Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halutako lapsia vai ei? Tutkija nuorten aikuisten nousevasta trendistä: "Ajatellaan, että pitäisi olla omistusasunto ensin"

Vierailija
28.01.2025 |

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8243831

Mitähän hittoa nyt taas? 

Nyt siis pitäisi alkaa tekemään lapsia köyhyyteen? Kyllähän se on nimenomaan fiksua ja viisasta että lapsia alkaa tekemään vasta sitten kun on oma talous kunnossa eli palkka on riittävän hyvä ja asunto yms asiat kunnossa.

Nyt siis lapsia pitäisi tehdä vaikka palkka olisi surkea millä elättää juuri ja juuri itsensä? 

Kommentit (1150)

Vierailija
1121/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Eikä tarvitse nyt tähän sanoa, että todennäköisyydet pysyviin vammoihin ovat pieniä. Menisitkö johonkin leikkaukseen, jos tiedossa on, että vakavia haittoja voi tulla ja niitä ei sitten hoideta?"

Aika monista leikkauksista jää joillekin epäonnisille vakavia ongelmia. Ei se ole mitenkään poikkeuksellista. 

Kyse on joka asiassa siitä että onko sellainen perusluotto siihen että oma elämä menee todennäköisemmin hyvin kuin huonosti. Ja nykyään ihmiset ovat enemmän kuin ennen vajonneet pessimismiin jossa hyvin menemiseen ei enää lähtökohtaisesti luoteta vaan pidetään ongelmia ja vaikeuksia enemmänkin sääntönä kuin poikkeuksena.

Siis vaikka oikeasti se todennäköisyys ei ole laskenut.

<

Raskaus pienentää rintasyövän riskin lisäksi myös gynekologisten syöpien riskiä. Esim. kohtusyövän riski pienenee raskauksista ja vaikutus on vielä vahvempi, mitä nuorempana on saanut ensimmäisen lapsen. Tämä kerrottiin meille opinnoissani ihan yliopiston luennollakin, kun käsiteltiin naisen hormonitoimintaa.

Toki myönteinen terveysvaikutus on myös se, että jos on hyvät suhteet omiin aikuisiin lapsiin niin vanhana voi paremmin eikä kärsi yksinäisyydestä yhtä paljon. Sekin on ihan tutkittu, että parhaiten voivat ja pisimpään elävät sellaiset vsnhukset, joilla on tiivis perheyhteisö.

Vierailija
1122/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt köyhän teini-iän. Ei ollut rahaa mennä minnekään tai tehdä mitään. 4 seinän sisällä syleksin kattoon. Ei ollut varaa harrastuksiin, ei edes leffalippuun tai askartelutarvikkeisiin. Sellainen on aika taannuttavaa, eikä millään lailla elämisen arvoista. Vanhempaa ei kotona näkyillyt. Saattoi jättää kolikoita viikon ruokaostoksiin. Tuli sitten kun huvitti, tai saattoi soittaa, ettei tule tänä viikonloppuna, vaan vasta seuraavana.

itse näin ala-asteella ja teini-iän tälläistä elämää 90-luvulla. Tämä on yksi syy minkä takia päätin 2000-luvulla ettei omat lapset näe tälläistä paska-elämää ettei ole harrastuksiin varaa.

sen aikainen 2000-luvun nainen sanoi ylentävästi työpaikastani, Hitto eksä enempää tienaa! Tasan varmaan en  lisäänny.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai jokainen järkevä haluaa tarjota lapselleen asialliset puitteet. Ei se lapsellekaan ole kivaa jos ei ole rahaa yhtään mihinkään, ja onhan se noloa kutsua kavereita jonnekin kaupungin vuokraluukkuun kun kaverit asuu paremmissa asunnoissa. 

Itse ajattelin että haluun Nyt vauvan. Oli kyllä omistusasunto mutta en ollut työssä, mies oli. Vauvakin tuli ja työtä oon ehtinyt tekemään.

Vierailija
1124/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mitä ne hyvät ja hienot asiat mahtaa olla mitä jäänyt kokematta, kun en ole hankkinut lapsia.

Itse näen perheitä esim. Kaupassa käydessä tai ravintoloissa. Ei yleensä tarvitse seurata montaa minuuttia, kun jo mielessäni huokaisen helpotuksesta, että en ole tuollaista hel...ä itselleni hankkinut.

Vierailija
1125/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mitä ne hyvät ja hienot asiat mahtaa olla mitä jäänyt kokematta, kun en ole hankkinut lapsia.

Itse näen perheitä esim. Kaupassa käydessä tai ravintoloissa. Ei yleensä tarvitse seurata montaa minuuttia, kun jo mielessäni huokaisen helpotuksesta, että en ole tuollaista hel...ä itselleni hankkinut.

niin mutta sinulta jää ne hienot ja hauskat muistot saamatta, ja kokemukset. mieti mitä kaikkea kotona näet kun lapsi kasvaa ja oppii? ja voit ulkoilla jatkuvasti puistoissa

Vierailija
1126/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "nouseva trendi"?  Tuo tutkija ei ole koskaan puhutellut isovanhempiensa ikäisiä ihmisiä. Silloin tunnettiin sanonta "ensin tupa ja takka, sitten vasta akka". Eikä silloin ollut suositeltavaa tehdä lapsia ennen kuin oltiin avioliitossa. 

Omassa nuoruudessa melkein puoli vuosisataa sitten pidettiin jotenkin itsestään selvänä tavoitteena, että ensin ammatti ja työ, ja vasta sitten perhettä perustamaan. Kiitos tästä tulee vapaalle ehkäisylle.

Vierailija
1127/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tarvi enää edes miettiä perheen perustamista, koska ikää on jo 53 vuotta. Juna meni jo ajat sitten, eikä mulla ole koskaan edes ollut sellaista vaihetta, jolloin olisin halunnut isäksi. Aikoinaan ex-vaimo kinusi, että pitäisi lasta tehdä, mutta onneksi sitä lasta ei tullut kaikesta paljaalla panemisesta huolimatta. Nyt vituttaisi menneet asiat, mennyt elämä, vielä enemmän. 

Saan parasta palkkaa ikinä, en ole ollut ikinä näin hyvä tuloinen kuin nyt olen, mutta inflaatiosta johtuen mulla ei ole sen enempää rahaa kuin työttömillä. Joka toisesta parin viikon palkasta kun maksaa vuokran ja laskut plus sitten vielä pitää hommata ruoat, niin ei riitä. Sillä toisella parin viikon palkalla, josta ei mene vuokraa, niin sillä pitää siis elää koko kuukausi. Voi jumalauta, siis miettikää.😃 Monilla ei mene näinkään hyvin, niin tehköön sitten vielä yksikin mukula elätettäväksi tässä tämmöisessä suhdanteessa ja rauhan ajassa. Ja minä en omista edes autoa eikä hallussani ole minkään näköistä kulkupeliä, josta tarttee valtiolle maksaa veroina vuokraa. Lisäksi en käytä tupakkaa, alkoholia enkä mitään muitakaan päihteitä. Mitään turhaa en osta, koska rahan kanssa pitää olla kuin kusi sukassa. Ja silti. Laskut ovat: vuokra, sähkö, kotivakuutus, puhelin, netti ja bussikortti, jotta pääsee työmaalle. Senkin kuukausikustannus on noussut jo 65 euroon. Ihan kaikki hinnat ovat nousseet. Huhtikuussa nousee taas vuokra. En tiedä, paljonko nousee, mutta se nousee. On taas se aika vuodesta. Se on nyt 551€ kuukaudessa, että etipä jostain halvempi. Ei tule onnistumaan. En tilaile lehtiä enkä muutakaan turhaa krääsää jostain netistä, joten niistäkään ei tule kuluja. Enkä tilaa ruokia jostain foodoroista, volteista ym. Käyn kaupassa kävellen ja kannan ruokakassit kotiin itse. Muutenkaan ei ole mitään palvelusväkeä. Mutta kun ne pelkät pakolliset kustantaa hyvin tarkkaan sen, mitä tilille rahaa tulee. Pistän sivuun joka viikko, jotta sitten kun tarvii tehdä joku isompi hankinta, niin sitten on mistä ottaa, koska palkkatulot eivät isompiin hankintoihin tulisi riittämään. Se menee ihan pelkkään peruselämiseen. Pitäisi vissiin lopettaa syöminen kokonaan, niin riittäisi rahat edes vähän paremmin. Joku tässä yhtälössä nyt kusee alleen ja se tekee sen kunnolla. Kuka syö kuormasta, kuka vetää välistä? On se v..tu, kun nyt 2100€ bruttopalkka on tasan sama raha kuin kelan päivärahat kuus vuotta sitten. Tasan yhtä "leveästi" eletään. Saatana kun meikäläinen ei käy missään muualla kuin työmaalla ja ruokakaupassa. Kesällä sitten vähän pyörä lenkillä ja muutaman kerran vuodessa halvimmassa parturissa, mitä löytyy. Ei tässä ole teltta majoitus enää kovin kaukana. Raha on jumalattoman liukasta menemään, sanoi mummovainaa 1990-luvulla. Nykyään asiat ovat vielä "paremmalla" mallilla ja se on paljon se. Jäätävää.

Onneksi se ikä on jo kaukana takanapäin, kun jotkut tulee hengittämään niskaan, että tee lapsia, perusta perhe. Just niiden jankuttajien takia en isäksi alkanut. Osittain niiden takia, vielä suurempi syy oli realiteetit.

Vierailija
1128/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset yliarvioivat tasonsa joten siksi en voi saada naista ja omia lapsia. Olen kiltti ja keskitason mies itse.

Vierailija
1129/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tarvitsevat tervepäiset vanhemmat, jotka osaavat rakastaa huolehtia ja hoitaa lapsiaan. 

Toki olot on oltava sellaiset, että elämä onnistuu. 

Vierailija
1130/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 35 vuotiaana aikamoiset terveysongelmat. Niiden takia olen välillä ollut melkein laitoskamaa, koska en meinannut jaksaa edes käydä kaupasta hakemassa ruokaa itselleni. Talouskin meni siinä rytäkässä solmuun, kun olin käytännössä työkyvytön aika pitkään. Kelan sairauspäivärahoilla ei maksa edes vuokraa. Jos mulla olisi ollut lapsi, niin kukahan sen olisi huolehtinut? Kokemukseni mukaan miehistä ei siihen oikein ole. Ainakaan niistä, joita mulle on tullut vastaan tässä elämässä.

Olen ollut lähinnä kiitollinen, että ei ole tullut lapsia hankittua. Etenkin nyt, kun maailmantilanne menee vain koko ajan hullumpaan suuntaan.

Vierailija
1131/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla ihan luonnollista, kun maailma on epäluonnollinen. Eläimetkään ei lisäänny jos kokevat olonsa stressaantuneeksi jossain eläintarhoissa.

Vierailija
1132/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän kukaan voi ikinä tietää mitä elämä tuo myöhemmin tullessaan? Avioeroja, sairastumisia yms. voi suistaa elämän koska vaan "köyhyyteen". Mielestäni lapselle on tärkeintä saada perusasiat, välittämistä, turvaa ja rakkautta. Vaikka tekisit lapsen vasta sitten, kun kaikki on "kunnossa" tai  nuorena "köyhyyteen" niin kukaan ei voi tulevaa tietää ja asiat voi mennäkin ihan päinvastoin kuin mitä on ajatellut. Sanoisin, että jokaisen kannattaa olla tekemättä lapsi tai tehdä lapsi siinä kohtaa, kun se hyvälle tuntuu. Jokainen valitkoon itse. Kovin vanhalla iällä toki saattaa myös olla vaikeampaa saada enää lasta normaalimenetelmin.

Vierailija
1133/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt köyhän teini-iän. Ei ollut rahaa mennä minnekään tai tehdä mitään. 4 seinän sisällä syleksin kattoon. Ei ollut varaa harrastuksiin, ei edes leffalippuun tai askartelutarvikkeisiin. Sellainen on aika taannuttavaa, eikä millään lailla elämisen arvoista. Vanhempaa ei kotona näkyillyt. Saattoi jättää kolikoita viikon ruokaostoksiin. Tuli sitten kun huvitti, tai saattoi soittaa, ettei tule tänä viikonloppuna, vaan vasta seuraavana.

itse näin ala-asteella ja teini-iän tälläistä elämää 90-luvulla. Tämä on yksi syy minkä takia päätin 2000-luvulla ettei omat lapset näe tälläistä paska-elämää ettei ole harrastuksiin varaa.

sen aikainen 2000-luvun nainen sanoi ylentävästi työpaikastani, Hitto eksä enempää tienaa! Tasan varmaan en  lisäänny.

Tässä nyt on enemmän taas kyse ettei lapsesta ole välitetty yhtään. Aika paljon on ollut tuolloinkin ilmaistapahtuma ja erilaisia aktiviteetteja mitä olisi yhdessä voinut tehdä vai tarkoittaako köyhyys, että pitää istua neljän seinän sisällä?

Vierailija
1134/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän kukaan voi ikinä tietää mitä elämä tuo myöhemmin tullessaan? Avioeroja, sairastumisia yms. voi suistaa elämän koska vaan "köyhyyteen". Mielestäni lapselle on tärkeintä saada perusasiat, välittämistä, turvaa ja rakkautta. Vaikka tekisit lapsen vasta sitten, kun kaikki on "kunnossa" tai  nuorena "köyhyyteen" niin kukaan ei voi tulevaa tietää ja asiat voi mennäkin ihan päinvastoin kuin mitä on ajatellut. Sanoisin, että jokaisen kannattaa olla tekemättä lapsi tai tehdä lapsi siinä kohtaa, kun se hyvälle tuntuu. Jokainen valitkoon itse. Kovin vanhalla iällä toki saattaa myös olla vaikeampaa saada enää lasta normaalimenetelmin.

Niin, kun ei voi tietää kohtalon oikuista pirukaan. Tänään rikkauksissa, huomenna ryysyissä, mistä voi tietää? Tai tänään ryysyissä, huomenna rikkauksissa, mistä voi tietää? Ei mistään, ei ikinä koskaan. Todistetusti yhtä lottoarvontaa on koko elämä. Vaan kannattaako ottaa riski, johon ei ole varaa, jos ruletissa käykin köpsästi? 

Enemmän kuin hyvä, ettei minusta tullut isää, sillä paskasessa avioerossa sairastuin alkoholismiin, jonka seurauksena tie vei vankilaan asti. Lapset tai lapsi häpeäisi ja vihaisi isäänsä ja samastuisi luultavasti kappaleeseen Nousevan auringon talo. Sitä sitten lauleskelisi yksinään tai kävisi karaokessa joikumassa. Laulun lahjaa ei olisi perinyt minulta, alkoholismin kylläkin. Mennyt niin saatana suvussa sekin paska.

Vierailija
1135/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt on enemmän taas

Ei tasan ole!!

Jos vanhemmat on pitkäaikaistyöttömiä ja kaupungin ja lähialueet ei tarjoa työtä niin sillä ei paljon elä! Harrastukset mikä tahansa maksaa paljon! perheellisessä katsos vaatteet,ruoka,harrastukset kaikki maksaa!

Vierailija
1136/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta hankkia lapsia eikä myöskään elättää heitä, ihmisiä on maapallolla muutenkin jo ihan liikaa. Toimi siis mieluummin vastuullisesti äläkä lisäänny!

niin mutta sinulta jää ne hyvät ja hienot asiat kokematta, kyllä sinunkin pitää tehdä lapsia että on jatkuvuutta. mieti mitä kaikkea hauskaa jää kokematta lapsettomana?

Voi että miten harmittaa, kun on jäänyt raskausajan kauhut ja synnytys sekä postpartumin riemut, imetys ja varsinkin yösyötöt, koliikki, ripulivaipat, hampaiden puhkeamiset, räkätaudit, oksennuspyykit, täit, syyhypunkit ja muut koulusta/päikystä raahatut lentokupat, mun omaisuuden tuhoaminen, ikuinen univaje, jatkuva stressi kokematta. Mistä olenkaan jäänyt paitsi ulkomaan matkoilla. Harmittaa vallan, kun saa vapaa-aamuina nukkua myöhään, käyttää rahansa mihin haluaa, harrastaa sellaisia juttuja mitkä itseä kiinnostaa... myös seksiä missä ja milloin vain ilman pelkoa kiinni jäämisestä (toki pätee kodin/tmv seinien sisäpuolelle), eikä oo tilivelvollinen kenellekään. Voi että. Kyllä niin kurjaa on.

Vierailija
1137/1150 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset yliarvioivat tasonsa joten siksi en voi saada naista ja omia lapsia. Olen kiltti ja keskitason mies itse.

"Naiset yliarvioivat tasonsa" =/= "olen kiltti mies".

Itke lisää.

Vierailija
1138/1150 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ensin syntymättömiltä lapsiltasi antavatko nämä suostumuksensa tuottaa ne tähän maailmaan ja tuomita niille pahimmassa tapauksessa sadan vuoden elinkautinen täällä kaikkine kärsimyksineen. Jos ja kun et voi saada myöntävää vastausta, on ainoa eettisesti ja moraalisesti oikea ratkaisu selvä: älä tuota uutta tietoista elämään omalla yksipuolisella päätökselläsi ja tuomitse uusia tietoisia olentoja kärsimään.

Vierailija
1139/1150 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Naiset yliarvioivat tasonsa" =/= "olen kiltti mies".

Itke lisää.

Ei sinunkaan tavitsisi muita haukkumaan alkaa.

Vierailija
1140/1150 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieneen lapseen menee 100-200e/kk ja kouluikäiseen 600e/kk. Keltä löytyy varoja? Ei juuri keltään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi