Kasvatusalan valintakoe 2025
Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.
https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e
Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe
Kommentit (887)
Opintopolkuun tulee ainakin tulokset.:)
Viime vuonna ainakin osa opelinjojen tuloksista tuli 13 pv vikasta soveltuvuuskoepäivästä laskettuna.
Kai se pitää vain malttaa yrittää viettää juhannusta ja palata sitten odottelemaan. Viime vuonnakin yleisen puolen tulokset tulivat muistaakseni ennen juhannusta, muut vasta myöhemmin.
Jee pääsin yliopistopedan aineopintoihin UEF:lle! Tosin kaikki hakijat tais päästä, eli vähän teatteria meidän osalta tuo soveltuvuuskoe :)
Taidan jännittää ihan liikaa kun välillä on melkein sellainen epätodellinen ja vellova olo. :( Oispa tää jo ohi.
Mäkin jännitän vaikka olen jo konkari..Mä itse hain suorittamaan loppuun tutkintoa.:)
Iltaa vielä.
Kertokaas joku kaikkitietävä ihminen tai konkari paljonko yleisessä/ylipäätää kasvatustieteissä liikkuu nuo varasijat? Onko esim 20 varasijalta mitään asiaa kouluun?
Mä pääsin aikanaan Lapin yliopistoon yleisen varasijalta päälle 20 vuonna 2008,siitå tosin aikaa. Vaikeaa sanoa mikä tilanne on nyt jo aina varmasti vaihtelee. Minne yliopistoon olet varasijalla ?Toiv.tärppää.
Ja ymmärsin ettå toissa vuonna on voinut päästä vakapuolelle(päivälinjan)varasijalta 20 tai päälle.varmasti tosi vaikeaa ennustaa..voisi kuvitella että harvemmin isoihin kaupunkeihin tulee niin paljon peruutuksia mutta vaikuttaa siltä että sekin vaihtelee..
Rovaniemelle yleinen 25 varasija.
Tuskin riittää, ainoa oljenkorsi tosiaan se, että täytyy toivoa et monella tärppää muista hakukohteista myöhemmin, jos semmosia ollut.
Mä kävin just vaihteeksi opintopolussa,vaikka tokkopa me tulokset viälä tänään tulee. Tuleekohan kaikki opettajankoulutuksen esim vakaopen tulokset samana päivänä vai voiko tulla ripotellen?Ja voiko olla niin että lukee vaikka hyväksytty 3 vaihtoehtoon mutta että 1 ja 2 toiveiden käsittely kesken niin pitäisikö sellaisessa tapauksessa odottaa 1 ja 2 vaihtoehtojen tuloksia vai voisiko halutessaan ottaa 3 vaihtoehdon paikan vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin just vaihteeksi opintopolussa,vaikka tokkopa me tulokset viälä tänään tulee. Tuleekohan kaikki opettajankoulutuksen esim vakaopen tulokset samana päivänä vai voiko tulla ripotellen?Ja voiko olla niin että lukee vaikka hyväksytty 3 vaihtoehtoon mutta että 1 ja 2 toiveiden käsittely kesken niin pitäisikö sellaisessa tapauksessa odottaa 1 ja 2 vaihtoehtojen tuloksia vai voisiko halutessaan ottaa 3 vaihtoehdon paikan vastaan?
Täytyy odottaa koko yhteishaun tulokset ennen kuin voi ottaa alempia paikkoja vastaan. Eli 3.7. asti
Ai ,se on niin ymmärsin että voisi ottaa alustavasti vastaan mutta että jos pääsee ylempään niin sit se alempi toiveen paikka peruuntuu?Ja entä sit jos on kaikkeen varasijalla ja saisi vaikka eka 2 toiveestaan paikan varasijalta niin voiko sen sit ns.suoraan ottaa 3.7 jälkeen ?
Vierailija kirjoitti:
Ai ,se on niin ymmärsin että voisi ottaa alustavasti vastaan mutta että jos pääsee ylempään niin sit se alempi toiveen paikka peruuntuu?Ja entä sit jos on kaikkeen varasijalla ja saisi vaikka eka 2 toiveestaan paikan varasijalta niin voiko sen sit ns.suoraan ottaa 3.7 jälkeen ?
Sitten 3.7. jälkeen voi ottaa silleen et ottaa joko sen alemman vastaan TAI ottaa sen vastaan ja jää odottamaan vielä ylempää.
Kiitos vastauksesta..On nää hakusysteemit muuttuneet.. silloin aikanaan saattoi saada useamman paikan mutta yhden sai ottaa vastaan..
Mä oon Lapin yliopiston yleiseen kasvatustieteeseen varasijalla 4. Mut en oo ensikertalainen
Odottavan aika on pitkä.Vitsi kun tulokset tulisi jo.:) Hakiko teistä moni ekaa kertaa ja mille linjoille haitte?Mä hain vaan vakaan
Montako päivää viime vuonna yleisten tuloksista julkaistiin muut, esim. opetutkinnot? 👀