Kyllä koodarilla on paskat palkat
Just katselin työpaikkoja hakusanalla koodari, ja laitoin hakuehdoksi, että ilmoituksessa näytetään palkka. Ei voi muuta sanoa ku paskat palkat! Työn vaikeuteen ja vastuuseen nähdään ihan alipalkattu ala. Eipä ole mitään havaintoa niistä paljon puhutuista superkoodareiden palkoista Suomessa.
Joo, taidan pysyä vain ihan nykyisessä hiiren heiluttelua työssä kun siitä sentään maksetaan huomattavasti paremmin, vaikka paloa olisi koodata muutakin kuin vapaa-ajalla.
Kommentit (135)
Palkka on aluksi se 2500...3000. Eikä se siitä mihinkään nouse. Ja miksi nousisi? Jos teet tuolla summalla tänään, niin teet huomennakin. Paikkaa vaihtamalla saa 350-500 lisää. Se niiden on helppo luvata, kun inflaatio syö korotuksen aika pian. Jos ei kelpaa, niin osta menolippu Intiaan. Siellä niitä on virkaveljiä. AI tekee sun duunit kyllä mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apinakin osaa koodata kun käyttää tekoälyä.
Eipä valitettavasti osaa. Idioo tti onnistuu kyllä saamaan tekoälyn tuottamaan idi oottin koodia. Tekoäly kun vaan tekee työtä käskettyä. Jos ei tiedä mitä pyytää, niin ei auta mikään tekoäly.
Eipä tästä ole pitkää aikaa, kun poliitikot jonossa ehdottelivat josko saadaan kulttuurinrikastajista helposti koulutettua koodareita.
Siis mitä Wattua nuo älykääpiöt oikein kuvittelivat. Ihminen joka ei osaa kieliä, lukea, laskea eikä käyttää tietokonetta, niin siinäpä meillä on sitten loistavat lähtöasemat kouluttautua koodariksi. Ymmärrys voi olla nollassa mutta ajatus tietysti oli kultainen. Voih näitä meidän urpoja, korjaan päättäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Palkka on aluksi se 2500...3000. Eikä se siitä mihinkään nouse. Ja miksi nousisi? Jos teet tuolla summalla tänään, niin teet huomennakin. Paikkaa vaihtamalla saa 350-500 lisää. Se niiden on helppo luvata, kun inflaatio syö korotuksen aika pian. Jos ei kelpaa, niin osta menolippu Intiaan. Siellä niitä on virkaveljiä. AI tekee sun duunit kyllä mielellään.
I d i o o t t i.
Et kyllä koskaan ole tutustunut llmän tai intialaisten tekemään koodiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I d i o o t t i.
Et kyllä koskaan ole tutustunut llmän tai intialaisten tekemään koodiin.
Kyseistä urpoa korpeaa kun makoilee kotona sylkemässä kattoon ja välillä oksentaa näppikselle :D
Vierailija kirjoitti:
Menkää USA:an. Koodari saa keveästi 180000-250000 donaa vuodessa. Miksi tyytyä penneihin?
Ei todellakaan saa. Tuttu TKT sai 125000 vuodessa softahommissa. Jossain keskilännessä palkat voi olla lähellä Suomi-tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koodarina haluaa isot palkat, niin kannattaa lähteä ehdottomasti ulkomaille. Jo muualla Euroopassa, esim. Irlannissa jossa on kova kysyntä koodareista, voi saada huomattavasti kovempaa palkkaa. Ruotsissakin. Ja jos oikein kovien palkkojen perään on niin jenkeistä löytyy. Työtäkin joutuu kyllä sitten tekemään vähän eri tavalla kuin yhdeksästä viiteen.
Noinhan se on. Suomessa ei löydy tällä hetkellä paljon sellaisia yrityksiä, joilla on kova kasvu ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja siten heillä olisi tarve ja maksukyky maksaa paljon liksaa.
Itse teen hommia oman yrityksen kautta frelluna nykyisin. Saa valita kiinnostavat projektit ja työmäärän. Tienaan hyvin asiallisesti kolmen päivän työviikolla. Mutta enemmän olenkin nykyisin arkkitehti kuin koodari. Palkkaa en nosta kuin tuon 3000 euroa kuussa, koska verotuksellisesti ei enempää tietty kannatakaan.
