Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hemoglobiini ei nouse raudalla?

Vierailija
25.01.2025 |

Menee hermot, en saa hemoglobiinia nousemaan millään. Lokakuussa aloitin raudansyönnin (100mg/päivä) hb:n ollessa 110. Nyt tulos oli 111 ja raudan syöntiä on takana yli kolme kuukautta! Kuukautiset eivät ole erityisen runsaat (yksi kunnon vuotopäivä, pari päivää lisäksi tiputtelua), en syö maitotuotteita samaan aikaan, enkä juo teetä. Syön monipuolisesti muuten. Mitään poikkeavaa ei ole tutkimuksissa löytynyt. 

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sulla on tyypillinen hemoglobiini ollut? Toisilla on luonnostaa alhainen hemoglobiini ja kun kerta ferritiini on noussut noinkin paljon noin lyhyessä ajassa, niin kyllä rauta imetyy. Hemoglobiiniarvot voi heitellä paljonkin riippuen mitä on syönyt ja juonut. Minulla oli keskivaikea anemia ja arvot heitteli kolmen päivän aikana 85-100 (ferritiini oli 3).

Kilpirauhasarvot ainakin olisi hyvä tarkistaa.

Vierailija
82/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi kolmesta viiteentoista melkein kahden vuoden raudansyönnillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällä palstalla tietoa, että miten paljon menettää rautaa veren vuotamisen yhteydessä? Vuodan kuukautisten aikana 1 dl verta. Auttaako 200mg rautaa joka toinen päivä tasaamaan tämän rautavajeen? Tuntuu ettei lääkärinikään tätä tiedä.

Vierailija
84/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sulla on tyypillinen hemoglobiini ollut? Toisilla on luonnostaa alhainen hemoglobiini ja kun kerta ferritiini on noussut noinkin paljon noin lyhyessä ajassa, niin kyllä rauta imetyy. Hemoglobiiniarvot voi heitellä paljonkin riippuen mitä on syönyt ja juonut. Minulla oli keskivaikea anemia ja arvot heitteli kolmen päivän aikana 85-100 (ferritiini oli 3).

Kilpirauhasarvot on tarkastettu. Normaalisti hb ollut 120 molemmin puolin. Ongelma ei ole tuo arvo itsessään vaan jatkuva tunne hapenpuutteesta, lähinnä urheillessa siis. Ja anteeksi mutta minua ei lohduta se, että jollakin on vielä huonommat arvot vaan nämä arvot häiritsevät minulle rakasta urheiluharrastusta ja siksi haluaisin ne parantaa. Arvot ovat aina olleet huonohkot, mutta ilman merkittäviä vaikutuksia elämään. Arvot ovat olleet kolme kertaa peräkkäin 110-111, joten tuskin ne ovat olleet yllättäen paljon korkeammat aina muulloin paitsi mittaustilanteessa eikä sillä ole loppujen lopuksi edes väliä vaan hapenpuutteella.

Vierailija
85/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nousi kolmesta viiteentoista melkein kahden vuoden raudansyönnillä. 

Mikä nousi? Ongelma oli hb vaikkei ferritiinikään mikään korkea ole.

Vierailija
86/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lähete infuusioon.

Vierailija
87/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että hapenpuute harmittaa. Onko muut syyt kuin hemoglobiini selvitetty?

Minulla sama vaiva kahdesta syystä.

Ensinnäkin minulla on vähän punasoluja ja ne ovat pieniä ja värittömiä. Näin ollut aina, vaikka hemoglobiini 140. Synnynnäinen ominaisuus, jolle en voi mitään.

Toisena on astma, löytyi kun hapenpuutetta selvitettiin. Aiheuttaa edelleen huimausta juostessa ja toisinaan olen lähes pyörtynyt raskaan liikunnan aikana tai sen jälkeen. Lääkitys auttaa jonkin verran.

Vierailija
88/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että hapenpuute harmittaa. Onko muut syyt kuin hemoglobiini selvitetty?

Minulla sama vaiva kahdesta syystä.

Ensinnäkin minulla on vähän punasoluja ja ne ovat pieniä ja värittömiä. Näin ollut aina, vaikka hemoglobiini 140. Synnynnäinen ominaisuus, jolle en voi mitään.

Toisena on astma, löytyi kun hapenpuutetta selvitettiin. Aiheuttaa edelleen huimausta juostessa ja toisinaan olen lähes pyörtynyt raskaan liikunnan aikana tai sen jälkeen. Lääkitys auttaa jonkin verran.

Astmaselvittelyä aion kysyä, onhan se mahdollista. Mielestäni punasoluistani on sanottu, että ne ovat normaalin kokoisia ja tavallaan kaikki muu on aivan normaalisti. 

Vierailija
89/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessasi haluaisin sulkea vakavan sairauden pois (syöpä).

Vierailija
90/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sen voi sulkea pois, jos ei ole aavistustakaan, missä mahdollinen syöpä olisi? Kokovartalo magneetti varjoaineineen?

Vierailija
91/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasarvot on tarkastettu. Normaalisti hb ollut 120 molemmin puolin. Ongelma ei ole tuo arvo itsessään vaan jatkuva tunne hapenpuutteesta, lähinnä urheillessa siis. Ja anteeksi mutta minua ei lohduta se, että jollakin on vielä huonommat arvot vaan nämä arvot häiritsevät minulle rakasta urheiluharrastusta ja siksi haluaisin ne parantaa. Arvot ovat aina olleet huonohkot, mutta ilman merkittäviä vaikutuksia elämään. Arvot ovat olleet kolme kertaa peräkkäin 110-111,

Pointtini ei ollut kertoa, että omat arvot olivat huonommat. Tästä on jo aikaa ja arvoni ovat normaalit. Halusin vain tietää paljonko hemoglobiinisi on laskenut ja mainita siitä, että että arvot voi heitellä aika paljonkin jopa peräkkäisinä päivinä. (Tuolla lisäksi joku sanoi, että arvosi on muka noussut 110 -> 111, vaikka arvo on käytännössä sama).

Sinulla siis hemoglobiini on selvästi vähän laskenut ja olisihan se tärkeää saada nousemaan siihen 120, koska olo on huono. Nähtävästi kaikki samat testitkin on tehty kuin minullekin. Rasitusastmakin voisi noin oireilla ja ehkä toivoisin, että sekin suljetaan pois ja sydänviat. Toivottavasti syy löytyy tai hemoglobiini alkaisi kuitenkin nousta, kun ferritiinikin nousee. 

Vierailija
92/111 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sen voi sulkea pois, jos ei ole aavistustakaan, missä mahdollinen syöpä olisi? Kokovartalo magneetti varjoaineineen?

On paljon kaikenlaisia verikokeita joita voidaan ottaa. Mulla tuli paha anemia, oli valkosolutkin päin helvettiä, punasolut olleet aina. Mulla otettiin kerralla ainakin 30 verikoetta, joista puolet epänormaali tulos, ja olikin sitten b12 ja folaatin puutteen aiheuttama anemia, hb alle 80 ja ei meinannut jaksaa käydä vessassa kun tuntui että kuolee siihen paikkaan. Sain b12 ruiskeita niin veriarvot alkoi parantua, mutta ei kaikki, ferritiini oli laskenut taas puolessa vuodessa infuusion jälkeen pohjalukemiin. Mulla oli ne valkosolut sellaiset että laitettiin kiireellisenä hematologille gastron puolelta.

Vierailija
93/111 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku kokeillut auttaako laktoferriini raudan imeytymiseen?

Vierailija
94/111 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö myös c-vitamiinia joka päivä. Sitä pitää saada joka päivä raudan ohella. Pari appelsiinia päivässä riittää.

Vierailija
95/111 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on kysyä seuraavana niitä astmakokeita, että saisi sen suljettua pois. Lähisuvussa on rasitusastma, joten tämä ei ole kovin kaukaa haettua. Minulla on siis työterveyslääkäri näitä tutkimuksia ajanut ja julkisella puolella on tutkittu, mutta ongelmana on se, ettei työterveyssopimukseen kuulu läheskään kaikki tutkimukset ja julkisella puolella sitten tutkitaan ne mihin on lähete mutta siellä ei oikeastaan oteta ns koppia tästä. Tuo folaatti on toinen, jota ei koskaan ole tarkistettu. Tässä on tullut kyllä paljon eri puolia asiasta, vaikka paljon myös minulle ennestään tuttua asiaa.

