Opettaja uhkailee lasta wilma-merkinnöillä
1lk koululainen on useampaan otteeseen kertonut, että opettaja uhkailee häntä punaisilla merkinnöillä. Opettaja on siis sanonut että jos lapsi ei saa tunnilla tehtäviä tehtyä, hän laittaa kotiin tiedoksi punaisen wilma-merkinnän. Opettajan uhkauksen jälkeen lapsi tekee tehtävät ja saakin usein lopulta vihreän merkinnän.
Lapsellani on pulmaa keskittymisessä (ei vielä diagnoosia) ja tällainen uhkailu tuntuu ikävältä. Eikö lasta pitäisi tukea muilla keinoilla?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Se joka väittää että armeijassa ei uhkailla millään ei ole käynyt armeijaa. Siellä juurikin uhkaillaan punnertamisella, kasarmin ympäri juoksuttamisella, poistumiskiellolla, oikeusjutuilla (niskurointi esimiestä vastaan -lakipykälä jne) ja monella muulla asialla. Kuria ei voi olla ilman, että tottelemattomuudella on seurauksensa.
Joo kyllähän siellä seurauksia on, mutta uhkailu ei ole siellä mikään opetuskeino nykyään. Olen käynyt armeijan, olin vuoden ja kotiuduin vänrikkinä, ja koskaan ei tarvinnut uhkailla alaisia vaan asiallisuus riitti. Toki en ollut varusmiehenäkään johtamassa sitä huonointa pakotettua ainesta.
Armeijassa kerrotaan etukäteen mitä perseilystä seuraa ja sen jälkeen sillä ei kiristetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka väittää että armeijassa ei uhkailla millään ei ole käynyt armeijaa. Siellä juurikin uhkaillaan punnertamisella, kasarmin ympäri juoksuttamisella, poistumiskiellolla, oikeusjutuilla (niskurointi esimiestä vastaan -lakipykälä jne) ja monella muulla asialla. Kuria ei voi olla ilman, että tottelemattomuudella on seurauksensa.
Joo kyllähän siellä seurauksia on, mutta uhkailu ei ole siellä mikään opetuskeino nykyään. Olen käynyt armeijan, olin vuoden ja kotiuduin vänrikkinä, ja koskaan ei tarvinnut uhkailla alaisia vaan asiallisuus riitti. Toki en ollut varusmiehenäkään johtamassa sitä huonointa pakotettua ainesta.
Armeijassa kerrotaan etukäteen mitä perseilystä seuraa ja sen jälkeen sillä ei kiristetä.
Pieniä lapsia pitää muistuttaa säännöistä. Joskus myös aikuisiakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieniä lapsia pitää muistuttaa säännöistä. Joskus myös aikuisiakin
Kyllä, mutta jos muistuttelu on jatkuvaa, ongelma on muualla.
Edelleenkin pidän ihan hyvänä tapana sitä mitä olen itse tehnyt, eli jos tehtävän aloittaminen on lapselle vaikeaa, opettaja koittaa ensin aloittaa sen oppilaan kanssa yhdessä. Aina on toiminut. Se on sitä syväjohtamista, siinä rakennetaan luottamusta eikä heikennetä sitä.
Eihän tuo mitään uhkailua ole, vaan ihan normaalia wilman käyttöä. Jos läksyt on tekemättä, tai työvälineitä puuttuu, siitä tulee oma merkintänsä. Jos tunnilla ei tee mitään, siitä tulee merkintä jne.
Eli kyseessä ei mielestäni ole ollenkaan uhkaus, vaan seuraus, mikä tulee, jos hommiaan ei hoida.
Pitäisikö lapsen vain tehdä tehtäviä kuten opettaja ohjeistaa? Olisikohan se oikea tapa toimia?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo mitään uhkailua ole, vaan ihan normaalia wilman käyttöä. Jos läksyt on tekemättä, tai työvälineitä puuttuu, siitä tulee oma merkintänsä. Jos tunnilla ei tee mitään, siitä tulee merkintä jne.
Eli kyseessä ei mielestäni ole ollenkaan uhkaus, vaan seuraus, mikä tulee, jos hommiaan ei hoida.
Normaalia Wilman käyttöä olisi tehdä se merkintä tarvittaessa eikä käyttää Wilmaan vipuvartena parempien taitojen puuttuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä uhkaillaan jo yksistään siitä syystä, että perseilyn raja ei ole selkeä ja toisaalta erilaista lievempää perseilyä on jatkuvasti. En toki tiedä miten homma jossain eliittiyksikössä mahdollisesti menee.
Olen eläkkeellä oleva luokanopettaja. En olisi ikinä uhkaillut lasta millään wilma-merkinnöillä. Minusta tuollainen on opettajan heikkoutta. Koko tuo wilman käyttö on tuonut koulumaailmaan suuria ongelmia. Sen näkee kyllä selvästi. Vaatisi toisen ketjun asian tarkasteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä uhkaillaan jo yksistään siitä syystä, että perseilyn raja ei ole
En ollut eliittiyksikössä, mutta toki sellaisessa minne suurinta osaa ei oltu pakotettu ja sinne myös valittiin johtajat sen mukaan. Sain tosi hyvät arvostelut alaisilta, ja tulivat kotiuduttuaan kertomaan miten olivat tyytyväisiä.
Mutta ei siellä tosiaan uhkailtu silloinkaan, eikä se ole tuon syväjohtamisen mukaista. Jos olisin lähtenyt sille huutaminen-uhkailu-kiristyslinjalle, niin ehkäpä minua ei olisi sitten toteltu niin hyvin. Sama on monen opettajan kanssa, vain heikko johtaja uhkailee.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä oleva luokanopettaja. En olisi ikinä uhkaillut lasta millään wilma-merkinnöillä. Minusta tuollainen on opettajan heikkoutta. Koko tuo wilman käyttö on tuonut koulumaailmaan suuria ongelmia. Sen näkee kyllä selvästi. Vaatisi toisen ketjun asian tarkasteluun.
Ennen olikin mahdollisuus uhata muilla asioilla.
Kasvatus on muuttunut ja vahvuudesta on tullut heikkoutta ja heikkoudesta vahvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä uhkaillaan jo yks
En ollut eliittiyksikössä, mutta toki sellaisessa minne suurinta osaa ei oltu pakotettu ja sinne myös valittiin johtajat sen mukaan. Sain tosi hyvät arvostelut alaisilta, ja tulivat kotiuduttuaan kertomaan miten olivat tyytyväisiä.
Mutta ei siellä tosiaan uhkailtu silloinkaan, eikä se ole tuon syväjohtamisen mukaista. Jos olisin lähtenyt sille huutaminen-uhkailu-kiristyslinjalle, niin ehkäpä minua ei olisi sitten toteltu niin hyvin. Sama on monen opettajan kanssa, vain heikko johtaja uhkailee.
Voihan sitä teoriassa niinkin tehdä, että aina kaikesta heti tulee rangaistus. Tyyliin silloinkin jos rikkomus on vaikka joku pieni hidastelu. Mutta se, että onko se järkevää vai olisiko parempi uhata ensin, on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä teoriassa niinkin tehdä, että aina kaikesta heti tulee rangaistus. Tyyliin silloinkin jos rikkomus on vaikka joku pieni hidastelu. Mutta se, että onko se järkevää vai olisiko parempi uhata ensin, on sitten eri asia.
Pienestä hidastelusta seurasi se, että asiaa harjoiteltiin kunnes sitä ei enää pienesti hidasteltu. Se ei ole mikään rangaistus, se on pedagogiikkaa.
Jos hidastelu on tahallista niin sitten se harjoittelu on käytännössä rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Jos hidastelu on tahallista niin sitten se harjoittelu on käytännössä rangaistus.
Ei, kyllä sillä on koulutuksellinen tarkoitus. Ja se oikeasti toimii - kun ihminen laitetaan tekemään jotain tietyllä tavalla uudelleen ja uudelleen, sillä käy enää hyvin harvoin mielessä poiketa viivyttelemällä tahallaan.
Nämä on niitä juttuja joita nykyopet ei osaa. Jos joku ei suju, sitä harjoitellaan sitten asteittain muun tekemisen lomassa ja tämä taas tukee sitä muuta vuorovaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on kun kasvatus kotona heikkoa.
Höpö höpö. Kotona ollaan ymmärtäväisempiä. Diktatuuri pysyköön kouluilla, elämä opettaa käytöstapoja.
Ootko ajatellut että diktatuuriin tarve johtuu kädettömyydestä kotona ja täälläkin peräänkuulutettu laadukas pedagogiikkaa sisältää nykyisin niitä perusjuttuja, joita kotona olis pitänyt opettaa - eli aivan muuta kuin varsinaista pedagogiikkaa.
Kirjoititko lukiossa pedagogiikasta M:n?
Laadukas pedagogiikka edellyttää sitä, että kokeillaan ensin muita keinoja kuin uhkailu, eikä sitä uhkailua oteta tavaksi. En voi ottaa sitä opettajaa kotiin kasvatettavaksi.
Ihanko oikeasti seurauksista kertominen = uhkailu? Onko 'punainen merkintä' wilmassa niin paha asia, että sen kertominen on uhkailua?
Jospa opettaja kokeilisi seuraavaksi lahjontaa tyyliin "laitan sinulle vihreän wilmamerkinnän kun teet nyt tehtäväsi". Totta maar, ei ole minun kasvatustieteen ja pedagogiikan opinnot täysin hukkaan menneet, kun tuon oivalsin. Tietenkin positiivisen kautta toimitaan. Harmi kun en ole enää opettajana.
Papukaijamerkit vastausviesteihin, kiitos jo etukäteen.
Eli kakara tottelee kun kevyesti "uhkailee". Ei hänellä siis todellakaan ole mitään oikeaa keskittymishäiriötä. Todennäköisesti sinä vain et pidä hänelle mitään kuria. Kakarastasi kasvaa ongelmatapaus ja siitä sinä tietenkin syytät yhteiskuntaa, vaikka syyllinen olet oikeasti sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on kun kasvatus kotona heikkoa.
Höpö höpö. Kotona ollaan ymmärtäväisempiä. Diktatuuri pysyköön kouluilla, elämä opettaa käytöstapoja.
Ootko ajatellut että diktatuuriin tarve johtuu kädettömyydestä kotona ja täälläkin peräänkuulutettu laadukas pedagogiikkaa sisältää nykyisin niitä perusjuttuja, joita kotona olis pitänyt opettaa - eli aivan muuta kuin varsinaista pedagogiikkaa.
Kirjoititko lukiossa pedagogiikasta M:n?
Laadukas pedagogiikka edellyttää sitä, että kokeillaan ensin muita keinoja kuin uhkailu, eikä sitä uhkailua oteta tavaksi. En voi ottaa sitä opettajaa kotiin kasvatettavaksi.
Ihanko oikeasti seurau
No sitähän se ihan oikeasti on. Jos sen tekee kerran joskus niin se on varmaan paikallaan, mutta toistuvana keinona täysin läpimätää opetusta.
Yhdellä omalla lapsellani oli opettajana itseensä tyytyväinen m*lkku. Ilmoitasin kylmöästi, että tästä lähiren en tule Wilmaa avaamaan kertaakaan. Enkä avannut.
Lapsi kävi koulunsa aivan normaalisti loppuun.
Olen opettaja ja ap:n jutut ovat sieltä kevyestä päästä. Aikamoisten huoltajien kanssa joutuu nykyään tekemisiin eikä aina tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun niin älyttömistä asioista juputetaan ensin opettajalle ja sitten rehtorille. Mietin aina tällaisissa tapauksissa, että miten ihmisillä riittää energia valittaa koululle ihan kaikesta mahdollisesta. Mahtaa olla ankea elämä. Onneksi minulla on tällä hetkellä opetettavana luokka, jonka vanhemmat ovat ihan tolkullisia ihmisiä.