Kasvatusalan valintakoe 2025
Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.
https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e
Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe
Kommentit (887)
Jos ei sovellu alalle, niin kannattaa valita eri koulutus.
Heips.Oliko täällä ketään joka oli tällä viikolla Tamoereen yliopistolla vakapuolen päivälinjan 2 vaiheessa? Mitä mieltä olitte koneen tasosta ja tiedättekö miten ne pisteet jakautuu?Siellähän oli 3 pysäkkiä ekan kysymykset liittyi motivaatioon suorittaa tutkinto ja toimia alalla,toinen yhdenvertaisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen ja kolmas pysäkki oppimisstrategioihin ja ongelmanratkaisuun.Mun mielestä vaikein oli ehkä 3 pysäkki tai se etä versus lähiopetus kysymys.Viime vuonna Tampereen monimuotoon riitti n.60 pros pisteistä(silloin maksimi oli 90 nyt 120)ja päivälinjalle 70 pros.Jännä nähdä mitkä rajat on tänä vuonna.Tsemppiä kaikille tulosten odotteluun.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei sovellu alalle, niin kannattaa valita eri koulutus.
Niin, esimerkiksi tän kommentin perusteella toivon, että oot etsinyt jotain muuta alaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ei-ensikertalaisena joensuun opoon hakeneita? Miten teillä meni?
Minä olen. Yllätyin miten helppo koe oli. Kaksi kysymystä on ollut sellaisia mitkä ovat jälkeenpäin olleet mielessä ja miettinyt mitä olisin voinut vastata lisää. Miten sulla meno? Mikä on sun aiempi tutkinto?
Mikä oli viimevuonna eli 2024 luokanopettajien soveltuvuuskokeen maksimipistemäärä Oulussa? Oliko se 88 vai 90 pistettä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastasitte B-pysäkillä?
Itellä ainaki tyhjeni pää täysin aina kysymysten jälkeen. Ei hajuakaan siis mitä tullu vastattua😂 B pysäkin vastaukset kyllä jäi tosi pintapuolisiks, koska ei saanu sit enää täydentää vastauksia lopuks😅
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastasitte B-pysäkillä?
Vastasin ekoihin jotain inkluusiosta yms mutta aika pintapuolisesti Ja viimeiseen en saanut vastattua juuri mitään kun en odottanut yhtään sellasta ja sit mietin vaan että mitähän vastasin edes niihin edellisiin😂 Sit ehtikin jo loppua aika niin en saanu sanottua paljo mitään
Mä vastasin jotain että olisi hyvä että uskonnoista,jne olisi opinnoissa koska on lapsia eri kulttuureista..Ja puhuin myös tuen tarvitsijoista oikeudenmukaisuuteen liittyen että pitäisi olla riittävät resurssit ja huomioidaan lapsen "tausta". Ja että olisi hyvä että opinnoissa olisi erityispedasta..
Mitö te vastasitte c pysäkin lähi ja etäopetus kyssään kun kysyttiin kompromissi kun osa galuaa etä ja osa lähiopetusta..Mä selitin eytä meidän alalla lähiopetus törkeää koska ollaan vuorovaikutuksessa muiden kaa tällä alalla..ja että ainakin ryhmätyöt livenä ja jotain että monimuoto linja pitää erikseen ottaa huomioon.. Entå se tenttikysymysten nikoskq..Mä selitin ettå pitäisi lukea joka pv 3 viikon ajan jotta tieto jää putkäkestoiseen muistiin ja että sen osaa töissä sitten.
Sori kirjoitusvirheet piti lukea tärkeää eikä törkeää.
Mulla ei ole enää hajuakaan mitä vastasin B-pysäkillä. Musta ne kysymyksetkin oli vähän hassusti muotoiltu. Koko ajan käytin, mutta en kyllä tiedä käytinkö hyvin vai huonosti 😂
Menispä aika nopeasti niin pääsisi tästä piinasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli viimevuonna eli 2024 luokanopettajien soveltuvuuskokeen maksimipistemäärä Oulussa? Oliko se 88 vai 90 pistettä?
Tänä vuonnahan sovarin teoreettinen maksimipistemäärä on 120. Olisi kiva tietää oliko viimevuoden teoreettinen maksimipistemäärä 88 vai 90 pistettä. Voisi sitten arvioida prosentuaalisesti paljonko tänä vuonna olisi sovareiden mahdollinen pisteraja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonnahan sovarin teoreettinen maksimipistemäärä on 120. Olisi kiva tietää oliko viimevuoden teoreettinen maksimipistemäärä 88 vai 90 pistettä. Voisi sitten arvioida prosentuaalisesti paljonko tänä vuonna olisi sovareiden mahdollinen pisteraja.
Jos ajatellaan, että vuonna 2024 sovarin teoreettinen maksipistemäärä oli 90 pistettä ja Oulun Yliopiston enskojen ( luokanopettaja) pisteraja oli 64,5 , niin nyt samassa suhteessa oleva pisteraja sovareissa olisi 86 pistettä. Jos taas vuoden 2024 teoreettinen maksimipistemäärä oli 88, niin nyt pisteraja sovareissa olisi 88 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan, että vuonna 2024 sovarin teoreettinen maksipistemäärä oli 90 pistettä ja Oulun Yliopiston enskojen ( luokanopettaja) pisteraja oli 64,5 , niin nyt samassa suhteessa oleva pisteraja sovareissa olisi 86 pistettä. Jos taas vuoden 2024 teoreettinen maksimipistemäärä oli 88, niin nyt pisteraja sovareissa olisi 88 pistettä.
Ok, kiitokset! Tietääkö siis joku, oliko vuonna 2024 sovareiden teoreettinen maksimipistemäärä 88 vai 90 pistettä?
Onkohan vakapuolen monimuodossa samat maksimipisteet kuin niillä jotka haki päivälinjalle. monimuotopuolelle oli erilainen sov.koe nyt ainakin tampereella.Mä tein saman sov.kokeen kuin päivälinjan hakijat ja se huomioidaan myös monimuotolinjoilla. Viime vuonna Tampereen monimuodon alin raja oli n.48 ja Turussa 53 p silloin kaikki haki samassa kiintiössä nyt on eri tilanne..mutta silloin vakapuolen päivälinjan alin pisteraja oli Tampereella n.61 p ja sama raja oli ensikertalaisille ja muille ..ihmettelin että monimuotoon oli alhaisemmat rajat,kun siellä varmaan enemmistö konkareita mutta ehkä siksi arviointi oli tiukempaa ehkä ?Vitsi kun jännittää.
Vierailija kirjoitti:
120
Onko ne siis jotenkin suhteutettu, eli ns samalla pistemäärällä pääsee sisään kuin pääsykokeesta sovareihin?
Onko sovareissa eri pisterajoja eri opintolinjoille? Esim. luokanopeksi kovemmat kuin erkkaopeksi tms?
Joo siis äläpä. Harmittaa kun ite sain aika hyvät pisteet valintakokeesta (jotain 114 muistaakseni) ensikertalaisena ja kun pääsin soveltuvuuskokeisiin niin valintakokeella ei ole mitään merkitystä enää😅 Ei siinä, mutta koko välivuoden olen valmistautunut tekemällä mm. avoimen kursseja ja kiitos tästä työstä on se, että pääsen seuraavan kokeen pariin..