Vanhemmat kotona ja lasta tuodaan hoitoon
Mikä ihme teitä nuoria perheellisiä vaivaa?
Äiti on äitiyslomalla ja isäkin leuhkii, että saa olla kaksi viikkoa vanhempainlomalla
äidin ja vauvan kanssa kotona. Sitten tuodaan se esikoinen päiväkotiin, joka oireilee
siksi, että on ikävä äitiä, isää ja vauvaa! Hei haloo! Esikoinen on koko viikon
päiväkodissa, ma- pe. Onko oma mukavuus näin
pahasti mennyt oman lapsen hyvinvoinnin ohi?
Täällä suurin silmin ja sisäistä kiukkua peitellen mummoikäinen kirjoittaja ihmettelee.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt näitä kotona olevia taaperoita, jotka kasvatetaan ruudun ääreen eikä ole virikkeitä tai ulkoilla, kun äiti on niin väsynyt vauvan kanssa. Sekö on ihanne? Äiti on kiinni vauvassa 24/7 ja pieni taapero on häirikkönä siinä sivussa.
Tässäkin asiassa kultainen keskitie olisi paras vaihtoehto. Isompi lapsi päiväkodissa, mutta lyhyempää päivää, esim. 8-15. Valitettavasti usein ne lapset, joiden vanhemmat ovat kotona vauvan kanssa, ovat päiväkodissa lähes sulkemisaikaan asti. Hoitoaikaa pitäisi voida rajata. Klo 15 jälkeen ei päiväkodissa enää tapahdu merkittävää toimintaa, kun koko ryhmä on yhden aikuisen valvottavana.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt näitä kotona olevia taaperoita, jotka kasvatetaan ruudun ääreen eikä ole virikkeitä tai ulkoilla, kun äiti on niin väsynyt vauvan kanssa. Sekö on ihanne? Äiti on kiinni vauvassa 24/7 ja pieni taapero on häirikkönä siinä sivussa.
Missä olet nähnyt? Ja mistä tiedät mitä siellä on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Tästäpä herääkin kysymys, että miksi nykyäidit eivät jaksa kuin yhden lapsen kerrallaan? Ja kun tilanne kerran on tämä, niin miksi pitää tehdä vauva vielä lisäksi, jos se taapero koetaan häirikkönä?
Mielenterveysongelmia ja syrjäytyneitä on toki ollut jo maailman sivu, mutta ei koskaan aikaisemmin ihan tavalliset, terveet nuoret vanhemmat ole valittaneet näin paljon väsymystä ja kädettömyyttä kuin nykyään. Omien lasteni ollessa pieniä ei ollut edes mahdollista viedä isompia lapsia täysiksi päiviksi päiväkotiin, eikä se olisi kyllä käynyt mielessäkään. Nautin kun sai olla lasten kanssa kotona ja seurata heidän kehitystään. Joskus väsytti, kun vauva valvotti, mutta sellaista se oli ja itsepä olin vielä yhden lapsen halunnut. En ihan oikeasti ymmärrä, miksi pitää lapsia tehdä, jos ei niitä jaksa itse hoitaa kuin muutaman tunnin vuorokaudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin asiassa kultainen keskitie olisi paras vaihtoehto. Isompi lapsi päiväkodissa, mutta lyhyempää päivää, esim. 8-15. Valitettavasti usein ne lapset, joiden vanhemmat ovat kotona vauvan kanssa, ovat päiväkodissa lähes sulkemisaikaan asti. Hoitoaikaa pitäisi voida rajata. Klo 15 jälkeen ei päiväkodissa enää tapahdu merkittävää toimintaa, kun koko ryhmä on yhden aikuisen valvottavana.
Itse olen sitä mieltä, että riittäisi kun subjektiivista varhaiskasvatusta tarjottaisiin silloin, kun kaikki 3 kasvattajaa ovat ryhmässä paikalla, eli n. klo 9-14. Siinä ajassa ehtii saada virikkeitä, leikkiä kavereiden kanssa, ulkoilla ja saada vielä lämpimän ruoankin. Ennen oli näin ja varhaiskasvatuksessa jaksettiin työskennellä paljon paremmin, kun ei aamusta iltaan olleet kaikki lapset paikalla, vaan lapsia oli aikalailla koko päivän samassa suhteessa kuin aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että riittäisi kun subjektiivista varhaiskasvatusta tarjottaisiin silloin, kun kaikki 3 kasvattajaa ovat ryhmässä paikalla, eli n. klo 9-14. Siinä ajassa ehtii saada virikkeitä, leikkiä kavereiden kanssa, ulkoilla ja saada vielä lämpimän ruoankin. Ennen oli näin ja varhaiskasvatuksessa jaksettiin työskennellä paljon paremmin, kun ei aamusta iltaan olleet kaikki lapset paikalla, vaan lapsia oli aikalailla koko päivän samassa suhteessa kuin aikuisia.
