Kasvatusalan valintakoe 2025
Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.
https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e
Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe
Kommentit (887)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Aiempina vuosina sellaiset hakijat on saaneet 0 pistettä, jotka eivät ole saaneet haastattelussa sanaa suustaan tai ovat ilmestyneet sovariin päihtyneenä tai muuten sekavassa tilassa. Että eiköhän tässä nyt jotain hämärää ole.
Ei ole mitään hämärää. Tsiisus! Menkää jo elämässä eteenpäin.
Sun ei ole pakko päivystää täällä, tiedätkö? Aiheutat pahaa oloa.
Kyllä sinä itse lietsot itsellesi ja muille pahaa oloa päivästä toiseen keksimällä jotain harhaisia salalittoteoriota valinnasta. Mä mieluiten kuulisin onnistumistarinoita. Sinäkin voisit oppia niistä yhtä ja toista, jos pysähtyisit kuuntelemaan. 
Ensin ärsytätte viimeiseen asti ja sitten kauhistelette kuin mitkäkin itse täydellisyydet. Pysykää ulkona tästä selvittelystä kun se ei teille edes kuulu. Me ei tarvita nyt vinkkejäsi elämään, kiitos.
Onko jossakin vertaiskeskusteluja opiskelupaikan saaneille? Esim. kaupungeittain tai aloittain. Sellaista missä olisi hyvä tunnelma ja pääsisi iloitsemaan omasta menestyksestään ja opiskelupaikastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Aiempina vuosina sellaiset hakijat on saaneet 0 pistettä, jotka eivät ole saaneet haastattelussa sanaa suustaan tai ovat ilmestyneet sovariin päihtyneenä tai muuten sekavassa tilassa. Että eiköhän tässä nyt jotain hämärää ole.
Ei ole mitään hämärää. Tsiisus! Menkää jo elämässä eteenpäin.
Sun ei ole pakko päivystää täällä, tiedätkö? Aiheutat pahaa oloa.
Kyllä sinä itse lietsot itsellesi ja muille pahaa oloa päivästä toiseen keksimällä jotain harhaisia salalittoteoriota valinnasta. Mä mieluiten kuulisin onnistumistarinoita. Sinäkin voisit oppia niistä
Voi hyvä laps! Sulla on vielä paljon opittavaa elämästä. Maailmaan mahtuu pettymyksiä ja erilaisia mielipiteitä, mutta ei se sentään muiden vika ole, jos sinä niistä menetät malttisi. Miten voisit opettajana tukea lapsia tunnekuohuissaan ja käyttäytymisessä, jos et omia tunteitasi ja käyttäytymistäsi vielä hallitse.
En tiedä, eikä kiinnostakaan, mikä saa huomionkipeyden siihen luokkaan, että pitää trollata anonyymissa valintakoekeskustelussa.
Jossa vielä on osalla hyvinkin tunteellinen ja omakohtainen kokemus tuoreena päällä sekä kenties jopa yhä kesken, kun hyvin erikoistahan se 0 pistettä edelleen on.
Jonkunlainen empatiakyky noissakin hommissa olisi varmaan hyvä säilyttää, ellei nyt pelkkä vastausten saaminen rapaloihin riitä
Itse pääsin sinne mihin halusinkin eli erkkaan. Mutta kyllä mua kiinnostaa tää tapaus, on myös typerää väittää että nämä kaikki olisi soveltumattomia ja ansaitsee 0 pistettä. Jotain tässä on tapahtunut ja eiköhän se vielä selviä mitä ja miten se ratkaistaan. Tsemppiä teille jotka saitte 0!
Onko täällä ketään joka aloittaa kanssa tampereen vakapuolen monimuodossa syksyllä?:)
Tiedättekö onko kaikki kasvatusalan pisterajat julkaistu jo jollain sivulla ?:)
Jodelissa joku kertoi saaneensa Tampereen hakijapalveluista tiedon, että omien pysäkkikohtaisten pisteidensä perusteluja voi pyytää kasvatusalan opiskelijavalintaa koordinoivan Helsingin yliopiston hakuneuvontapalvelusta.
