Vanhemmat kotona ja lasta tuodaan hoitoon
Mikä ihme teitä nuoria perheellisiä vaivaa?
Äiti on äitiyslomalla ja isäkin leuhkii, että saa olla kaksi viikkoa vanhempainlomalla
äidin ja vauvan kanssa kotona. Sitten tuodaan se esikoinen päiväkotiin, joka oireilee
siksi, että on ikävä äitiä, isää ja vauvaa! Hei haloo! Esikoinen on koko viikon
päiväkodissa, ma- pe. Onko oma mukavuus näin
pahasti mennyt oman lapsen hyvinvoinnin ohi?
Täällä suurin silmin ja sisäistä kiukkua peitellen mummoikäinen kirjoittaja ihmettelee.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa itsekin ihmettelen nuorena äitinä. Ymmärrän kyllä jos lapsi jo vähän isompi 3-5v ja parina päivänä leikkii kavereiden kanssa hoidossa, jos kerhoa ei ole lähellä. Mulla yksi kaveri on tehtaillut kolme lasta ja aina edellinen pois tieltä päiväkotiin heti kun mahdollista. Oikein avoimesti kertoi kun laittoi esikoisensa 1-vuotiaana päiväkotiin miten kivaa on kun saa päivät rauhassa shoppailla ja käydä kampaajalla ja ripsihuollossa kun seuraava lapsi ei ollut vielä syntynyt. Hänen lapsensa ovat tosi vaikeita ja oireilevat kiukulla, lyömällä ja puremalla toisia. Ei olla juurikaan tekemisissä enää.
Jättäisitkö itse väkivaltaista 1-vuotiasta vauvan seuraan? Useimmat varmaan valitsisi hoitopaikan ihan turvallisuussyistä.
Väkivaltainen 1-vuotias on syytä pitää kalterien takana esim. leikkikehässä.
"...Kaiken huippu on se että sitten vielä vaaditaan kaiken maailman älyttömyyksiä. Esim. Että meidän villeveikko ei saa sitte nukkua ku max puoli tuntia päiväunia ku ei millään nukahda illalla ennen 9.
Ehkä siksi ei nukahda kun haluaa edes jonkun tunnin viettää aikaa oman vanhempansa kanssa!"
Näiden lasten aivojen kehitys vaurioituu siitä, että päiväunet estetään. Vaikuttaa kielelliseen kehitykseen, muistin kehityksen, tarkkaavaisuuden ja keskittymiskyvyn kehitykseen, tunnesäätelyyn, motoriikkaan ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kritisoijat nauttivat sitten tästä Suomen alhaisesta syntyvyydestä, joka laskee laskemistaan.
Parempi sekin on kuin se, että kelvottomat ihmiset tekevät lapsia yli omien voimavarojen.
Suomessa työssäkäyvien aikuisten perheet eivät ole lapsiluvultaan suurperheitä. Suurin lapsiluku on niillä, jotka eivät koskaan ikinä tee töitä eivätkä edes ole opiskelleet tähdätäkseen töihin. Isommat lapset viedään kyllä päiväkotiin, jotta päivän voi syödä, poltella paihteitä ja tehdä lisää lapsia.
Lestadiolaiset käyvät kyllä töissäkin synnytysten ja vanhempainvapaiden välillä. He eivät käytä päihteitä. Eri asia on sitten nuo ulkomaalaiset, joilla kielitaitokaan ei riitä töihin. Ilman päivähoitoa lapsi ei käytännössä oppisi yhtään suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa itsekin ihmettelen nuorena äitinä. Ymmärrän kyllä jos lapsi jo vähän isompi 3-5v ja parina päivänä leikkii kavereiden kanssa hoidossa, jos kerhoa ei ole lähellä. Mulla yksi kaveri on tehtaillut kolme lasta ja aina edellinen pois tieltä päiväkotiin heti kun mahdollista. Oikein avoimesti kertoi kun laittoi esikoisensa 1-vuotiaana päiväkotiin miten kivaa on kun saa päivät rauhassa shoppailla ja käydä kampaajalla ja ripsihuollossa kun seuraava lapsi ei ollut vielä syntynyt. Hänen lapsensa ovat tosi vaikeita ja oireilevat kiukulla, lyömällä ja puremalla toisia. Ei olla juurikaan tekemisissä enää.
Jättäisitkö itse väkivaltaista 1-vuotiasta vauvan seuraan? Useimmat varmaan valitsisi hoitopaikan ihan turvallisuussyistä.
