En olisi tehnyt yhtään lasta jos ei olisi ollut VAKITUISTA työpaikkaa
Eli siinä ainakin yksi syy miksei ihmiset lisäänny.
Kommentit (155)
Ei niitä lapsia vain tehdä eikä haikara tuo enää niin paljoa, koska syntyvyyden globaali lasku on karu/"karu"/hyvä fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli aikanaan on ollut erillisiä huoneita siis pelkille elintarvikkeille? "
Kyllä koska se oli se missä elintarvikkeita säilytettiin kun ei ollut pakastimia eikä vielä 1960-luvulla aina jääkaappejakaan. Maalla oli ihan normaalia että oli kyllä isot kellarit mutta ei sisävessaa eikä aina edes juoksevaa vettä.
Mutta ehkä se sinun mielestäsi sitten on luksusta.
Se erillinen huone oli kylmiö ja kyllä niitä saa nykyäänkin. Meillä vähän isomman vaatekomereon muuttaminen maksoi 12000 euroa.
Meillä tuo "kylmiö" oli pienen pieni nurkkahuone, jossa oli vain normaalia huonompi eristys. Talvella veti hyvin ja piti tuotteita kylmänä, mutta mietipä kesällä... Homeistakin ruokaa on syöty paljon 70-luvulla, välillä ihmettelen miten ollaan hengissä.
""Olimme köyhiä, meillä ei ollut omat huoneet kuin jokaiselle lapselle erikseen, sekä kaikille elintarvikkeille omansa, ja kummallakin vanhemmalla oli omat työhuoneensa, ja autotallikin oli. Elämämme oli niukkaa, niin niukkaa että asuntolainankin maksoimme pois 10 vuodessa... suitsait pystyimme 10 vuodessa siihen, mikä vie nykyaikuisilta 20 vuotta. Niin kovin pienituloisia olimme, niin niukkaa meillä oli."
No kun itse synnyin 70-luvun alussa niin asuimme yksiössä. Kun siskoni ilmoitti tulostaan niin muutettiin kaksioon niin että lapsilla oli se makuuhuone ja vanhemmat nukkuivat olohuoneessa. Yläasteikäisinä pääsimme jo sitten ihan kolmioon jossa vanhemmilla oli oma makuuhuone ja lapsilla toinen. Kun olin lukiossa niin pääsimme lopulta omakotitaloon jossa kaikilla oli tosiaan omat huoneet mutta siinä ehdin asua vain kaksi vuotta ennen kuin muutinkin sitten pois kotoa.
Ja tämä vaiheittaisuus tuli juuri siitä että entinen asuntolainan yritettiin aina maksaa suunnilleen loppuun ennen kuin otettiin taas uutta.
Nykyään pariskunnat ostelevat omakotitaloja ennen kuin on lapsiakaan.
Joten lopettakaa nyt Jonnet jo hyvin sään aikana kuvittelemasta että te oikeasti tietäisitte millaista elämä on ollut 50-vuotta sitten. Teillä ei selvästikään ole hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli aikanaan on ollut erillisiä huoneita siis pelkille elintarvikkeille? "
Kyllä koska se oli se missä elintarvikkeita säilytettiin kun ei ollut pakastimia eikä vielä 1960-luvulla aina jääkaappejakaan. Maalla oli ihan normaalia että oli kyllä isot kellarit mutta ei sisävessaa eikä aina edes juoksevaa vettä.
Mutta ehkä se sinun mielestäsi sitten on luksusta.
Ai niin, teillähän oli OMA RAKENNUS vessassa käymiselle.
Nykyaikana se paikka, missä ulostetaan, on monitoimitila, jossa pestään niin vaatteet kuin itsensäkin. Ihanaa pyllybakteerinsekaista hygieniaa
Edelleen elämme liian hygieenisessä maailmassa (minkä seurauksena mm. autoimmuunisairaudet lisääntyy edelleen vain), eli ei ne pyllybakteerit nyt ole kamalasti saati riittävästi sieltä pöntöstä suuhun nousseet ;)
Mieheni mielestä huussi on luksusta, siellä on oma rauha, olet luonnon keskellä ym.
"Nykyaikana se paikka, missä ulostetaan, on monitoimitila, jossa pestään niin vaatteet kuin itsensäkin. Ihanaa pyllybakteerinsekaista hygieniaa "
No se uloste menee kuitenkin ihan itsekseen pois toisin kuin huussissa joka pitää sisältöineen tyhjentää ihan itse tunkiolle.
Miehet on täysin vapaita läksimäään ja jättämään vaimonsa ja lapsensa. Miksi hankkisin lapsia kun nykymiehiin ei voi luottaa? Haulikkohäät takaisin!!
Vierailija kirjoitti:
""Olimme köyhiä, meillä ei ollut omat huoneet kuin jokaiselle lapselle erikseen, sekä kaikille elintarvikkeille omansa, ja kummallakin vanhemmalla oli omat työhuoneensa, ja autotallikin oli. Elämämme oli niukkaa, niin niukkaa että asuntolainankin maksoimme pois 10 vuodessa... suitsait pystyimme 10 vuodessa siihen, mikä vie nykyaikuisilta 20 vuotta. Niin kovin pienituloisia olimme, niin niukkaa meillä oli."
No kun itse synnyin 70-luvun alussa niin asuimme yksiössä. Kun siskoni ilmoitti tulostaan niin muutettiin kaksioon niin että lapsilla oli se makuuhuone ja vanhemmat nukkuivat olohuoneessa. Yläasteikäisinä pääsimme jo sitten ihan kolmioon jossa vanhemmilla oli oma makuuhuone ja lapsilla toinen. Kun olin lukiossa niin pääsimme lopulta omakotitaloon jossa kaikilla oli tosiaan omat huoneet mutta siinä ehdin asua vain kaksi vuotta ennen kuin muutinkin sitten pois kotoa.
Ja tämä vaiheittaisuus tuli juuri siitä että entinen asuntolainan yritet
Sano nyt vielä, että teillä on ollut varaa shoppailla asuntoja tolleen...
Vierailija kirjoitti:
"Nykyaikana se paikka, missä ulostetaan, on monitoimitila, jossa pestään niin vaatteet kuin itsensäkin. Ihanaa pyllybakteerinsekaista hygieniaa "
No se uloste menee kuitenkin ihan itsekseen pois toisin kuin huussissa joka pitää sisältöineen tyhjentää ihan itse tunkiolle.
Teillä on ollut varaa ja luvat omaan yksityiseen kaatopaikkaankin??!?!!!?!?
Jos mä olisin odottanut siihen asti, että mulla on vakituinen työpaikka, niin mulla ei olisi lasta ollenkaan. Ja siitä olisin todella katkera. Olen pettynyt ja surullinen jo siitä, että sain vain yhden lapsen. Olen ehtinyt kyllä tehdä töitä sen jälkeen kun sain lapsen ja olen kouluttautunut.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin odottanut siihen asti, että mulla on vakituinen työpaikka, niin mulla ei olisi lasta ollenkaan. Ja siitä olisin todella katkera. Olen pettynyt ja surullinen jo siitä, että sain vain yhden lapsen. Olen ehtinyt kyllä tehdä töitä sen jälkeen kun sain lapsen ja olen kouluttautunut.
Mulla on valitettavasti standardit, joihin sisältyy puoliso, koti ja lapsi/lapset.
Jos pitää alkaa tehdä valintaa yhden lapsen yh-äitinä olemisen ja "kaiken muun tekemisen" väliltä, niin teen mieluummin kaikkea muuta. Tällaista elämäntilannetta varten on lemmikit, ei lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Vakituista paikkaa on usein hyvin hankala naisen saada jos ei ole jo lapsia kun sitten ajatellaan että kohta on kuitenkin raskaana.
Itse tein molemmat lapset niin että olin pätkätöissä ja osin freelancerina. Kun lapset oli tehty aloin hakea vakituisia paikkoja. Sanoin niiden työnhaussa suoraan että lapset on nyt tehty ja nyt on minulla uran vuoro. Ja aika pian sain ihan unelmatyöni jossa olen sen jälkeen ollut jo 15 vuotta.
Äiti-ihmiset on puolet ajasta "hoitamassa sairasta lasta" jolloin muut työntekijät tekevät heidänkin työnsä.
Meillä on työpaikalla paljon nuorehkoja miehiä, 30 - 40-vuotiaita, ja kyllä heillä on lapsen sairaudesta johtuvia poissaoloja. Taitaa nykyperheissä sairaan lapsen hoito jakautua aika tasan. Toimistohommissa harvemmin tuuraillaan ketään parin päivän poissaolon vuoksi, korkeintaan ihan minimipakolliset. Kyllä ne hommat kukin kirii sitten itse kasaan, kun palaa. Toki on myös tehtäviä, joissa ei voi näin toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi syy miksi emme palkkaa enää 20-40 ikähaarukassa naisia.
Aika pienestä ryhmästä teillekin porukkaa palkataan kun 50-vuotiaita ei kukaan palkkaa.
Kyllä palkkaamme. Mutta kerrasta opimme. 28v nainen sai vakipaikan, niin reilut neljä kuukautta myöhemmin ilmoitti raskaudesta. Sitten oli 9 vuotta poissa, palasi töihin, ei osannut enää työtään ja lopetti vuoden jälkeen.
Ja koska ystävällisesti aina ilmoitteli vuoden pätkissä hoitovapaiden yms. jatkumista, niin emme pystyneet palkkaan kuin sijaisuuksi hänen tilalle. Suomessa, kun on pakko pitää paikka varattuna töihin palaavalle äidille.
Aivan. Koska yksi 28-vuotias nainen teki näin, tietenkin ihan kaikki muutkin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on valitettavasti standardit, joihin sisältyy puoliso, koti ja lapsi/lapset.
Jos pitää alkaa tehdä valintaa yhden lapsen yh-äitinä olemisen ja "kaiken muun tekemisen" väliltä, niin teen mieluummin kaikkea muuta. Tällaista elämäntilannetta varten on lemmikit, ei lapset.
Anteeksi mitä? Missä kohtaa mä kerroin olevani yh? En yhtään missään. Ihan suunnitellusti sain lapsen parisuhteessa kun olin 24v.
Mä kerroin omasta elämästäni ja siitä, että olen oikeasti kiitollinen, että sain lapsen vaikka ei ollut työpaikkaa ollenkaan eikä koulutusta muuta kuin lukio. Olisin jäänyt lapsettomaksi eikä siinä olisi lohduttanut koulutus ja vakituinen työpaikka. Sä et päätä siitä mitä mä saan haluta elämässäni ja miten mä teen päätökseni.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä vaiheittaisuus tuli juuri siitä että entinen asuntolainan yritet
"asuimme yksiössä. Kun siskoni ilmoitti tulostaan niin muutettiin kaksioon -- Yläasteikäisinä pääsimme jo sitten ihan kolmioon -- Kun olin lukiossa niin pääsimme lopulta omakotitaloon
Ja tämä vaiheittaisuus tuli juuri siitä että entinen asuntolainan yritettiin aina maksaa suunnilleen loppuun ennen kuin otettiin taas uutta. "
Ja tämän kirjoittaja kokee eläneensä niukasti.
Nykymaailmassa perheen pitäisi olla miljonääriperhe, jos se ostaisi ja maksaisi asuntoja tuohon tahtiin.
"Sano nyt vielä, että teillä on ollut varaa shoppailla asuntoja tolleen..."
No nyt ei puhuttu ihmisistä jotka elävät jossain köyhyysrajalla vaan tavallisista keskiluokkaisista työssä käyvistä ihmisistä.
Ja mikä ero sellaisten elämässä oli 1970-luvulla ja 2020-luvulla.
"Ja tämän kirjoittaja kokee eläneensä niukasti. "
Kyllä, niukasti verrattuna nykypäivän vastaavaan keskiluokkaan joka ostaa sen omakotitalon ennen kuin on ensimmäistäkään lasta.
Kuinka monta kertaa pitää vääntää rautalangasta teille että nyt ei verrata mitään entispäivän köyhää ja nykypäivän köyhää vaan entisajan keskiluokkaa ja nykypäivän keskiluokkaa?
Vierailija kirjoitti:
"Sano nyt vielä, että teillä on ollut varaa shoppailla asuntoja tolleen..."
No nyt ei puhuttu ihmisistä jotka elävät jossain köyhyysrajalla vaan tavallisista keskiluokkaisista työssä käyvistä ihmisistä.
Ja mikä ero sellaisten elämässä oli 1970-luvulla ja 2020-luvulla.
Niin, noh.
Keskustelua käydään 70-luvun keskiluokkaisten elämän väitetystä niukkuudesta.
Minä lähestyn aihetta kärjellä "ette vaan arvostaneet kaikkea sitä, mitä omistitte ja kuvittelette että nykyaikuisten eskapismi olisi luksusta, vaikka aidosti se kumpuaa vaihtoehtojen puuttumisesta".
Terveisin 20-luvun keskiluokkainen työssä käyvä ihminen ;)
"Keskustelua käydään 70-luvun keskiluokkaisten elämän väitetystä niukkuudesta. "'
En se ole mitään väitettyä niukkuutta vaan ihan tilastoihin ja faktoihin perustuvaa niukkuutta.
Kukaan ei ole täällä pystynyt jotain viisasteluita lukuunottamatta esittämään ainoatakaan faktaa joka kumoaisi sen että 70-luvun keskiluokka eli aineellisesti huomattavasti niukemmin kuin nykypäivän keskiluokka.
"Terveisin 20-luvun keskiluokkainen työssä käyvä ihminen ;) "
Me 70-luvulla syntyneet olemme nyt sellaisia viidenkympin molemmin puolin olevia ihmisiä joten meillä on kyllä varsin hyvä perspektiivi siihen mitä elämä oli silloin ja mitä se on nyt. Emme me mitään nykyajan todellisuudesta vieraantuneita mummoja ja pappoja ole vaan työssä käyviä ihmisiä.
Ai niin, teillähän oli OMA RAKENNUS vessassa käymiselle.
Nykyaikana se paikka, missä ulostetaan, on monitoimitila, jossa pestään niin vaatteet kuin itsensäkin. Ihanaa pyllybakteerinsekaista hygieniaa :D