En olisi tehnyt yhtään lasta jos ei olisi ollut VAKITUISTA työpaikkaa
Eli siinä ainakin yksi syy miksei ihmiset lisäänny.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
"Sää kirjoitat ihan kirjaimellisesti ihmiselle, joka on opetellut syömään mm. homeista leipää ja käyttänyt pahvilaatikkoa yöpöytänä, kun ei ole muuta ollut."
Olen pahoillani siitä mitä olet joutunut kokemaan mutta silti tuo mitä sinulla on ollut ei ole mikään sen ajan normi vaan onneksi kuitenkin pienen vähemmistön kohtalo. Sillä ei siis voi selittää sitä miksi juuri kukaan ei nyt tunnu lapsia tekevän.
"Jotenkin kuvaavaa, että sinun näkemyksesi niukkuudesta on hillojen tekeminen itse. Siis toihan olisi luksusta. Saada tehdä jotain itse, omistaa jotain, /omistaa tilaa omistaa jotain/ :D"
Sen oli tarkoitus kuvata sitä että yleinen elintaso oli silloin suurella osalla ihmisistä aika erilainen kuin nykyään. Oli totuttu siihen että tehdään itse jotta ei mene turhaan rahaa kaupasta ostettaviin. Ja telkkareiden yms. osto oli iso juttu johon säästettiin kauan ja sitten lopulta saatiin.
Tuo on eril
Sun mielestä on ylellisempää elää fantasiamaailmassa jossa kasvatetaan marjapensaita (viihde-elektroniikka) kuin oikeasti omistaa puitteet, jossa voi kasvattaa marjapensaita (todellisuus)?
Mietipä uudestaan.
"Kai sinä ymmärrät, että jos sinun lapsuudessa vedettiin napa täyteen tuotetta, joka maksaa nykyaikana 10 eur/200 g, niin nykyaikuinen ei ihan ymmärrä, mitä *niukkuutta* te aikananne koitte... tehän elitte kuin kuninkaat :D "
En sanonut niukkuutta mutta erilaista aikaa kun kaikkea ei saanut heti vaan piti tehdä enemmän sen eteen. Marjat piti itse poimia metsästä, piti itse keittää ne hillot jne. Samoin kuin tehtiin itse paljon vaatteita. Siihen meni paljon aikaa ja vaivaa että sai saman asian kun nyt suurin osa kipaisee kaupasta tai ostaa netistä.
"Nykyaikuisen niukkuus on sitä, ettei ole mahdollisuutta tehdä vastaavia valintoja. Ei ole vaihtoehtoa, jossa päätettäisiin olla ostamatta kaupan hilloja ja sen sijaan ostettaisiin kymmenen marjapensasta ja hillosokeria ja tehtäisiin itse. Ei vaan voi. Ei pysty elämään, ei marjapensas yrttiruukussa eikä ihminen nykymaailmassa.
En ihan hahmota, mikä tässä on sitä yltäkylläisyyttä? "
En minä nyt puhut nykyajan niukkudesta vaan siitä mitä ihmisillä on nykyisin keskimääräin ja mitä ihmisillä oli ennen keskimäärin. Köyhät ovat aina eläneet niukasti mutta myös tavallinen keskiluokka eli nykymittapuun mukaan niukasti 1970-luvulla. Tavallinen ihminen elää nyt paljon yltäkylläisemmin kuin tavallinen ihminen 1970-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
"Hillon keittäminen indikoi, että perheellä on ollut pakastin. "
No ei. Hilloaminen on eri asia kuin pakastaminen. Hillo säilyi viileässä ja niitä säilytettiin siis kellareissa yms. viileissä paikoissa. Vielä 1970-luvun kerrostaloissakin oli asunnoille omat kylmäkellarit jossa sitten pidettiin niitä hilloja, perunasäkkejä jne. Maalla taas se kellari oli sitten joko pihalla tai talon kellarissa.
Pakastimet yleistyivät vasta 1970-luvun lopulla ja aluksi ne olivat isoja arkkupakastimia joita oli lähinnä omakotitaloissa asuvilla.
Okei.
Eli aikanaan on ollut erillisiä huoneita siis pelkille elintarvikkeille?
Kuinkahan monen nykyaikuisen kodissa on tuommoisia, oikeasti :D Vaatehuoneetkin on jo tukevasti keskiluokkaisten juttu. Hillohuone kuulostaa enemmän rikollisten leikilliseltä nimitykseltä pankkiholville kuin todelliselta konseptilta xD
"Sun mielestä on ylellisempää elää fantasiamaailmassa jossa kasvatetaan marjapensaita (viihde-elektroniikka) kuin oikeasti omistaa puitteet, jossa voi kasvattaa marjapensaita (todellisuus)? "
No ainakaan iso osa nykypäivän ihmisistä ei ole valmis tinkimään siitä viihde-elektroniikan fantasiamaailmasta lapsien takia. Sehän se minun pointtinin juuri on. Jos huomattaisiin että elämä voi olla hyvin onnellista myös niin että se ilo ei tule asioiden omistamisesta vaan asioiden tekemisestä, vaikka sitten marjojen poimimisesta, niin moni tekisi helpommin myös niitä lapsia.
Ainakin tiktokissa ja instagramissa tuli viime vuoden lopulla paljon vastaan nuoria äitejä. 17-21 vuotiaita, jotka arvostelee vanhoja äitejä ja sitä kuinka ikinä ei ole oikeaa hetkeä lapselle. Lapset tulisi vaan tehdä nuorena ja kyllä asiat selviää. Monella näistä oli lukiokin kesken tai ei työpaikkaa/opiskelupaikkaa. Osalla oli toinen lapsi jo tulossa.
Minusta siinä ei ole mitään pahaa, että hankkii lapset nuorena ja on kotona. Mutta kieltämättä ahdistuin itse (vanhana, eli 30v) naisena kun lapsia ei vielä ole. En olisi itse voinut edes kuvitella hankkivani lapsia ilman koulutusta, työpaikkaa tai suhteellisen vakaata parisuhdetta. Kuinka monen teinin suhde kestää lopulta aikuisuuteen asti?
Kukin tavallaan, onneksi on vapaus tässäkin. Minä olin nuori eikä ollut vakinaista työtä vaan pätkätöitä. Nyt lapset on isot ja on se vakkarityökin. Toki miehellä oli vakityö jo silloin.
"Eli aikanaan on ollut erillisiä huoneita siis pelkille elintarvikkeille? "
Kyllä koska se oli se missä elintarvikkeita säilytettiin kun ei ollut pakastimia eikä vielä 1960-luvulla aina jääkaappejakaan. Maalla oli ihan normaalia että oli kyllä isot kellarit mutta ei sisävessaa eikä aina edes juoksevaa vettä.
Mutta ehkä se sinun mielestäsi sitten on luksusta.
Vierailija kirjoitti:
"Kai sinä ymmärrät, että jos sinun lapsuudessa vedettiin napa täyteen tuotetta, joka maksaa nykyaikana 10 eur/200 g, niin nykyaikuinen ei ihan ymmärrä, mitä *niukkuutta* te aikananne koitte... tehän elitte kuin kuninkaat :D "
En sanonut niukkuutta mutta erilaista aikaa kun kaikkea ei saanut heti vaan piti tehdä enemmän sen eteen. Marjat piti itse poimia metsästä, piti itse keittää ne hillot jne. Samoin kuin tehtiin itse paljon vaatteita. Siihen meni paljon aikaa ja vaivaa että sai saman asian kun nyt suurin osa kipaisee kaupasta tai ostaa netistä.
"Nykyaikuisen niukkuus on sitä, ettei ole mahdollisuutta tehdä vastaavia valintoja. Ei ole vaihtoehtoa, jossa päätettäisiin olla ostamatta kaupan hilloja ja sen sijaan ostettaisiin kymmenen marjapensasta ja hillosokeria ja tehtäisiin itse. Ei vaan voi. Ei pysty elämään, ei marjapensas yrttiruukussa eikä ihminen nykymaailmassa.
En ihan hahmota, mikä tässä on sitä
Sinä kuvasit kuinka niukasti elitte. Nykyihmisellä ei ole varaa edes siihen, mikä oli sinun nuoruudessasi "niukkuutta".
