Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä v'tuttaa Tori yms kirppismyynnissä

Vierailija
24.01.2025 |

En muista, että ennen olisi ollut tällaista, että ostajat maanittelevat myymään tuotteen halvemmalla.

"Olen pienituloinen eläkeläinen, niin voisin maksaa tästä myymästäsi tuotteesta 10 euroa enkä voi maksaa posteja" (Olet laittanut hinnaksi 15 e muoveissa olevasta käyttämättömästä tuotteesta + postit tuotteesta. Tuote maksaa 30 e kaupassa). 

Miksi ihmiset eivät tajua, että jos johonkin ei ole varaa, niin sitä ei tarvitse silloin ostaa. En minäkään mene märisemään jonnekin, että myy minulle tuo tuote huomattavasti halvemmalla, kun minulla ei ole siihen muuten varaa. Eikä minun tarvitse myydä tavaraa sinulle siksi halvemmalla, että sinulla on pienet tulot/olet eläkeläinen, opiskelija tms.

Kommentit (769)

Vierailija
321/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taisikin olla pointtina, että on typerää luvata varata tavaraa kahta viikkoa ostajalle, joka odottaa saavansa ensin jostain rahaa. 

Torissa ei varata mitään kenellekään koska tori on täynnä porukkaa joka jotain tuotetta etsiessän varaa systemaattisesti kaikki joiden myyjät ovat riittävän tyhmiä suostumaan tuohon.

Sitten kun on varmistettu ettei kukaan voi ostaa noita pyyntihintaan seuraavaan viikkoon tai pariin, voikin kaikessa rauhassa ruveta tinkimään hintoja alaspäin ja katsoa kuka olisi kipeimmin rahan tarpeessa.

Ehkä joku suostuu myymään puoleen hintaan, ehkä varaaja ei lopulta edes osta mitään mutta myyjät panttaavat tuotteitaan pari kolme viikkoa vaikka joku olisi oikeasti valmis ostamaan ne "kun se varaaja lupasi palata asiaan ihan pian (puoli vuotta sitten)"

Minä varaan ainoastaan siksi ajaksi, kun on nouto sovittu. Noudonkaan ei tarvitse tapahtua heti, muutaman päivän voin hyvinkin odotella, kun aika on lyöty lukkoon.

Vierailija
322/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yksinkertaisia ap ja muut valittajat on? Tinkimispyyntöjen räjähtäminen käsiin johtuu varmasti siitä, että Toridiiliä käyttävissä ilmoituksissa ei ole painiketta jossa lukee "Osta" vaan painike jossa lukee "Tee tarjous". Sen jälkeen voi ehdottaa myyjälle hintaa, jonka on valmis maksamaan tuotteesta. Tori siis suorastaan kannustaa kaikkia kiinnostuneita tinkimään, jos ilmoituksessa mainittu hinta tuntuu liian korkealta.

Tinkimistä on ollut iät ajat. Itse en käytä toridiiliä.

Tinkimistä on tosiaan ollut aina, koska se on aina (tai ainakin todella kauan) kuulunut kirppiskulttuuriin. Nyt kun Tori on alkanut kannustaa kaikkia Toridiiliä käyttäviä ihmisiä tinkimiseen, millainen ihminen yllättyy siitä kun ihmiset koittaa tinkiä enemmän muissakin ilmoituksissa?

Tinkimistä on kaikenlaisissa ilmoituksissa, diilillä ja ilman.

Eniten hämmästelen sitä, että minulta halutaan ostaa diilinä tuote X 50% halvemmalla kuin mitä olen sille hintaa laittanut ja samaan pakettiin halutaan tuotteet Y, Z ja B, jolloin ostaja maksaisi yhden kerran käsittelymaksun ja postikulut, diilin kautta vain tuotteen X ja loput sitten, kun paketti on tullut perille. Kun kieltäydyn, alkaa ihmettely, että diili on turvallinen, totta kai saisin rahani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näin. Käytöstavat olisi kyllä hyvä aina muistaa. Yksi itseäni ärsyttävä juttu on, jos ostaja pyytää lisäkuvia sieltä ja täältä. Tämä on itselle toki ok, mutta kuvien postaamisen jälkeen näkyy "nähty" ja ns. ostaja katoaa kuin pieru saharaan. Ok, ei siinä mitään ettet ottanutkaan tuotetta, mutta olisiko ollut kauhean kohtuutonta kiittää kuvista ja todeta että jätetään tällä kertaa väliin? En minäkään huvin ja urheilun vuoksi viitsisi niitä kuvia näpsiä."

