Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusalan valintakoe 2025

Vierailija
26.01.2025 |

Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.

https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e

Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe

https://helpotnopat.fi/soveltuvuuskoe.html

Kommentit (887)

Vierailija
161/887 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne siis jotenkin suhteutettu, eli ns samalla pistemäärällä pääsee sisään kuin pääsykokeesta sovareihin?

Onko sovareissa eri pisterajoja eri opintolinjoille? Esim. luokanopeksi kovemmat kuin erkkaopeksi tms? 

Toi on varmasti salattua tietoa, jota ei varsinaisesti voi tarkistaa mistään, mutta yliopistoilla on valintatilastot, joista voi tarkistaa alimmat sisäänpääsypisteet. Ja niissä on eroja tutkinto-ohjelmien välillä. Hakijoiden taso varmaan lopulta määrittää sen, mihin se maksimi asettuu sinä vuonna tietyssä tutkinto-ohjelmassa tietyssä yliopistossa.

Vierailija
162/887 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun vastailette B-pysäkistä :) Ei kyllä oikein tosiaan muistu mieleen, mitä on tullut sanottua. Ehkä jotain, että tasa-arvo perustuu myös lakiin ja opetussuunnitelmaan. Ja ajatuksena se, että kaikilla oppijoilla on tasosta ja taustasta riippumatta oikeus oppimiseen ja tukitoimiin. Yhdenvertaisuutta voi edistää esim. koulun säännöillä ja opettajan on tunnettava opetuksen historia ja etiikka hyvin. Opiskeltava paljon pedagogiikkaa. Mun vastaus taisi mennä hieman kysymyksen ohi :/ 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/887 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että varmaankin tuossa pysäkillä haettiin integraatiota ja inkluusiota.. Harmittaa kun en tajunnut käyttää näitä termejä.

Vierailija
164/887 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soveltamiskokeen aiemmat hyväksytyt pisteet löytyy täältä

https://valmennuskeskus.fi/kasvatustiede-ja-opettajankoulutus/kasvatusa…

Vierailija
165/887 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi sun vastaus kuulostaa hyvältä.Mä ka ssa jännitän menikö osa ohi kysymyksen.. Joskus tuntuu ettei ole tullut vastattua niin hyvin mutta silti on saanut hyvät pisteet,veikkaan että se myös vaikuttaa että vastaako jotain kuhan ei ihan päin puuta vastaa ja just että on sanavalmis..koska kyllähän se jännitys vaikuttaa ja tässä viälä aikapaine..

Vierailija
166/887 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku miten Tampereen päivä vakalinjan puolella pisteet jakautuu per osio tänä vuonna?

Vierailija
167/887 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin jo miettimään, että mitä teen, jos en pääse yliopistoon tänä vuonna. 

Vierailija
168/887 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa etten olen ainut joka jännittää tuloksia.. Viime vuonna tulokset oli tullut 13 päivässä ja toissa vuonna 14 päivässä siitå kun oli ollut vikojen pääsykoe. Eli jos hyvin käy,niin tulokset tulisi ensi viikon to eli 9 yön kuluttua.Toki voi varmasti tulla aiemminkin tai myöhemmin. 

Vierailija
169/887 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans harmittaa, etten tajunnut ehkä käyttää oikeita sanoja pysäkeillä. Mulla on vuosien kokemus eri ryhmien kanssa työskentelystä, mutta en tiedä näkyikö se oikealla tavalla. Ei auta kuin odottaa. En halua vielä luopua tästä unelmasta, mutta väkisinkin mietin mitä teen jos en pääsekään. 

Vierailija
170/887 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veikkaan että ei se kaadu siihen ettei käytä ammattisanastoa jos se motivaatio ja osaaminen tulee esille.Tosin itseäkin harmittaa jotkut sanavalinnat ja se etten tajunnut ammattijargonia käyttää(ja tai esim.oppismistyyli termejä)..Itse kyllä toin työkokemusta esille ja aiempia opintoja..Mitkäköhän pisterajat on tänä vuonna mä toivon että saisin edes 75/120 p ja ettå se riittäisi..Olen hakenut opiskelemaan kasvatusalan viimeksi vuosia sitten ja nyt 2 vaihe oli hyvin erilainen ja mietityttää miten tiukkaa pisteiden jako  on käytännössä.

Vierailija
171/887 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä veikkaan että ei se kaadu siihen ettei käytä ammattisanastoa jos se motivaatio ja osaaminen tulee esille.Tosin itseäkin harmittaa jotkut sanavalinnat ja se etten tajunnut ammattijargonia käyttää(ja tai esim.oppismistyyli termejä)..Itse kyllä toin työkokemusta esille ja aiempia opintoja..Mitkäköhän pisterajat on tänä vuonna mä toivon että saisin edes 75/120 p ja ettå se riittäisi..Olen hakenut opiskelemaan kasvatusalan viimeksi vuosia sitten ja nyt 2 vaihe oli hyvin erilainen ja mietityttää miten tiukkaa pisteiden jako  on käytännössä.

Muakin helpottaisi jos tietäisin miten pisteet lasketaan. En tiedä oonko koskaan jännittänyt opiskelupaikkaa näin paljon. Menispä viikko nopeasti. 

Vierailija
172/887 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne linjalle  ja kaupunkeihin  sä hait ja miten sulla meni omasta mielestä?Tsemppiä.:)

173/887 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei sovellu alalle, niin kannattaa valita eri koulutus.

Se on vaan jännä, että ensi vuonna saattaakin sitten "soveltua alalle".

Vierailija
174/887 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan voiko vakapuolen monimuotolinjojen ja päivälinjojen tulokset tulla eri päivinä ?

Hoblo
175/887 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemen yleiseen melkein 100 pojoo alimmat pisteet. 

Viime vuonna 24,7% maksimeista pääsi sisään, tänä vuonna näyttäs, että täytys olla 52,5% pojoista. Paskaa on sanon minä ja epäreilua.

Vierailija
176/887 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai yleiseen tuli jo tulokset tai ainakin rolloon?itse oon aikanaan lukenut siellä yleistä ja silloin päin musta varasijalta 20 tai jotain..Toivotaan että tärppää.:)

Vierailija
177/887 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai yleiseen tuli jo tulokset tai ainakin rolloon?itse oon aikanaan lukenut siellä yleistä ja silloin päin musta varasijalta 20 tai jotain..Toivotaan että tärppää.:)

Joo yleisiin on tainnut tulla kaikkiin tulos tänään!

Vierailija
178/887 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei sovellu alalle, niin kannattaa valita eri koulutus.

Se on vaan jännä, että ensi vuonna saattaakin sitten "soveltua alalle".

Soveltuvuuskoe on mun mielestä vähän harhaanjohtava nimi tälle kokeelle, koska varmasti on aivan soveltuvia useampi kuin sisään pääsevät. Toki rajautuu tällä varmasti ne soveltumattomatkin pois, mutta jää myös paljon soveltuvia varasijoille.

Vierailija
179/887 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei miten jännää! Hain itse erityispedagogiikkaan, tuleekohan niiden tulokset vasta lähempänä 3.7.?

Vierailija
180/887 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako valinnasta ilmoituksen sähköpostiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi