Älykellojen rannekkeissa syöpää aiheuttavia aineita - missä malleissa?
Uutinen tänään mm Iltalehdessä. Eniten myrkkyjä oli ymmärtääkseni ollut kolmessa Applen kellossa, mutta myös muiden merkkejen kelloista niitä oli löytynyt.
Kiinnosraisi tietää missä Samsungin kelloissa haitallisia aineita oli tarkalleen ottaen ollut?
Kommentit (81)
Saapas nähdä mitä oikeusjutusta seuraa. Mitä apple vastaa syytteisiin.
Apple kai pyrkii todistamaan ettei heidän kelloistaan irtoa mitään haitallista, näin voisi kuvitella. Ja oikeus kai sitten päättää miten asia on.
Luin jostain että tässä nyt uutisoidussa tutkimuksessa olisi käytetty yhtenä liuotinaineena metanolia (muistinkohan oikein?) ja voisin kuvitella että ainakin se tullaan nyt perinjuurin selvittämään valmistajan toimesta, irtoaako PFASeja ihmisen iholla normaalikäytössä samalla tavalla kuin laboratorio-olosuhteissa ja metanolin? vaikutuksesta.
Mutta olen maallikko ja tämä on pelkkää spekulaatiota.
Merkillistä tosiaan että tutkimuksessa tulokset oli peitetty mutta kellojen merkit ja mallit oli näkyvissä ja tieto miten suuressa osassa haitallisia aineita oli ollut. Kummallista tieteen julkaisua näin suomalaiseen tieteenjulkistukseen tottuneelle.
Kuinkahan monta vuotta oikeuskäsittely mahtaa kestää?
EIkös ne kestä aina tosi pitkään joten sitä kautta saatava tieto on varmaan pitkässä kuusessa.
Mutta kuvittelisi yriten laativan jonkinlaiset tiedotteet asiasta jo varsin pikaisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmiset noita tarvitsee? Mä osaan harrastaa liikuntaa joka päivä ilman mittareitakin... Eihän nuo laitteet mittaa esim untakaan kauhean tarkasti ja kai nyt ihminen itse huomaa aamulla onko nukkunut hyvin vai ei.
Jep. Ja mihin kaikkialle nuo terveystiedot lähtevät? Sijaintitiedot, missä on lenkkeilty, mikä on ollut syke, mihin aikaan nukkumaan, jne... Kuka suostuu tuollaiseen seurantaan?
Ei kai se ole keneltäkään pois jos jotkut hyötyvät noista laitteista? Työkaveri esimerkiksi innostui keräämään askelia ja laihdutti 20 kiloa... Toinen kaveri samoin innostui lenkkeilyyn älykellon innostamana ja on ollut jo vuosia ihan superhyvässä kunnossa.
Kelloa voidaan käyttää tosi monella tavalla ja moneen asiaan.
Miksi näitä aineita olis vain älykelloissa eikä halvimmissa tavallisissa kiinanromuissa tai vähän kalliimmissa?
kannattanee laajentaa tutkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmiset noita tarvitsee? Mä osaan harrastaa liikuntaa joka päivä ilman mittareitakin... Eihän nuo laitteet mittaa esim untakaan kauhean tarkasti ja kai nyt ihminen itse huomaa aamulla onko nukkunut hyvin vai ei.
Jep. Ja mihin kaikkialle nuo terveystiedot lähtevät? Sijaintitiedot, missä on lenkkeilty, mikä on ollut syke, mihin aikaan nukkumaan, jne... Kuka suostuu tuollaiseen seurantaan?
Noin 90% ihmisistä. Ilman älyä olevia kelloja on lähinnä mummoilla.
Jep, aivan varmasti näitä myrkkyjä on nimenomaan kaikenlaisessa halvassa krääsässä ja vaikka miten paljon.
Tämähän on todettu monissa tutkimuksissakin.
Mutta nyt on kyseessä tuotteet joita on myyty terveyttä edistävinä ja turvallisina, ja kuluttajat ovat nyt pettyneitä ja vihaisia ja huolissaan ja kokevat todennäköisesti myös tulleensa enemmän tai vähemmän huijatuiksikin. Minä ainakin olen huolissani ja kiukkuinen tällä hetkellä ennenkö tästä tulee enemmän tietoa. Iltalehden artikkelikin herätti enemmän hämmennysta kuin rauhoitti; THL:n asiantuntija piti ongelmaa olemattomana koska PFASit eivät imeydy hänen mukaansa ihon kautta. Tästä asiasta on ollut kyllä jo pitkään olemassa ihan toisenlainen tieto, ja ainakin osan PFAS-yhdisteistä tiedetään kyllä imeytyvän suoraan ihon läpi verenkiertoon.
Toivottavasti Iltalehti tai joku muu taho selvittelisi asiaa lisää.
Kalliissa, pehmeissä muovisissa jotka pitää vettä hyvin.
Entä rakennekynnet ja tatuoinnit? Eikös niistäkin ole löydetty ties mitä myrkkyjä?
Rakennekynsiä tai tatskoja ei oteta terveyttä edistämään toisin kuin urheilukello monesti otetaan. Siksi tämä tuntuu niin surkuhupaisalta ja naurattaisi ellei suututtaisi...
Näitä yhdisteitä on vettähylkivissä vaatteissa myös, en tiedä auttaako jos ei pidä ihoa vasten suoraan. Kellon rannekkeissa se ei tietysti yleensä ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ilmi tulleessa tapauksessa kuluttajia suututtaa se että he ovat olettaneet maksavansa nimenomaan tuotteiden puhtaista ja turvallisista raaka-aineista ja valmistusprosesseista sekä tietenkin myös eettisestä ja jollain lailla valvotusta tuotannosta, mutta totuus näyttää nyt olevankin toisenlainen ja suuret määrät kellojen käyttäjiä ovat saattaneet altistua tietämättään myrkyllisille ja haitallisille, jopa syöpää aiheuttaville aineille.
Se joka tilaa temuista ottaa tietoisesti riskin ja viittaa kintaalla kaikille eettisyyksille. Siinä ero ja siksi kuluttajat ovat nyt vihaisia noille tutkimuksessa olleitten kellojen valmistajafirmoille.
Jaa, mistäs sä louhit eettisesti mineraaleja? T:kiinnostunut
Vierailija kirjoitti:
On se prkelettä kun joka paikkaan tungetaan kaikkia hlvetin saasteita ja tavara myydään ihmisille turvallisena ja terveyttä edistävänä hyvinvointituotteena.
Liikuntaa voi ihan hyvin harrastaa ilman kelloja ja mittareita. Mä motivoidun ihan helposti harrastamaan liikuntaa joka päivä. En ole kilpaurheilija (eikä sellainen ole terveellistäkään), joten miksi mun pitäisi mitata jotain tuloksia? Jotta voin päteä somessa, jossa en edes ole :D
Kellon rannekkeista tulee kemikaalialtistusta ympäri vuorokauden ja vuosikausia, mutta mitä aineita ja minkä verran kussakin rannekkeessa nyt sitten on ollut - sitä ei tiedetä. Onko muissa rannekkeissa ollut PFASeja alle sallittujen raja-arvojen vai onko niissä ollut vain ylipäänsä PFASeja? Onko niissä ollut vähän vai paljon? Minkä verran siitä imeytyy käytännössä ihmiseen? Ei kai näihin tiedä vielä kukaan vastauksia ja tuleeko koskaan tietämäänkään.
Yleensähän kaikkien kemikaalien haitat paljastuvat vasta paljon jälkikäteen kun suuret vahingot ovat jo ehtineet tapahtua. No näitten PFAS-yhdisteiden kohdalla haitat on tunnettu jo pitkään ja ainakin EU on suunnitellut kieltävänsä niiden käytön kokonaan. En tiedä missä vaiheessa päätöslauselma on menossa tällä hetkellä vai onko se kenties päätettykin jo (ei kai?)?
Se on hienoa että jotkut innostuvat liikuntaan ihan itsestään mutta sallitaan ihmisille jooko se että kaikki ovat erilaisia ja jotkut ovat tarvinneet älykellon tuuppausta istumisen vähentämiseen, paikallaolon tauottamiseen, parempaan nukkumiseen ja palautumiseen, askelmäärien kasvattamiseen, nousujohteiseen treenaamiseen jne. Eihän se ole keneltäkään muulta pois!
On se prkelettä kun joka paikkaan tungetaan kaikkia hlvetin saasteita ja tavara myydään ihmisille turvallisena ja terveyttä edistävänä hyvinvointituotteena.