Vierailija
96/111 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"110 on huomattavan anemian raja, joten 111 ei missään nimessä ole vielä ihan hyvä arvo"

No ei kyllä ole, naisilla alaraja 117 niin silloin 110 ei todellakaan ole mikään hälyttävän huono arvo.. 🙄

Ap jossain viestissään taisi mainita että hb arvo aina pyörinyt 120 paikkeilla, niin silloin tuo 111 ei ole mikään huomattavan alhainen. Luultavasti hengästymisen taustalla on joku muu syy, koska ei tuo nykyinen hb arvo juurikaan poikkea aiemmista. Infektio, astma, ylirasitus jne.

Moneen kertaan on jo sanottu että ne viite-arvot ovat vain ns. suuntaa-antavia. Arvot voivat hieman poiketa, ilman että kyseessä olisi sairaus. Se normaali hb arvo on jokaisella yksilöllinen. Tämä hb/ferritiiniarvojen väkisin nostaminen ylärajoilla on, anteeksi nyt vaan, monen kohdalla "muotijuttu". Kaikki normaali arkiväsymys ja kiireisen arjen kuormitus halutaan pistää alhaisen ferritiinin piikkiin, sitten juostaan turhissa tutkimuksissa ja "shoppailemassa" lääkäriä joka suostuu lähettämään siihen kaikenparantavaan rautatiputukseen. Kun aiemmin lehdet kirjoitti kilpirauhasarvoista, niin silloin vaadittiin tyroksiinia, nyt näemmä iv rauta on "se juttu"..

Nimimerkillä: normaali hb lapsesta asti 100

Vierailija
97/111 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vain luontaisesti alhainen hemoglobiini,ei kaikista tule hiihtäjiä.

Harrastan hiihtoa ja olen harrastanut yli 20 vuotta. Mutta nyt se on vaikeaa.

Mitä alapeukuttamista tässä on, että joku harrastaa hiihtoa, eikö saisi?

Läpinäkyvää kun neuvotaan ettei kaikki ole hiihtäjiä niin ap "sattumalta" onkin hiihtänyt 20 v vaikkei aiemmissa viesteissä sanonut asiasta mitään. Persut tekee tälläistä valehtelua ja "sattumalta" ap:n mielipidevaikuttamisyrityksen tarkoitus on myös haukkua terveydenhuoltoa niinkuin persut tekee.

Vierailija
98/111 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

www. puhti .fi kertoo nuo rajaarvot. Infektio tuskin ainakaan selittää noita oireita, jos ne ovat kestäneet kuukausia. 

Vierailija
99/111 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läpinäkyvää kun neuvotaan ettei kaikki ole hiihtäjiä niin ap "sattumalta" onkin hiihtänyt 20 v vaikkei aiemmissa viesteissä sanonut asiasta mitään. Persut tekee tälläistä valehtelua ja "sattumalta" ap:n mielipidevaikuttamisyrityksen tarkoitus on myös haukkua terveydenhuoltoa niinkuin persut tekee.

En tiedä mitä selität, mutta olen Ap ja todellakin olen harrastanut hiihtoa, oikeastaan paljon enemmän kuin 20 vuotta, jos lapsuuden hiihdot lasketaan myös. En tiedä miten kuulostaa sinusta niin absurdilta, ei se Suomessa mikään harvinaisin harrastus ole, kun on asunut pienellä paikkakunnalla ilman sen ihmeempiä harrastusmahdollisuuksia. 

Vierailija
100/111 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli rauta-arvot niin huonot, että erikoislääkäri ehdotti jo suolitähystystä.  Aloin syömään 2 kiiviä joka päivä. 3 kk kuluttua kaikki arvot olivat kunnossa. Kiivissä on erittäin paljon c-vitamiiniä.