Rajat laittaisin ensiksi. Eikä lyövää, ja purevaa lasta kuulu viedä isoon lapsiryhmän, oireilemaan, ja kohdistanaan muihin lapsiin lyönnit vaan kotona rauhassa ilman hälinää opetella miten lapsi voi tuntea itsensä rakastetuksi, ja opetella oikean ja väärän ero.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset käyvät kyllä töissäkin synnytysten ja vanhempainvapaiden välillä. He eivät käytä päihteitä. Eri asia on sitten nuo ulkomaalaiset, joilla kielitaitokaan ei riitä töihin. Ilman päivähoitoa lapsi ei käytännössä oppisi yhtään suomea.
Onko päivähoidon tehtävä opettaa muunkielisille suomea? Mielestäni ei ole. Näiden perheiden tulisi itse ostaa vieraan kielen opetusta ja maksaa hoidosta, jos eivät itse halua lapsiaan hoitaa kotona löhötessään.
Kyllä, on normaalia, että 1,5 - vuotias on väkivaltainen ja kyse on siitä, että vanhemmalla on sen lisäksi vauva, joka vie kaiken huomion. Sekin voi olla koliikkivauva.
Mikä ihmeen mummeli tämä aloittaja on, kun on näin pihalla elämästä? Joku tyttöjen äitikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkoti ole mikään hoitopaikka vaan se on paikka missä lapset varhaiskasvatetaan. Jokaisella lapsella on oikeus saada varhaiskasvatus, olivat vanhemmat töissä tai eivät. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää siinä missä, esi- ja perusopetuskin.
Yhdessä tutkimuksessa todettiin, että ilman aikaisempaa varhaiskasvatusta esikoulun jälkeen peruskoulun aloittaneet lapset aloittavat peruskoulunsa kahden vuoden takamatkalta. Koska Suomessa aloitetaan koulu synnyinvuoden mukaan, on luokan tammikuussa ja joulukuussa syntyneillä käytännöllisesti katsottuna vuoden ikäero.
Etenkin pojat ovat lapsellisempia kuin tyttölapset ja kehityksellinen ero voi olla tammikuussa syntyneellä tytöllä joulukuussa syntyneeseen poikaan kaksi vuotta. Siinä ei ole enää loppuvuodesta syntyneelle poikalapselle hankkia sitä kahden vuoden takamatkaa jättämällä poika pelkän eskarin var
Harmillisesti se takamatka ei ollut oppimiskyvyssä tai motoriikassa, se oli kyvyssä puolustaa itseään ja ottaa ryhmässä johtajuus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, on normaalia, että 1,5 - vuotias on väkivaltainen ja kyse on siitä, että vanhemmalla on sen lisäksi vauva, joka vie kaiken huomion. Sekin voi olla koliikkivauva.
Mikä ihmeen mummeli tämä aloittaja on, kun on näin pihalla elämästä? Joku tyttöjen äitikö?
Meinaatko, että päiväkodissa ei ole muita lapsia, jotka vievät aikuisten huomion? News flash: siellä on neljä taaperoa yhtä aikuista kohden, joista nuorimmat voivat olla vauvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin vein 1v7kk hoitoon 25h viikossa sen jälkeen kun meille syntyi kaksoset. Oltiin ensin 1kk kotona vastasyntyneiden ja taaperon kanssa ja tuohan kyllästyi kuoliaaksi, kun vauvat heräilevät aina eri aikaan ja äidinkin oli pakko imettää ja joskus jopa nukkua, joten paljon enemmän sai virikkeitä ja huomiota kun kävi päivähoidossa. Meillä oli niin hyvä hoitopaikkakin ettei siitä halunnut luopua.
Tiedän että tätäkin ratkaisua moni arvosteli mutta kyllä se meille oli perheenä parempi ratkaisu kun pitää vanhempi lapsi kotona tuijottamassa piirrettyjä, kun vauvat roikkuu tississä 30min välein ja sillä aikaa taapero kiskoo kirjoja hyllystä, yrittää änkeä syliin ja lopuksi itkee kun äidillä ei riitä huomio kaikille kolmelle.
Tuliko teille yllätyksenä, että se teidän ensimmäinen vauvanne ei mystisesti lakkaa olemasta pikkusisarusten s
Itse en tuntisi mitään syyllisyyttä hoitoon viennistä niin kauan kun siitä yksinhuoltajakin joutuu maksamaan 400 euroa kuussa, kun taas joku sossupummiperhe saa kaiken ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu ei ole se, että väkivaltainen lapsi laitetaan pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vaaraksi itselleen tai toisille, ota yhteys lastensuojeluun. Ei ole normaalia tuo väkivaltaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko päivähoidon tehtävä opettaa muunkielisille suomea? Mielestäni ei ole. Näiden perheiden tulisi itse ostaa vieraan kielen opetusta ja maksaa hoidosta, jos eivät itse halua lapsiaan hoitaa kotona löhötessään.
Eli lisää somaliankielisiä uutisia vaan, kun ei osata yhtään suomea?? Mihin nuo kielitaidottomat ja tulottomat ihmiset sysätään? Rahaahan heiltä ei saa, kun ei ole tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin vein 1v7kk hoitoon 25h viikossa sen jälkeen kun meille syntyi kaksoset. Oltiin ensin 1kk kotona vastasyntyneiden ja taaperon kanssa ja tuohan kyllästyi kuoliaaksi, kun vauvat heräilevät aina eri aikaan ja äidinkin oli pakko imettää ja joskus jopa nukkua, joten paljon enemmän sai virikkeitä ja huomiota kun kävi päivähoidossa. Meillä oli niin hyvä hoitopaikkakin ettei siitä halunnut luopua.
Tiedän että tätäkin ratkaisua moni arvosteli mutta kyllä se meille oli perheenä parempi ratkaisu kun pitää vanhempi lapsi kotona tuijottamassa piirrettyjä, kun vauvat roikkuu tississä 30min välein ja sillä aikaa taapero kiskoo kirjoja hyllystä, yrittää änkeä syliin ja lopuksi itkee kun äidillä ei riitä huomio kaikille kolmelle.
Tuliko teille yllätyksenä, että se teidän ensimmäinen vauv
Itse en tuntisi mitään syyllisyyttä hoitoon viennistä niin kauan kun siitä yksinhuoltajakin joutuu maksamaan 400 euroa kuussa, kun taas joku sossupummiperhe saa kaiken ilmaiseksi.
Niin että raha ratkaisee, ei lapsen hyvinvointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lisää somaliankielisiä uutisia vaan, kun ei osata yhtään suomea?? Mihin nuo kielitaidottomat ja tulottomat ihmiset sysätään? Rahaahan heiltä ei saa, kun ei ole tuloja.
Voisivatkohan jäädä vaan lomamatkalla sinne kotimaahansa, jossa ei vieraita kieliä edes tarvita? Otetaan ne suomen passit pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vaaraksi itselleen tai toisille, ota yhteys lastensuojeluun. Ei ole normaalia tuo väkivaltaisuus.
Lapsi on väkivaltaisimmillaan 1,5- vuotiaana ja hyvinkin mustasukkainen vauvalle. Kaikki isommat lapset kiusaavat pienempiä sisaruksiaan, mutta voivat olla päiväkodissa kunnolla. Päiväkodissahan on ammatti-ihmisten varhaiskasvatus vai miten se nyt olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivatkohan jäädä vaan lomamatkalla sinne kotimaahansa, jossa
Nämä varhaiskavattajathan näitä vasemmistolaisina Suomeen haluavat, joten toivottavasti myös nauttivat tästä ihanasta rikkaasta kulttuurista. Elämä on valintoja.
Tähän keskusteluun voisi myös lisätä, että neuvolassa painostetaan joskus aika kovasti tällä asialla. Minun esikoinen on 3v ja pienempi 8kk. Esikoinen aloitti kerhossa käymisen kahdesti viikossa reilu kaksivuotiaana, nyt hän käy kaupungin varhaiskasvatuksen järjestämässä leikkikerhossa neljänä päivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan. Ja niin vaan edelleen neuvolasta kyseltiin, milloin poika lähtee päiväkotiin, niin kuin on kysytty joka kerta siitä lähtien kun poika täytti 1v. Neuvolassa annetaan ymmärtää, että on haitallista jos ei päästä lastaan päiväkotiin, ja moni vanhempi varmasti toimiikin tuon ohjeistuksen pohjalta ja kokee tekevänsä oikein kun neuvolan terkkarilta saa kehuja.
Yhdessä tutkimuksessa todettiin, että ilman aikaisempaa varhaiskasvatusta esikoulun jälkeen peruskoulun aloittaneet lapset aloittavat peruskoulunsa kahden vuoden takamatkalta. Koska Suomessa aloitetaan koulu synnyinvuoden mukaan, on luokan tammikuussa ja joulukuussa syntyneillä käytännöllisesti katsottuna vuoden ikäero.
Etenkin pojat ovat lapsellisempia kuin tyttölapset ja kehityksellinen ero voi olla tammikuussa syntyneellä tytöllä joulukuussa syntyneeseen poikaan kaksi vuotta. Siinä ei ole enää loppuvuodesta syntyneelle poikalapselle hankkia sitä kahden vuoden takamatkaa jättämällä poika pelkän eskarin varaan.