todella vaarallisesti. Jompi kumpi olisi voinut sairastua, olisi voinut joutua irtisanotuksi, ei olisi löytynyt työtä, talosta olisi saattanut löytyä rakennevikoja tai hometta, parisuhde olisi saattanut katketa tms. 

Mutta tässä vaiheessa voi todeta, että vaikein aika on takanapäin. Asuntolaina on maksettu, lapset ovat terveitä, itse olemme terveitä, elämämme on monelta osaltaan kestävällä pohjalla. Pikkulapsiaika sattuu ikävä kyllä sellaiseen ajankohtaan usealla perheellä, että ilmassa on useita riskitekijöitä, ja tässä herkässä ja tiukassa elämänvaiheessa niitä riskitekijöitä ei oikein voi välttää, jos ei halua tinkiä joistakin asioista. Yksinkertaisinta olisi, että kouluissa opetettaisiin entistä enemmän sellaisia taitoja ja ymmärrystä siitä, miten toimitaan tällaisten riskien kanssa. Valmistettaisiin lapsia ja nuoria tämänkaltaisiin tilanteisiin, joita aikuiselämässä tulee. 

Vierailija
177/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki tulee voimaan keväällä eikä kellään ole enää Suomessa vakituista työpaikkaa. 

Potkulaki koskee myös julkisen työpaikkoja. 

Enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen vaan riittää myöhästyminen tai virhe työtehtävässä. 

Toi koskee myös vanhoja työsopimuksia. 

Ei pelkästään uusia. 

Ja jatkossa saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta. 

Alle 50 hengen työpaikoilla poistuu takaisinottovelvollisuus. 

Ja paikallinen sopiminen on jo voimassa eli saa poiketa työehtosopimuksen palkoista ja lomista. 

Vierailija
178/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen onnellinen, että minulla on kaksi jo kouluikäistä lasta. Kyllä, heistä koituu jonkin verran menoja ja kyllä, heidän kasvattamisensa on edelleenkin aika ajoin työtä kysyvää, mutta kyllä: he ovat mahtavia tyyppejä, rakastan heitä, ja heidän kanssaan ei käy aika pitkäksi. En edes halua kuvitella elämää ilman heitä: se tuntuisi samalta, kuin kuvitella huonetta, jossa hengitysilmasta puuttuu happi. He ovat perheeni. 

Meillä on puolison kanssa mennyt ns. kaikki hyvin. Ja tuossa vaiheessa - kun olimme siis hankkimassa lapsia ja he olivat pieniä - tajuamme jälkikäteenkin, että todella moni asia olisi voinut mennä pieleen. Ja jos pienten lasten kanssa eläessä jokin asia menee pieleen, niin se ikään kuin kertautuu todella vaarallisesti. Jompi kumpi olisi voinut sairastua, olisi voinut joutua irtisanotuksi, ei olisi löytynyt työtä, talosta olisi saattanut löytyä rakennevikoja tai hometta, parisuhde olisi saattanut katketa tms. 

Potkulaki tulee keväällä voimaan. 

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. 

Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Vierailija
179/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi myös sairaspäivärahaa. 

Jos sairastuu syöpään tai jalka murtuu niin 2400 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1000 brutto - verot.

Ja toi on jo voimassa. 

Sairaspäivärahaa leikattiin 400 kuukaudessa. 

Vierailija
180/1150 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi olevan ihan perusjuttu, että jos tekee lapsen niin se pitäisi myös pystyä ITSE elättämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi