Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavuus ja geneettinen perimä?

Vierailija
28.01.2025 |

Geneettinen perimä on yksi syy lihavuuteen, tuskinpa ainoa. Mutta missä se geneettinen perimä oli noin 30v sitten, kun lihavuutta ei esiintynyt tässä määrin kuin nyt?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minäkin olen ihmetellyt. Uskon kyllä, että joillakin on taipumus lihavuuteen on suurempi kuin toisella, mutta ehkä siihenkin voi itse vaikuttaa.

(ainakin jonkin verran). olen 52v ja minun nuoruudessa tosi lihavat olivat harvinaisia, nykyään normaali ilmiö, joten ei minun logiikan mukaan geenit siinä kovin merkittävä syy ole.

Vierailija
2/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisintä on että jos se henkilö joka luulee olevansa geeniensä takia postaisi tänne ruokavalionsa niin huomaisimme miksi hän on ylipainoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen täytynee hyväksyä sellaisena kuin hän on, mutta pidän ikävänä ilmiönä, että sairaalloisesta lihavuudesta tehdään uusi normaali ilmiö. Se on hirvittävä terveysriski iän karttuessa.

Vierailija
4/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Kyllä se on geeneissä MUTTA silloin ennen ei ollut tämmöisiä määriä roskaruokaa kuin nykyisin, ei syödä pupellettu koko ajan. Fillaroitiin ja käveltiin hiihdeltiin jne.

Mun suvussa on suurin osa naisista pulleita, ja yks vahti joka suupalaa, ei uskaltanut syödä mitään, yks kövi vatsaleikkauksessa, ite pärjään, liikun ja jumppaan, en syö roskaruokaa ollenkaan, en ole koskaan tykännyt, silti...Pakko vaan hyväksyä.

Kaverini oli ns läpipasko, söi vaikka täytekakun yksin, lipputangon takaa näkyi korvat!

Vierailija
5/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lihavuudelle altistumiseen vaikuttaa suuri joukko geenejä, mutta niistä tiedetään toistaiseksi vain vähän. Suurin osa geeneistä vaikuttaa syömiseen eikä niinkään aineenvaihduntaan. Tutkimusten mukaan lihavuus voi kulkea suvussa, sillä geenien lisäksi perheiden ajanvietto-, ravinto- ja liikuntatottumukset siirtyvät helposti sukupolvelta toiselle. Mutta lihavuuden yleistymisen taustalla eivät ole geenit vaan ympäristö. Painonnousu on tyypillinen ilmiasu lähes mille geeniperimälle tahansa nykyajan lihottavassa ympäristössä. Siitä kertoo se, suurin osa suomalaisista on painoindeksiltään ylipainon puolella."

https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/tietoa/miksi-lihavuus-on-niin…

Vierailija
6/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuitenkin muistettava, että lihavuusepidemia on syntynyt muutamassa vuosikymmenessä, vaikkei geeniperimämme ole juuri muuttunut. Lihavuuden lisääntyminen länsimaissa on ajallisesti yhteydessä teollistumiseen ja talouskasvuun. Ympäristömme ja elintapojemme muutoksilla täytyy olla tärkeä rooli lihavuusepidemian synnyssä. 

Elintavat vaimentaa lihavuudelle altistavien geenien vaikutusta.

Vierailija
7/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me elämme ympäristössä, jossa ruokaa on yllin kyllin ja liikunta on vapaaehtoista.

Vierailija
8/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit ja perimä vaikuttavat painon lisäksi myös muuhun terveyteemme ja sairauksien riskiin. Esimerkiksi kolesteroli saattaa nousta perimän seurauksena, vaikka ruokavalio olisikin kohdallaan.

Vierailija
9/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin kertyy ylipainoa helpommin, se on se perimä. Elämäntavat yleensä ratkaisee onko se 2 kiloa vai 52 kiloa ylimääräistä.

Vierailija
10/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistohormonit vaikuttaa paljon.

Roskaruoka vaikuttaa suoliston bakteereihin. Liian vähän kuitua, ja lisäksi on vääränlaisia bakteereja.

Vierailija
11/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, geenit on kulkeneet mukanamme aatamin ajoista. Toki on niin, että kunkin ihmisen kohdalla geenien summa on sattuma, mutta en mitenkään usko, että joku lihavuuteen taipuvainen geeni on saanut nyt ylivallan perimässämme.

Voinen toiki kertoa, ettei minua lihavat häiritse mitenkään, mutta joskus ihmetyttää heidän selityksensä tähän asiaan.

Vierailija
12/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lihavuudelle altistumiseen vaikuttaa suuri joukko geenejä, mutta niistä tiedetään toistaiseksi vain vähän. Suurin osa geeneistä vaikuttaa syömiseen eikä niinkään aineenvaihduntaan. Tutkimusten mukaan lihavuus voi kulkea suvussa, sillä geenien lisäksi perheiden ajanvietto-, ravinto- ja liikuntatottumukset siirtyvät helposti sukupolvelta toiselle. Mutta lihavuuden yleistymisen taustalla eivät ole geenit vaan ympäristö. Painonnousu on tyypillinen ilmiasu lähes mille geeniperimälle tahansa nykyajan lihottavassa ympäristössä. Siitä kertoo se, suurin osa suomalaisista on painoindeksiltään ylipainon puolella."

Olen samaa mieltä, geenit ei ole taustalla vaan ympäristö ja tietysti syömistavat.

Vierailija
13/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tässä on järkeä, alttius lihavuuteen voi olla perimän vaikuttama, mutta se ei selitä lihavuutta pelkästään vaan niinkuin tekstissä oli perheen muut tavat mukaanlukien ruokakulttuuri kokonaisuudessaan siirtyy sukupolvelta toiselle usein, vaikkei tietenkään geeneihin kirjoitettuna.

Itsellä minulla on alttius toiseen sairauteen, mutta kun tiedän asian, olen välttynyt ainakin toistaiseksi tekemällä itse sen minkä pystyn, jottei sairaus puhkeaisi.

Vierailija
14/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen täytynee hyväksyä sellaisena kuin hän on, mutta pidän ikävänä ilmiönä, että sairaalloisesta lihavuudesta tehdään uusi normaali ilmiö. Se on hirvittävä terveysriski iän karttuessa.

Hassua, että jos paino indeksisi on lieväalipaino ja olet terve, sinua ei silti hyväksytä..

Vierailija
15/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että jos paino indeksisi on lieväalipaino ja olet terve, sinua ei silti hyväksytä..

Kaikilla on ihmisiä, jotka eivät hyväksy. Syy voi olla ylipaino, alipaino tai miljoona muuta. 

Vierailija
16/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat geenit meillä oli jo 70-luvulla, ei oltu lihavia, koska ei ollut rahaa herkkumössöihin. Ja liikuttiin paljon.

Vierailija
17/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli meillä isän suvussa lihavia jo 30v sitten. Sieltä minäkin olen perinyt osan geeneistäni ja olen aina lihonut tosi herkästi. Samaten huomaa meidän perheen neljästä pojasta, kuinka hänelle kertyy painoa paljon herkemmin kuin muille ja samojen lihapatojen ääressä on kasvanut. Meiltä vaaditaan enemmän huomiota ruokaan ja liikkumiseen

Vierailija
18/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ylipainoa oli myös 30 vuotta sitten. Meillä isän suvussa on kaikki sellaisia BMI 28-32 porukkaa. Ei nyt mitään ihan mahdotonta, mutta hoikat on harvassa. Äidin puolella enemmän hoikkia (ja syömishäiriöitä)

Olen tullut isäni sukuun ja geenitestin mukaan minulla on kolme tieteellisesti todistettua lihavuusgeeniä ja ne ovat selvästi aktivoituneet 😅. 

Minulla on naiseksi myös harvinaisempi ominaisuus, kasvata lihasta melko helposti. Ehkä nämä liittyy jotenkin yhteen. Meinaan, että keihäänheittäjissä ja muissa heitto ja työntölajeissa on raskasrakenteisempaa porukkaa 

Painoni laskee nopeasti jos urheilen. Joten liikunnan vähyys varmasti vaikuttaa nykymaailmassa. 

Vierailija
19/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli meillä isän suvussa lihavia jo 30v sitten. Sieltä minäkin olen perinyt osan geeneistäni ja olen aina lihonut tosi herkästi. Samaten huomaa meidän perheen neljästä pojasta, kuinka hänelle kertyy painoa paljon herkemmin kuin muille ja samojen lihapatojen ääressä on kasvanut. Meiltä vaaditaan enemmän huomiota ruokaan ja liikkumiseen

Tässä piti lukea, että huomaa yhdestä meidän neljästä pojasta...

Vierailija
20/60 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei vaan tule vatsa täyteen. Se on todella inhottavaa. Koittakaapa itse olla nälkäisiä koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi