Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvatusalan valintakoe 2025

Vierailija
26.01.2025 |

Kasvatusalan aiemmin VAKAVA-kokeena tunnettu nykyinen valintakoe E sisältää vuonna 2025 niin kasvatusalat kuin liikuntapedagogiikan. Se on yksi yhdeksästä erilaisesta digitaalisesta yliopistovalintakokeesta.

https://yliopistovalinnat.fi/valintakokeet/valintakoe-e

Aiempien valintakokeiden kysymykset - VAKAVA + soveltuvuuskoe

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverkosto/valintakoe

https://helpotnopat.fi/soveltuvuuskoe.html

Kommentit (887)

Vierailija
761/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain opiskelupaikan ensikertalaisena, mutta mua kiinnostaa miksi joku joka on jo opettaja haluaisi hakea uudelleen tutkinto-opiskelijaksi, kun noita nopeampia vaihtoehtoja lisäpätevyyksien hankkimiseen on monia. Tuntuu oudolta, että lähtisin vielä tämän koulutuksen jälkeen uudelleen lukemaan kandista asti kasvatustieteitä.

Voin omasta puolestani vastata, etten ole hakukelpoinen millekään muulle hakuväylälle.

Millä opettajalla on näin? Itse aineenopena keksin monta reittiä. Toki osa vaatii avoimen opintoja tai ovat muuten maksullisia, mutta vaikea kuvitella että mitään muuta vaihtoehtoa lisäpätevöityä ei olisi. 

Vierailija
762/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain opiskelupaikan ensikertalaisena, mutta mua kiinnostaa miksi joku joka on jo opettaja haluaisi hakea uudelleen tutkinto-opiskelijaksi, kun noita nopeampia vaihtoehtoja lisäpätevyyksien hankkimiseen on monia. Tuntuu oudolta, että lähtisin vielä tämän koulutuksen jälkeen uudelleen lukemaan kandista asti kasvatustieteitä.

Voin omasta puolestani vastata, etten ole hakukelpoinen millekään muulle hakuväylälle.

Millä opettajalla on näin? Itse aineenopena keksin monta reittiä. Toki osa vaatii avoimen opintoja tai ovat muuten maksullisia, mutta vaikea kuvitella että mitään muuta vaihtoehtoa lisäpätevöityä ei olisi. 

Mulla ei ole kasvatustieteen kandin tutkintoa, joita niissä maisteriohjelmissa edellytetään, joihin olisin kiinnostunut hakeutumaan.

Mulla ei myöskään ole erillisopinnoissa edellytettyjä erityispedagogiikan perusopintoja suoritettuna, eikä riittävää määrää työkokemusta, jota useimmat erillisopintoja tarjoavat korkeakoulut edellyttävät.

Avoimen yliopiston erityispedagogiikan perus- ja aineopinnot eivät tuota erityisopettajan kelpoisuutta, vaan niiden lisäksi on suoritettava vielä nuo erillisopinnot. Lisäksi pitää muistaa, että avoimen yliopiston erityispedagogiikan opinnot maksavat useita satoja euroja. Eivät ne ole kaikkien saavutettavissa, esim. työttömien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettaja (maisreri+opeopinnot) voi hakea ainakin Turkuun erillisiin vain 12 kk työkokemuksella. Lisäksi tietty perus ja aineopinnot avoimesta ja sitten soveltuvuuskokeen kautta hyväksyntä. Tottakai avoimen opinnot maksaa, mutta itse pyrkisin kyllä muutenkin työllistymään ensisijaisesti. Tarvittaessa vaikka vuoden jollakin muulla paikkakunnalla ja sen jälkeen haku tuonne erillisiin. Reittejä on, ei toki maksuttomia ja nopeita, mutta on. 

Vierailija
764/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineenopettaja (maisreri+opeopinnot) voi hakea ainakin Turkuun erillisiin vain 12 kk työkokemuksella. Lisäksi tietty perus ja aineopinnot avoimesta ja sitten soveltuvuuskokeen kautta hyväksyntä. Tottakai avoimen opinnot maksaa, mutta itse pyrkisin kyllä muutenkin työllistymään ensisijaisesti. Tarvittaessa vaikka vuoden jollakin muulla paikkakunnalla ja sen jälkeen haku tuonne erillisiin. Reittejä on, ei toki maksuttomia ja nopeita, mutta on. 

Juuri näin. Eikä näissä hauissa oletetakaan aineenopettajien olevan kasvatustieteiden maistereita, vaan tosiaan ylempi korkeakoulututkinto ja opeopinnot riittää. 

Vierailija
765/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin kyllä työllistymään. Minut on työvoimaviranomainen siihen myös velvoittanut. Kaikille ei vaan töitä hakemisesta huolimatta löydy. Silloin on minun mielestäni järkevämpää yrittää uudelleenkouluttautua itselle mahdollista väylää pitkin kuin jäädä sohvalle makaamaan.

Vierailija
766/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Eikä näissä hauissa oletetakaan aineenopettajien olevan kasvatustieteiden maistereita, vaan tosiaan ylempi korkeakoulututkinto ja opeopinnot riittää. 

Erillisiin erityisopettajan opintoihin eivät riitä pelkkä ylempi korkeakoulututkinto ja opeopinnot.

Vierailija
767/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaankaan tarvitse tehdä toista kandia. Kyllä erilaisiin erikoistumisiin on niin monta väylää, että valinnanvaraa on. Toki monet niistä ovat maksullisia, mutta usein myös suoritettavissa työn ohessa. Ei todellakaan ole tarkoituksenmukaista että ihmiset istuvat yliopistolla tekemässä uudelleen kokonaista tutkintoa. 

