Keittiöremontti edessä - Millainen olisi käytännöllinen ja hyvä keittiö? Neuvoja pyydän
Meillä on mahdollisesti pian edessä keittiöremontti. Tuntuu, että olen pihalla kuin lintulauta 2020-luvun keittiöistä. Tiedän, että haluan valkoisen keittiön, vetimelliset ovet ja ehkäpä lasia välitilaan, mutta siihen se sitten jääkin. Tarvitsen neuvoja käytännölliseen keittiöön. Visuaalisuus ei ole se ykkösjuttu. Millainen keittotaso olisi hyvä? Entä kodinkoneet? Lattiamateriaalit? Vedettävät laatikostot vai kaapit? Olisin kiitollinen kaikista konkreettisista neuvoista. 🙏
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan kannata laittaa yhtä pyöreää tiskiallasta. Siinä ei pysty pesemään edes uunipeltejä.
No ei tietenkään pyöreää, yksi iso suorakaiteen mallinen ja sellainen komposiittiallas sitten...
Ja hinkkaa sitten jatkuvasti sen altaan kulmia. Tietysti, jos ei ole muita harrastuksia, saa aikansa kulumaan noinkin, koko ajan rätti kädessä.
Meillä on kulmikas iso teräsallas ja sen vieressä yksi pienempi allas. Ei tarvitse mitään kulmia olla koko ajan pesemässä yhtään enempää kuin muutenkaan pesisi allasta. Altaassa on lievä kaato viemäriaukkoon päin ja se toimii.
Kaksi riittävän suurta tiskiallasta vierekkäin on käytännöllinen ratkaisu. Vähintään kuitenkin yksi iso allas. Mahtuu kunnolla padat ja kattilat ja jopa uunipellit pesemään. Huonoin ratkaisu on yksi pieni pyöreä allas. Altaaseen kestävä materiaali eikä valkoista väriä. Teräs on paras, mutta eihän se kai ole muodikas.
Paljon kaappitilaa, ei avohyllyjä, tosiaan helpompi siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaappien sokkeli on liian matala. Robotti-imuri ei mahdu imuroimaan sokkelin vierestä.
Miksi olisi liian matala sokkeli? Sehän tarkoittaisi työtason olevan 10 cm liian alhaalla myös. Tosi epäkäytännöllinen keittiö.
Ehkä jos olisi erityisen lyhyille ihmisille tehty? Madalletuilla työtasoilla. Sitäkö ajattelit?
Olen eri, mutta minun leipomiseni ja muu kokkaamiseni tapahtuu aina keittiön pöydällä, koska taso on asorivitaloasunnossa liian korkea 152-senttiselle ihmiselle. Haaveena onkin lottovoitto, jotta saisin talon, jossa olisi minun mittoihini räätälöity keittiö.
Haaveeksi se tietysti jää.
Vaikka olen 165 cm ihminen, niin nykyiset mitat ovat minulle liian korkeat. Fyssari sanoi mulle, että jos joutuu vähänkin nostamaan olkapäitään esim ruokahommissa, niin pöytä on liian korkea.
Mieheni on askarrellut pari laatikoston ylilmmän laatikon päälle asetettavan irtotasoa, jolla saan korkeuden sopivaksi. Tasoissa on matala reuna alapuolella, että pysyy paikoilaan esim taikinaa vaivatessa yms.
Säilytän näitä tasoja viereisessä kaapissa pystyasennossa, niin eivät vie tilaa paljon.
Laatikoston on toki oltava tarpeeksi tukeva.
Peukkua teräksiselle tiskipöydälle! Ei tarvitse varoa eikä valu vedet varpaille jos reuna on korotettu. Itsellä keittiö on kokkaamista ja kodin huoltoa varten eikä sisustuselementti.
Vierailija kirjoitti:
Parhaita keittiössäni pyrolyysiuuni, keittiöhana jossa on erikseen kuuma ja kylmä sekä alhaalla kosketusvapaa lyhyempi hana. Tykkään myös terveiset kaksialtaisesta tiskipöydästä, ja vetolaatikoista alakaappien sijasta. Lattiamateriaalina kaunis ja kestää luonnonmukainen linoleumi.
Halusin ehdottomasti alakaapit ja niihin ulosvedettävät korit. Paljon helpompi pitää puhtaana, kun roskat tippuu kaapin pohjalle ja ne korit voi ottaa kokonaan pois.
Keittiömyyjä ei olisi suositellut, koska oli paljon halvempi ratkaisu kuin hänen laatikkonsa🤨
Kivitasoja kadun ihan sikana. Olen ääniyliherkkä ihminen ja se hirveä kilinä ja kolina tasoilla tapaa minut kohta.
Vierailija kirjoitti:
Teräksinen tiskipöytä. Ulkonäkö havisee entisaikoja mutta on todella käytännöllinen ja kestävä, käytännössä ikuinen.
Jep, ja sellainen jossa kaksi allasta.Ehdottomasti paras toiminnan kannalta jota painotan enemmän kuin ulkonäköä.
Jos käyttää joka päivä mitä järkeä niitä on siirrellä kuivauskaapista toiseen kaappiin? Itsellä ainakin kuivauskaappi on jatkuvassa käytössä oleville astioille, pois sieltä laitetaan vain satunnaisesti käytössä olleet.
Valaistukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Meillä on varsinaisen työpöydän yllä valaistus ja pistorasiat (hyvä), altaiden päällä on valaistus (hyvä), mutta uunin vieressä on pienehkö työpöytä, jonka päällä ei ole valaistusta. On ajateltu, että liesituulettimen valo riittää. Ei riitä, se tulee sivusta ja on jopa häiritsevä.
Jostain syystä keittiöremontin aikaan remontoija ehdotti, että varsinaisen työpöydän oheen ei laiteta välitilalaattaa, koska se on kaunis ilman sitä. Suostuimme tähän (jostain käsittämättömästä syystä). Todella huono systeemi; roiskeita saa alituiseen siivota.
Yksi hankaluutta aiheuttanut juttu on, että kuivauskaapissa on todella isot saranat. Lautasia ei kannata laittaa kumpaankaan päätyyn, koska saranat kolahtavat niihin joka kerta.
Edellä joku kirjoitti, että vetolaatikkoihin ei mahdu niin paljoa kuin tavallisiin kaappeihin. Todellakin mahtuu. Vetolaatikot ovat aivan välttämättömät, niistä en luopuisi ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Peukkua teräksiselle tiskipöydälle! Ei tarvitse varoa eikä valu vedet varpaille jos reuna on korotettu. Itsellä keittiö on kokkaamista ja kodin huoltoa varten eikä sisustuselementti.
Totta ja varsinkin, jos käsittelee kalaa, niin ehdottomasti paras ratkaisu.
Riittävästi tasopinta-alaa, tarpeeksi pistorasioita joka puolelle ja hyvä valaistus, näiden suunnittelella lähtisin liikkeelle ennen mitään materiaalien miettimisiä. Ei avohyllyjä. Alakaapit mieluummin laatikoina. Apteekkikaappi voisi olla kätevä kuivaelintarvikkeille. Kaksi allasta jos mahdollista. Jos perhettä, niin korkea jääkasppi ja pakastekaappi.
Voi kun oisi nykyisessäkin keittiössäni ns. miljoonalaatikot: 5-6 yläkaapinsyvyistä pikkulaatikkoa (meillä oli niiden päällä mikrouunille kolo, jäi kätevästi laskutilaa eteen), niihin saa laitettua kaikenlaista pikkusälää esim. pullonkorkkeja, pussinsulkijoita, kumilenkkejä, saksia, hedelmäveitsiä, grilli/cocktailtikkuja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan kannata laittaa yhtä pyöreää tiskiallasta. Siinä ei pysty pesemään edes uunipeltejä.
No ei tietenkään pyöreää, yksi iso suorakaiteen mallinen ja sellainen komposiittiallas sitten...
Suorakaiteen muotoinen tiskiallas on OK, kunhan siinä on syvennys viemäriä kohti. Ja useimmiten vaatii suihkupäisen vesihanan, jolla saa helposti nurkatkin suihkutettua altaasta. Komposiittiallasta en enää ottaisi, onnistuin halkaisemaan omani ja lisäksi työläs pitää puhtaana. Teräsallas on mielestäni paras.
"Vedettävät laatikostot vai kaapit? "
En ole lukenut muita kommentteja, mutta arvelisin, että vedettävät laatikostot ovat saaneet paljon kannatusta. Tässä vielä yksi puheenvuoro niiden puolesta. Tässä taloyhtiössä tehtiin patteriremonttia ja jouduin tyhjentämään noin kahden metrin matkalta keittiön alakaappeja. Oli todella helppoa vain kiskoa vetolaatikot pois tavaroineen kaikkineen ja viedä muualle asuntoon remontin ajaksi. Jos olisi ollut hyllyjä, olisin joutunut keräämään tavarat yksitellen irtolaatikoihin ja sitten taas takaisin. Remppa ei edes kestänyt kuin päivän, joten olisi ollut ikävä joutua sen takia järjestelemään hyllyt uudestaan.
Vaikkei muille tulisi juuri tällaista syytä vastaan, vetolaatikoiden paikkaakin voi vaihdella keskenään, eikä tarvitse purkaa mitään.
Aamiaiskaappi ainakin on jonninjoutava nykyhömpötys. Senkin tilalle ihan tavallinen kunnon kaappi. Pistorasioita tarpeeksi ja tasotilaa, tulee sitten käytettyä nykykeittiön moninaisia pienkoneita kun eivät vaan pölyty syvällä kaapin uumenissa. Tai ainakin sijoitettu niin että ne ovat lisäosineen kätevästi käyttöön otettavissa, esim. yleiskone.
Terv. Innokas kotileipuri
Olen eri, mutta minun leipomiseni ja muu kokkaamiseni tapahtuu aina keittiön pöydällä, koska taso on asorivitaloasunnossa liian korkea 152-senttiselle ihmiselle. Haaveena onkin lottovoitto, jotta saisin talon, jossa olisi minun mittoihini räätälöity keittiö.
Haaveeksi se tietysti jää.