Miksi sitten ei voisi laittaa riittävästi kuvia heti siihen alkuperäiseen myynti-ilmoitukseen?

Aina löytyy niitä joille "riittävästi" ei ole riittävästi 

Vierailija
324/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ketuttaa tämä Toridiili-systeemi. Vaikka tavara olisi samalla paikkakunnalla, niin ei ole mahdollista hakea, vaan pitäis tilata postitse. Torille en aio tilitietojaan antaa, eli siirryn muille alustoille ostamaan ja myymään. 

Ei sitä toridiiliä ole pakko käyttää. Minä olen jatkanut torin käyttöä ilman diiliä, eikä se ole ollut ongelma.

Vierailija
325/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näin. Käytöstavat olisi kyllä hyvä aina muistaa. Yksi itseäni ärsyttävä juttu on, jos ostaja pyytää lisäkuvia sieltä ja täältä. Tämä on itselle toki ok, mutta kuvien postaamisen jälkeen näkyy "nähty" ja ns. ostaja katoaa kuin pieru saharaan. Ok, ei siinä mitään ettet ottanutkaan tuotetta, mutta olisiko ollut kauhean kohtuutonta kiittää kuvista ja todeta että jätetään tällä kertaa väliin? En minäkään huvin ja urheilun vuoksi viitsisi niitä kuvia näpsiä."

Miksi sitten ei voisi laittaa riittävästi kuvia heti siihen alkuperäiseen myynti-ilmoitukseen?

Olihan niitä mutta lisää vaadittiin.

Vierailija
326/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä jotka sanotte, että tuotteiden hinta aina romahtaa ja kirppistuotteen pitäisi aina olla vähintään -50 % alkuperäisestä hinnasta. Ei tämä kaikkeen päde.

Minä olen myynyt tiettyjä merkkituotteita, joilla on kysyntää. Hinnan ei tarvitse olla paljonkaan matalampi, kun menee kaupaksi, kunhan on siisti ja ehjä. Uskokaa tai älkää - osa keräilytavaroista ei menetä arvoaan. Eikä minua myyjänä haittaa se, jos kannua y ei joku ole heti ostamassa. Siellä se kaapissa odottaa ja menee kaupaksi vaikka vuoden päästä sillä hinnalla, mitä pyydän.

Keräilytavarat erikseen. Niiden hinta tuppaa pikemminkin nousemaan. Silti näkee todella, todella paljon ylihintaista tavaraa myynnissä niin torissa kuin kirppiksilläkin. Eniten harmittaa kun joku tonttu heittää aivan puskista jonkun järjettömän ylihinnan tu

No kun ei mene sillä järjettömällä ylihinnalla. Kerran yhdessä keräilyryhmässä yksi jäsen kysyi hinta-arviota tuotteelleen. Satun olemaan kyseisen kohteen innokas keräilijä ja tiedän melko tarkkaan kyseisten tuotteiden realistisen myyntihinnan, varsinkin kun olen sekä ostanut että myynyt niitä todella paljon. No, tämän hinta olisi noin 35e. Tämä  kirjoitin vastaukseksi, josta myyjä alkoi haukkua minua huijariksi kun oli tuollaisen nähnyt antiikkiliikkeessä ja pyynti oli 180e. Voin aivan täysin käsi sydämellä sanoa ettei YKSIKÄÄN tämän aiheen keräilijä maksaisi tuollaista summaa, jonka kauppias oli selvästi joko vetänyt hatusta tai katsonut ebayn kalleimman pyynnin mukaisen hinnan...jolla se ei mene maailmallakaan. Eli käsitys tuotteen realistisesta arvosta oli täysin perseellään. Voihan sitä aina pyytää vaikka tonnin mutta mikä järki silloin edes yrittää myydä? Mikä järki kysellä hinta-arviota jos on päättänyt jo että arvocas,,  ompi?

Sitten kun yksi yliampuu hintansa kuvittelevat muut turvenuijat sen olevan käypä hinta jolloin osto ja myynti tyrehtyy.

Vierailija
327/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä jotka sanotte, että tuotteiden hinta aina romahtaa ja kirppistuotteen pitäisi aina olla vähintään -50 % alkuperäisestä hinnasta. Ei tämä kaikkeen päde.

Minä olen myynyt tiettyjä merkkituotteita, joilla on kysyntää. Hinnan ei tarvitse olla paljonkaan matalampi, kun menee kaupaksi, kunhan on siisti ja ehjä. Uskokaa tai älkää - osa keräilytavaroista ei menetä arvoaan. Eikä minua myyjänä haittaa se, jos kannua y ei joku ole heti ostamassa. Siellä se kaapissa odottaa ja menee kaupaksi vaikka vuoden päästä sillä hinnalla, mitä pyydän.

Keräilytavarat erikseen. Niiden hinta tuppaa pikemminkin nousemaan. Silti näkee todella, todella paljon ylihintaista tavaraa myynnissä niin torissa kuin kirppiksilläkin. Eniten harmittaa kun joku tonttu heittä

En nyt ihan ymmärrä ongelmaa. Jos kukaan ei osta tuolla ylihinnalla, niin kyllä hinta sitten lopulta tasoittuu normaaliksi. Ei "osto ja myynti tyrehdy" loppuiäksi, koska aina joku haluaa päästä tavarastaan oikeasti eroon.

Itse tarkoitin keräilykohteita, joissa hinta ei palaa alas, koska ihmiset ostavat niitä kalliimmalla. Yleensähän tuo johtuu siitä, että jokin keräilykohde tulee muotiin ja sen kysyntä lisääntyy.

Vierailija
328/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin. Käytöstavat olisi kyllä hyvä aina muistaa. Yksi itseäni ärsyttävä juttu on, jos ostaja pyytää lisäkuvia sieltä ja täältä. Tämä on itselle toki ok, mutta kuvien postaamisen jälkeen näkyy "nähty" ja ns. ostaja katoaa kuin pieru saharaan. Ok, ei siinä mitään ettet ottanutkaan tuotetta, mutta olisiko ollut kauhean kohtuutonta kiittää kuvista ja todeta että jätetään tällä kertaa väliin? En minäkään huvin ja urheilun vuoksi viitsisi niitä kuvia näpsiä. 

Yllättävän monta kertaa näille kelpaa myös se että laittaa samat kuvat uudelleen mitkä on jo laittanut tuotteen kuvaukseen. Ilmeisesti sitä ei kauheasti edes jaksettu tutkia.

Vierailija
329/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen myynyt lähes vastaavasti huonekaluja ja saanut samanmoisia surkeita tarjouksia heti ilmoituksen julkaisun jälkeen. Mutta on ollut myös ostaja, joka on ilomielin maksanut sen pyytämäni summan ja vuokrannut pakunkin ja on ollut tyytyväinen ostokseensa. Kun se uutena maksaisi yli tonnin kaupasta, tarjouksesta voisi löytyä tonnin pintaan ja kotiinkuljetus sieltä kaupasta sisäänkannolla maksaa varmaan n. 70€ kaiken päälle.

En ole mitään linttaan istuttua sohvaa kaupannut, vaan tukevia huonekaluja, mitkä palvelevat vielä vuosikymmeniä käyttäjäänsä. Meillä vaan ei ole enää tarvetta noille. Paljon on ilmaisia sohvia tarjolla ilman kuljetusta, niissä selkeästi yritetään päästä eroon siitä maksullisesta kaatikselle viennistä, olenpa joku kerta nähnyt sellaisenkin ilmoituksen, missä luvataan jopa maksaa hieman, että joku käy hakemassa pois. Sitten on näitä, jotka kauppaavat sohvaansa lähes samaan hintaan kun sen

Sohvat ovat todella ongelmallisia. Itse ostin uuden sohvan ja vuokrasin pakun, että saan kuljetettua kotiin. Kotiinkuljetus olisi liikkeen alihankkijan taholta maksanut 70€, joten ajattelin, että säästän, kun otan pakun vuokralle ja voin samalla heittää vanhan sohvan kirpputorille. Ensin Konttiin, ei kelvannut, sitten kadun toiselle puolelle Kierrätyskeskukselle, ei kelvannut, sitten matkalla Kivikon Sorttiasemalle ajattelin tarjota vielä Fidalle, ei kelvannut. No Sorttiaseman maksun kanssa pakun vuokra oli yhteensä 50€ ja aikaa meni pari tuntia koko hommaan. Kuitenkin uskon selvinneeni noin helpommalla kuin se, että oisin laittanut vanhan sohvan nettiin myyntiin, käyttänyt aikaa ostajille vastaamiseen jne. Lisäksi olisin voinut käydä ostamassa uuden sohvan vasta, kun vanha olisi ollut myyty, kun ei pieneen kämppään 2 sohvaa ois mahtunut.

Tuota, jos mikään paikka ei ottanut sohvaa edes ilmaiseksi, niin se voi kertoa jotain sen sohvan kunnosta.

Vierailija
330/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YKSIKÄÄN tämän aiheen keräilijä maksaisi tuollaista summaa, jonka kauppias oli selvästi joko vetänyt hatusta tai katsonut ebayn kalleimman pyynnin mukaisen hinnan...jolla se ei mene maailmallakaan

On olemassa ajatusvirhe joka kulkee nimellä Survivorship Bias ja juuri tori on paikka jonka se on tuhonnut.

Kerran elämässään ebaysta "keräilyharvinaisuuden" hintaa tarkistava suomijuntti ei tajua että ebayssa näkisi myös ne hinnat jolla tietty tuote on todella mennyt kaupaksi ja vieläpä tuotteen myyntikuvauksen.

Ero niiden jopa kymmenien vastaavien parhaillaan myynnissä olevien pyyntihintaan on poikkeuksetta aivan käsittämätön.

Yhdessä tapauksessa meinasin pudota tuolilta kun vintage hifivahvistin ja jota olin laittamassa myyntiin maksoi ebayssa halvimmillaan karmeassa kunnossa 250€ ja parhaimmillaan yli 1000€, vain hiukan siistimpänä kuin oma.

Onneksi tajusin tarkistaa toteutuneet hinnat. Viimeisen 2v aikana vain yksi oli maksanut yli 40€ mutta se oli täysin virheetön alkuperäispakkauksessa ja näytti siltä kuin se olisi ostettu eilen. Toteutunut hinta 80€.

Torissa ei edes näe toteutuneita joten tottahan myyjä tuudittautuu siihen uskoon että arvo on ainakin 400€ ja minähän en tingi.

Vierailija
331/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ketuttaa tämä Toridiili-systeemi. Vaikka tavara olisi samalla paikkakunnalla, niin ei ole mahdollista hakea, vaan pitäis tilata postitse. Torille en aio tilitietojaan antaa, eli siirryn muille alustoille ostamaan ja myymään. 

Nyt olet ymmärtänyt toridiilin väärin oikein huolella. Myyjä päättää, voiko tavaran noutaa vai ei, eikä se toridiili ole siinä mikään este.

Vierailija
332/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksan ruokakaupassakin pankkikortilla, joten olen tottunut siihen, että annan tilitietojani joka viikko. Aniharvoin maksan mitään käteisellä, vaikka pieni summa on kaiken varalta lompakossa siltä varalta, että katevarausta ei jostain syystä kortille voi tehdä.

Saldo on maksutapahtuman yhteydessä tarkistettava, jotta katetta on. Jos tilillä ei ole katetta, tulisi tilinylitys (tässä kohti katevaraus ei onnistu). 

Vierailija
333/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en osta mitään  vaatetta, josta on  materiaalilappu leikattu pois.

Voi kysyä vaatteen myyjältä : Ostaisitko itse sellaisen vaatteen ?

Jos on allerginen,   kai se lappu sit  kutittaa (?).  Mutta kannattaa  ottaa lapusta kuva, eikä viskata sitä.  Ilman materiaalilappua, tuote menee  huonosti  kaupaksi.

Aika harva enää ostaa vaatteensa,  ellei materiaalilappu ole paikalla.

Olen ostanut. Oikeastaan ainoastaan neuleet ovat sellaisia, joista haluan tietää, että seassa ei ole akryyliä. 

Lappu ei kutita minua siksi, että se allergisoisi, vaan siksi, että se hankaa (herkkää) ihoani. 

Vierailija
334/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinkaamista on harrastettu aina. Se kuuluu kaupankäyntiin. Myyjänä päätät millä hinnalla myyt. Noi säälinkerjäykset toki on ärsyttäviä.

Vierailija
335/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yksinkertaisia ap ja muut valittajat on? Tinkimispyyntöjen räjähtäminen käsiin johtuu varmasti siitä, että Toridiiliä käyttävissä ilmoituksissa ei ole painiketta jossa lukee "Osta" vaan painike jossa lukee "Tee tarjous". Sen jälkeen voi ehdottaa myyjälle hintaa, jonka on valmis maksamaan tuotteesta. Tori siis suorastaan kannustaa kaikkia kiinnostuneita tinkimään, jos ilmoituksessa mainittu hinta tuntuu liian korkealta.

Tinkimistä on ollut iät ajat. Itse en käytä toridiiliä.