Hei ihan oikeasti nyt valoja päälle jokainen.
Varmasti ihan kuka tahansa meistä haluaisi perustelut 0 pisteen suoritukselle. On tosi raskas taakka kannettavaksi jos on omasta mielestään suoriutunut hyvin ja saanut silti nollan A-pysäkiltä. Ettekö itse haluaisi tietää mistä se johtuu vai onko tosiaan niin, että puhuisitte myös omalle lapselle tai vaikka oppilaalle näin?
Omalle suoritukselle saa pyytää perusteet. Se ei ole meistä keneltäkään pois, että nollan saaneet saavat tietää, mitä voivat ensi kerralla tehdä paremmin. Jos virhe on tapahtunut, se toivottavasti korjataan.
Itse sain soveltuvuuskokeesta reilusti yli 100 pistettä ja ovet aukesivat helposti, mutta jos olisin saanut joltain pysäkiltä nollan, haluaisin itsekin tietää mitä tapahtui.
Toivoisin, että tähän keskusteluun palaisi sama empatia ja yhteishenki, mikä täällä oli ennen tulosten julkaisua.
Olen täysin samaa mieltä. Yhteishaku ( vauva-, keskustelupalsta) naureskeltiin tämän palstan" kissatappelua" ja pohdittiin, että minkälaisia ihmisiä kasvatusalalle oikein hakeutuu! Jodelissa, jossa on varmasti nuorempia ihmisiä pohdittiin näitä sovareita asiallisesti ja pyrittiin löytämään siihen joku " järkevä" syy. Ei siis ihmiseen liittyvä, vaan valintamenettelyyn. Olen sitä mieltä, että näitä aggressiivisia mielipiteitä ei kannata huomioida. Kommentoiminen on kun heittäisi bensaa liekkeihin.
Tässä keskustelussa on sairaita palstatrolleja, jotka eivät ole oikeasti (ONNEKSI!) edes hakeneet yhteishaussa saati kasvatusalan valintayhteistyössä. He tulevat tänne kiusaamaan keskustelijoita, koska nämä pisteistä hämmentyneet hakijat ovat otollista maaperää vähättelylle ja kiusaamiselle.
Arvosteluohjeiden mukaan 0 pistettä saa, jos ei kykene lainkaan olemaan kontaktissa pysäkillä. Ihanko todella kymmenet ihmiset olisivat yhdellä pysäkillä olleet näin ja kahdella seuraavalla täysin ihmisiksi ja saaneet paljon pisteitä niistä opettajaksi soveltuvuutta mittaavista pysäkeistä?
A-pysäkillä käsiteltiin koulutustaustaa, ei opettajaksi soveltuvuutta. A-pysäkkiä ei ollut maisterihakijoille käytössä lainkaan. Olisi ollut, jos se olisi mitannut opettajaksi soveltuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on sairaita palstatrolleja, jotka eivät ole oikeasti (ONNEKSI!) edes hakeneet yhteishaussa saati kasvatusalan valintayhteistyössä. He tulevat tänne kiusaamaan keskustelijoita, koska nämä pisteistä hämmentyneet hakijat ovat otollista maaperää vähättelylle ja kiusaamiselle.
Arvosteluohjeiden mukaan 0 pistettä saa, jos ei kykene lainkaan olemaan kontaktissa pysäkillä. Ihanko todella kymmenet ihmiset olisivat yhdellä pysäkillä olleet näin ja kahdella seuraavalla täysin ihmisiksi ja saaneet paljon pisteitä niistä opettajaksi soveltuvuutta mittaavista pysäkeistä?
