Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusalan valintakoe 2025

Vierailija
26.01.2025 |

Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.

https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e

Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe

https://helpotnopat.fi/soveltuvuuskoe.html

Kommentit (887)

Vierailija
121/887 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös ajatus siitä, että ihan ok meni. En tietenkään tiedä mitä haettiin eli sikäli hankala sanoa. Kaikki pysäkit oli tehtävissä. Aika on niin lyhyt, ettei siinä ajassa varmaan oletetakaan, että saadaan kaikki vastaukset 6/5.

Vierailija
122/887 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soveltuvuuskokeessa käyty ja komppaan muita. A ja C oli ihan ok, mutta B tuntui kyllä vaikealta. Mulla myös B-pysäkin haastattelija oli jotenkin totinen ja kireä, niin tuli vaikea olo jo pelkästään siitäkin.

3.7. mennessä pitäisi tulosten tulla. Onkohan ne aiempina vuosina tulleet lähellä ilmoitettua päivää vai jo aiemmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/887 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla oli tännään tuo soveltuvuuskoe ja ihan turhaan kyllä peloteltiin. Sain kaikkien pysäkkien kysymyksiin ihan hyvin vastattua ja en jäätynyt kertaakaan. Jossain luki, että viime vuosina noita tuloksia tullu jo kesäkuun vikalla viikolla, että jännätään nyt ainaki se pari viikkoa kuitenkin (:

Vierailija
124/887 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heiii, tänään kans koe ohi. Tuntu että nimenomaan demonisoitiin tota B pysäkkiä (mitään en kerro) mutta tuntu että itellä meni hyvin kaikki pysäkit. Toivottavasti pääsen kouluun!!

Vierailija
125/887 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! oliko tänä vuonna mitään kysymystä aikaisemmista opinnoista? 

Vierailija
126/887 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, hyvä että on myös joitakin joille pysäkki B on ollut handlattavissa. Tuntuu, että todella monet pitävät sitä vaikeana, lähes mahdottomuutena joten jännittää kyllä itseä todella paljon huomenna mennä tekemään koetta...

Vierailija
127/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soveltuvuuskokeessa käyty ja komppaan muita. A ja C oli ihan ok, mutta B tuntui kyllä vaikealta. Mulla myös B-pysäkin haastattelija oli jotenkin totinen ja kireä, niin tuli vaikea olo jo pelkästään siitäkin.

3.7. mennessä pitäisi tulosten tulla. Onkohan ne aiempina vuosina tulleet lähellä ilmoitettua päivää vai jo aiemmin?

Jos nyt oikein muistan viime vuoden ketjusta,(en ollut itse sovareissa) niin tulokset tulivat jo 26-27.6. Korjatkaa, jos olen väärässä :) 

Vierailija
128/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko lopulliset pisteet todistusvalinnan/valintakokeen + soveltuvuuskokeiden yhteispistemäärästä jotenkin? Ts. Voiko ekan vaiheen pisteillä muuten merkitystä kuin soveltuvuuskutsun saamisen kannalta? 

Vierailija
129/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, mun mielestä B pysäkki oli kaikista helpoin! Varmaan aiemmilla opinnoilla ja kokemuksella vaikutusta tähän. 

Vierailija
130/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko lopulliset pisteet todistusvalinnan/valintakokeen + soveltuvuuskokeiden yhteispistemäärästä jotenkin? Ts. Voiko ekan vaiheen pisteillä muuten merkitystä kuin soveltuvuuskutsun saamisen kannalta? 

Ei. Vain tasapistetilanteissa voidaan vilkaista.

Vierailija
131/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ei-ensikertalaisena joensuun opoon hakeneita? Miten teillä meni?

Vierailija
132/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä!

Vierailija
133/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ei-ensikertalaisena joensuun opoon hakeneita? Miten teillä meni?

Ei opoon, mutta erkkaan ei-ensikertalaisena. Mun mielestä B-pysäkki ei myöskään pahin, c:stä jäi ikävä tunne, ettei pystynyt antamaan sitä odotettua vastausta, siinä myös haastattelija oli koneen takana, eikä syntynyt samalla lailla katsekontaktia kuin kahteen muuhun. Paperista lukiessa vuorovaikutus jäi jotenkin ohueksi. Ahdistaa paljon tää tulos 😢 

Vierailija
134/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitteko täydentää kaikilla pysäkeillä vastauksia?

Vierailija
135/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaanhan jakaa kysymykset vasta perjantaina, kun kaikki ovat käyneet kokeessa!

Jos joku muistaa eri pysäkkien kysymyksiä niin voi toki ihan vapaasti jakaa niitä nyt, kun kaikkien soveltuvuuskokeet ovat ohi.

Eri alueilla voi olla ollut myös hieman erilaisia kysymyksiä.

Vierailija
136/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysäkki A: oma koulutustausta, keinot miten valmistun ajoissa, mitä tiedän opinnoista 

Pysäkki B: tasa-arvo, moninaisuus ja tasavertaisuus aihe kysymyksissä. En muista kysymyksiä tarkkaan mutta oli tyyliä miten tuet tasa-arvon toteutumista koulussa. Ei saanut täydentää vastauksia ja tän sai tietää vasta kysymysten jälkeen kun oli jo vastannut. Vika kysymys oli että miten arvioisit suoriutuneesi kysymyksistä. 

Pysäkki C: esimerkki tilanteita, joihin piti antaa oma ratkaisu. Mitä vinkkejä antaisit kokeeseen valmistautumiseen jos aineistoa paljon ja aikaa 3vk ja on vielä palautettavia tehtäviä tekemättä, jotain ton tyylisiä kyssäreitä oli. Ja vika kysymys oli että miksi koen opiskelun tärkeänä/mitä se merkkaa mulle. 

Jokaisella pysäkillä n. 3 kysymystä, ei kuva aineistoja.

Vierailija
137/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä B-pysäkin eka kysymys oli muotoiltu oudosti. Piti hetki ihan miettiä, että mitä kysyttiin. Se oli jotenkin, että millaista kasvatusajattelua on tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden taustalla? tms. Muistatteko sen kans näin? Ja toinenkin kysymys oli erikoinen. Millaista tietoja opiskelijan pitää oppia, että hän voi edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta?. Olin varustautunut ihan muihin kysymyksiin. :/ Näihin osasin lähinnä listata käytännön keinoja (esim kielitietoisuus) edistää sitä tasa-arvoa.

Vierailija
138/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jotenki tolleen ne meni! Ei musta kovin vaikee muoto, mut tarvii perehtymistä et pystyy vastaamaan

Vierailija
139/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä jotenkin karua. Tai siis ymmärrän, että voit olla ihan soveltumaton ja silloin ei maksimipisteetkään auta, mutta vähän tylsää ettei niillä ole mitään väliä.

Vierailija
140/887 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vain tasapistetilanteissa voidaan vilkaista.

Tää on kyllä jotenkin karua. Tai siis ymmärrän, että voit olla ihan soveltumaton ja silloin ei maksimipisteetkään auta, mutta vähän tylsää ettei niillä ole mitään väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän