Mistä johtuu, että alle 30-vuotiaita on alettu kohdella nuorina eikä enää aikuisina?
Itse olen 28-vuotias enkä kyllä koe olevani mikään teiniin rinnastuva vaan ihan täysaikuinen. Vaikka iän puolesta pääsisinkin nuorisotalolle ja ties mihin nuoren palveluihin.
Kommentit (47)
Koska nuoreksi määritellään 29-vuotiaaksi asti. Mitä pahaa tässä on? Nauttikaan nuoruudesta, keski-ikä saavuttaa teidätkin hetkessä.
kas näin tänne saapuneet partavauvat ovat vrallisesti nuorisoa. ja taas suomalaiset pissikset saavat horottaa mielinmäärin kun ollaan kerran nuoria. itse tein lapset parikymppisenä, nyt liki viiskymppinen kotivaimo. on kuulkaa helppoa tämä eläminen kun kakarat ollu maailmalla jo vuosikymmenen. ukkoa kun passaa ja kodin hoitaa, niin aika leppoisaa on maallinen vaellus.
Vierailija kirjoitti:
Koska nuoreksi määritellään 29-vuotiaaksi asti. Mitä pahaa tässä on? Nauttikaan nuoruudesta, keski-ikä saavuttaa teidätkin hetkessä.
Alle 30v on teiniin rinnastuva ja yli 35v jo keski-ikäinen. Se 5 vuotta siinä välissä menee yllättävän nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
EU:n mukaan nuoria ovat 13-29-vuotiaat. Eli siinä ei pitäisi vissiin olla mitään ihmeellistä, jos liki kolmekymppiset äijät vetelehtivät nuorisotiloilla ja hengailevat 13-vuotiaiden tyttöjen kanssa. Tähän suuntaanhan oltiin (toivottavasti ei enää) menossa, kun Oulussa aikuisia tu*iksia roudattiin päiväkoteihin ja kouluihin *ystäviksi* lapsille.
joukkoraiskaus on rikkaus
Kyllä minäkin 14-vuotiaana jo koin olevani aikuinen. Kyse ei kuitenkaan ole siitä mitä kukakin kokee.
Ihminen on aivoistaan fyysisestikin keskenkasvuinen alle 30-vuotiaana. Keskenkasvuinen ei ole aikuinen.
https://www.menshealth.com/health/a26868313/when-does-your-brain-fully-…
Ihmettelen kyllä 20-vuotiaanakin, kuinka minua ei kohdella edes nuorena aikuisena, vaan suorastaan teininä ja lapsena
Toki jotkut 20-vuotiaat asuu vielä kotona ilmaiseksi, ja mamma pesee pyykit ja laittaa ruuat, joten ehkä tästä se stereotypia tulee
Mutta silti vähän hassua, kun itse asun nyt neljättä vuotta omillani, käyn töissä (omasta mielestä mulla on suht. iso vastuukin töissä) elätän itseni jne. Puhelinlaskun äiti vielä maksaa :D Muuten täysin itsenäinen. Samanikäiset ystävät hankkii jo lapsia ja ostaa omistusasuntoja. Kai tämä riippuu vähän piireistä joissa liikkuu
Kai tämä johtuu siitä, kun nykyiset 40-vuotiaat pitävät itseään vielä nuorina aikuisina, niin kaikkia nuorempia pitää kohdella lapsina.
Hassua tässä on kyllä sekin, että +60-vuotiaat kohtelee minua tasavertaisena aikuisena ja työni osaavana ammattilaisena, mutta 30-50-vuotiailta saa näitä kommentteja että olen vasta kakara joka ei tiedä mistään mitään
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä. Minulla oli 28 vuotiaana 3 lasta ja olisi tuntunut oudolle käydä nuokkarilla.
Maailman nuorin äiti oli 5v. Miksi kuvittelet liikakansoittamiseen osallistumisen määrittelevän ikäsi?
Vierailija kirjoitti:
Hehkutettiinhan Sanna Mariniakin nuoreksi kun oli pääministerinä, vaikka oli pääministerinä aloittaessaan 34 v.
Minä olen 38-vuotias ja pidän itseäni vielä nuorena. En siis minään teininä, mutten vanhanakaan. Energiaa piisaa yhä yhtä paljon kuin parikymppisenä.
Minä alan ainakin kokea itseni vasta nyt 27-vuotiaana oikeaksi aikuiseksi. Olen vasta valmistumassa ja en koe todellakaan olevani vielä tarpeeksi kypsä esim. lasten hankkimiseen.
Ihan normaalia. Minä käyn neljääkymppiä mutta edelleen tytötellään, vähätellään, kysellään millä luokalla olen ja myydään lastenlippua julkisissa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen. Oulussa on kesäisin ilmainen puistoruokailu kaikille alle 30-vuotiaille. Sitä ei saa kyseenalaistaa. Lapset ja nuoret ovat niin tärkeitä, ettei millään muulla ole mitään väliä.
Miksi pitäisi kyseenalaistaa ? Moni alle 30 vuotias on opiskelija ja jos ei ole kesätöitä niin nälkä tulee, alle 30 vuotiaissa on myös työttömiä. Minusta tuo oli hyvä keksintö, saavat ruokaa edes joskus.
Ja aloittaja minulla oli neljä lasta 28 vuotiaana, lääkärit pitivät nuorena ja en mikään vanha ollut, en ole vieläkään vaikka ikää on yli 50
Lapset hankitaan tarpeeseen. Olen ollut onnettomin lapsettomana. Meillä lapset nyt 16v, 12v, 10v, 9v, 7v, 5v, 3v ja 6kk.
N30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen. Oulussa on kesäisin ilmainen puistoruokailu kaikille alle 30-vuotiaille. Sitä ei saa kyseenalaistaa. Lapset ja nuoret ovat niin tärkeitä, ettei millään muulla ole mitään väliä.
Hyvä idea tuo puistoruokailu. Yli puolet Suomen varallisuudesta on eläkeläisillä. Nuorten taloudellinen tilanne sen sijaan heikkenee.
Suomessa on Euroopan köyhimmät eläkeläiset.
Raihnaisuus tulee kaikille ,johtuu geeneistäkin, myös sairaudet.Tulee kuin salama kirkkaana taivaalta kun täytät tietyn iän alamäki alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Raihnaisuus tulee kaikille ,johtuu geeneistäkin, myös sairaudet.Tulee kuin salama kirkkaana taivaalta kun täytät tietyn iän alamäki alkaa.
Miksi kuvittelet kaikkien saavuttavan sen iän?
Esimerkiksi työllisyystoimissa tai terveydenhuollossa voi olla ihan hyvä idea miettiä palveluita ikäryhmittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot kehittyvät noin 25 vuotiaaksi asti.
Ihmisten keskimääräinen elinaika on myös jatkuvasti pidentynyt.
Lisäksi yhteiskunta monimutkaistuu ja siinä yksin pärjääminen vaatii paljon erilaisia taitoja, joita ei pelkästään peruskoulussa opi. Tarvitaan yhä pidempää elämänkokemusta.
Työelämä aloitetaan kolmekymppisenä ja päätetään seitsemänkymppisenä. Lastentekoa yritetään ensi kerran joskus kolmeviitosena.
Näin se on. Siis oikeasti. Itse sain oman alan elämäni ekan vakityön 31v. Sitä ennen tein kaikkea muuta ja jouduin olemaan työtönkin jonkun aikaa. Suomessa ei ole helppo aloittaa elämää. Yliopiston kävin ja nuorempana matkailin ja nautin elämästä. Eläkeikäni on 69,7v
Työelämä aloitetaan kolmekymppisenä ja päätetään seitsemänkymppisenä. Lastentekoa yritetään ensi kerran joskus kolmeviitosena.