A-pysäkillä käsiteltiin koulutustaustaa, ei opettajaksi soveltuvuutta. A-pysäkkiä ei ollut maisterihakijoille käytössä lainkaan. Olisi ollut, jos se olisi mitannut opettajaksi soveltuvuutta.
Hei! Voitko linkata meille arvosteluohjeet, jotta voimme kaikki lukea ne?
Onko täällä perheellisiä opiskelupaikan saaneita? Itseä vähän jännittää miten tämä kaikki yhdistetään (perhe, opiskelu, keikkatyöt jne.), kun opinnot alkavat. Pääsin opiskelemaan luokanopettajaksi opettajaksi.
0 pisteitä saaneille toivon, että saatte selvyyden asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä perheellisiä opiskelupaikan saaneita? Itseä vähän jännittää miten tämä kaikki yhdistetään (perhe, opiskelu, keikkatyöt jne.), kun opinnot alkavat. Pääsin opiskelemaan luokanopettajaksi opettajaksi.
Itse olen samassa tilanteessa. Mietityttää kyllä miten työt saa tähän kuvioon yhdistettyä, toistaiseksi siis teen ihan 100% työaikaa. Kuinkakohan paljon on fyysistä luennolla istumista ym?
Sivusta seuraajana (yhteishaku-keskustelusta tänne saapuneena) oon ihan pöyristynyt siitä sävystä millä nolla pistettä saaneita on puhuteltu, vähätelty ja painettu alas. Toivottavasti nuo pahimmat tyypit ovat tosiaan jotain palstatrolleja, sillä jos ovat opiskelemaan päässeitä, niin eivät kovin mukavilta ihmisiltä vaikuta.
Jokainen teistä ylhäältä alas katsojista haluaisi ihan varmasti saada tietää mitä on tapahtunut, jos vastaava juttu osuisi omaan nilkkaan. Muista osioista on saatu hyvät pisteet, haastattelu on mennyt omasta mielestä hyvin ja nollan saa käytännössä vaan joku kontaktiin kykenemätön rapajuoppo, niin ihan tosissaanko te kritisoijat olisitte silleen, että "Oh well, sopivimmat on valittu, pulinat pois nyt itseltäni ja ensi vuonna sitten uutta yritystä vaan..".
Epäilen suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen samassa tilanteessa. Mietityttää kyllä miten työt saa tähän kuvioon yhdistettyä, toistaiseksi siis teen ihan 100% työaikaa. Kuinkakohan paljon on fyysistä luennolla istumista ym?
Opiskelu on kokoaikaista ja pakollista läsnäoloa on luokanopeopinnoissa paljon, verrattuna moneen muuhun alaan. Ja vaikka ei istuisi luennolla, tulee se sama tieto omaksua tenttiin/oppimistehtävään. Mulla lapset on päiväkodissa ja koulussa ja se on mun opiskeluaikaa. Opiskelen täysipäiväisesti, enkä tee töitä samalla. Opintotuella ja opintolainalla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti paljon yliopistostakin, mutta olen käsittänyt että aika tiukat läsnäolovelvoitteet on. Omaa työtäni tuskin pystynyt opintojen ohessa jatkamaan. Nykyinen ammatti (sote-ala) mahdollistaa keikkailun onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmasti paljon yliopistostakin, mutta olen käsittänyt että aika tiukat läsnäolovelvoitteet on. Omaa työtäni tuskin pystynyt opintojen ohessa jatkamaan. Nykyinen ammatti (sote-ala) mahdollistaa keikkailun onneksi.
Mä en edes yritä tehdä töitä samalla. Äiditkin tarvitsevat lepoaikaa ja lapset yhdessäoloa vanhempien kanssa. Mun työtäni on ensi syksystä alkaen opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotamme niitä arvosteluohjeita. Jaathan ne myös tänne, jos olet ne saanut.
Herraisä! Kauhea ajatus, että opettajaksi pääsisi ihminen, jonka suusta tulee tällaista tekstiä. Hillitse nyt hyvä ihminen itseäsi.