Tinkimistä on tosiaan ollut aina, koska se on aina (tai ainakin todella kauan) kuulunut kirppiskulttuuriin. Nyt kun Tori on alkanut kannustaa kaikkia Toridiiliä käyttäviä ihmisiä tinkimiseen, millainen ihminen yllättyy siitä kun ihmiset koittaa tinkiä enemmän muissakin ilmoituksissa?

Toridiili on saanut i d iootti tinkijät liikkeelle. Toridiili tuotteet yleensä ohitan - en aio ottaa diiliä käyttööni.

Tinkimisessäkin on hyvän maun rajat- kannattaisi miettiä kehtaisitko tarjota kasvotusten 100-200 tuotteesta pokkana 20€.

Tuollainen käytös menee ainakin itsellä niin yli että en edes vastaa kuin korkeintaan: En myy toridiilillä ja hinta on ilmoituksessa jo varsin edullinen. Useimmat paskojen tarjousten jättäjät ja toridiilin tuputtajat olen vaan estänyt. En ainakaan törmää näihin uudestaan

Vierailija
336/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ilmeisesti jotenkin viallinen Tori-ostaja tai jotain kun olen koskaan tinkaamatta aina maksanut tuotteista ihan sen pyydetyn hinnan eikä tulisi mieleenkään etten itse maksaisi postikuluja, ne kun useimmiten tulevat minulle halvemmaksi kuin vaiva ja kustannukset noutamisesta.

Vierailija
337/769 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinkaamista on harrastettu aina. Se kuuluu kaupankäyntiin. Myyjänä päätät millä hinnalla myyt. Noi säälinkerjäykset toki on ärsyttäviä.

Se on ihan normaalia toimintaa torikaupassa jossa hinnat ovat aivan puhtaasti myyjän mielikuvituksen tuotetta eivätkä perustu mihinkään.

Ostaja voi Myös tarjota mitä lystää. 

Vierailija
338/769 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ilmeisesti jotenkin viallinen Tori-ostaja tai jotain kun olen koskaan tinkaamatta aina maksanut tuotteista ihan sen pyydetyn hinnan eikä tulisi mieleenkään etten itse maksaisi postikuluja, ne kun useimmiten tulevat minulle halvemmaksi kuin vaiva ja kustannukset noutamisesta.

Sama- en edes laita viestiä jos hinta on mielestäni liian korkea. Saatan tallentaa suosikkeihin jonkun tavaran ja jos hinta laskee myöhemmin, saatan laittaa viestiä mikäli en ole jo löytänyt välissä halvempaa.

Tinkiminen ei haittaa kunhan se tehdään kohteliaasti eikä töksäyttäen.

Ihmisillä on viestintätaidot aivan hukassa. Joko ruikutetaan lapsen sairautta tai omaa sairautta, tai laitetaan satasen tavarasta pelkkä viesti: tarjoon 30€.

En yleensä edes vastaa näihin.

Oma lukunsa on sitten ne jotka laittaa viestin: hei, onko myynnissä- milloin voisi hakea

Vastaan: hei, on myynnissä ja voi hakea vaikka tänään. Milloin olisit tulossa?

Tämän jälkeen radiohiljaisuus, viesti luetaan ehkä vasta seuraavana päivänä ja ostaja katoaa.

- älä laita viestiä jos et edes aio vastata

- kun laitat viestiä niin mieti jo valmiiksi miten / millä/ milloin pääsisit hakemaan äläkä jätä asiaa tyhmästi roikkumaan

- myyntipalstoillakin on hyvä osata käytös etiketti edes alkeellisesti

Vierailija
339/769 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ilmoituksissa lukee että teen kaupat käteisellä. Silti moni kysyy että onko mobilpay, paypal tms. Jotkut jopa tulee ostamaan ja sanoo että eikö sulla ole mobilpay!! No ei ole. Joskus olen jopa lähtenyt ostajan mukana lähimmälle pankkiautomaatille (n.250m) rahaa hakemaan. 

Vierailija
340/769 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla tule kovin paljoa tinkimispyyntöjä. Laitan hinnan sellaiselle tasolle että kiinnostuneet ostavat ja muut eivät tee kovin usein hupitarjouksia. Tinkaajille teen vastatarjouksen mikä harvoin johtaa kauppoihin. Eilen tein poikkeuksellisesti toisen tarjouksen ja sain myytyä urheilutavaraa puolella uuden vastaavan hinnasta. Tavaran taisin aikoinaan ostaa alennuksesta joten tuskin jäin pahasti tappiolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä