Vaikeus pysyä unessa
Illalla nukahdan suht nopsaa mitta uni on katkonaista n. 2-3 tunnin pätkissä. Gyne määräsi hormonikorvaushoidon ei auta. Olen kokeillut myös melatoniinia turhaan. Olisiko jollain antaa vinkkejä tai vertaistukea? Ikää 50+ ei uniapneaa eikä perussairauksia.
Kommentit (27)
Tyypillinen vaihdevuosioire. Millaisessa muodossa tuo hormonikorvauksesi on?
Sama ongelma. Nukahdan helposti. Nukun n 3h ja sen jälkeen valvon 1-2h ja nukahdan ehkä tunniksi. Keskimäärin nukun yössä noin 4h. Sama se onko vkonloppu tai arki tai loma. En vain nuku. Käytössä ollut melatoniini. Nyt olen viikon testannut kärsimyskukkauutetta ja olen nukkunut noin tunnin pidempään. Öisin olen heräillyt, mutta en ole valvonut mitään älyttömän pitkiä aikoja. Eli ehkä se toimii. Jatkan testausta. 8h:n unet olen nukkunut viimeksi varmaan lapsena. Elämäntavat kunnossa kaikin puolin muuten enkä nuku päiväunia. Tsemppiä sinne.
Kannattaa harkita lääkkeitä. Atarax on hyvä kun löytää oikean annoksen. Imovanella yms. voi heittää vesilintua, täysin hyödytön lääke.
Doxepin 3 tai tarv. 6 mg.
Auttaa: aamuyön heräilyt vähenee. Käytän, kun unet menee aivan pätkiin.
Eli nukut hyvin, mutta uni katkeilee? Juoni ikäänkuin vaihtuu eri tarinaan vai katkeaako uni kokonaan? Tuleeko sellaista analogi-tv:n lumisadetta?
Mä nukun taas vaihteeksi oikein hyvin. Hormonit on korvattu Mirenalla+Estrena -geelillä, iltaisin tarvitaan lisäksi kuppi valeriaanateetä (keitän kasvista)+tryptofaani+1 mg melatoniini. Hitonmoista säätämistä tämä on ollut. Piikkimatto, 20 minuuttia unettaa myös hyvin jos on keljutusta. Vielä jonkun aikaa 45 v.
Ketipinor on psykoosin estolääke paljon isoimmilla annoksilla tyyliin 200-600mg. Joskus jopa 600mg isoimmillakin annoksilla. Pienillä annoksilla 25-100mg hoidetaan nykyään unettomuutta. Noilla annoksilla ei ole pahemmin vaikutusta aivojen normaaliin toimintaan. Väsyttävä vaikutus on toki henkilökohtainen.