Tämä v'tuttaa Tori yms kirppismyynnissä
En muista, että ennen olisi ollut tällaista, että ostajat maanittelevat myymään tuotteen halvemmalla.
"Olen pienituloinen eläkeläinen, niin voisin maksaa tästä myymästäsi tuotteesta 10 euroa enkä voi maksaa posteja" (Olet laittanut hinnaksi 15 e muoveissa olevasta käyttämättömästä tuotteesta + postit tuotteesta. Tuote maksaa 30 e kaupassa).
Miksi ihmiset eivät tajua, että jos johonkin ei ole varaa, niin sitä ei tarvitse silloin ostaa. En minäkään mene märisemään jonnekin, että myy minulle tuo tuote huomattavasti halvemmalla, kun minulla ei ole siihen muuten varaa. Eikä minun tarvitse myydä tavaraa sinulle siksi halvemmalla, että sinulla on pienet tulot/olet eläkeläinen, opiskelija tms.
Kommentit (769)
Vierailija kirjoitti:
"Tinkimisessäkin on hyvän maun rajat- kannattaisi miettiä kehtaisitko tarjota kasvotusten 100-200 tuotteesta pokkana 20€"
Jos kerran myyjällä on pokkaa pyytää kahden kympin arvoisesta tuotteesta kahta sataa niin miksi ihmeessä ostaja ei saisi tehdä 20€ tarjousta?
Tuotteen arvon voi väittää olevan 200€ vain sitten kun sen viedä panttilainaamoon jossa sinulle maksetaan tuohon arvoon perustuva summa.
90% torissa myytävistä "200€ arvoisista" tuotteista on sellaisia että panttilainaamossa et saisi kuin kengänkuvan perseeseen ja porttikiellon.
Kaikki nollasta poikkeavat arvot ovat myyjän ja ostajan mielikuvituksen tuotetta kun tavarat menevät roskikseen ellei kukaan maksa niistä mitään muutamaan kuukauteen.
Pitäusi varmaan jättää vastaamatta mutta vastaan kuitenkin- Onko kukaan kertonut sinulle, että olet raivostuttava tyyppi joka tahallaan ymmärtää kaiken muka rivien välistä (väärin)?
Tuliko mieleesi ollenkaan, että kenties kyseessä onkin vaikkapa 900-1500€ uutena maksava tavara, jota myydään KÄYTETTYNÄ huntahaitarilla 100-200 ja sitten tulee tällainen typerän viestintätaidottoman aasin (sinun?) tinkimisviesti- tarjoon 30€.
Salli mun nauraa. Toivon, että opit tästä jotain etkä aina vaan OLETA että sinun skenaariosi on totta.
Tee palvelus muille- älä käytä toria äläkä mitään muutakaan myyntipaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nollasta poikkeavat arvot ovat myyjän ja ostajan mielikuvituksen tuotetta kun tavarat menevät roskikseen ellei kukaan maksa niistä mitään muutamaan kuukauteen.
On helppoa testata onko nollasta poikkeava hinta torissa myytävälle tuotteelle täysin myyjän mielikuvituksen tuotetta.
Esitä hyvin yksinkertainen kysymys: "missä muualla myyjälle maksettaisiin tästä euroakaan?"
Käytetyn auton voi myydä liikkeeseen.
Käytetyt korut voi myydä liikkeeseen
Käytetyn antiikin/retron voi myydä liikkeeseen
Käytetyt vintage-vaatteet voi myydä liikkeeseen
Käytetyn kameran/objektiivin voi myydä liikkeeseen
Ja ylipäätänsä minkä tahansa tuotteen jolla oikeasti on nollasta poikkeava määritettävissä oleva arvo voi viedä panttilainaamoon.
90% torissa myynnissä olevista myyjän kosteissa päiväunissa "200€ arvoisista" tuotteista on sellaisia että parhaimmillankin ne voisi viedä ilmaiseksi roskikseen, usein niiden hävittämisestä joutuu jopa maksamaan.
Ärsyttää, kun aina kirppiksiä tai Toria koskeviin keskusteluihin parveilee niitä virtuaalisia renkaanpotkijoita, jotka julistavat suurena totuutena, että kirpputoreilla myydään vain ylihintaista p*skaa joka kuuluisi kaatopaikalle tai vähintäänkin ilmaiseksi ensimmäiselle kysyjälle.
Ostajana tiedän ihan faktana, että ihmiset myyvät todella hyvää tavaraa halvalla. Usein menen ohi ja ihmettelen, miksi ihmeessä tuo ei ole vielä mennyt tuolla hinnalla. En osta itse jos se on väärää kokoa tai jos en ylipäätään tarvi. Olen tietoisesti opetellut pois siitä tavasta, että kaikki mahtavat löydöt on "pakko" ostaa.
Jostain syystä jotkut kirppiksillä kävijät/Toria selaavat tuntuvat huomaavan vain ne myyjät, joilla on suolaiset hinnat tai myynnissä jotain outoa tavaraa. Olen sanonut täällä ennenkin, mutta myyntipaikoista ei tiedä, mitä siinä on takana. Olen nähnyt erään "p*skat kirppislöydöt" -tyylisen myyntipaikan takana olevan ihmisen, jolla oli vakavia mt-ongelmia, joten en jaksa naureskella niille enää. Valtaosalla on kuitenkin järkevät hinnat ja hyvälaatuiset tavarat - ainakin minun kotipaikkakunnallani, muista en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko Tori vieläkään elpynyt vai vieläkö on hiljaista? Jotain laitoin myyntiin, mutta tosi vähän katselukertoja tullut. Toki vika voi olla roinassakin. :D Tuliskin edes tinkaajia, kun ei kukaan edes katso tuotteita!
No tammikuu on aina hiljainen myyntikuukausi. Ei minultakaan ole tammikuun aikaan mennyt juuri mitään (stoppasi oikeastaan jo ennen joulua) mutta nyt ihan muutaman viime päivän sisällä onkin alkaneet ostajat piristyä. Viikonloppuna laitoin yhden myynnin postiin, tänään on tulossa yksi noutaja ja huomenna toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helppoa testata onko nollasta poikkeava hinta torissa myytävälle tuotteelle täysin myyjän mielikuvituksen tuotetta.
Esitä hyvin yksinkertainen kysymys: "missä muualla myyjälle maksettaisiin tästä euroakaan?"
Ja ylipäätänsä minkä tahansa tuotteen jolla oikeasti on nollasta poikkeava määritettävissä oleva arvo voi viedä panttilainaamoon.
90% torissa myynnissä olevista myyjän kosteissa päiväunissa "200€ arvoi
Hm, no minun viimeisimmät toteutuneet myyntini:
Seinäkello, 10 e
Rintapumppu, 35 e
Lasten kumisaappaat, pyyntihinta 10 e, tingittiin 8:aan
Marimekon paita, jossa reikä, 6 e
En kyllä tiedä, mihin liikkeeseen näitä olisi voinut viedä. Olisiko panttilainaamo oikeasti ottanut tämmöisiä? Nämä ovat tietysti niin halpoja tavaroita, että jonkun mielestä ei ole mitään mieltä myydä tämmöisiä. Mutta nyt olikin puhe nimenomaan nollasta poikkeavista hinnoista, ja niitä nämä ovat.
Niin ja myin myös kirjan 35 eurolla, sen olisi tietty voinut viedä divariin, mutta siellä ei siitä olisi maksettu kuin max. 5 e. Tietenkin yksityishenkilöiden välisessä kaupassa saa tavaroista enemmän rahaa kuin liikkeen kanssa, jonka on tehtävä voittoa (ja sitä ennen katettava kaikki kulunsakin). Toivottavasti viestisi ei tarkoittanutkaan, että Toriin pitäisi laittaa samoja hintoja kuin mitä jostain liikkeestä saisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90% torissa myynnissä olevista myyjän kosteissa päiväunissa "200€ arvoi
Eli jos nuo paikat ostavat, niin silloin arvo ei ole nolla. Ja itse myyden se arvo on selkeästi enemmän kuin mitä nuo paikat maksaisivat, sillä he myyvät paljon suuremmalla summalla hinnalla kulujensa ja voittojensa takia kuin millä he ostavat. Todellinen arvo on tuolloin jonkin verran halvempi kuin tuollaisen paikan myyntihinta, mutta suurempi kuin mitä suostuisivat maksamaan.
Myös muillakin kuin noihin paikkoihin kelpaavalla on arvonsa. Joku muu tarvitsee tavaraa ja saa sen käytettynä paljon halvemmalla kuin uutena ja se ajaa asiansa. Kaikkea ei aina tarvitse ostaa uutena, mutta hintojen kanssa pitää olla realistinen. Tuo sinunkaan arvottomuutesi ei ole mikään realistinen arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90% torissa myynnissä ol
Kaupan hinta on kiinni myös myytävästä tavarasta. Viimeksi sain kahvakuulasta 75 euroa ja Canon G12 kamerasta 220 euroa. Kaulaliinoja meni hintaan 15-20 euroa ja pipot 10-15 euroa.
Itse myyn perimiäni äitini tai anoppini (synt. 1920-luvulla) keittiöastioita.
Minulle on muodostunut sellainen kuva, että valtaosa tinkaajista olisi jälleenmyyjiä ja trokareita. Tavara ei jäisi vielä heille.
Siksi he tinkaavat 60 euron hintapyynnöstä kympin ja 40 euron hintapyynnöstä vitosen. Ne ovat pieniä summia, mutta tärkeitä voiton käärinnässä.
Jos henkilö itse todella haluaa vaikkapa harvinaisen siistin Finel-pannun, niin miksi hän jättää ostamisen pienoisen summan takia.
Vierailija kirjoitti:
Myin torissa tavaraa muutama vuosi sitten. En muista, että olisi tullut mitään räävittömiä hintapyyntöjä. Nykyisin on enemmän sääntö kuin poikkeus, että ihminen tarjoaa myytävästä tuotteesta kunnon alihintaa. Jos sanon tuotteen olevan 50 e, niin tarjotaan siitä 20 e.
Osalla myyjistä on ihan käsittämättömiä myyntihintapyyntöjä. Yksikin esimerkiksi pyysi eräästä huonekalusta 650 euroa. Koetin siinä avata keskustelua, että oltaisiin kiinnostuneita ostamaan, mutta hintapyyntö on kyllä yli käytetyn tuotteen markkinahinnan. Hinnassa ei ollut neuvotteluvaraa kuulemma. No, en ostanut, ja löysin saman huonekalun viikkoa myöhemmin 100 eurolla, myös torista. Että välillä myyjä voi ihan katsoa peiliin, jos saa kovin paljon pyyntihinnasta eroavia tarjouksia (olisin muuten ollut valmis maksamaan 350€)
Vierailija kirjoitti:
Minä inhoan ihmisiä, jotka tekevät näin:
On käynyt useammankin kerran niin, että sovitaan tuotteen maksu ja nouto paikasta x. Menen paikan päälle ja sitten hetkeä ennen tapaamisaikaa toinen ilmoittaakin, että ei ota tavaraa tai osa ei ilmoita lainkaan, että peruukin kaupat.
Itse sovin vain mun kotoa noutoja tai voin myös postittaa. Juuri tämän takia. Noudot sovin sellaisiin aikoihin, kun muutenkin olen kotona.
Vierailija kirjoitti:
No joo. Pistän aina kaiken 1/2 ostohinnasta oli se sitten miten uusi tavara tahansa tai haluttua designia, sitä huonokuntoisempaa en kehtaisi edes myydä. Ja silti tullaan tinkimään 20-90% hinnasta vielä alas, vitsilläkö?
Ostajalle joka maksaa pyydetyn hinnan mukisematta ja on muutenkin hyvätapainen niin olen maksanut postipaketin omaan piikkiin. Siistin tuotteen viimeisen päälle ja pakkaan huolellisesti.
1/2 ostohinnasta on toisinaan ihan liikaa. Ehkä siksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin torissa tavaraa muutama vuosi sitten. En muista, että olisi tullut mitään räävittömiä hintapyyntöjä. Nykyisin on enemmän sääntö kuin poikkeus, että ihminen tarjoaa myytävästä tuotteesta kunnon alihintaa. Jos sanon tuotteen olevan 50 e, niin tarjotaan siitä 20 e.
Osalla myyjistä on ihan käsittämättömiä myyntihintapyyntöjä. Yksikin esimerkiksi pyysi eräästä huonekalusta 650 euroa. Koetin siinä avata keskustelua, että oltaisiin kiinnostuneita ostamaan, mutta hintapyyntö on kyllä yli käytetyn tuotteen markkinahinnan. Hinnassa ei ollut neuvotteluvaraa kuulemma. No, en ostanut, ja löysin saman huonekalun viikkoa myöhemmin 100 eurolla, myös torista. Että välillä myyjä voi ihan katsoa peiliin, jos saa kovin paljon pyyntihinnasta eroavia tarjouksia (olisin muuten ollut valmis maksamaan 350€)
Vinkki: Jos hintapyyntö on liian kaukana summasta, jonka olisit valmis maksamaan- ohita koko ilmoitus. Eniten ärsyttää juuri tällaiset besserwisserit jotka kuvittelevat saavansa puolet alennusta kun "vähän" ohjeistavat myyjää.
Selaa siis ohi äläkä besserwisseröi. Totta kai seassa on myös poskettomia pyyntihintoja kohtuullisten seassa, mutta sinun tehtäväsi ei ole alkaa hinnoitella myyjän puolesta, vaikka olisitkin mielestäsi aina oikeassa.
Itse olen tehnyt näille korkeille hintapyynneille niin, että tallennan suosikiksi ja seuraan jonkun aikaa tippuisiko hinta myöhemmin myyjän omasta aloitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämä keskustelut ovat aika lailla hyödyttömiä, jos ei kukaan kerro tarkemmin, mikä se ihmettelyn kohteena oleva ylihinnoiteltu tuote oli.
Esimerkiksi sellaisen antiikkikaapin, jollaista olen etsinyt, voi saada hyvällä tuurilla 100 eurolla, mutta ei se tarkoita, että se 650 euron hintainen olisi ylihinnoiteltu. Se 100-200 euron kaappi meneekin sitten heti, ja olen aina ollut liian myöhässä. Jos minulla olisi rahaa, ostaisin vaikka tonnin kaapin jos se on todella hieno ja hyväkuntoinen ikäisekseen. Seurasin kateellisena ihaillen yhtä 800 euron kaappia, jota en olisi voinut ostaakaan kun se oli toisella puolella Suomea. Muutaman viikon se Torissa oli, kunnes myytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kannattaa tarjota. Osa myy heti, osa kuukauden päästä tajuttuaan, että ehkä hintapyyntö oli liikaa, osa ei sitten myy ollenkaan. Yleensä tarjoan vain summalla, en laita viestiä. Mutta tässä tapauksessa laitoin, koska olin tosiaan valmis ostamaan tuotteen ihan käypään hintaan ja kyse on sen verran isosta huonekalusta, että myyjäkin varmaan haluaisi päästä omastaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesostajissa on paljon näitä besserwissereitä. Kerrankin joku tuli noutamaan tuotetta portilta, mutta tulikin paikalle ilmoittamaan, että maksaa 50 euroa, vaikka tuotteen hinta oli 120 euroa. Olisi tuonkin voinut ilmoittaa jo viesteissä, mutta ajatteli ilmeisesti, että kasvotusten menen hämilleni ja suostun heti paikalla hintaehdotukseen. Kun en suostunut, mies naureskeli ja pudisteli päätään, että "et sinä tyttö siitä tuolla hinnalla saa ikinä myytyä". Haaskasi molempien aikaa tällä visiitillä.
(Sain sen 120 euroa kyllä toiselta ostajalta.)
Vierailija kirjoitti:
No nämä keskustelut ovat aika lailla hyödyttömiä, jos ei kukaan kerro tarkemmin, mikä se ihmettelyn kohteena oleva ylihinnoiteltu tuote oli.
Esimerkiksi sellaisen antiikkikaapin, jollaista olen etsinyt, voi saada hyvällä tuurilla 100 eurolla, mutta ei se tarkoita, että se 650 euron hintainen olisi ylihinnoiteltu. Se 100-200 euron kaappi meneekin sitten heti, ja olen aina ollut liian myöhässä. Jos minulla olisi rahaa, ostaisin vaikka tonnin kaapin jos se on todella hieno ja hyväkuntoinen ikäisekseen. Seurasin kateellisena ihaillen yhtä 800 euron kaappia, jota en olisi voinut ostaakaan kun se oli toisella puolella Suomea. Muutaman viikon se Torissa oli, kunnes myytiin.
Kyllä kyllä, palstalla onneksi tiedetään, että väärässä olin :D No, olen seurannut tätä nimenomaista tuotetta ja keskihintapyyntö liikkuu siellä 200-300 euron välissä, oikein uutena ja hyväkuntoisena 350€ (jonka olin valmis maksamaan vähän kuluneemmastakin). Satasella oli superlöytö, mutta ei kukaan sitä sillä 650 eurolla osta. Sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyllä, palstalla onneksi tiedetään, että väärässä olin :D No, olen seurannut tätä nimenomaista tuotetta ja keskihintapyyntö liikkuu siellä 200-300 euron v
No enhän minä tiedä, oletko väärässä vai et, kun et kerro, mikä tuote oli kyseessä!
Jos tuote kerran uutena maksaa 350 euroa (eikä ole siis antiikkia ainakaan), niin sehän nyt on selvä, ettei kukaan siitä 650 euroa maksa. Sen yksityiskohdan olisit voinut mainita jo ensimmäisessä viestissäsi.
Mutta joka toinen kirjoittaja täällä julistaa, että joku pyytää 200 euroa 20 euron arvoisesta tuotteesta, ilman mitään esimerkkejä siitä, MIKÄ se 20 euron arvoinen tuote on, josta noin reipasta ylihintaa pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
"Tinkimisessäkin on hyvän maun rajat- kannattaisi miettiä kehtaisitko tarjota kasvotusten 100-200 tuotteesta pokkana 20€"
Jos kerran myyjällä on pokkaa pyytää kahden kympin arvoisesta tuotteesta kahta sataa niin miksi ihmeessä ostaja ei saisi tehdä 20€ tarjousta?
Tuotteen arvon voi väittää olevan 200€ vain sitten kun sen viedä panttilainaamoon jossa sinulle maksetaan tuohon arvoon perustuva summa.
90% torissa myytävistä "200€ arvoisista" tuotteista on sellaisia että panttilainaamossa et saisi kuin kengänkuvan perseeseen ja porttikiellon.
Oot aika vihainen, ilmeisesti juuri se 20e:n tyrkyttäjä :D
Ei ihmiset heitä tavaroita roskiin jos ei heti saa myytyä. Fiksut myyjät säilöö tavaroita ja odottaa rauhassa hyviä diilejä.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana mulle on nimenomaan miehet torissa vittuilleet siitä etten saisi myytyä pyyntihintaan seuraavia tavaroita: polkupyörä, moottorisaha, taulu-tv, LP-levyt.
Sain kaiken myytyä pyyntihinnalla muille ja lähetin noille vittuilijoille kuittaukset, että meni pyyntihinnalla ja sä oot vaan surullinen kateellinen köyhä trokari, hahaha.
Lapsellistako? Varmasti. Tyydyttävää? Ihan helvetin!!! :D