Miksi hemoglobiini ei nouse raudalla?
Menee hermot, en saa hemoglobiinia nousemaan millään. Lokakuussa aloitin raudansyönnin (100mg/päivä) hb:n ollessa 110. Nyt tulos oli 111 ja raudan syöntiä on takana yli kolme kuukautta! Kuukautiset eivät ole erityisen runsaat (yksi kunnon vuotopäivä, pari päivää lisäksi tiputtelua), en syö maitotuotteita samaan aikaan, enkä juo teetä. Syön monipuolisesti muuten. Mitään poikkeavaa ei ole tutkimuksissa löytynyt.
Kommentit (111)
Niin ja en tosiaan juo ollenkaan kahvia tai maitoa, enkä syö suklaata. Teetä juon jonkun verran, mutta en tietenkään raudan kanssa tai edes lähitunteina. Tiedän nämä perusasiat raudan syönnistä.
Kokeile välillä b-vitamiinia
Sen vajaus aiheuttaa myös matalaa hemoglobiinia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein syöt?
Kääntäisin kyllä katseen ruokavalioon.
Syön monipuolisesti, puuroa, koululounas (peruskoulussa töissä), lämmin ruoka (sisältää kalaa,kanaa,lihaa ja kasviksia) ja iltapala. Ei ole ruokavaliossa ongelmaa. En juo ollenkaan kahvia tai käytä kolajuomia, joten kofeiiniongelman voi unohtaa. Kasviksia syön päivittäin runsaasti.
Onko d- vitamiinitaso tarkistettu? Syötkö d-vitamiinia myös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein syöt?
Kääntäisin kyllä katseen ruokavalioon.
Syön monipuolisesti, puuroa, koululounas (peruskoulussa töissä), lämmin ruoka (sisältää kalaa,kanaa,lihaa ja kasviksia) ja iltapala. Ei ole ruokavaliossa ongelmaa. En juo ollenkaan kahvia tai käytä kolajuomia, joten kofeiiniongelman voi unohtaa. Kasviksia syön päivittäin runsaasti.
Onko d- vitamiinitaso tarkistettu? Syötkö d-vitamiinia myös?
Syön D-vitamiinia päivittäin reilun annoksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla luokan paras hemoglobiini?
Siksi että nykyisellä hengästyttää koko ajan ja ei saa happea riittävästi. Harrastan ja olen aina harrastanut urheilua ja tämä ongelma vaikuttaa harrastukseeni. En tee sillä hyvällä arvolla mitään, mutta oireet haluan pois.
Suosittelen C-vitamiinia jota tarvitaan raudan imeytymiseen. Raudan kanssa ei saa ottaa maitotuotteita koska se haittaa imeytymistä. B12-vitamiinia ja folaattia kannattaa syödä lisäksi kun nekin vaikuttavat hemoglobiiniin. Joskus vikaa voi olla mahalaukussa tai ohutsuolen loppupäässä mutta ilmeisesti ainakaan gastroskopiass ei ollut poikkeavaa.
Hb 111 ei ole huolestuttava kun naisen viitealueen alaraja on 117. Voit kinuta lääkäriltä rautainfuusiota joka maksaa 1000 euroa kaikkine kustannuksineen. Yksi vaihtoehto olisi kokeilla testosteronia tai epoa mutta lääketieteellisesti se ei taida olla perusteltua tuolla hemoglobiinin arvolla.
Ne viite-arvot ovat nimensä mukaisesti viite-arvoja, arvot voivat olla hiukan matalampia tai korkeampia ilman että kyseessä olisi jokin sairaus tai vika. Hb 111 on vielä ihan hyvä arvo, varsinkin jos hb pysynyt aina suunnilleen samoissa lukemissa eikä vaan yhtäkkia tipahtanut useammalla kymmenellä. Kaikkien ei ole mahdollista saavuttaa huippu-urheilijoiden "hapenottokykyä" vaikka söisivät päivittäin rekkalastillisen rautatabletteja..
On aika vastuutonta alkaa noilla lukemilla tarjoamaan ratkaisuksi rautatiputusta, ihan kuin se olisi helppo tie onneen. Iv raudalla kun voi olla ihan vakaviakin sivuvaikutuksia, eikä sitä todellakaan pitäisi ihan heppoisilla perusteilla/noilla hb arvoilla antaa..
Vierailija kirjoitti:
3kk on lyhyt aika tuossa asiassa.
Kyllä, itse söin rautaa reilu pari vuotta ennen kuin hemoglobiini nousi. Jos rautavarastot on tyhjät ja kulutus suurta niin hemoglobiinin nousussa saattaa kestää. Kärsivällisyyttä vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Ne viite-arvot ovat nimensä mukaisesti viite-arvoja, arvot voivat olla hiukan matalampia tai korkeampia ilman että kyseessä olisi jokin sairaus tai vika. Hb 111 on vielä ihan hyvä arvo, varsinkin jos hb pysynyt aina suunnilleen samoissa lukemissa eikä vaan yhtäkkia tipahtanut useammalla kymmenellä. Kaikkien ei ole mahdollista saavuttaa huippu-urheilijoiden "hapenottokykyä" vaikka söisivät päivittäin rekkalastillisen rautatabletteja..
On aika vastuutonta alkaa noilla lukemilla tarjoamaan ratkaisuksi rautatiputusta, ihan kuin se olisi helppo tie onneen. Iv raudalla kun voi olla ihan vakaviakin sivuvaikutuksia, eikä sitä todellakaan pitäisi ihan heppoisilla perusteilla/noilla hb arvoilla antaa..
Hb 111 ei missään nimessä ole hyvä arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla luokan paras hemoglobiini?
Siksi että nykyisellä hengästyttää koko ajan ja ei saa happea riittävästi. Harrastan ja olen aina harrastanut urheilua ja tämä ongelma vaikuttaa harrastukseeni. En tee sillä hyvällä arvolla mitään, mutta oireet haluan pois.
Suosittelen C-vitamiinia jota tarvitaan raudan imeytymiseen. Raudan kanssa ei saa ottaa maitotuotteita koska se haittaa imeytymistä. B12-vitamiinia ja folaattia kannattaa syödä lisäksi kun nekin vaikuttavat hemoglobiiniin. Joskus vikaa voi olla mahalaukussa tai ohutsuolen loppupäässä mutta ilmeisesti ainakaan gastroskopiass ei ollut poikkeavaa.
Hb 111 ei ole huolestuttava kun naisen viitealueen alaraja on 117. Voit kinuta lääkäriltä rautainfuusiota joka maksaa 1000 euroa kaikkine kustannuksineen. Yksi vaihtoehto olisi kokeilla test
En ole maininnut sanallakaan missään vaiheessa kinuavani infuusiota, en tiedä mistä tuon keksit. Aika monta kertaa olen myös maininnut, että tiedän perusasiat raudan syönnistä, joten en tietenkään ota maitotuotteita samaan aikaan. Tähystyksissä ei ole löytynyt mitään poikkeavaa (paitsi ruokatorventulehdus). Edellenkään en ole myöskään kiinnostunut arvosta vaan siitä hapenpuutteen jatkuvasta tunnusta, se on uusi oire, joka nyt vaivannut kuukausia. Ja ilmeisesti lääkäri on kokenut arvoni jonkun verran huolestuttavaksi, kun asiaa on tutkittu kuitenkin vaikka miten paljon, kiitos kuitenkin arviostasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ferritiiniarvot nousseet? Mulla nousi puolen vuoden rautakuurilla ferritiinit hyvin, mutta hemoglobiini pysyi samoissa lukemissa koko ajan
Ferritiiniarvot on nousseet 15-> 38 tänä aikana.
Tämähän on jo todella hyvä. Jatka vaan raudan syömistä vaikka seuraavat puoli vuotta ja sitten vasta seuraavat labrat.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Esim. mulla on suunnilleen aina tuollaiset lukemat ja mä vaan olen tällainen. Se on ihan ok. En ole koskaan huippu-urheilijaksi tähdännyt joten ei niin väliä. Raskauden aikana olin infuusiossa, kun hb ja rauta-arvot laskivat reilummin mutta en kyllä lähtisi infuusioon jos hb olisi 110.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Esim. mulla on suunnilleen aina tuollaiset lukemat ja mä vaan olen tällainen. Se on ihan ok. En ole koskaan huippu-urheilijaksi tähdännyt joten ei niin väliä. Raskauden aika
Minä Ap en ole yhdessäkään viestissä maininnut infuusiota. Minua ei myöskään lohduta, jos SINÄ olet tyytyväinen oloosi koska et ole urheilija. Minulle urheilu on todella tärkeää, joten asia ei ole ihan ok. En ole sinä.
Imeytymishäiriö ja rauta tarvitsee vierelle C - vitamiinin jotta imeytyy.
Mulla on sama ongelma, pari vuotta olen syönyt eri rautakuureja. Ferritiini laskenut entisestään lähes nollaan. Viimeksi lääkäri sanoi, että täytyy vaatia sitä rautainfuusiota näin alhaisilla arvoilla. En kyllä tiedä, keneltä sitä voisin vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Ne viite-arvot ovat nimensä mukaisesti viite-arvoja, arvot voivat olla hiukan matalampia tai korkeampia ilman että kyseessä olisi jokin sairaus tai vika. Hb 111 on vielä ihan hyvä arvo
110 on huomattavan anemian raja, joten 111 ei missään nimessä ole vielä ihan hyvä arvo
Krooninen hypoksia (happipuutos) voi johtaa muutoksiin raudan aineenvaihdunnassa ja vaikuttaa mahdollisesti ferritiinin pitoisuuksiin. Hypoksia voi stimuloida erytropoietiinin tuotantoa, hormonia, joka stimuloi punasolujen tuotantoa. Tämä lisääntynyt tarve punasoluille voi johtaa lisääntyneeseen raudan tarpeeseen, mikä voi tyhjentää ferritiinin varastoja, jos kehon raudan saanti ei ole riittävä.
Krooninen hypoksia (happipuutos) voi johtua useista tekijöistä, kuten:
Hengityselinten sairaudet
Sydän- ja verisuonitaudit
Anemia
Uniapnea
Ylipaino
Tupakointi
Ilmansaasteet
Korkeat hiilimonoksidipitoisuudet
Muut sairaudet
Huono ilmanvaihto
Korkean korkeuden ympäristöt
Korkeat korkeudet lentämisessä
Sukeltaminen ja vedenalainen toiminta
Neurologiset sairaudet
Voit syödä rautaa niin paljon kuin haluat, mutta rauta ei kulje jos sitä kuljettavia aineita ei ole. Joskus raudanpuute voi johtua ihan vain tuosta. Pidä huoli, että saat solumineraaleja, b12, jodia, seleeniä jne.
Ferritiiniarvot on nousseet 15-> 38 tänä aikana.
Tämähän on jo todella hyvä.
Ei ole ferritiini 38 todella hyvä.
Jos käytät happosalpaajia niin niillä on kyllä yhteys raudan ja muiden ravintoaineiden imeytymiseen. Samoin nyt muutenkin alkaa kuulostaa siltä, että imetyminen suolistostasi ei ole optimaalista. Tätä kannattaa alkaa tukea pre- ja probiootein. Esimerkiksi päivittäisellä hapankaalin syönnillä.