Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hemoglobiini ei nouse raudalla?

Vierailija
25.01.2025 |

Menee hermot, en saa hemoglobiinia nousemaan millään. Lokakuussa aloitin raudansyönnin (100mg/päivä) hb:n ollessa 110. Nyt tulos oli 111 ja raudan syöntiä on takana yli kolme kuukautta! Kuukautiset eivät ole erityisen runsaat (yksi kunnon vuotopäivä, pari päivää lisäksi tiputtelua), en syö maitotuotteita samaan aikaan, enkä juo teetä. Syön monipuolisesti muuten. Mitään poikkeavaa ei ole tutkimuksissa löytynyt. 

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile syödä joka toinen päivä. Näin mulle neuvottiin. Mutta jos hb/ferritiini ei nouse, silloin pitäisi tehdä jo tutkimuksia.

Vierailija
2/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautainfuusio suoneen sitten, jos ei vatsan kautta imeydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile syödä joka toinen päivä. Näin mulle neuvottiin. Mutta jos hb/ferritiini ei nouse, silloin pitäisi tehdä jo tutkimuksia.

Olen kokeillut tätäkin, ei vaikutusta. Tutkimuksia on tehty gastroskopia kahdesti ja kolonoskopia. Ei mitään selittävää.

Vierailija
4/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määräsi minulle juotavan raudan joka toinen päivä joskus. 

Vierailija
5/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vatsa kestää raudansyöntiä hyvin, mutta kun siitä ei ole mitään hyötyä. Tutkimusten suhteen taas tuntuu menevän niin, että kerta ei löydy syytä niin kaikki on ok. Paitsi että ei ole, väsymys ja suorituskyvyn lasku haittaavat elämää koko ajan. 

Vierailija
6/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk on lyhyt aika tuossa asiassa. 

Vierailija
7/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta raudan määrää 200-300mg päivässä. Syö c-vitamiinia samalla ja vältä samaan aikaan ainakin 2h kofeiinia ja maitotuotteita. Jos B- tai D- vitamiitasot matalia niin rauta ei imeydy.

Kannattaa lukea Esko Sopin kirja Rauta on kova aine.

Vierailija
8/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla luokan paras hemoglobiini?

Vierailija
9/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hemoglobiinin pitäisi alkaa nousta kuitenkin ylöspäin, mutta mitään muutosta ei ole tapahtunut. Kyse on hemoglobiinista, ei ferritiinistä.

Vierailija
10/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä rautavalmistetta käytät? Vaihda merkkiä, jos tuo ei tehoa.

Tue raudan imeytymistä kasviksia syömällä. 

Vierailija
11/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ferritiiniarvot nousseet? Mulla nousi puolen vuoden rautakuurilla ferritiinit hyvin, mutta hemoglobiini pysyi samoissa lukemissa koko ajan

Vierailija
12/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hemoglobiinin pitäisi alkaa nousta kuitenkin ylöspäin, mutta mitään muutosta ei ole tapahtunut. Kyse on hemoglobiinista, ei ferritiinistä.

110-> 111 

Vierailija
13/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla luokan paras hemoglobiini?

Siksi että nykyisellä hengästyttää koko ajan ja ei saa happea riittävästi. Harrastan ja olen aina harrastanut urheilua ja tämä ongelma vaikuttaa harrastukseeni. En tee sillä hyvällä arvolla mitään, mutta oireet haluan pois.

Vierailija
14/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei selvästi imeydy hyvin.

Muuta reittiä sitten kuin syömällä.

Vierailija
15/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikein syöt?

Kääntäisin kyllä katseen ruokavalioon.

Vierailija
16/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ferritiiniarvot nousseet? Mulla nousi puolen vuoden rautakuurilla ferritiinit hyvin, mutta hemoglobiini pysyi samoissa lukemissa koko ajan

Ferritiiniarvot on nousseet 15-> 38 tänä aikana. 

Vierailija
17/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lompakko kestää, kokeile Sideral. Imeytyy eri reittiä suoraan ohutsuolesta. Vähennä kuukautisvuoto minimiin, itse käytän traneksaamihappoa 3-4x2kpl /vuotopäivä, niin ettei tule oikeasti mitään. Voi myös olla, ettei rauta vain imeydy. Jos Sideral ei tuota mitään tulosta, niin rautainfuusio lienee seuraava vaihtoehto. 

Vierailija
18/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oikein syöt?

Kääntäisin kyllä katseen ruokavalioon.

Syön monipuolisesti, puuroa, koululounas (peruskoulussa töissä), lämmin ruoka (sisältää kalaa,kanaa,lihaa ja kasviksia) ja iltapala. Ei ole ruokavaliossa ongelmaa. En juo ollenkaan kahvia tai käytä kolajuomia, joten kofeiiniongelman voi unohtaa. Kasviksia syön päivittäin runsaasti.

Vierailija
19/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut eri rautavalmisteita. Tämä jakso ei ole todellakaan ensimmäinen, kun syön rautaa. Olen syönyt sitä yli 20 vuotta. Mutta nyt tuo hemoglobiini ollut erityisen alhaalla ja alkanut vaikuttaa tuohon hapensaantiin. Toki yritän selvitellä ettei kysymys ole esim.astmasta.

Vierailija
20/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on vain luontaisesti alhainen hemoglobiini,ei kaikista tule hiihtäjiä.