<
Kuulostaa ihanalta! Itse olin ennen koodari, mutta nykyään tietoturva-asiantuntija. En vain ole kovin markkinoija henkinen vaikka hyvä asiakkaiden kanssa olenkin. Siis leviääkö sana paskatafiossa vai miten muut itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
"Tästä on vielä pitkä matka siihen, että AI suunnittelee raudan ja muokkaa softan siinä pyöriväksi. Näissä hommissa vaaditaan muutakin kuin tietokantakyselyitä tai web -sivujen muokkaamista. Jos kiinnostaa ura koodarina, niin kannattaa opiskella käyttöjärjestelmien sielunelämää myös. Tämä on ainoa tie asiantuntijaksi alalla."
Äärimmäisen pieni prosentti koodareista tekee mitään tuollaista. Suurin osaa vääntää juuri niitä suht helposti automatisoitavia webbipalveluita organisaatioille, joko sisäiseen tai asiakaskäyttöön, ja näissä businesslogiikka on melkoisen yksinkertaista. Esim. mä olin kerran vuosia projektissa tekemässä eräälle julkisen puolen virastolle verkkosivuja. Siellä väännettiin kasapäin webbilomakkeita, joihin asiakas voi syöttää erilaisia hakemuksia, lausuntoja tms. Kyllä siinä tuli mieleen, että tämän homman voisi tehdä vaikka apina tai AI, niin rutiininomaista tai yksinkertaista on. Silloin suorastaan na
Juu. Itse nykyään toimin kyberturvallisuudessa ja siellä on vielä yksinkertaisempaa. Ei tarvitse osata kerrassaan mitään. Koodarin työn muistan sentään haastavana.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, kyllä kahden koodarin taloudessa elelee ihan mukavasti vaikka toinen ei tee täysiä tunteja. Jatkakaa.
Niin elelisi yhdenkin jos palkka olisi edes hitusen yli 10k mutta ei.. ei rahat riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koodarina haluaa isot palkat, niin kannattaa lähteä ehdottomasti ulkomaille. Jo muualla Euroopassa, esim. Irlannissa jossa on kova kysyntä koodareista, voi saada huomattavasti kovempaa palkkaa. Ruotsissakin. Ja jos oikein kovien palkkojen perään on niin jenkeistä löytyy. Työtäkin joutuu kyllä sitten tekemään vähän eri tavalla kuin yhdeksästä viiteen.
Noinhan se on. Suomessa ei löydy tällä hetkellä paljon sellaisia yrityksiä, joilla on kova kasvu ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja siten heillä olisi tarve ja maksukyky maksaa paljon liksaa.
Itse teen hommia oman yrityksen kautta frelluna nykyisin. Saa valita kiinnostavat projektit ja työmäärän. Tienaan hyvin asiallisesti kolmen päivän työviikolla. Mutta enemmän olenkin nykyisin arkkitehti kuin koodari. Palkkaa en nosta kuin tuon 3000 euroa kuussa, koska verotuk
Kuulostaa ihanalta! Itse olin ennen koodari, mutta nykyään tietoturva-asiantuntija. En vain ole kovin markkinoija henkinen vaikka hyvä asiakkaiden kanssa olenkin. Siis leviääkö sana paskatafiossa vai miten muut itseäsi?
Nykyisin on kohtalaisesti palveluita ja yrityksiä, jotka välittää frelluja. Sellaisia, joissa haetaan frelluja projekteihin ja sellaisia, jotka aktiivisesti etsivät asiakkailleen frelluja. Ja sitten on ihan vanhat alan tutut, joilta tulee kyselyjä kiinnostaisi joku projekti. En ole siis markkinoinut itseäni missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta niinhän se on muutenkin yritysmaailmassa, isommissa firmoissa työtehtävät ovat tiukemmin määriteltyjä ja siksi urakehitys ei ole yhtä nopeaa kuin työpaikkaa vaihtamalla ja pyrkimällä koko ajan kehittämään osaamistaan erilaisten työtehtävien kautta. Se vaatii enemmän ja palkitsee enemmän kuten kuuluukin olla. Isojen firmojen etuna on sitten tasaisempi meno, joka voi olla turvallisempaa tai sitten ei. Jos tulee isoja vaikeuksia, porukkaa lähtee pihalle yhtä lailla.
