Tämä v'tuttaa Tori yms kirppismyynnissä
En muista, että ennen olisi ollut tällaista, että ostajat maanittelevat myymään tuotteen halvemmalla.
"Olen pienituloinen eläkeläinen, niin voisin maksaa tästä myymästäsi tuotteesta 10 euroa enkä voi maksaa posteja" (Olet laittanut hinnaksi 15 e muoveissa olevasta käyttämättömästä tuotteesta + postit tuotteesta. Tuote maksaa 30 e kaupassa).
Miksi ihmiset eivät tajua, että jos johonkin ei ole varaa, niin sitä ei tarvitse silloin ostaa. En minäkään mene märisemään jonnekin, että myy minulle tuo tuote huomattavasti halvemmalla, kun minulla ei ole siihen muuten varaa. Eikä minun tarvitse myydä tavaraa sinulle siksi halvemmalla, että sinulla on pienet tulot/olet eläkeläinen, opiskelija tms.
Kommentit (769)
Vierailija kirjoitti:
Aasiakas ei ole koskaan oikeassa. Torikauppias saa itse päättää millä hinnalla tuotteestaan luopuu tai luopuuko ollenkaan.
Korjattu virheellinen käsitys.
Löysin torissa kerran tuotteen joka oli myynnissä kirjaimellisesti naapurissa. Ihan kävelymatkan päässä ja 90€ hintakin oli kohtuullinen.
Myyjä sitten selittelemään että se on "varattu" kun ostaja lupasi ihan varmasti tulla hakemaan sen parin viikon kuluessa kunhan saa rahaa.
Minä totesin että maksan 90€ käteisellä ja olen pihalla kymmenen minuutin päästä. Ei nyt mitenkään voi kun se on niinku "varattu".
Kolmen viikon päästä se oli edelleenkin myynnissä ja otin uudelleen
Olen sen verran "old school" että jos olen luvannut jotain ostajalle niin se pitää, vaikka seuraava viestittäjä lupaisi maksaa lisähintaakin. Sitä paitsi sinä vaikutat sen verran aggressiiviselta että ehkä en uskaltais tehdä sun kanssa kauppaa ollenkaan.
Ja jos mulle joku laittaa viestin että olen sun pihalla kymmenen minuutin päästä niin en vastaa tyypille mitään. Mun maailmassa on kohteliasta kysyä että sopiiko että olen siellä kymmenen minuutin päästä. Taidat olla vielä niin nuori ettet ymmärrä onnistuneitten kauppojen päälle juuri mitään.
Viime aikoina kaikkiin myymiini tavaroihin on tullut kyselyitä pääasiassa huonosti suomea puhuvilta, jotka haluavat ostaa jollain naurettavalla hinnalla. Ja kun sanon, että en myy, niin tulee monta viestiä, että pliis, pliis myy tämä nyt alennuksella. En KOSKAAN myy tällaisille alennuksella, en koskaan. Kun tajusin, että täähän on näköjään trendi torissa. Lopetin kokonaan vastaamasta näille.
Toinen tyyppi joka vituttaa on ne jotka kysyy, onko tavara vielä myynnissä ja kun vastaan että on, niin sen jälkeen ei enää kuulu mitään. Mitäs vittua sä sillä tiedolla teet jos et ole aikeissa ostaa?
Kolmas tyyppi joka vituttaa, on ne joiden kanssa on päästy jo siihen kohtaan, että ilmoitellaan osoitetta, mistä voi noutaa tavaran, niin sitten nämä huomaavat, että siis pitäisi päästä jonnekin toiselle puolelle kaupunkia ihan itse noutamaan se tavara. Ei sitten jaksa enää kiinnostaakaan niin paljoa, eikö vastata mitään.
Onhan siellä ilmaisiakin tuotteita merkinnällä "Annetaan". On myös edullisia.
En ole aikaisemmin ostanut käytettyjä vaatteita, mutta koska nyt on ollut tavallistakin tiukempaa taloudellisesti, niin katsoin, että voisiko olla minulle sopivaa urheilutoppia. Halusin samanlaisen kuin ennestäänkin on, mutta jotta ei tarvitsisi pyykätä aivan päivittäin, niin vaihdon varaa.
Omat topit on ostettu uutena hintaan noin 29,00-49,00 € ja suurin osa myynnissä olevista käytetyistä näyttäisi olevan 10,00-12,00 € + postit. Olin jo ostamassa kympin toppia, kun oli sopivaa kokoa. Ainoastaan väri hidasti minua, koska en tarvitse huomioväriä, kun en juokse liikenteen seassa.
Mietiskelin ostoa ja hakuvahtiin kilahti ilmoitus myyntiin tulleesta topista hintaan 5,00 € + postit. Tein saman tien oston ja myyjä kiikutti paketin postiin jo seuraavana päivänä. Topissa oli hitusen haalistumaa logossa, mutta kaikin puolin ehjä toppi ja todellakin tulee käyttöön. Oli siisti eikä olisi varmaan muuten tarvinnut edes pestä ennen käyttöä, mutta hieman tuoksui pesuaineelle, niin pesin topin ennen käyttöä (olen tottunut omiin miedon tuoksuisiin pesuaineisiini).
Ostan varmaan seuraavaksi muutakin urheiluvaatetta, kunhan sattuu sopiva kohdalle.
Itse en edes vastaa viesteihin ja kyselyihin, joissa ei ole allekirjoitusta edes etunimellä.
Ainakin etunimi on laitettava loppuun, ei riitä pelkkä nimimerkki.
Myös alkutervehdyksen (moi, hei...) puuttuminen siirtää vastaaamiseni harkintaan.
Hyvin on myynnit tähän asti menneet, kun vaatii normaaliin kanssakäymiseen kuuluvaa vuorovaikutusta.
Kansalaisten henkinen ja taloudellinen pahoinvointi näkyy torissa oikein selvästi. Aikuiset ihmiset kehtaavat tinkiä 3 euron tuotteesta. Menisivät töihin.
Kahviloissa maksetaan kymppi kahvista ja pullasta. Torissa 3 euroa on liikaa uudenveroisesta kirjasta. Se halutaan vielä postissa kotiin ja myyjän pitäisi tulla vastaan postimaksussa.
Ei ole tapana tinkiä. Silloin, jos olen kiinnostunut saman myyjän useammasta kohteesta, kysyn yhteishintaa. Yleensä myyjä tulee hiukan vastaan. Samoin itse myyjänä anna alennusta usean kohteen ostajalle.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti ettei myy torissa alle kympin tai alle 25e.n tavaroita. Mulle kyllä vitonenkin on tervetullut niin että onneks siellä ei ole mitään hintarajoja.
Minä ymmärrän teitä kumpaakin. Meillä on kiireistä pikkulapsiarkea. On oikeasti työlästä laittaa toridiilipakettiin joku yksittäinen paita ja kiikuttaa paketti toiselle puolelle kaupunkia postiin. Olen todennut, että tässä elämäntilanteessa ei kannata vitosen tai pienemmän summan takia vaivautua postittamaan isolla vaivalla jotakin. Sitten taas on eri juttu, jos saa kätevästi lähikauppaan mennessä tavattua pihalla jonkun, joka tulee ajoissa paikalle ja noutaa sen paidan itselleen muutamalla eurolla. On se vitonen itsellekin ihan tuntuva raha (jos niitä vitosen tavaroita tulee vielä myytyä monta), mutta vaivannäköäkin joutuu miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti ettei myy torissa alle kympin tai alle 25e.n tavaroita. Mulle kyllä vitonenkin on tervetullut niin että onneks siellä ei ole mitään hintarajoja.
Minä ymmärrän teitä kumpaakin. Meillä on kiireistä pikkulapsiarkea. On oikeasti työlästä laittaa toridiilipakettiin joku yksittäinen paita ja kiikuttaa paketti toiselle puolelle kaupunkia postiin. Olen todennut, että tässä elämäntilanteessa ei kannata vitosen tai pienemmän summan takia vaivautua postittamaan isolla vaivalla jotakin. Sitten taas on eri juttu, jos saa kätevästi lähikauppaan mennessä tavattua pihalla jonkun, joka tulee ajoissa paikalle ja noutaa sen paidan itselleen muutamalla eurolla. On se vitonen itsellekin ihan tuntuva raha (jos niitä vitosen tavaroita tulee vielä myytyä monta), mutta vaivannäköäkin joutuu miettimään.
Vitonen olisi OK hinta jos joku duunissa tai harrastuksissa lyö summan kouraan samalla kun ojennan tuotteen kassista työpöydän tai pukukopin luona.
Muuten tuollaisten tuotteiden pakkaus ja lähettely on niin järjettömän työlästä että pulloja keräämälläkin pääsee paremmille tuntipalkoille.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Onneksi torissa voi estää. Eikä tuollaisille mankujille vastata mitään.
Eikö siihen ilmoitukseen voi laittaa heti alkuunsa, ettei myyjä ala tinkimään tuotteen hinnasta jne?
Eihän se tinkijöitä estäisi. Ei tuollaisella ukaasilla ole mitään vaikutusta tähän ihmistyyppiin.
Itse laitan tinkivät heti estoon, eivät voi sitten kysellä muistakaan myymistäni tavaroista. Se on hyvä että pääsee näistä heti eroon. En ikinä vastaa heille mitään.
🇺🇦🇮🇱
Kun joku kyseli, mikä tinkimisessä on vikana.
Suomessa ei ole ollut tapana tinkiä. Tinkimisessä on samalla kyse sosiaalisesta kanssakäymisestä monissa kulttuureissa. Monissa kulttuureissa seuraava keskustelu on hyvää kaupankäyntiä, kun tinkiminen kuuluu kulttuuriin:
-Ostaisin tämän säkillisen omenoita.
-Ne maksavat 4 euroa.
-Myytkö 3 eurolla?
-Passaako 3,5 euroa?
-Hyvin, kiitos.
Suomessa tuo keskustelu on enemmän luokkaa:
-Tässä on nää omenat.
-Se olisi 4 euroa.
-Myytkö eurolla?
-Kyllä se hinta nyt on sen neljä euroa.
-No jo on kalliit hinnat sinulla. *maksaa hampaita kiristellen*
Suomessa yritetään tinkiä ihan liikaa ja käytöstavat ovat hukassa. Ei sitä noissa tinkauskulttuureissa kommentoida toista kitupiikiksi, vaan ollaan silti ystävällisiä.
Hervannassa on nyt pyörinyt pari vuotta ilmaiseksi tavaraa pyytelevä tyyppi. On vähä joka alustalla. Sitten jättelee tavaroita pysäkeille, kaupan penkeille ja kirjastoon.
Myyn paljon torissa ja kohtuulliseen hintaan. Todella harvoin jää kamppeet myymättä, niin oletan hintojen olevan kohdillaan.
Muakin ärsyttää nää tinkaajat. Etenkin ne, jotka tulee parin minuutin sisään ilmoituksen laitosta tarjoamaan reilusti alempaa hintaa. Selvästi hakuvahti laitettu, kun heti ollaan apajilla. Jos käy niin että ei mene kaupaksi heti, niin toki muutaman viikon päästä oon valmis laskemaan hintaa.
Minä tingin, joskus. Silloin kun tuote on ollut pitkään myynnissä ja hinta ollut mielestäni yläkanttiin. Jos on sellainen tuote jota olen etsinyt ja hinta kohdillaan niin en tingi koska pelkään että se menee jollekulle toiselle.
Mulla on aina ilmoituksessa 'nouto' mutta jos ostaja tarjoutuu maksamaan postit saatan lähettääkin, paitsi en mitään särkyvää. Käytän Ärräpakettia koska R-kioski on mulle sopivan lähellä ja otan tuon sinne kävelyn iltalenkkinä. Win-win tilanne mulle, tulee lähdettyä ulos huonollakin ilmalla vaikka olisi vain muutaman euron tuote kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuossa ole mitään ongelmaa. Myy millä hinnalla haluat ja ostaja ostaa jos haluaa. Laittakaa vain siihen ilmoitukseen että ei tinkimistä niin asia on selvä ostajallekin.
Se, että laittaa ilmoitukseen, että ei tinkimistä, hillitsee tinkimistä yhtä vähän kuin se, kun laittaa, että vain nouto. Joku kuitenkin kysyy, että voitko tuoda, voitko postittaa. Tori on täynnä lukutaidottomia idakkeja
Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia, ei myyjänä eikä ostajana.
Tunti sitten tein viimeisimmät kaupat. Puolen tunnin aikana 7 viestiä ja kauppa valmis:
- kysytty postituksesta ja hinnasta
- vastaus
- luvattu ostaa ja kysytty maksun yhteystietoja
-vastaus
-ilmoiettu osoite
-ilnoitettu että maksettu ja kiitos
-ilnoitettu maksun perilletulosta ja kiitos.
Seuraavaksi sitten lähetystunnus ja lopuksi kuittaus tavaran saapumisesta sekä uusi kiitos.
Ei pitäisi olla liian vaikeaa.