Halutako lapsia vai ei? Tutkija nuorten aikuisten nousevasta trendistä: "Ajatellaan, että pitäisi olla omistusasunto ensin"
https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8243831
Mitähän hittoa nyt taas?
Nyt siis pitäisi alkaa tekemään lapsia köyhyyteen? Kyllähän se on nimenomaan fiksua ja viisasta että lapsia alkaa tekemään vasta sitten kun on oma talous kunnossa eli palkka on riittävän hyvä ja asunto yms asiat kunnossa.
Nyt siis lapsia pitäisi tehdä vaikka palkka olisi surkea millä elättää juuri ja juuri itsensä?
Kommentit (1150)
Olipa typerä kirjoitus. Siskollani on kaksi lasta ja ovat aivan normaali, kahden työssäkäyvän aikuisen ja kahden ala-asteikäisen, urheilua harrastavan lapsen perhe, joka ajaa farmariautolla ja asuu omakotitalossa, eli voisi sanoa että olen nähnyt lapsiperheen elämää hyvinkin läheltä ja en voi kyllä muuta sanoa kuin että en todellakaan halua samaa itselleni.
Miksi ei haluta myöntää että lapsia ei synny siksi että kaikki eivät halua olla vanhempia, ei nyt tai ikinä, rikkaana tai köyhänä? Nykyään kun voi ihan aidosti valita eikä tarvitse mennä ympäristön painostuksen, normien tai vahinkoraskauden tai pahimmassa tapauksessa raiskauksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla ihmisillä on hirveän vähän kosketusta lapsiperheisiin. He eivät näe sitä todellista elämää. Mediassakin puhutaan enemmän negatiivisista puolista, kuten univajeesta tai siitä, että parisuhde kärsii.
Täyttä idiotismia jaanata, että pitäisi olla "intiimikosketus" tai "eivät näe todellista" vs. kun tietää mitä ei ainakaan halua.
Minä haluan lapsia sitä vähemmän mitä enemmän näen sitä todellista lapsiperhe-elämää.
=DD
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta paskaa nyt taas.
Ite olen 90-luvun laman lapsi. Tuolloin pahinta mitä teinitytölle voi käydä, oli tulla raskaaksi. Teiniäitejä pidettiin huolimattomina ja typerinä pimuina, jotka pilasivat oman elämänsä tulemalla raskaaksi. Koulun seksivalistuksessa painotettiin tiukasti ehkäisyasioita. Teinitytön oli tärkeintä käydä koulut hyvin ja pyrkiä jatko-opiskelemaan mahdollisimman korkealle.
Tuolloin ei ollut puhettakaan, että opiskeluaikoina ryhdyttäisiin äideksi. Ensin piti hankkia kunnon mies, sellainen jolla on kunnon töitä. 90-luvun lamassa työttömyys oli iso peikko ja työttömyyden pelko juurtui jokaisen selkäytimeen. Valmistumisen jälkeen piti tietenkin hankkia vakityö, kukaan järkevä nainen ei ryhdy tekemään lapsia määräaikaisena.
Sitten ollaankin siinä tilanteessa, jossa sinut on peloteltu puolikuolleeksi lastenhankinnan turmiollisuuden suhteen. Samalla olet vihdoin ja viimein saanut hilattua elintasosi
S. 1989 ja sama!
Pittäs löytää emäntä että vois kylvää siemenen itämiskelposeen maaperään
On pelkästään fiksua, ettei lapsia tehdä oravanpyörään kärvistelemään kartuttamaan rikkaille massia.
Oon nussinu vaimoa pyllyyn mutta ei vaan tuu millään lapsia.Mitä teen oikeen väärin?🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Nämä ihmiset ja varsinkin porvarit haluavat, että nuoret tekevät lapset nuorina ja sen takia joutuvat ottamaan lainaa elämiseen, ei suinkaan omaisuuden kartottamiseen. Lainalla maksetaan normaali elämä ja eletään jatkuvassa lainaloukussa maksaen korkeakorkoista lainaa, jota ei ikinä saa maksettua pienellä palkalla, koska lapsia tehdessä ei ennätetty tarpeeksi kouluttautumaan. Myös kun on lapsia niin ei voi edetä uraporulla nopeasti mikä varmistaa, että palkat pysyvät pieninä. Ja koska alhaisesti kouluttauvuat ja matalapalkka-alalla työskentelevät vanhemmat yleisemmin siirtävät nämä kaksi asiaa lapsilleen. Näin saadaan ajettua suurempaa köyhää yhteiskuntaluokkaa ja rikkaita rikkaammiksi
Porvarit tahtoo, että on köyhiä jotka tekevät heidän puolesta työt.
Synnyt tekemään töitä sinnitellen vuokraluukussa tai elinikäsi pankin orjana. Samalla raataessasi kartutat niiden varallisuutta, jotka eivät tarvitse euroakaan enempää. Toooosi hyvä diili..
Vierailija kirjoitti: Nämä ihmiset ja varsinkin porvarit haluavat, että nuoret tekevät lapset nuorina ja sen takia joutuvat ottamaan lainaa elämiseen, ei suinkaan omaisuuden kartottamiseen. Lainalla maksetaan normaali elämä ja eletään jatkuvassa lainaloukussa maksaen korkeakorkoista lainaa, jota ei ikinä saa maksettua pienellä palkalla, koska lapsia tehdessä ei ennätetty tarpeeksi kouluttautumaan. Myös kun on lapsia niin ei voi edetä uraporulla nopeasti mikä varmistaa, että palkat pysyvät pieninä. Ja koska alhaisesti kouluttauvuat ja matalapalkka-alalla työskentelevät vanhemmat yleisemmin siirtävät nämä kaksi asiaa lapsilleen. Näin saadaan ajettua suurempaa köyhää yhteiskuntaluokkaa ja rikkaita rikkaammiksi
Harvainvalta. Raha menee rahan luokse. Tätä tilattiin. Hulluutta tavisten lisääntyä tällaiseen maailmaan.
Tosi surullista, että ihmiset ajattelee lasten tarvitsevan pelkästään materiaa. Työskentelen lastensuojelussa ja osa todella pahoinvoivista lapsista tulee just perheistä, joille työnnetään tavaraa ja rahaa, mutta muuten ovat omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen ajatus, että lapsia saanut ei pääsisi työelämään. Millä ihmeen logiikalla? Jos on kaksikymppisenä saanut lapset, on ehtinyt olla jo vuosia työelämässä lasten syntymän jälkeen.
Nykyisin opiskellaan kakskymppisenä.
Opiskelijoillakin on lapsia. Ei lapsi estä opiskelemasta.
Hyvin harvalla parikymppisellä opiskelijalla on lapsia. Jää normaali opiskelijaelämäkin kokematta jos luennolta pitää suhata suoraan päiväkotiin. Opiskelukin vaikeutuu huomattavasti jos pienet lapset pyörii jaloissa kun pitäisi lukea tenttiin tai kirjoittaa esseetä.
Okei. Mä sain lapset kyllä ihan maisterina, mutta jouduin vielä tekemään toisen tutkinnon työllistymisen vaikeuksien takia. Opiskelin arkisin klo 8-16 ja valmistuin pikanopeasti hyvin arvosanoin, vaikka suhasin suoraan luennolta päiväkotiin. Nuorena lapsettomana mun opinnot venyi ja vanui, vaikka oli kaikki aika maailmassa.
Ensin ammatti, sitten työpaikka, sitten asunto, sitten lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jokainen järkevä haluaa tarjota lapselleen asialliset puitteet. Ei se lapsellekaan ole kivaa jos ei ole rahaa yhtään mihinkään, ja onhan se noloa kutsua kavereita jonnekin kaupungin vuokraluukkuun kun kaverit asuu paremmissa asunnoissa.
Tää on käsittämätöntä että aikuisen ihmisen mielestä vuokralla asuminen on noloa? :D Ei helvetti. Ei ihme että syntyvyys matala jos suomalaiset on näin yksinkertaista ja lapsellista sakkia. Hävetään vuokralla asumista ja pilkataan niitä jotka elää vuokralla???
Ihan hyvät lapsuusmuistot mulla kerrostalon vuokraluukussa elämisestä ja harrastaa sain ja ei ollut puutetta asioista.
Me asuttiin vauva-aikana kerrostalossa vuokralla ja se oli ihan hirveää, koska vauva oli todella itkuinen. Vauva itki jatkuvasti, joten yläpuolella asuva naapurikin alkoi jossain kohtaa hakata lattiiaa, kun hermostui siihen itkuun. Ja minä itkin, kun en saa vauvaa lopettamaan itkua.
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin vuokralla rivaripätkässä, ok-talo ostettiin kun lapset olivat 6v. ja 8v. Ei mitään järkeä tuhlata hedelmällisimpiä vuosia siihen, että ihan koko pakan pitäisi olla kasassa etukäteen, kunhan on edellytykset (esim. koulutus/opiskelupaikka) pärjätä tulevaisuudessa.
Näissä tulee usein lapsille kaikki koulujen vaihdot ja kaveripiirin hyvästelyt sun muut, kun joudutaan hyppimään paikasta toiseen ja ei ole kyllä hyväksi.
Me teimme lapsen, vaikka mikään elämässä ei ollut valmiina. Jäi ainoaksi lapseksi, koska ei haluttu jäädä köyhyysloukkuun. Ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät halua tehdä lasta epävarmaan tilanteeseen, jossa asutaan vuokralla ja tehdään pätkätöitä. Toki jotkut silti tekee. Itse koin, että toisen lapsen tekeminen olisi heikentänyt mahdollisuuksiamme nousta köyhyydestä merkittävästi.
Lapset maksaa paljon. Varsinkin kouluiästä eteenpäin, kun on harrastuksia ja tarvitaan kaikkea mahdollista. Me onneksi saimme kaikki palikat elämässä kohdilleen juuri ennen lapsen kouluikää. On se oma koti ja vakituiset työt. Nyt ne arjen yllättävät kulut ei upota venettä samantien, kun on varaa laittaa rahaa säästöön joka kuukausi.
Yhteiskuntaa ei hyödytä, jos tehdään lapsia tilanteeseen, jossa jokainen pieni vastoinkäyminen voi kaataa veneen ja perhe joutua yhteiskunnan varaan. Jatkuva nurina siitä, että me emme lisäänny tarpeeksi, on turhaa niin kauan kunnes tehdään oikeasti toimia, joiden avulla ihmiset uskaltaa tehdä lapsia ja voivat luottaa, etteivät joudu elämään loppuelämäänsä köyhyysrajalla.
Kai toisilla sitten on se joku vauvakuume-geeni tai jotain, koska itse en nuorehkona naisena ymmärrä lasten tekoa lainkaan?
Hvyä, helppo, halpa, terveellinen, jännittävä elämä vs Hankala, vaikea, köyhä, arkinen, tylsä, kärsimys elämä.
Meidän vauva oli kyllä niin vaativa, ettei siinä olisi minkäännäköinen opiskelu onnistunut sivussa. Koko ajan piti kanniskella, hyssytellä, hypyytellä itkevää vauvaa. Sekä yöllä, että päivällä. Nukuttu ei koko vuonna. Vauvan kanssa ei voinut käydä edes kahvilassa tai kavereita tapaamassa, koska se huuto oli "kuin sikaa olis tapettu" (näin mies sen ilmaisi). Se huuto häiritsi muita ihmisiä niin paljon, että tuli pahoja katseita eikä se ollut itsellekään mukavaa. Ei siinä pystynyt kenenkään kanssa juttelemiseen keskittymään..
Olin ikionnellinen, kun vauva alkoi vuoden ikäisenä nukkua ja pääsin töihin aikuisten seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen ajatus, että lapsia saanut ei pääsisi työelämään. Millä ihmeen logiikalla? Jos on kaksikymppisenä saanut lapset, on ehtinyt olla jo vuosia työelämässä lasten syntymän jälkeen.
Itse tein ainoan lapseni kesken opiskeluiden. Valmistuminen siirtyi pari vuotta, mutta sen jälkeen olen ollut vakituisessa työssä koko työurani. Näin on ollut monella muullakin.
Ennemmin pitäisi puhua siitä, että harva löytää parikymppisenä sopivan kumppanin, jonka kanssa haluaa olla loppuelämänsä ja joka haluaa lapsia jo.
Vierailija kirjoitti:
Oon nussinu vaimoa pyllyyn mutta ei vaan tuu millään lapsia.Mitä teen oikeen väärin?🤔
Nääkin vastaukset tulee varmaan ihan aikuisilta miehiltä. Miksi ihmeessä lapsia ei synny? 🤔
"Tottakai jokainen järkevä haluaa tarjota lapselleen asialliset puitteet. Ei se lapsellekaan ole kivaa jos ei ole rahaa yhtään mihinkään, ja onhan se noloa kutsua kavereita jonnekin kaupungin vuokraluukkuun kun kaverit asuu paremmissa asunnoissa. "
Ne kaverit alkavat tulla kotiin siinä vaiheessa kun aloitetaan koulu. Sinulla on siis noin 7 vuotta aikaa saada se parempi asunto sen jälkeen kun lapsi on syntynyt. Sitä ei ole pakko olla valmiina kun lapsi syntyy.
Nykyään varmaan yleisempää että nuoria naisia painostetaan tekemään abortti eikä pitämään lasta. Ihan yhtä väärin tämäkin.