Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyn terveyteni/jaksamiseni puolesta vain 80 pros panokseen työssä, siksi en saan potkut enkä uutta työtä

Vierailija
27.01.2025 |

Minulla on lievää uupumusta ollut noin 20 vuotta. Huom lievää siis! Ei mitään vakavaa eikä mitään pahemmin tavallisesta poikkeavaa. Olen käynyt useammalla lääkärillä, työterveyshuollossa, psykologilla ym tässä vuosien varrella, mitään suurempaa vikaa minusta ei löydy enkä saa tähän mitään hoitoa enkä apua, kun ei sellaista ilmeisesti ole olemassa joka tämän ns. parantaisi. 

Vaikka kuinka yrittäisin en millään pysty 100 pros panokseen työssä. Työssä vaaditaan kovaa työtahtia ja tekemään suurta työmäärää päivittäin, en vain koskaan pääse näihin vaadittuihin työsuoritusmääriin, en vaikka miten yritän. Ja siksi olen taakka työnantajalle. Olen tästä samasta syystä jo aiemmin joutunut pois (määr aik sopimusta ei jatkettu. Olen istunut lukuisissa puhutteluissa siitä, että en tee riittävän isoa työmäärää. Jouduin viimeisimmästä työpaikasta yt:ssä ulos koska en ole riittävän tehokkaasti tuottava yksilö. Uutta työtä en saa vaikka miten haen, ilmeisesti tietty hitaus ja voimattomuus näkyy minusta niin että en ole mikään sähäkkä tehopakkaus. Olen ammattitaitoinen, työni laatu on hyvä, olen kohtelias, en ole koskaan ole saanut muuta kritiikkiä kuin että en ole riittävän tehokas ja että en ole ehtinyt tehdä sitä ja tätä.

Mitä voin oikein tehdä? En vain pysty siihen työtehoon mitä vaaditaan. Mistään lääkäristä en saa mitään apua niin että pystyisin nostamaan tehoa. Mistään en saa osa-aikatyötä, olen sitä yrittänyt yli 10 vuotta, myös työsuhteessa pyytää lyhennettyä työaikaa, ei onnistu millään. Neuvoja?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nukut, ap? Voisiko sinulla olla neurokirjon piirteitä?

Nukun vähän huonosti. Olen aina nukkunut vähän huonosti, jo lapsena. Unilääkkeistä ei tule kuin huono olo ja melatoniini ei auta, niin olen jotenkin alistunut siihen että olen huono nukkuja. Sänky on hyvä ja makuuhuone hiljainen, pimeä ja rauhallinen eli ne asiat on kunnossa kyllä. En osaa sanoa voisiko olla neurokirjon piirteitä, ei kukaan minut tunteva ole koskaan sellaista ainakaan epäillyt. Olen rauhallinen, sosiaalisesti taitava ja käsittääkseni älykäs, aika tavallinen ihminen. Ap

Voi olla, että olet kirjolla ja ns. maskaat hyvin eli olet oppinut piilottamaan piirteitä itsessäsi. Tämä on hyvin tavallista, että tätä ei tunnisteta, jos on hyvin pärjäävä ja sitten vaan ihmetellään miksi henkilö ei kuitenkaan oikein jaksa eikä nuku hyvin. Itsekin sain uupumisten ja unettomuuden takia diagnoosin vasta hiljattain nelikymppisenä. Mirtazapiinia voin suositella kokeilemaan -helpottaa nukahtamista ja parantaa unen laatua. 

Vierailija
62/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella harmi, että työelämä ei mahdollista enemmän osa-aikaisuuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella harmi, että työelämä ei mahdollista enemmän osa-aikaisuuksia. 

Niin on! Tästä olen kyllä samaa mieltä ja ihmettelen asiaa kovin. Hyvin monella on kuitenkin sellainen elämäntilanne (iäkkäät vanhemmat, lisäopintoja, oma firma, aikaa vieviä harrastuksia jne) että varmaan haluaisi osa-aikatyön, jos vain saisi. Ap

Vierailija
64/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne. Jos yhtään lohduttaa niin et ole ainoa. 

Vierailija
65/74 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea viety tavoitteellisesti jo pitkään ihan täysillä ja suoraan seinää päin. Ei ole todellista, miten huonoa politiikkaa on tehty. Eikä tajuta.

Esimerkiksi tämä että kun työelämässä ei ole enää mitään joustoa, kun työnteko ei hyvin monelle edes kannata tai kun ei voi vaihtaa enää alaa, täältähän loppuvat työntekijät, sekä fyysinen että mielenterveys.

Ei tietenkään ole millään alalla kasvua, kun ihmisiä on kurjistettu, viety viimeinenkin tulevaisuus ja toivo. Kukaan ei kuluta, ei uskalla, ei usko mihinkään.

Lainanotto ei vähene, kun nämä idiootit leikkaavat ja jatkavat peittoa. No, syödään kohta kaikki masennuslääkkeitä ja roikutaan jollain alimittaisilla tuilla naurista järsien.

Että ei, enpä tosiaan tajua miksi ap ei voisi saada tehdä nelipäiväistä nelipäiväisen palkalla. Eihän tässä(kään) ole mitään muuta syytä kuin sairas kyykytyspolitiikka ja suomalaisten alistuva kansanluonne.

Kaikki leikkaukset yms ymmärtäisin, jos ne toimisivat edes taloudellisilla mittareilla. Ja ei, en ole työtön vaan koko elämäni lähinnä ylityöllistetty ihminen.

Meilläkään ei saa olla 80%, ainoastaan 50% tai 100%...Tsemppiä ap, muuta kuin suurta sympatiaa ei ole kellään antaa! 

Vierailija
66/74 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen julkisella töissä, sote-alalla. Meilläkään ei myönnetä kenellekään osa-aikaisuutta eikä osa-aikaiseksi palkata ketään. Se on täysi työaika 38 h 15 min viikossa plus päälle puolen tunnin pakollinen palkaton lounastauko, ota tai jätä. Työ ja työajat ei jousta yhtään. Moni on sitten todennut, että jätän, jis ei kerran työaika jousta. Ja sitten pomot itkee kun hyvää henkilökuntaa ei saada palkattua eikä pysymään talossa. Ja vähentää jäljelle jääneiden joustoja vielä entisestään, esim kieltämällä palkattomat vapaat. Ja itkee lisää kun taas moni lähtee eikä kunnollisia tulijoita löydy. Ja kierre jatkuu. Sairasta.

Vierailija
67/74 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penny Lame kirjoitti:

On paljon kaltaisiasi. Minusta olisi enemmän kuin järkevää järjestää 60-80% työaikoja ja pitää ihmiset työelämässä. Tällaisesta voisi olla jopa taloudellista hyötyä joillain aloilla, etenkin jos palkkatuki on vaihtoehto. Mutta miksi mitään järkevää otettaisi kuuleviin korviin? Ihmiset kotiin makaamaan muiden syljettäväksi. Se on meininki.

Itse teen osa-aikatyötä ja olen onnellinen että viimein sain siihen mahdollisuuden myös Suomessa. Työskentelin vuosia ulkomailla vain siksi koska siellä on mahdollista tehdä osa-aikatyötä. Toki tein kokoaikatyötä n. 30 vuotta ja terveys edelleen ok mutta jaksaminen ja työstä palautuminen ei enää lähes 60-vuotiaana ole enää kuten nuorempana. Työ on sekä fyysisesti että henkisesti raskasta. Viimeiset 10 vuotta olen sitten tehnyt osa-aikatyötä n. 50-80 %. Tällä hetkellä vakituinen työpaikka osa-aikaisena. Toki minulla on talous kunnossa eikä lainoja, muuten osa-aikatyö ei olisi mahdollista. Suomessa on paljon työttömiä, miksi osa-aikatyötä haluavat eivät saa asitä tehdä etenkin jos eivät elä tukien varassa? Lisäksi olen paljon vähemmän sairaslomalla kuin muut työntekijät.

Vierailija
68/74 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te muut samassa tilanteessa olevat olette saaneet voimaa ja itseluottamusta hakea töitä? Nämä työelämän vastoinkäynnit ovat lamauttaneet itseni tosi pahaan tilanteeseen, että pelkään hakea uutta työpaikkaa jos sieltäkin tulee valitusta työtehosta.

Vierailija
69/74 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko tehdä 80% työaikaa? 

Vierailija
70/74 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos työnantajat ovat oikeassa? Ehkä olemme laiskoja työntekijöitä? Miten laiskuudesta pääsee eroon? Voiko omalle luonteelleen mitään?

Vierailija
71/74 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko tehdä 80% työaikaa? 

Et sitten lukenut aloitustakaan ennen kuin kommentoit.

Vierailija
72/74 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
73/74 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista, ettei työterveydellä ole ehdottaa mitään. No, ei ole uutta. 

Nyt, kun olet töissä, vaihtoehtoina on esim työajan lyhentäminen tai osasairaspäiväraha tai jos sekään ei auta, jäät sairaslomalle. 2kk kestäneen saikun jälkeen lääkärisi pitää tehdä Kelalle B-lausunto, jossa käydään tilannetta läpi. 90 päivän jälkeen pitää tehdä uusi suunnitelma Kelalle. 150 päivän jälkeen aletaan jo tosissaan miettimään, miten sen työkyvyn kanssa on, haetaanko eläkettä tai ammatilliseen kuntoutukseen (entinen osatyökyvyttömyyseläle), jossa mietitään niitä jatkoja ja mitä palveluita tarvitset. 

Voit myös hakeutua Kelan kuntoutuksiin, esim kurssimuotoisiin tai pyytää lääkäriltä B-lausunnon yksilölliseen kuntoutukseen, jossa käydään läpi, miten työkykyä voidaan tukea. Aika usein työnantaja maksaa palkan kuntoutuspäiviltä, mutta jos ei, Kelasta voi hakea kuntoutustukea, joka kattaa osan palkan menetyksest

Toimiiko työterveys kunnolla? Tuntuu ettei sitä kautta tutkita mitään kunnolla.

Vierailija
74/74 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi