Tämä v'tuttaa Tori yms kirppismyynnissä
En muista, että ennen olisi ollut tällaista, että ostajat maanittelevat myymään tuotteen halvemmalla.
"Olen pienituloinen eläkeläinen, niin voisin maksaa tästä myymästäsi tuotteesta 10 euroa enkä voi maksaa posteja" (Olet laittanut hinnaksi 15 e muoveissa olevasta käyttämättömästä tuotteesta + postit tuotteesta. Tuote maksaa 30 e kaupassa).
Miksi ihmiset eivät tajua, että jos johonkin ei ole varaa, niin sitä ei tarvitse silloin ostaa. En minäkään mene märisemään jonnekin, että myy minulle tuo tuote huomattavasti halvemmalla, kun minulla ei ole siihen muuten varaa. Eikä minun tarvitse myydä tavaraa sinulle siksi halvemmalla, että sinulla on pienet tulot/olet eläkeläinen, opiskelija tms.
Kommentit (769)
Itseäni ei ole koskaan tinkiminen ollut mitenkään ärsyttävää. Ei se paljoa ole että kirjoittaa ei kiitos tai suostuu. Moni tavara on mennyt itsellä töissä joskus halvemmalla kuin tarkoitus. Itsellä ei tarkoitus ole tehdä valtavaa voittoa vaan vähentää tavaraa
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tapana myydä taaperon vaatteita setteinä. Tyyliin iso setti vaatteita koossa 98 hinta 20 e ja sanoin, että myyn vain settinä. Joukossa oli aina joku "hittivaate" jonka tiesin olevan kysytty. Eiköhän joka kerta tullut joku ostaja "mä ottaisin ton hittivaatteen hintaan 2 e, kun se on kappalehinta vaatteelle tuon setin hinnan perusteella."
En todellakaan myynyt sitä kalleinta ja suosituinta vaatetta erikseen, joka nosti setin hintaa. Aina nuo setit menivät kaupaksi.
Eikä minua kiinnosta se, jos ostaja haluaa setistä vain osan vaatteista käyttöön. Heittäköön loput vaatekeräykseen tai antakoon ilmaiseksi eteenpäin, ei ole minun murheeni.
Olen huomannut, että lastenvaatteissakin on kirjava joukko "settien myyjiä". Setin seassa on joku tosiaankin hyväkuntoinen ja asiallinen vaate hittinä, mutta sitten sen ympärille dumpataan vaatteita tyyliin vastasyntyneestä nelivuotiaan kokoon tai sitten ihan risaisia puhkikuluneita vaatteita. Mitä hittoa minä niillä muilla teen, jos tarvitsen sen yhden tuotteen joka on vielä sopivan kokoinen? Yleensä siksi kokeilen kepillä jäätä, että tarjoan siitä tarvitsemastani tuotteesta käyvän hinnan (esim. jos muut pyytää siitä vaikka 10e yksittäin niin tarjoan saman), ja myyköön muut sitten erikseen. Joskus onnistuu joskus ei, mutta en halua omalle kontolle muita vaatteita joilla en tee mitään tai jotka ovat roskiskamaa.
Miksi Suomessa tinkaamista vastustetaan ja pidetään törppönä, mutta samaan aikaan itse etelänlomilla tinkaavat basaareissa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa tinkaamista vastustetaan ja pidetään törppönä, mutta samaan aikaan itse etelänlomilla tinkaavat basaareissa?
On eri asia tingata kivijalkakaupassa kasvokkain kun käydä kirjeenvaihtoa jonkun lukutaidottoman kanssa.
Kun myyn käytettyä tavaraa niin katson hinnan kohdalleen ja laitan myös ilmoitukseen tiedon siitä, esim. "hinta valmiiksi tingitty" tms.
En kaipaa kirjeenvaihtokavereita tai ajanvietettä vaan haluan päästä reippaasti eroon tavaroista. Ja pääsenkin, en edes vaivaudu vastaamaan näille " tarjoon 25e posteineen"- tyypeille kun ilmoituksessa on selkeästi hinta ja maininta, että vain nouto. Myyn sitten sille yhdelle lukutaitoiselle, aina on onnistunut vähällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tapana myydä taaperon vaatteita setteinä. Tyyliin iso setti vaatteita koossa 98 hinta 20 e ja sanoin, että myyn vain settinä. Joukossa oli aina joku "hittivaate" jonka tiesin olevan kysytty. Eiköhän joka kerta tullut joku ostaja "mä ottaisin ton hittivaatteen hintaan 2 e, kun se on kappalehinta vaatteelle tuon setin hinnan perusteella."
En todellakaan myynyt sitä kalleinta ja suosituinta vaatetta erikseen, joka nosti setin hintaa. Aina nuo setit menivät kaupaksi.
Eikä minua kiinnosta se, jos ostaja haluaa setistä vain osan vaatteista käyttöön. Heittäköön loput vaatekeräykseen tai antakoon ilmaiseksi eteenpäin, ei ole minun murheeni.
Olen huomannut, että lastenvaatteissakin on kirjava joukko "settien myyjiä". Setin seassa on joku tosiaankin hyväkuntoinen ja asiallinen vaate hittinä, mutta sitten sen ympärille dumpataan vaatteita tyyliin vastasyntyneestä nelivuotiaan kokoon tai sitten ihan risaisia puhkikuluneita vaatteita. Mitä hittoa minä niillä muilla teen, jos tarvitsen sen yhden tuotteen joka on vielä sopivan kokoinen? Yleensä siksi kokeilen kepillä jäätä, että tarjoan siitä tarvitsemastani tuotteesta käyvän hinnan (esim. jos muut pyytää siitä vaikka 10e yksittäin niin tarjoan saman), ja myyköön muut sitten erikseen. Joskus onnistuu joskus ei, mutta en halua omalle kontolle muita vaatteita joilla en tee mitään tai jotka ovat roskiskamaa.
Tarkoitan tällä siis sitä, että se "hittivaate" on vaikka kokoa 98, mutta kaikki muu mitä on dumpattu mukaan setiksi, ovat kokoa 68-140, eli ei mitään logiikkaa. Tai sitten muut tosiaan ihan rätiksi kelpaavia kuntoluokitukseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi kerran niin, että olin maksanut postitettavan tavaran, mutta myyjä ei löytänytkään sitä. Lupasi etsiä sen kesällä kaverin varastosta (oli syksy).
Pyysin rahojen palautusta, mutta myyjä selitti ettei hänellä ole nyt rahaa. Maksoi lopulta, mutta vasta kolmen viikon päästä kun opintotuki tuli tilille. Ja tämä myyjä, aikuinen nelikymppinen nainen oli tuohtunut kun kehtasin vaatia rahojani heti takaisin.
Hän ei nähnyt käytöksessään mitään väärää. Minä olin kuulemma ikävä ja negatiivinen ihminen!Olen aina lopuksi ilmoittanut muuten kaikki chekpointit läpäisseelle myyjälle että maksan tuotteen tilisiirrolla hänen tililleen (vain suomalaisen pankin tili joka voidaan jäljittää) heti kun hän on laittanut valokuvat siitä että tuote on avonaisessa paketissa jossa on minun osoitteeni ja kuitin ärrän/postin pakettikoodista.
Pari kertaa myyjä on tässä kohtaa yllättäen kadonnut koko Torista. Kaikilla muilla kerroilla paketit on tullut sovitusti perille ja siinä on ollut se tuote kuin sovittiinkin.
Tuskin monikaan myyjä ostaa pakettia omilla rahoillaan ja jää odottamaan että maksaako se ostajaehdokas sen ja tavaran. Ostaisin paketin jos ostaja maksaisi sen ensin, jotta voisin ilmoittaa pakettikoodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että lastenvaatteissakin on kirjava joukko "settien myyjiä". Setin seassa on joku tosiaankin hyväkuntoinen ja asiallinen vaate hittinä, mutta sitten sen ympärille dumpataan vaatteita tyyliin vastasynty
Olen tuo aiempi. En tosiaan laita mitään roskiskuntoista noihin setteihin, vaan ehjiä, puhtaita ja hyväkuntoisia vaatteita juuri tietyssä koossa x. Nuo vaatteet ovat siis hyviä, mutta eivät yhtä suosittuja kuin joku hittikuosi. Ei silloin mielestäni ole mitenkään huono asia myydä settinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuon ovat vihdoin tajunneet esim. ne kuvaputkitelkkuja tai ensimmäisen sukupolven LCD-näyttöjä kaupanneet joille on kantapään kautta valjennut että heidän SER-jätteellään on yhtä paljon käyttöä kuin uudenkarhealla faxilla tai DSL-modeemilla."
Olisi ehkä kannattanut tarkistaa ensin...
Tietyt kuvaputkitelkut ovat kysyttyjä retropelaajilla vanhoille pelikonsoleille. En sitten tiedä ovatko just nämä (epäilen), yleensä se on Sony.Tuossa on tainnut käydä niin, että koska suurin osa noista on heivattu roskiin, nyt niistä harvoista onkin kysyntää 😅
Tämä on juuri se harha joka on osaltaan pilannut Torin.
Katsos kun 99% mistä tahansa vanhasta "keräilytavarasta" oli se sitten elektroniikkaa, valaisimia, kameroita, astioita on täysin arvotonta roskaa jonka hävittämisestä pitäisi päinvastoin maksaa.
Tyypillinen torin myyjä on etäisesti tietoinen siitä että tietty muumimuki on tonnin arvoinen mutta kulahtanut "I hate mondays"-kahvimukista ei kukaan maksa mitään mutta siihen se sitten jääkin.
Tilanne on valitettavasti täsmälleen sama kaikessa muussakin. Keräilyarvoa on vain yhden merkin yhdellä mallilla ja siitäkin todennäköisesti vain yksi versio on arvokas. Kaikki muu on arvotonta jätettä jota on turha kaivaa autotallin nurkassa olevasta romukasasta ja laittaa toiveikkaasti Toriin myyntiin kun Iltapasha julkaisee taas kerran "Tarkista onko kaapissasi tämä jopa tuhansien arvoinen keräilyharvinaisuus"-jutun.
Seuraavana päivänä toriin on ilmestynyt satoja ko. kategorian artikkeleita toiveikkaasti satasen, parin hintapyynnöllä kun myyjä ei lukenut oikeastaan kuin otsikon eikä muutenkaan kykenisi päättelemään onko hänen romunsa se tuhansien arvoinen harvinaisuus (spoiler alert: ei ole) vai täysin arvotonta romua (spoiler alert: on) joten päättävät varmuuden vuoksi että kyllä tästä varmaan sen satasen, pari saa ja minähän en tingi.
Törmäsin ostajaan, joka loukkaantui siitä, jos viesteihinsä ei vastannut heti. Kuka olettaa, että 24/7 ollaan päivystämässä toriviestejä?
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin ostajaan, joka loukkaantui siitä, jos viesteihinsä ei vastannut heti. Kuka olettaa, että 24/7 ollaan päivystämässä toriviestejä?
Törmäsin kerran samanlaiseen myyjään. Lähetin viestin "Moikka! Ostaisin tämän, jos postitus onnistuu." Sitten menin suihkuun. Kaikkineen olin n. 45 minuuttia pois koneelta.
Sillä välin oli tullut sarja kiukkuisia viestejä, että miksi et vastaa, muutitko mielesi, et ilmeisesti haluakaan ostaa, jne. Vastasin siihen, että olisin kyllä edelleen ostamassa, olin vain vähän aikaa pois koneelta.
Siihen tuli vastaukseksi: "Jätetään nämä kaupat nyt tähän. Piste." :D (Ehkä parempi niin, ei oikein tullut kovin hyvät vibat tuosta myyjästä enää.)
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei ole koskaan tinkiminen ollut mitenkään ärsyttävää. Ei se paljoa ole että kirjoittaa ei kiitos tai suostuu. Moni tavara on mennyt itsellä töissä joskus halvemmalla kuin tarkoitus. Itsellä ei tarkoitus ole tehdä valtavaa voittoa vaan vähentää tavaraa
Toriin on pesiytynyt jostain kiven tai kannon alta somemaailmassa järkensä hukannutta porukkaa joka oikeasti kuvittelee että roskikseen menossa olevalle romulle hihasta ravistettu hinta on Jumalan Sanaa ja oikeutettu someraivo pyyhkii yli Suomen jos joku julkeaa tinkiä vaikka hän teki selväksi että minähän en myy alihintaan.
Jos joku tarjoaa satasen pyynnillä myyntiin laittamastani tavarasta 50€ tai 20€ niin olen vain tyytyväinen kun tiedän etten joudu täyttämään sillä roskista jonka tyhjentäminen maksaa nykyään törkeästi koska tuotteella oli kuin olikin nollasta poikkeava arvo ja joku suostuu jopa ottamaan sen riesakseen.
Myin lipastoa 160 euron hintaan, ja olin kirjoittanut ilmoitukseen että varattu ja pitkä jono. Tuli viestiä eräältä, että ostaa 100 euron hintaan, koska joutuu ostamaan kuljetuspalvelun.
Vastasin hänelle, että ilmoituksessa luki, että voin kuljettaa ostajalle, joten mitään kuljetusmaksuja ei tule, ja muutenkin tässä on jo pitkä jono. Ajattelin, että tämän jälkeen ei tule enää viestiä.
Kuitenkin hän laittoi seuraavaksi, että Ahaa! Ei kuljetusmaksua. Ehkä voisimme päästä sopimukseen hinnasta? Meinasi pää hajota.
Vierailija kirjoitti:
Myin lipastoa 160 euron hintaan, ja olin kirjoittanut ilmoitukseen että varattu ja pitkä jono.
Tuotteella on tasan kaksi tilaa. Muita vaihtoehtoja ei ole.
1) se on myynnissä ja ilmoitus näkyy torissa
2) se on myyty ja ilmoitus poistettu torista
Tyypit jotka jättävät ilmoituksen toriin ja höpöttävät jotain "varauksesta" ovat samoja vajaqqeja jotka heittävät kesämökillä katiskan veteen ja jättävät sen sinne koko kesäksi pyytämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin lipastoa 160 euron hintaan, ja olin kirjoittanut ilmoitukseen että varattu ja pitkä jono.
Tyypit jotka jättävät ilmoituksen toriin ja höpöttävät jotain "varauksesta" ovat samoja vajaqqeja jotka heittävät kesämökillä katiskan veteen ja jättävät sen sinne koko kesäksi pyytämään.
No en tietenkään poista ilmoitusta Torista, kun ostaja ei ole vielä hakenut. Niin monta kertaa käynyt, että ostaja tullut toisiin ajatuksiin. Poistin kyllä heti kun kaupat oli tehty. Tieto varauksesta luki jo heti otsikossa. Ja ei ole mitään sitä vastaan myöskään, jos joku ilmoittautuu jonoon, koska sieltä voi sitten poimia seuraavan, jos ensimmäinen ei otakaan. Ap
Torihan on siitä kiva että saa myydä kenelle haluaa. Itse en vastaa muille muuta kuin että varattu jos yhden kanssa on kaupat meneillään. Jos ostaja vaikuttaa vaikealta niin en vastaa. 10€-50€ rompetta myynnissä yleensä. Suurin vaiva on kuvaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kirppishinnoittelussa näkyy kyllä sekin, ettei ihmisillä ole varaa myydä halvemmalla. Yritetään viimeiseen asti saada enemmän kuin olisi järkevää pyytää ja sitten ne tavarat roikkuvat pitkään myynnissä. Ja mitä pitempään käytetty roju roikkuu myynnissä sen enemmän epäilee , että tuotteessa on jotakin vikaa.
Siksi en enää ostele mitään kirppiksiltä, koska hinnoittelut ovat karanneet käsistä ja tappaneet löytämisen ilon.
No tämä.
Ymmärrän nuo valitukset siitä että ihmiset tinkivät kalliista desing esineistä liikaa ym. Itse en ole sellaisia ostanut torista joten en tunnista ilmiötä.
Sen sijaan on tosi yleistä, että pyydetään ylihintaa jostain ihan tavallisista käyttötavaroista.. mielestäni kirppishinnan pitäisi olla reilu puolet halvempi kuin kaupassa. Jos tavarassa on käytön jälkiä niin 10% kaupan hinnasta. Esim joku kaupassa 20€ maksavalle vaatteelle tai tavaralle 10€ kirppishinta on kallis.. kaupassakin on alennusmyynnit nykyään jotain 4 x vuodessa. Silloin kirppishintaa voi miettiä sen kaupan alehinnan pohjalta vielä alemmas...
Ja sitten se lasten vaatteiden myynti yksittäisinä hintaan 4€ kpl jos kaupassa maksaa jotain 10€? Kuulostaa aika kalliilta. En edes tiedä kun ostan aina kirppiksiltä. Olen aina ostanut lastenvaatteita pakettina enemmän kerralla.
Varsinkin jos ostaja tulee kotoa hakemaan sen tavaran..
Vähän kalliimmissa satojen eurojen tavaroissa on ehkä helpompi pitää hintaa ylhäällä jos euromääräinen alennus on isompi, vaikka myisi 50% kaupan hinnasta.
Kyllä myyjän pitäsii huomata myyntiajastakin, mutta jotkut sitten laittaa vaan uudestaan myyntiin jos ilmotus vanhenee eikä tingi..
En kyllä yleensä tingi kun on muita vastaavia halvempia ilmotuksia ainakin jos pari vko seuraa tilannetta. Mutta tässä on toinen näkökulma kun keskustelun alussa korostui tuo myyjän näkökulma. Olen aktiivisempi ostajapuolella.
Myyjä laittaa uudenveroiselle tuotteelle hintaa vaikka 50e, juoksukengät adidas. Kuvista näkee ettei niitä ole lainkaan käytetty.
Sitten saat viestin, myytkö 10e?
Mitä näiden kysyjien päässä liikkuu?
Kuvitteleeko joku ihan oikeesti että samana päivänä kun ilmoitus lisätty, hinta laskee näin paljon ?
En ymmärrä miksi asiallisesta tinkaamisesta pitää loukkantua.
Olen itse timga mut Torissa ja myynyt tinkijöille halvemmalla. Yleensä pääasia että pääsen tavarasta eroon. En yritä tehdä voittoa kirpparilla. Ainakaan myymällä. Ostamalla voi säästää.
Ehkä joistain myyjien kommenteista on aistittavissa tympeä suhtautuminen tinkimiseen. Käsitykseni vahvistui tämän keskustelun lukemisen myötä.
Sen sijaan en ymmärrä jos joku alkaa selittämään ettei ole varaa enempää maksaa, mutta ei ole sellaisia tullut vastaan tähän mennessä muita kuin yksi sankari joka yritti tingata 15€ tavaroista ja pyysi myös kotiinkuljetusta ilmaiseksi.. monta kertaa laittoi viestiä.
Mutta olen tehnyt kymmeniä jollei lähemmäs sata kauppaa ja kaikki on muuten sujunut pääasiassa hyvin ja sovitusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tietenkään poista ilmoitusta Torista, kun ostaja ei ole vielä hakenut.
Meitä riittää joka junaan ja muutama jää vielä laiturillekin.
Tuote on myyty, ilmoitus poistuu samalla hetkellä. Jos ostaja tekeekin oharit, sen voi julkaista uudelleen. Tai sitten voi toimia kuten täysi idioiitti ja ruikuttaa vauvafoorumilla kun ne ostajat ovat niin tyhmiä.
Miksi ihmeessä, jos maksaa pyydetyn hinnan kuitenkin? Ei kannata ottaa minään henkilökohtaisena loukkauksena jos toinen tinkii, se nyt kuuluu käytetyn tavaran kauppaan.
Itse vastaan tinkaajille että hinta on tiukka, ota tai jätä. En ala sen enempää kirjeenvaihtoon enkä välita perusteluista että tuotetta saa halvemmalla muualta tai kaupastakin hintaan x, mun hinta on y ja sillä tehdään kaupat jos tehdään.