Vierailija
768/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaankaan tarvitse tehdä toista kandia. Kyllä erilaisiin erikoistumisiin on niin monta väylää, että valinnanvaraa on. Toki monet niistä ovat maksullisia, mutta usein myös suoritettavissa työn ohessa. Ei todellakaan ole tarkoituksenmukaista että ihmiset istuvat yliopistolla tekemässä uudelleen kokonaista tutkintoa. 

Tarkistapa työmarkkinatuen suuruus ja mieti vasta sitten, ovatko maksulliset väylät mahdollisia.

Vierailija
769/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erillisiin erityisopettajan opintoihin eivät riitä pelkkä ylempi korkeakoulututkinto ja opeopinnot.

Riittää. Tietty lisäksi perus ja aineopinnot ja vuoden työkokemus. 

Erityisopettajan opinnot luokanopettajille ja aineenopettajille (Turku) on tarkoitettu hakijoille, joilla on joko luokanopettajan kelpoisuus tai aineenopettajan kelpoisuus (ylempi, yliopistossa suoritettu korkeakoulututkinto ja opettajan pedagogiset opinnot).

Vierailija
770/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää.

Eivät riitä, kuten itse sanoit. Vaan lisäksi pitää olla ne perusopinnot tehtyinä ja työkokemusta. Jos niitä ei ole, ainut väylä opintoihin on haku kandidaatin ja maisterin tutkintoon.

Tähän asiaan ei tarvinne palata enää neljättä (?) kertaa.

Vierailija
771/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistapa työmarkkinatuen suuruus ja mieti vasta sitten, ovatko maksulliset väylät mahdollisia.

No miten ajattelit rahoittaa opiskelusi? Silloin ei saa tyttömyysetuutta ja opintotukikuukausia on yleensä vähänlaisesti jäljellä niillä joilla on tutkinto alla. Opintolainaa ei saa, jos ei ole tukikuukausia ja töitä ei ilmeisesti ole löytynyt. 

Vierailija
772/887 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään taloudellinen tilanne tai keinot rahoittaa opiskelunsa eivät ole tietääkseni kandidaatin ja maisterin tutkintoon tähtäävien soveltuvuuskokeessa arvioitava osa-alue.

Vierailija
773/887 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu täällä on jotenkin ihan ihmeellistä. Osa on päättänyt meidän puolesta, että mitään virhettä ei ole tapahtunut ja oltaisiin ansaittu nolla pistettä ekalta pysäkiltä. Itselläni on nyt niin paha olo kaikesta, että olen vaipumassa johonkin epätoivoon, enkä tiedä miten saan voimia päästä taas ylös ja tehdä sen oikaisupyynnön. En ala omaa tilannetta avaamaan enempää, mutta taustalla on vuosien pyrkimys saada tutkinto valmiiksi aikuisopiskelijana, olen myös joutunut irtisanomaan paikkani, jotta saisin edes työttömyysetuuksia. Olin lähellä onnistua tällä kertaa, mutta sitten kävi näin. 

Vierailija
774/887 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovarikaupunkini hakijapalveluista käskettiin vain tekemään oikaisuvaatimus. Mitään selvennystä pisteittä jäämisen syihin tai A-pysäkin arviointikriteereihin en saanut. Ainut keinomme lienee siis oikaisuvaatimus, joten koittakaa jaksaa tehdä se, vaikka olo olisikin lyöty ja lannistunut.

Vierailija
775/887 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovarikaupunkini hakijapalveluista käskettiin vain tekemään oikaisuvaatimus. Mitään selvennystä pisteittä jäämisen syihin tai A-pysäkin arviointikriteereihin en saanut. Ainut keinomme lienee siis oikaisuvaatimus, joten koittakaa jaksaa tehdä se, vaikka olo olisikin lyöty ja lannistunut.

Kiitos kun kerroit. Kaikki tieto on nyt arvokasta. Mutta tuo viittaisi siihen, että mitään yleistä linjausta asiasta ei ole.

Vierailija
776/887 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun kerroit. Kaikki tieto on nyt arvokasta. Mutta tuo viittaisi siihen, että mitään yleistä linjausta asiasta ei ole.

Tai ettei sitä haluta kertoa, jotteivat hakijat osaisi laatia vaatimusta oikein.

Kyllähän hakijan pitää saada sitä pyytäessään tietoonsa perustelut omalle arvioinnilleen, oli yhteistä linjaa tai ei.

Miten hän voi muuten ottaa niihin kantaa oikaisuvaatimuksessaan?

Vierailija
777/887 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli samanlainen vastaus yliopiston hakijapalveluista. Heillä ei ole tietoa mistä on kyse. Annettiin ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemiseen. 

Vierailija
778/887 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku alapeukuttaa ihan normaaleja kommentteja. Ei voi kuin ihmetellä..

Vierailija
779/887 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijapalveluista neuvottiin, että oikaisuvaatimuksessa kannattaa vaatia itselleen nähtäviksi perustelut saamilleen pisteille, jos ja kun niitä ei muualta saa.

Perustelujen lisäksi aion vaatia nähtäväkseni A-pysäkin arviointikriteerejä. Niitä ei välttämättä saa, mutta itseä koskevaan arviointitietoon jokaisella on oikeus.

Vierailija
780/887 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin tuli avoimen väylän vaka-tiedot Kokkolaan! Pääsin sisään ja kiva tavata teitä, jotka tulette sinne syksyllä.

Tsemppiä teille, joille opiskelupaikka ei auennut. Seuraavassa yhteishaussa uudelleen!