Toisille sopii tasaisempi ja rajatumpi meno, toiset taas nauttivat haasteista ja haluavat isoa palkkaa vaivanpalkaksi. Persoonakysymys"
Just näin. Itselläni on aina ensisijaista ollut mukava ja rento elämä, ja vapaa-ajan harrastukset. Työ ei saa kuormittaa liikaa tai tunkea vapaa-ajalle. Siksi olen valinnut isot talot ja pienemmät palkat.
Noin minäkin nuorena ja tyhmänä vielä ajattelin. Luulin, että työtä tehdään kutsumuksesta eikä palkalla niin väliä.. Nykyisin (onneksi) ainoa mikä kiinnostaa on raha. Työtä tehdään vain ja ainoastaan rahan vuoksi. Heti olen valmis vaihtamaan paikkaa jos tarjotaan parempaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei heti saa tietenkään huippupalkkaa. Hirveen lyhytjänteisiä työntekijöitä nykyään. Heti pitäis saada täysi liksa vaikka ei osaa mitään muuta kuin vähätellä kokeneempien kollegoiden osaamista.
No, sen lähihoitajankin pitäisi saada sama palkka kuin aivokirurgin...#tasapäistäminen
Ettekö lukeneet, että joku sai vain 5500e palkkaa vaikka oli ollut jo 20 vuotta työssä? Siis ei todellakaan ole kummoiset palkat, vaikka olisi kokenut ja osaava konkari.
Missähän todellisuudessa sinäkin elät. Suurimmalla osalla ei ikinä työuran aikana nouse palkka päälle 3000e. Palkat on niin alhaset suurimmaksi osaksi ettei tosikaan. Tämä pitää paikkansa sekä duunareitten että korkeakoulutettujen kohdalla. Aina ei koulutuskaan takaa mess
Suurimmalla osalla? Vuosi sitten mediaanipalkka Suomessa oli 3199 euroa. Eli yli puolet saisi enemmän kuin tuo. Joten väitteesi ei pidä paikkaansa. Keskiarvopalkkahan taas sitten jo lähenee 3800 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan bruttona vähän yli 5000 eur/kk. Ei ole minusta huono palkka maakunnassa asuvalle.
Niin.. no jos asuu tosiaan jossain pienellä paikkakunnalla omakotitalossa, jonka kulut on 50-100e/kk niin ei tod huono palkka. Pääkaupunkiseudulla taas riitä mihinkään, jos vielä lainaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan hirveää tienata enemmän kuin uransa alussa oleva lääkäri... Järkyttävää suorastaan, kyllä noin vastuullisesta työstä tulisi tienata vähintäänkin 20t kuussa. 🤦
Mutta oikeasti, mitä te it-nörtinkäiset valitatte, useimmiten saatte tehdä työnne etänä suurimmaksi osin ainakin ja te ette ole vastuussa ihmishengistä eikä teillä usein ole vastaavia tulostavoitteita mitä aika monissa muissa töissä, silti tienaatte hulppeasti.
Siis eihän lääkärin tartte osata muuta ku lukee terveysporttia ja kirjoittaa resepti. Mutta eipä niitä antibioottejakaan saa, jossei mene yksityiselle, ulkomaalaiselle lääkärille tai tilaa netistä. Mistä suomalaiselle lääkärille siis maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen hommia oman yrityksen kautta frelluna nykyisin. Saa valita kiinnostavat projektit ja työmäärän. Tienaan hyvin asiallisesti kolmen päivän työviikolla. Mutta enemmän olenkin nykyisin arkkitehti kuin koodari. Palkkaa en nosta kuin tuon 3000 euroa kuussa, koska verotuk
Niin, ja tarkoittamani sana oli "puskaradiossa" :D
Valelääkäri voi toimia työssään vuosia.
Valeohjelmistosuunnittelija jää kiinni heti.
Se siitä töiden vaativuudesta.
"Noin minäkin nuorena ja tyhmänä vielä ajattelin. Luulin, että työtä tehdään kutsumuksesta eikä palkalla niin väliä.. Nykyisin (onneksi) ainoa mikä kiinnostaa on raha. Työtä tehdään vain ja ainoastaan rahan vuoksi. Heti olen valmis vaihtamaan paikkaa jos tarjotaan parempaa palkkaa."
Mä en ole kovin nuori, viisikymppiä tulee ensi vuonna täyteen. Kutsumuksesta en ole tehnyt tätä koskaan, en ollut pätkääkään alasta edes kiinnostunut kun opintoalani valitsin. En vaan tiennyt mikä kiinnostaisi, joten otin jotain minkä pitäisi edes työllistää hyvin. Mutta se mikä mulle oli nuorena, ja on nytkin, elämänlaatu tässä ja nyt. Hyvä vapaa-aika. Sitä en ole valmis uhraamaan enemmän rahan takia. Mihin sitä rahaa keräisin, kun käärinliinoissa ei ole taskuja, eikä kukaan tiedä esim. elääkö eläkeikään asti, niin että sitten voisi ehkä rahoistaan nautiskella? Ja kun tällä alalla ne rennompien töidden palkatkin on sen verran hyvät, että ei tarvi ruokakaupassa hintoja miettiä, pari kertaa vuodessa voi käydä matkalla, asua ihan mukavasti ja pitää autoa näin sinkkunakin, niin mitäpä minä enemmillä rahoilla. Enempi raha kelpaisi vain, jos sen saisi ilman lisästressiä.
Vierailija kirjoitti:
olisi niitä oikeita töitäkin tarjolla. Menkää kasvihuoneelle töihin niin lihakset kehittyy. lähtöpalkka on 8-1200e kk ja yli 8h työpäivät ilman mitään lisiä. Tehkää oikeita töitä, menkää oikeisiin töihin ja kesällä on mansikkapeltoja jossa voi kyykkiä samassa ryhdissä kuin koodaatte.
Mä oon aina kans miettiny miksi napin painamisesta maksetaan hyvin, miksi se nyrkkeilykehään mennyt tyyppi ei saa rahoja vaikka tekee kovimman työn?
Yhdestä ottelusta saa tonnin käteen ja sitten pitää odotella seuraavaa matsia kolme kuukautta. Yritä nyt tonnilla elää kolme kuukautta saatana.
Sitten nää painelee nappia ja saa useita tonneja tililleen, vaikka häviäisivät matsissa tälle tonnin kehässä tienanneelle.
Maailma on vääryys. Rahat voimakkaimmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei heti saa tietenkään huippupalkkaa. Hirveen lyhytjänteisiä työntekijöitä nykyään. Heti pitäis saada täysi liksa vaikka ei osaa mitään muuta kuin vähätellä kokeneempien kollegoiden osaamista.
No, sen lähihoitajankin pitäisi saada sama palkka kuin aivokirurgin...#tasapäistäminen
Ettekö lukeneet, että joku sai vain 5500e palkkaa vaikka oli ollut jo 20 vuotta työssä? Siis ei todellakaan ole kummoiset palkat, vaikka olisi kokenut ja osaava konkari.
Tuo on oikeastaan siinä mielessä aika hyvä palkka, että se ei aiheuta vielä riskiä että potkitaan muutos-neukkareissa pihalle jos sellaiset tulee. Monessa talossa on niitä oikein ison palkan ihmisiä laitettu ulos, koska on katsottu ettei se työpanos lopulta k
Itse olen huomannut että yt:issä halvimmat ovat potkittu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ei osaa kilpailuttaa omaa aikaansa. Ollaan nyt nöyränä tässä ettei vaan tule muutosneuvotteluissa lähtö.
Mä en ole tosiaan välittänyt tällaisesta kilpailuttamisesta kosk
Itse olen huomannut että mitä parempi palkka sitä helpompi duuni.