Tunnetteko ketään vegaania, joka sairastaa korkeaa verenpainetta tai diabetesta?
Kiinnostaisi tietää, että onko vegaaninen ruokavalio tie terveyteen? Olen monesti miettinyt, että kokeilisin vegaanista ruokavaliota, koska minulla on ns. elämäntapasairauksia, jotka eivät liikunnalla ja laktokasvisravinnolla pysy kurissa.
Kommentit (102)
Anemia on ainakin tutulla, korkea verenpainekin on, tosin sillä ei varmaan yhteyttä.ruokavalioon
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirini koostuu normaaleista ihmisistä, en tunne yhtään vegaania.
Kun törmäät vegaaniin niin tiedät kyllä tuntevasi, hän kertoo sen takuuvarmasti.
Olen itse vegaani ja tunnen paljon vegaaneja ja kasvissyöjiä, moni ikäisiäni eli 40-50 v. Tosiaan hyvin harvalla on mitään näitä iässä jo tavanomaisia elintasosairauksia, ja hoikkiakin yleensä ollaan. Mutta yksi poikkeus on, meillä töissä on miespuolinen vegaani, ilmeisesti sellainen sipsikaljavegaani päätellen massiivisesta kaljamahasta, ja hän on sanonut että syö lääkettä verenpaineeseen ja sokerit on siinä rajalla onko 2-tyypin diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Anemia on ainakin tutulla, korkea verenpainekin on, tosin sillä ei varmaan yhteyttä.ruokavalioon
Anemia nyt on yleistä ja korkean verenpaineen saa tärkkelysten ja sokerien mättämisestä. Hyvin suurella todennäköisyydellä johtuu epäterveellisestä vegaaniruokavaliosta molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani käyttää vain hyviä rasvoja, eli niitä pehmeitä. Kovat rasvat aiheuttavat ns. elintasosairauksien puhkeamista, joten vastaus on, että vegaaneilla ei siksi voi olla korkeaa verenpainetta. Onhan näistä tutkimuksia pilvin pimein. Suosittelen!
suola?
Tunnen kaksi vegaania, jotka molemmat ylipainoisia. Sairauksiaan en ole kysellyt enkä kysele, ne ovat yksityisasioita
Tunnen montakin. Valitettavasti verenpainetauti ja mikä tahansa sairaus voi tulla kenelle tahansa. Isoäitini kuoli keuhkosyöpään, vaikkei ollut koskaan itse tai läheiset tupakoineet, eikä ollut altistunut millekään kuten asbestille tms.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani käyttää vain hyviä rasvoja, eli niitä pehmeitä. Kovat rasvat aiheuttavat ns. elintasosairauksien puhkeamista, joten vastaus on, että vegaaneilla ei siksi voi olla korkeaa verenpainetta. Onhan näistä tutkimuksia pilvin pimein. Suosittelen!
No, on sipsikaljavegaaneita ja terveystietoisia vegaaneita. Minulla äitini puoleisessa suvussa ikäänkuin tulee 40-vuotissyntymäpäivälahjaksi DM2 ja verenpainetauti sekaruokaa syöville. Ainoat kolme poikkeusta olemme kaksi vegaaniserkkuani ja minä, joka olen teoriassa lakto-ovo-kasvissyöjä, mutta suurin osa aterioistani on vegaanisia. En esimerkiksi osta juustoa kovinkaan usein ja leivän päällä on kotitekoista hummusta ja kasviksia.
Vegaanisesti voi syödä joko hyvin tai huonosti. Minulle työterveys teki testit ja HDL on 1,6 ja LDL 2,0 sekä normaali verensokeri geneettisestä rasituksesta huolimatta. Molemmilla vanhemmillani on DM2.
Näin just yhden sairaalassa osastolla. Valitti jatkuvasti ruoista, että olivat tylsiä ja mauttomia.
Olisin voinut sanoa paljonkin, mutten sanonut. Söin tyytyväisenä lihakastiketta, muusia ja jälkiruoaksi hedelmärahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Et siis käy töissä tai tapaa harrastuksissa muita ihmisiä kuin tuttaviasi?
Ystäväni sairastaa korkeaa verenpainetta, nuoruusiän diabetesta, anemiaa, migreeniä ja hänellä on ahdistus oireyhtymä, on laiha, kuntoilee eli polkujuoksee ja ui, syö terveellisesti vegaaniruokaa ja elää perheessään, miehensä ja yhden lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita vegaaneja, jotka ovat ylipainoisia. Syövät liikaa, ilmeisesti pähkinöitä. Mistä muusta he muuten voisivat saada liikaa energiaa?
Huono yöunen laatu ja unettomuus lihottavat pistämällä ihmisen energiankulutuksen sekaisin ja jokainen liian vähän nukuttu minuutti lisää mielitekoja. Edes ravitsemusterapeutit eivät pystyneet kokeessa syömään +-0-kaloreita liian vähän yöunen jälkeen. He valitsivat päivän mittaan ihan tavallisista ruoista 300-600 kcal liikaa energiaa kulutukseensa nähden. Tuossa kokeessa ei edes laskettu unenriiston hidastamaa kalorinkulutusta (noin 30%) mukaan, vaan oletettiin unettoman kuluttavan kaloreita päivän mittaan kuten kunnolla nukkunut kuluttaa kaloreita.
Itse en lähde arvostelemaan kenenkään painoa tai elintapoja, koska en ole heidän lääkärinsä enkä tunne heidän uniongelmiaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis käy töissä tai tapaa harrastuksissa muita ihmisiä kuin tuttaviasi?
Eikö ne työ ja harrastus kaverit ole juuri tuttavia? Ystävät ja sukulaiset on erikseen.
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kookosrasva on kovaa rasvaa, ja sitähän he käyttävät suurissa määrin, lisäksi jopa levitteissään ja vuustoissaan.
Kaikki eivät käytä kookosrasvaa tai vuustoja. Ei kai Keijua syödä kovinkaan montaa grammaa vuorokaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden vegaanin, jolla on korkea verenpaine. Elää, syö ja liikkuu terveellisesti, mutta ilmeisesti sukurasite taustalla. Kyllä se on mahdollista, mutta erittäin harvinaista.
Vegaaniruoka on HH-pitoista kuonaa joten metabolinen oireyhtymä ja sen oheissairaudet iskee väistämättä.
Juu juu, jatka vaan sitä lihan ja eläinrasvan mättämistä ja kato miten menee.
Hyvin menee koska eläinperäisellä ravinnolla metabolinen oireyhtymä on sula mahdottomuus.
Tuossa väitteessäsi ei ole järjen häivää, mutta tottakai ihmiset saa uskoa mitä haluaa. Turha kuitenkaan tuputtaa niitä jonain totuutena, kun mitään näyttöä niiden totuuspohjasta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun törmäät vegaaniin niin tiedät kyllä tuntevasi, hän kertoo sen takuuvarmasti.
Olen vegaani ja en viitsi syödä tai juoda teetä tai kahvia kummempaa, koska en jaksa selittää ja väitellä ihmisten kanssa veganismista.
Olen ollut vege ruokavaliolla n. 30 vuotta, aloitin vegeilyn yläasteella. Mutta käytän kuitenkin lisänä maitotuotteita ja syön suht monipuolisesti vitamiinejä. Ainut terveysongelma melkeinpä ollut aina mielenterveys. Verenpainetta mitatessa tulos normaali, 107/68 viimeisin mittaus, syke 71. Veriarvot olleet aina ok.
Sokeri, suola, olut, höttöhiilarit, kaikki vegaanisia.
Päättelepä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita vegaaneja, jotka ovat ylipainoisia. Syövät liikaa, ilmeisesti pähkinöitä. Mistä muusta he muuten voisivat saada liikaa energiaa?
Ai mistä muusta kuin pähkinöistä? Karkeista, sipseistä, leivonnaisista, rasvaisista ruoista jne. ihan niinkuin me kaikki muutkin.