Mammat vastustavat tuollaista rajausta, koska silloin heidän itse pitäisi kuskata se taapero päiväkotiin ja takaisin. Kätevämpää, kun töissä oleva puoliso vie ja hakee. Tällainen perustelu oli joskus vastaavassa keskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän keskusteluun voisi myös lisätä, että neuvolassa painostetaan joskus aika kovasti tällä asialla. Minun esikoinen on 3v ja pienempi 8kk. Esikoinen aloitti kerhossa käymisen kahdesti viikossa reilu kaksivuotiaana, nyt hän käy kaupungin varhaiskasvatuksen järjestämässä leikkikerhossa neljänä päivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan. Ja niin vaan edelleen neuvolasta kyseltiin, milloin poika lähtee päiväkotiin, niin kuin on kysytty joka kerta siitä lähtien kun poika täytti 1v. Neuvolassa annetaan ymmärtää, että on haitallista jos ei päästä lastaan päiväkotiin, ja moni vanhempi varmasti toimiikin tuon ohjeistuksen pohjalta ja kokee tekevänsä oikein kun neuvolan terkkarilta saa kehuja.
Sama kokemus täälläkin. Toistaiseksi meilläkin lapsi "vain" kerhossa, mutta painostusta tulee joka käyntikerralla. Lapsi jää kuulemma jälkeen muista, jos menee kovin myöhään päiväkotiin...
Vierailija kirjoitti:
Tähän keskusteluun voisi myös lisätä, että neuvolassa painostetaan joskus aika kovasti tällä asialla. Minun esikoinen on 3v ja pienempi 8kk. Esikoinen aloitti kerhossa käymisen kahdesti viikossa reilu kaksivuotiaana, nyt hän käy kaupungin varhaiskasvatuksen järjestämässä leikkikerhossa neljänä päivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan. Ja niin vaan edelleen neuvolasta kyseltiin, milloin poika lähtee päiväkotiin, niin kuin on kysytty joka kerta siitä lähtien kun poika täytti 1v. Neuvolassa annetaan ymmärtää, että on haitallista jos ei päästä lastaan päiväkotiin, ja moni vanhempi varmasti toimiikin tuon ohjeistuksen pohjalta ja kokee tekevänsä oikein kun neuvolan terkkarilta saa kehuja.
Sama kokemus minulla. Esikoista odottaessa päiväkodin aloituksesta alettiin kysellä jo alkuraskaudesta. Nyt meille syntyi toinen, kun esikoinen on 2v, ja terveydenhoitaja tuntui olevan aivan kauhistunut, kun otin lapsen pois päiväkodista. Olisin vain entistä uupuneempi, jos tässä olisi vielä päiväkotihässäkkä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus minulla. Esikoista odottaessa päiväkodin aloituksesta alettiin kysellä jo alkuraskaudesta. Nyt meille syntyi toinen, kun esikoinen on 2v, ja terveydenhoit
Meilläkin alkuun kyseltiin, mutta jokaisella neuvolakäynnillä aiheesta on painostettu ja syyllistetty aina enemmän ja enemmän. Lapsi jää muista jälkeen, on yksinäinen ja tarvitsee kaveria (vaikka on kerhossa ja näkee kerhokavereita mm. puistossa kerhon ulkopuolellakin) jne. Haluaisin pitää lapsen kotona, mutta tuo painostus aiheuttaa jo suorastaan unettomia öitä. En yhtään ihmettele, jos moni lannistuu tuosta painostuksesta ja lapsen "kärsimisellä" syyllistämisestä. Tarpeeksi kauan kun tuota kuuntelee, niin tekee mieli jo viedä lapsi päiväkotiin vain siksi, että ahdistava painostus loppuisi.
Sama kokemus minulla. Esikoista odottaessa päiväkodin aloituksesta alettiin kysellä jo alkuraskaudesta. Nyt meille syntyi toinen, kun esikoinen on 2v, ja terveydenhoitaja tuntui olevan aivan kauhistunut, kun otin lapsen pois päiväkodista. Olisin vain entistä uupuneempi, jos tässä olisi vielä päiväkotihässäkkä lisäksi.
Niin se juttuhan on se, että jos äiti on uupunut, niin lapsi päiväkotiin. Ei ole lapsen etu olla kotona uupuneen äidin kanssa, jonka aika menee vauvan hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Niin se juttuhan on se, että jos äiti on uupunut, niin lapsi päiväkotiin. Ei ole lapsen etu olla kotona uupuneen äidin kanssa, jonka aika menee vauvan hoidossa.
No meillä on painostettu päiväkotiin hyvissä ajoin, vaikka lapsi on ainoa. :D
Tämähän on taas tätä pahansuopaisuutta ja vanhempien syyllistämistä, sillä mitään faktaa ei ole, kuinka yleistä tämä on, sillä päiväkodissa ei edes tiedetä, onko vanhemmat kotona, tekevätkö etätöitä, ovatko sairaslomalla jne.
Ja vaikka olisivatkin, niin lapsi voi olla monesta syystä päiväkodissa, eikä se liity lapsen hoitoon tai varhaiskasvatukseen, vaan hoito perustuu lääketiett.syisin, sosiaalisiin syihin, kulttuuriin, kielenoppimiseen jne.
Ja toisaalta, näillä kirjoituksella heikennetään lasten etua ja oikeutta, sillä jokaisella lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus, varhaiskasvatavukseen, ikäistensä seuraan, leikkeihin, ulkoiluun jne.
Ja jokainen kotona hoidettu lapsi vähentää myös päiväkotien käyttöastetta ja hoitohenk.kunnan työllisyyttä ja yhä useampi lähipäiväkodit on jouduttu lakkauttamaan tai yhdistämään toiseen, kun ei ole riittävästi lapsia hoidossa, jotka ap. kaltaiset haluavat heikentää.
Omalla asuin alueella oli vielä 10v sitten kolme päiväkotia 5km säteellä, lähin 600m. Nyt tilanne on se, että lähin päiväkoti on 7km päässä
Ja tulevaisuudessa kun syntyvyys laskee, eikä vanhemmat hoitavat itse lapsensa, syyllisyyden pelossa, vaikka hoidista olisi perheelle ja lapselle hyötyä, niin päiväkodit käyvät yhä tarpeettomaksi tai menevät yhä kauemmaksi, jolloin hyödyt pienebevät.
Ja tälläuset ap. aloitukset ovat myös viesti poliittisille päättäjille, että lasten päivähoioa ja varhaiskasvatusta on ok. heikentää ja jos työssä päiväkodissa, antaa ikävän kuvan ammattitaidosta ja vastuusta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on lasten kanssa. Ei pidä tehdä toista, jos ei ensimmäistä jaksa/pysty sen jälkeen hoitamaan.
Mikä tekee suomalaisesta niin erityisen, ettei hän tarvitse ikäistensä seuraa, vaan teljätään neljän seinän sisälle aikuisen seuraan?
Tosin Suomessa usein sosiaaliset taidot jopa aikuisella hukassa, saati lapsilla, kun pelätään ihmisiä.
Muualla maailmassa, kuten Euroopassa, pakollinen koulu alkaa jo 3-4 v. Ja lapset ovat ikäistensä seurassa ja hoidossa viimeistään puolen vuoden iässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi/vanhemmat, syystä tai toisesta, katsovat aiheelliseksi viedä lapsen hoitoon vaikka ovat itse kotona, on se varmasti sille lapsellekin paras ratkaisu.
Juuri näin. Ihme syyllistämistä nykyään joka asiasta. Jos olet lapsen/lasten kanssa kotona olet loinen ja työtävieroksuva siivellä elelijä, jos viet hoitoon lapset olet paska äiti kun ei halua lastensa kanssa olla. Eiköhän jokainen perhe toimi niinkuin itselle parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin vein 1v7kk hoitoon 25h viikossa sen jälkeen kun meille syntyi kaksoset. Oltiin ensin 1kk kotona vastasyntyneiden ja taaperon kanssa ja tuohan kyllästyi kuoliaaksi, kun vauvat heräilevät aina eri aikaan ja äidinkin oli pakko imettää ja joskus jopa nukkua, joten paljon enemmän sai virikkeitä ja huomiota kun kävi päivähoidossa. Meillä oli niin hyvä hoitopaikkakin ettei siitä halunnut luopua.
Tiedän että tätäkin ratkaisua moni arvosteli mutta kyllä se meille oli perheenä parempi ratkaisu kun pitää vanhempi lapsi kotona tuijottamassa piirrettyjä, kun vauvat roikkuu tississä 30min välein ja sillä aikaa taapero kiskoo kirjoja hyllystä, yrittää änkeä syliin ja lopuksi itkee kun äidillä ei riitä huomio kaikille kolmelle.
Itsehän sinä olet ne tehnyt.hoida lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin vein 1v7kk hoitoon 25h viikossa sen jälkeen kun meille syntyi kaksoset. Oltiin ensin 1kk kotona vastasyntyneiden ja taaperon kanssa ja tuohan kyllästyi kuoliaaksi, kun vauvat heräilevät aina eri aikaan ja äidinkin oli pakko imettää ja joskus jopa nukkua, joten paljon enemmän sai virikkeitä ja huomiota kun kävi päivähoidossa. Meillä oli niin hyvä hoitopaikkakin ettei siitä halunnut luopua.
Tiedän että tätäkin ratkaisua moni arvosteli mutta kyllä se meille oli perheenä parempi ratkaisu kun pitää vanhempi lapsi kotona tuijottamassa piirrettyjä, kun vauvat roikkuu tississä 30min välein ja sillä aikaa taapero kiskoo kirjoja hyllystä, yrittää änkeä syliin ja lopuksi itkee kun äidillä ei riitä huomio kaikille kolmelle.
Itsehän sinä olet ne tehnyt.hoida lapsesi.
Trolli , hus pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäpä herääkin kysymys, että miksi nykyäidit eivät jaksa kuin yhden lapsen kerrallaan? Ja kun tilanne kerran on tämä, niin miksi pitää tehdä vauva vielä lisäksi, jos se taapero koetaan häirikkönä?
Mielenterveysongelmia ja syrjäytyneitä on toki ollut jo maailman sivu, mutta ei koskaan aikaisemmin ihan tavalliset, terveet nuoret vanhemmat ole valittaneet näin paljon väsymystä ja kädettömyyttä kuin nykyään. Omien lasteni ollessa pieniä ei ollut edes mahdollista viedä isompia lapsia täysiksi päiviksi päiväkotiin, eikä se olisi kyllä käynyt mielessäkään. Nautin kun sai olla lasten kanssa kotona ja seurata heid
Nehän valitti koko ajan kaikesta. Lapset kuitenkin hoitivat itse itsensä.
Netissä valittajat on näitä kateellisia moraalitrolleja, joille toisten asiat ei kuulu m
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkoti ole mikään hoitopaikka vaan se on paikka missä lapset varhaiskasvatetaan. Jokaisella lapsella on oikeus saada varhaiskasvatus, olivat vanhemmat töissä tai eivät. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää siinä missä, esi- ja perusopetuskin.
Also sprach DDR und Merkel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma mielipiteeni on, että näissä tapauksissa lapsi päiväkotiin noin 50% ajalle. Jos lapsi on jo päässyt päiväkotirytmiin, ei ole mitenkään lapsen edun mukaista yhtäkkiä katkaista sitä kokonaan.
Ei käy, lapsi ei ole ryhmän täysivaltainen jäsen, jos käy vain satunnaisesti siellä. Lisäksi monessa isossa päiväkodissa on osa-aikaisille oma ryhmänsä erossa muista, siellä hoitoaika on täsmälleen 4 tuntia tarkasta kellonajasta alkaen, ei mitään 7-11 perheen tarpeen mukaan.
50% ajasta voi tarkoittaa myös täysiä päiviä!!!
Niin näkee tässäkin, että kouluja ei ole käyty. Tottahan tuo on, että laiskat naiset ulkoistaa lastenhoidon muualle (siis meille).
- päiväkodin työntekijä