Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hemoglobiini ei nouse raudalla?

Vierailija
25.01.2025 |

Menee hermot, en saa hemoglobiinia nousemaan millään. Lokakuussa aloitin raudansyönnin (100mg/päivä) hb:n ollessa 110. Nyt tulos oli 111 ja raudan syöntiä on takana yli kolme kuukautta! Kuukautiset eivät ole erityisen runsaat (yksi kunnon vuotopäivä, pari päivää lisäksi tiputtelua), en syö maitotuotteita samaan aikaan, enkä juo teetä. Syön monipuolisesti muuten. Mitään poikkeavaa ei ole tutkimuksissa löytynyt. 

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pieni annos. Itsellä auttoi vasta 200mg pvä, sekin hitaasti. 250mg paremmin.

Vierailija
22/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vain luontaisesti alhainen hemoglobiini,ei kaikista tule hiihtäjiä.

Harrastan hiihtoa ja olen harrastanut yli 20 vuotta. Mutta nyt se on vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos ferritiini eli varastorauta nousee ja vielä aika nopeasti. Minulla ferritiini oli vuosi sitten 10 ja nyt jotain 70 ja olen syönyt 200-300 mg päivässä. Hemoglobiini pysynyt siinä 127-130.

Vierailija
24/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on luontaisesti alhainen hemoglobiini, sen tiedän, koska ongelma on ollut käytännössä koko elinikäni. Jos vauvaiän neuvolakortissa lukee huonosta hemoglobiinista. Ongelma on kuitenkin tuossa hapensaannissa. Kyllä mielestäni on kyseessä ihan oikea ongelma, jos tuntuu ettei saa happea riittävästi urheillessa. En aio lopettaa urheilua vain sen takia, että minulla on huono hemoglobiini. Onhan se nyt pystyttävä nostamaan.

Vierailija
25/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokien/juomien aiheuttamat raudan imeytymisongelmat johtuvat polyfenoleista, eivät niinkään kofeiinista. 

Kahvi, tee, maitotuotteet, suklaa, täysjyvä, punaviini. Näihin parin tunnin paussi, kun otat rautavalmisteen. 

Itselle paras valmiste on ollut Puhdistamon Triplarauta, joka sisältää hyvin imeytyvän rautamuodon lisäksi laktoferriiniä ja c-vitamiinia. 

Mulla raudan imeytymisongelmien syyksi paljastui helikobakteeri, jota ei löytynyt ulostenäytteestä, eikä limakalvon koepaloista ensi alkuun, mutta vuoden rautaa syötyäni löytyi uusintakoepaloista (rautahoito ruokkii bakteereja). Onnistuneen häätöhoidon jälkeen lähti ferritiini ja Hb nousuun.

Vierailija
26/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vain luontaisesti alhainen hemoglobiini,ei kaikista tule hiihtäjiä.

Harrastan hiihtoa ja olen harrastanut yli 20 vuotta. Mutta nyt se on vaikeaa.

Mitä alapeukuttamista tässä on, että joku harrastaa hiihtoa, eikö saisi?

Vierailija
27/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nousi Floradix Kräuterblutsaft tuotteella. Sitä saa prismasta ja luontaistuotekaupoista. 

Vierailija
28/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa sanot syöväsi, mutta onko tarpeeksi? B12-puutos voisi olla. Jos gastroskopiassa ei ollut mitään, jäljelle siltä osin jää lähinnä ruokavalio epäilyksen alle.

Testattiinko pissaa, eli munuaisvaivoja? Harrastatko liikuntaa? Sen aiheuttama happivajaus havaitaan terveissä munuaisissa ja keho aloittaa Hb tuotannon.

Nämä on siis muita tekijöitä, jolla Hb-tasoon voi yrittää vaikuttaa.

Vierailija
29/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaa sanot syöväsi, mutta onko tarpeeksi? B12-puutos voisi olla. Jos gastroskopiassa ei ollut mitään, jäljelle siltä osin jää lähinnä ruokavalio epäilyksen alle.

Testattiinko pissaa, eli munuaisvaivoja? Harrastatko liikuntaa? Sen aiheuttama happivajaus havaitaan terveissä munuaisissa ja keho aloittaa Hb tuotannon.

Nämä on siis muita tekijöitä, jolla Hb-tasoon voi yrittää vaikuttaa.

Ei ole B-12-puutosta, se on testattu. Harrastan raskasta liikuntaa monta kertaa viikossa ja happivaje tuntuu siinä. Ruokavalio on kunnossa, tiedän sen. Pissaa ei ole testattu koskaan.

Vierailija
30/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherjauhe tai -tabletit plus rauta. Tuttu sai tällä yhdistelmällä nousemaan, pelkillä rautavalmisteilla hyvin vähän. En sitten tiedä, toimiiko kaikilla 🤷

Vierailija
31/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo rankka urheilu kuluta rautavarastoja, näin muistelen.Sun rauta menee sinne, ei elimistöön.

Vierailija
32/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhasta tutkittu. Vajaatoiminta vaikuttaa mm. raudan imetymiseen ja varastoitumiseen. Jos testataan niin vaadi myös tpo, tsh-arvot eivät yksinään kerro mitään kilpirauhasen "normaalista" toiminnasta. 

Vierailija
33/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää saada rautaa myös luonnollisessa muodossa esim. verivalmisteista, punaisesta lihasta, rautaa sisältävistä kasviksista, tofusta. Rautavalmistettakin kannattaa vaihtaa, toisilla imeytyy paremmin se nestemäinen tavara, toisilla vahvat tabletit. C-vitamiinia raudan yhteydessä on tarpeen saada ja kofeiini estää raudan imeytymistä. Eli ruokailun jälkeen ei kannata juoda kahvia vaan ajoittaa mahdollinen kahvin juonti esim. iltapäivään, kun et syö samalla muuta.

Vierailija
34/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa yrittää saada rautaa myös luonnollisessa muodossa esim. verivalmisteista, punaisesta lihasta, rautaa sisältävistä kasviksista, tofusta. Rautavalmistettakin kannattaa vaihtaa, toisilla imeytyy paremmin se nestemäinen tavara, toisilla vahvat tabletit. C-vitamiinia raudan yhteydessä on tarpeen saada ja kofeiini estää raudan imeytymistä. Eli ruokailun jälkeen ei kannata juoda kahvia vaan ajoittaa mahdollinen kahvin juonti esim. iltapäivään, kun et syö samalla muuta.

Jos mikään ei auta, niin jotkut sairaudet aiheuttavat alhaisia rautatasoja. Esim. hoitattoman keliakian ainoa oire voi olla alhaiset rautatasot. 

Vierailija
35/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuo raskas urheilu saattaa syödä raudat. Kevennä joksikin aikaa. 

Vierailija
36/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli anemiaa 35 vuotta mikään ei auttanut. Varastorauta oli lähes nollissa. Lääkärit totesi vain, että joskus rauta ei vain varastoidu ja pitää vain syödä paljon rautaa sis. Tuotteita ja käyttää rautalisää. Sitten kolmelta lapseltamme löydettiin keliakia. Lääkäri ehdotti myös meidän vanhempien testaamista ja hups keikkaa minun vasta-aineet huiteli hurjissa lukemissa. Minulta löytyi tähystyksellä keliakia ja muutaman kuukauden gluteenittoman dieetin jälkeen rauta-arvot lähestyivät normaalia ja varastorautakin alkoi kertyä. Nyt reilun kymmenen vuoden dietiin jälkeen rauta-arvot erinomaiset. 

Vierailija
37/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvot? Ne voi estää imeytymisen.

D vitamiiniarvot? Nekin voi.

B vitamiini?

Vierailija
38/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit nyt heti maininnut tuosta liikunnan määrättäisiin. Se taitaa olla sinulla yksi tekijä. Rankka liikunta voi myös osaltaan laskea hemoglobiiniarvoja. Esim. Juoksun iskutus voi rikkoa punasoluja. 

Vierailija
39/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsiläinen professori, jonka vastaanotolla kävin vuosia sitten määräsi minulle A-vitamiinia raudan imeytymistä edistämään.

Vierailija
40/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon liikunnan vievän rautaa. Mutta en halua lopettaa sitä, kyllähän monilla kilpaurheilijoillakin saadaan rautavarastot täyteen vaikka kuluttavat miten paljon. Keliakia on tutkittu moneen kertaan, koska suvussa on paljon keliakiaa, ei ole löytynyt. Myös kilppariarvot on tutkittu. Ferritiinin yhteydessä ei ole koskaan otettu herkkää crp:tä, joten se arvo ei ole välttämättä todellinen. Sairastan ruokatorventulehdusta, joka ei kuitenkaan ilmeisesti vaikuta hemoglobiiniin.