Taas yksi kotiäiti valittaa!
Vain sentin venytyksellä pärjää
Kaikki menee elämiseen
20.2.2007 0:03
Vilja-Maria Wiherkoski toivoo lapsilisän nousevan 200 euroon lapselta.
Kerma vatkautuu vauhdilla kohta viisi vuotta täyttävän Aaronin käsissä. Kolmevuotias Sade-Maria levittää hilloa pullille ja nuorimmainen Sara-Tuulia touhuaa mukana tukka hillossa.
Äiti Vilja-Maria Wiherkoski opastaa - ja pian laskiaispullat lennähtävät kahvi- ja mehupöytään.
- Juuri tämän takia haluan olla kotona. Haluan tehdä asioita lasten kanssa yhdessä. Siinä hekin oppivat, Vilja-Maria sanoo.
Aaron osaakin jo jopa lajitella pyykit ja ohjelmoida pesukoneen! Sade imuroi ja Sara kulkee perässä siivousrätti kädessä.
Perusta elämälle
- Minulle oli itsestään selvää jäädä hoitamaan lapsia. Haluan tehdä lasteni varhaiskasvatustyön itse. Kolmena ensimmäisenä elinvuotena luodaan perusta lasten koko elämälle, hän perustelee.
Vilja-Maria on tehnyt aina välillä keikkatöitä ravintola-alalla. Yliopisto-opiskelu siintää mielessä. Aikaa on, sillä Vilja-Maria on vasta 26-vuotias.
- Kotona olo mahdollistaa lasten ehdoilla elämisen. Heitä ei tarvitse vielä totuttaa seitsemältä heräämiseen. Siihen he joutuvat heti, kun menevät kouluun.
Ohjelmaa ei perheen arjesta puutu. Rytmi on säännöllinen ulkoiluineen, syömisineen ja nukkumisineen. Isommat lapset käyvät kerhossa pari kertaa viikossa ja pienen kanssa on äitivauvaryhmä.
Lapsilisä 200 euroksi
Vilja-Marian kotonaolon mahdollistavat lapsilisät, kotihoidontuki - ja tiukka sentin venyttäminen.
Hän saa 340 euroa lapsilisää ja kotihoidontuesta jää verojen jälkeen liki 300 euroa kuussa. Keskituloinen aviomies, Harri, lyhentää asuntovelkaa, maksaa autokulut ja tekee isommat hankinnat.
- Minun " ruhtinaalliset tuloni" valuvat elämiseen ja lasten vaatteisiin. Kun minulle tuli nielurisatulehdus ja jouduin neljäksi päiväksi sairaalaan, niin sadan euron lasku sekoitti koko talouden.
Vilja-Marian mielestä lapsilisää ja kotihoidontukea tulisikin reilusti nostaa.
- 200 euroa lapsesta olisi oikea lapsilisän taso. Porrastus saisi olla suurempi, sillä monilapsiset perheet ovat todella tiukoilla. Jos tulisi neljäs lapsi, olisi pakko vaihtaa isompaan autoon.
Äitien kapina
Vilja-Maria on tamperelainen " aktivistiäiti" , paikallisen kotiäitiyhdistyksen puheenjohtaja.
- Olemme keränneet adressia, jotta Tampere alkaisi taas maksaa kotihoidon kuntalisää. Mutta tuntuu siltä, ettei meitä haluta kuunnella.
- Voisimmehan me kotiäidit nousta kapinaan, ilmoittautua työttömiksi ja viedä lapset päivähoitoon. Mutta minun moraalini ei anna periksi sellaista. Lasten kasvattaminen on tärkeää työtä. Yhteiskunnan tulisi myös arvostaa sitä.
RAILI NURVALA
raili. nurvala@iltalehti. fi
Tuo ämmähän saa jo 640 euroa kuussa rahaa ja sitten vielä keskituloisen miehen rahat, jo on kumma jos ei 5-henkinen perhe tuolla rahalla pärjää!
Kommentit (43)
Sosiaaliturva on olemassa todellakin sitä varten, että hätätilanteessa ihminen ei jää ilman mitään. Siinä menee minun mielestäni raja. Normaali ihminen pystyy kyllä elättämään itsensä ja perheensä, sitä varten yhteiskuntakin tarjoaa esim. päivähoitopalveluita. Mikä kansalaisoikeus se muka on, että on kotona yhteiskunnan rahoilla jos HALUAA? Totta kai kotona saa olla jos haluaa - jos pystyy! Pitää ottaa itse vastuu, eikä syyttää muita.
9
Esimerkiksi viiden lapsen hoito päiväkodissa maksaa n. 1000 e per lapsi eli lähes 5000 e kuussa valtiolle. Ja paljonkohan saa kotihoidontukea viidestä lapsesta? Ei paljoa, kun tuohon määrään vertaa.
Kyse on arvovalinnoista.
niin silloinhan ehdottomasti näitä tukia tulisi korottaa. Suomessa syntyy jatkuvasti liian vähän lapsia.
Kaiken lisäksi lapsiperheisiin maksetut rahat palautuvat takaisin kiertoon, eivätkä jää tileille makaamaan. (Poikkeuksia lukuunottamatta)
mutta se on musta väärin että kun ollaan sen vaikka 3 vuotta kotona LASTA KASVATTAMASSA niin sitä ei sitten tueta tarpeeksi, mutta sitten nämä elämäntapa pummit huvikseen lorvivat kotona useita vuosia kun eivät jaksa/halua mennä töihin kun sopivasti rahaa tulee kelasta ja sossustakin tekemättä MITÄÄN!
kinuamassa.. vaan ihan oikeesti se 300e/kk ON AIVAN ÄLYTTÖMÄN PIENI SUMMA RAHAA/KK!
Ei tässä nyt mistään ahneudesta ole kyse, vaan yhteisten verorahojen jakamisesta. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, olisiko kotihoidontuki suurempi, jos lastenhoito olisi ns. miesten alaa..
Tänään oli Aamulehdessä nimenomaan tästä aiheesta. Joku tulevaisuuden tutkija (mikälie olikaan) esitti näkemyksensä, että Suomen tulevaisuuden suurimpia ongelmia on se, ettei lapsia synny riittävästi. Ja ehdotti reseptiksi perheverotusta yms...
Vedetään naiset yhtä köyttä-
jokainen lisäeuro kotihoidontukeen
ja lapsilisään
auttaa NAISIA jaksamaan, pärjäämään, kasvattamaan onnellisempia lapsia SUOMEEN!!!
Ei se ole toiselta pois, jos toinen saa-
hyvinvointi on yhteinen asia!
Tsemppiä KAIKKI naiset-
niin kotiäidit kuin työssäkäyvät ja työttömätl äidit!
Äitiyslomalainen kun saa ylensä ihan erilaista tuloa kuin hoitovapaalla oleva tai sen jälkeen. Ja yleensä kaikki sen pitävät.
Sen jälkeen alkavat valinnat, eli valitseeko kotonaolon vai töihinmenon.
39
Johan nyt on kumma, että äidit palstalla ovat järjestelmällisesti VASTAAN kaikkia etuuksia, joita lapsiperheille saattaisi tulla...jos puhutaan lapsilisien korottamisesta, niin siihenkin puolet äideistä rääkymään, että ei sellaista. Siis miksi helvatassa ei?! Olisi varmaan parempi, että nämä kuminaamat olisivat edelleen hellan ja nyrkin välissä vailla minkäänlaisia etuuksia ja oikeuksia. Ehkä silloin viimein asiat olisivat hyvin. Hiellä ja verellä rahatonna kasvattaa täydellinen äiti omat lapsensa. Aaaaaamen.
tärkeä aihe!! Mieti ketä äänestät!!
Ei ole mitään järkeä siinä että on kannattavampaa maata kotona kuin käydä töissä!
Kuulostaa kyllä älyttömiltä nämä kielteiset mielipiteet täällä. On unohtunut varmaan monilta, että tässä tärkeimpänä tavoitteena on LASTEN HYVINVOINTI ei se, että kotiäidit pääsisivät rahoilla mälläämään. Ja todellakin, paras paikka alle kolme vuotiaalle on koti ja juuri siksi äitejä pitäisi kannustaa hoitamaan lastaan eikä pistämään päiväkotiin alle vuoden ikäisestä!
kun joka kuukausi saan käteen sen alle 300euroa, siitä hyvästä että hoidan lapseni kotona, enkä vie heitä kalliille hoitopaikoille viemään veromarkkoja.
Kiitos vanhempieni ja mieheni vuorotyön, pystyn tekemään keikkahommia niin, että tienaan muutaman satasen kuussa
-joista toki maksan myös veroa-
Näistä suurista tuloistani huolimatta, meillä on alkuvuosi ollut todella tiukkaa, mutta yleensä tutuille totean, rahapulaa valittaessani, tämän tosiaaan olevan oma valintani, ja uskon sen olevan kuitenkin pelkästään lapsilleni paras vaihtoehto!
Ja kyllä olen ehdottomasti lastenhoidon tuen korottamisen kannalla!
Vierailija:
Jos haluaa olla kotona, pitää niellä se, ettei ole palkkatyössä eikä siis saa palkkaa. Kotiin jääminen on ok, jos siihen on varaa. Hoitoraha on kyllä tosi surkean pieni ja sen korottaminen olisi paikallaan, mutta en minäkään kannata mitään kotiäidin palkkaa. Palkkaa saa, jos haluaa mennä töihin.
kuin ne jonnin joutavat työttömät tai elämäntapa pummit!!!
Tiesittekö, että summat ovat nyt samalla tasolla kuin 90-luvulla?
alkoholistin 13. katkaisu, tai sinkun 4. abortti? " Yksin" asuvan asumistuki yms?
No jos keskituloisen miehen palkka menee lainojen maksuun ja isompiin hankintoihin, niin kyllä siinä ainakin niin eletään, että sitä rahaa on. Olen itse pitkän linjan kotiäiti ja olen sitä mieltä, että kotiäitiyttä kyllä sopii yhteiskunnan tukea, mutta ei yhteiskunnan tuilla pitäisi minusta asuntoja ostella tai maksaa autoilua (siellä Tampereellahan ei joukkoliikennettä olekaan...).
itsekkin olen vaan peruskoulun käyneenä saanut aina töitä sieltä mistä olen hakenut! En tietenkään ole tavoitellut mitään projektipäällikön tai insinöörin virkaa...