Miksi hemoglobiini ei nouse raudalla?
Menee hermot, en saa hemoglobiinia nousemaan millään. Lokakuussa aloitin raudansyönnin (100mg/päivä) hb:n ollessa 110. Nyt tulos oli 111 ja raudan syöntiä on takana yli kolme kuukautta! Kuukautiset eivät ole erityisen runsaat (yksi kunnon vuotopäivä, pari päivää lisäksi tiputtelua), en syö maitotuotteita samaan aikaan, enkä juo teetä. Syön monipuolisesti muuten. Mitään poikkeavaa ei ole tutkimuksissa löytynyt.
Kommentit (111)
Rautainfuusio suoneen sitten, jos ei vatsan kautta imeydy.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile syödä joka toinen päivä. Näin mulle neuvottiin. Mutta jos hb/ferritiini ei nouse, silloin pitäisi tehdä jo tutkimuksia.
Olen kokeillut tätäkin, ei vaikutusta. Tutkimuksia on tehty gastroskopia kahdesti ja kolonoskopia. Ei mitään selittävää.
Lääkäri määräsi minulle juotavan raudan joka toinen päivä joskus.
Ja vatsa kestää raudansyöntiä hyvin, mutta kun siitä ei ole mitään hyötyä. Tutkimusten suhteen taas tuntuu menevän niin, että kerta ei löydy syytä niin kaikki on ok. Paitsi että ei ole, väsymys ja suorituskyvyn lasku haittaavat elämää koko ajan.
3kk on lyhyt aika tuossa asiassa.
Nosta raudan määrää 200-300mg päivässä. Syö c-vitamiinia samalla ja vältä samaan aikaan ainakin 2h kofeiinia ja maitotuotteita. Jos B- tai D- vitamiitasot matalia niin rauta ei imeydy.
Kannattaa lukea Esko Sopin kirja Rauta on kova aine.
Miksi pitäisi olla luokan paras hemoglobiini?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hemoglobiinin pitäisi alkaa nousta kuitenkin ylöspäin, mutta mitään muutosta ei ole tapahtunut. Kyse on hemoglobiinista, ei ferritiinistä.
Mitä rautavalmistetta käytät? Vaihda merkkiä, jos tuo ei tehoa.
Tue raudan imeytymistä kasviksia syömällä.
Onko ferritiiniarvot nousseet? Mulla nousi puolen vuoden rautakuurilla ferritiinit hyvin, mutta hemoglobiini pysyi samoissa lukemissa koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hemoglobiinin pitäisi alkaa nousta kuitenkin ylöspäin, mutta mitään muutosta ei ole tapahtunut. Kyse on hemoglobiinista, ei ferritiinistä.
110-> 111
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla luokan paras hemoglobiini?
Siksi että nykyisellä hengästyttää koko ajan ja ei saa happea riittävästi. Harrastan ja olen aina harrastanut urheilua ja tämä ongelma vaikuttaa harrastukseeni. En tee sillä hyvällä arvolla mitään, mutta oireet haluan pois.
Ap:lla ei selvästi imeydy hyvin.
Muuta reittiä sitten kuin syömällä.
Mitä oikein syöt?
Kääntäisin kyllä katseen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Onko ferritiiniarvot nousseet? Mulla nousi puolen vuoden rautakuurilla ferritiinit hyvin, mutta hemoglobiini pysyi samoissa lukemissa koko ajan
Ferritiiniarvot on nousseet 15-> 38 tänä aikana.
Jos lompakko kestää, kokeile Sideral. Imeytyy eri reittiä suoraan ohutsuolesta. Vähennä kuukautisvuoto minimiin, itse käytän traneksaamihappoa 3-4x2kpl /vuotopäivä, niin ettei tule oikeasti mitään. Voi myös olla, ettei rauta vain imeydy. Jos Sideral ei tuota mitään tulosta, niin rautainfuusio lienee seuraava vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein syöt?
Kääntäisin kyllä katseen ruokavalioon.
Syön monipuolisesti, puuroa, koululounas (peruskoulussa töissä), lämmin ruoka (sisältää kalaa,kanaa,lihaa ja kasviksia) ja iltapala. Ei ole ruokavaliossa ongelmaa. En juo ollenkaan kahvia tai käytä kolajuomia, joten kofeiiniongelman voi unohtaa. Kasviksia syön päivittäin runsaasti.
Olen kokeillut eri rautavalmisteita. Tämä jakso ei ole todellakaan ensimmäinen, kun syön rautaa. Olen syönyt sitä yli 20 vuotta. Mutta nyt tuo hemoglobiini ollut erityisen alhaalla ja alkanut vaikuttaa tuohon hapensaantiin. Toki yritän selvitellä ettei kysymys ole esim.astmasta.
Sinulla on vain luontaisesti alhainen hemoglobiini,ei kaikista tule hiihtäjiä.
Kokeile syödä joka toinen päivä. Näin mulle neuvottiin. Mutta jos hb/ferritiini ei nouse, silloin pitäisi tehdä jo tutkimuksia.