Se, että nykyihmisellä on varaa eskapismiin (videopelit) mutta ei konkretiaan (oma piha ja marjapensaat), voi olla sinun mielestäsi "parempaa elämän laatua". Perustaisitko itse perheen ennemmin viihde-elektroniikan vai luonnon keskelle? :E
Vierailija kirjoitti:
"Eli aikanaan on ollut erillisiä huoneita siis pelkille elintarvikkeille? "
Kyllä koska se oli se missä elintarvikkeita säilytettiin kun ei ollut pakastimia eikä vielä 1960-luvulla aina jääkaappejakaan. Maalla oli ihan normaalia että oli kyllä isot kellarit mutta ei sisävessaa eikä aina edes juoksevaa vettä.
Mutta ehkä se sinun mielestäsi sitten on luksusta.
Se erillinen huone oli kylmiö ja kyllä niitä saa nykyäänkin. Meillä vähän isomman vaatekomereon muuttaminen maksoi 12000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
"Sun mielestä on ylellisempää elää fantasiamaailmassa jossa kasvatetaan marjapensaita (viihde-elektroniikka) kuin oikeasti omistaa puitteet, jossa voi kasvattaa marjapensaita (todellisuus)? "
No ainakaan iso osa nykypäivän ihmisistä ei ole valmis tinkimään siitä viihde-elektroniikan fantasiamaailmasta lapsien takia. Sehän se minun pointtinin juuri on. Jos huomattaisiin että elämä voi olla hyvin onnellista myös niin että se ilo ei tule asioiden omistamisesta vaan asioiden tekemisestä, vaikka sitten marjojen poimimisesta, niin moni tekisi helpommin myös niitä lapsia.
Kyllä voi olla kestävän minimalistinen ajatus- ja arvomaailma, jossa ilo tulee enemmän asioiden tekemisestä (usein sekin silti ainakin jollain tavalla maksullista!) eikä omistamisesta. MUTTA JUURI NIITÄ LAPSIA EI VAIN HALUTA TEHDÄ/"OMIA"/OMISTAA.
Yhdessä työpaikassa nuori nainen oli melkein saada vakipaikan heti haastattelussa. Onneksi oli tehty vähimmäis 4 kk koeaika niinkuin laki sanoo. Oli tyttö hyvän matkaa raskaana, eikä kertonut haastattelussa mitään siitä. Ei huomannut kukaan kun löysät vaatteet. Oli äärimmäisen huono, asennevammainen tekijä heti alussa jo ja samassa työpaikassa oleva äitinsä mölöytti vahingossa et tyttö raskaana. Kerroin esimiehelle ja soppari purettiin hänen kohdallaan. Ihan oikein. Tiedä oliko ilmoittamat on raskaus vai huono työn jälki vai molemmat syynä,mut pääasia et päästiin eroon. Paikan sai sit rehellinen ihminen.
"Sinä kuvasit kuinka niukasti elitte. Nykyihmisellä ei ole varaa edes siihen, mikä oli sinun nuoruudessasi "niukkuutta". "
Kuvasin tavallisen keskiluokan elämää silloin ja nyt. Ja ero on täysin selvä vaikka miten saivartelisit.
"Se, että nykyihmisellä on varaa eskapismiin (videopelit) mutta ei konkretiaan (oma piha ja marjapensaat)"
Ei meillä ollut aikanaan omaa pihaa tai omia marjapensaita. Marjoja poimittiin metsästä ja sitten käytiin joskus isovanhempien viljelypalstalta hakemassa viinimarjoja ja vadelmia. Ei tässä puhuta mistään hienoista puutarhoista vaan ihan vaan siitä että marjoja otettiin mistä satuttiin saamaan. Samoin saatettiin hakea iso säkki perunoita joltain sukulaiselta maalta. Oli halvempaa kun ostaa kaupasta.
", voi olla sinun mielestäsi "parempaa elämän laatua". Perustaisitko itse perheen ennemmin viihde-elektroniikan vai luonnon keskelle? :E"
No nimenomaan luonnon keskelle ja niin voisi tehdä nykyisinkin moni ihminen jos vain raaskisi luopua edes pienestä osasta siitä rakkaasta elektroniikastaan. Mutta kun ei. Pitää olla kaikki mahdollinen ennen kuin lapset voi hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hillon keittäminen indikoi, että perheellä on ollut pakastin. "
No ei. Hilloaminen on eri asia kuin pakastaminen. Hillo säilyi viileässä ja niitä säilytettiin siis kellareissa yms. viileissä paikoissa. Vielä 1970-luvun kerrostaloissakin oli asunnoille omat kylmäkellarit jossa sitten pidettiin niitä hilloja, perunasäkkejä jne. Maalla taas se kellari oli sitten joko pihalla tai talon kellarissa.
Pakastimet yleistyivät vasta 1970-luvun lopulla ja aluksi ne olivat isoja arkkupakastimia joita oli lähinnä omakotitaloissa asuvilla.
Okei.
Eli aikanaan on ollut erillisiä huoneita siis pelkille elintarvikkeille?
Kuinkahan monen nykyaikuisen kodissa on tuommoisia, oikeasti :D Vaatehuoneetkin on jo tukevasti keskiluokkaisten juttu. Hillohuone kuulostaa enemmän rikollisten leikilliseltä nimitykseltä pankkiholville kuin todelliselta konseptilta xD
"Olimme köyhiä, meillä ei ollut omat huoneet kuin jokaiselle lapselle erikseen, sekä kaikille elintarvikkeille omansa, ja kummallakin vanhemmalla oli omat työhuoneensa, ja autotallikin oli. Elämämme oli niukkaa, niin niukkaa että asuntolainankin maksoimme pois 10 vuodessa... suitsait pystyimme 10 vuodessa siihen, mikä vie nykyaikuisilta 20 vuotta. Niin kovin pienituloisia olimme, niin niukkaa meillä oli."
Kaikki menetetyn sukupolven jäsenet ja sitä nuoremmat nauravat partaansa kitinöillenne...
"Tavallinen ihminen elää nyt paljon yltäkylläisemmin kuin tavallinen ihminen 1970-luvulla."
Tämä. Minkäikäinen ihminen alapeukuttaa?
Minun lapsuudenperheeni oli keskiluokkainen 70-luvulla, mutta moni asia oli eri tavalla. Karkkipäivänä sai pienen pussillisen karkkia, tyyliin 100g, sipsejä syötiin ehkä kerran vuodessa jos sitäkään, juhlaruoan jälkiruokana oli vanilijajäätelö... Ulkomaanmatkana oli risteily Tukholmaan, muttei suinkaan edes kerran vuodessa, ym.
Kaikkea sitä täytyy itselleen valehdella, että tekee itselleen epäedullisen päätöksen, jonka jokainen rehellinen skippaa.
"Se erillinen huone oli kylmiö ja kyllä niitä saa nykyäänkin"
Uusiin omakotitaloihin sellaisia tehtiin vielä 1970-luvulla. Ja juuri siksi että ihan paremmissakin piireissä oli tapana säilöä hilloja, vihanneksia jne. kotona kun niitä oli halvempi ostaa isoissa erissä tai saatiin joltain sukulaisilta jotka kasvattivat maalla niitä itse.
Eli säästävaisyys oli normi jota noudattivat melkein kaikki tulotasosta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole valmis tinkimään..."
No kun heillä ei ole vaihtoehtoa! Ei ole tilaa eikä varaa konkretiaan, tilat ja varat riittävät vain pikseli-illuusioon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi olla kestävän minimalistinen ajatus- ja arvomaailma, jossa ilo tulee enemmän asioiden tekemisestä (usein sekin silti ainakin jollain tavalla maksullista!) eikä omistamisesta. MUTTA JUURI NIITÄ LAPSIA EI VAIN HALUTA TEHDÄ/"OMIA"/OMISTAA.
Tämä keskustelu lähti väitteestä että pitää olla kaikki mahdollinen valmiina ennen kuin ne lapset voi turvallisesti tehdä. Ei siis ollut kyse siitä jos joku ei nyt vain yleensäkään halua lapsia. Se on ihan eri asia ja eri keskustelu.
"samassa työpaikassa oleva äitinsä mölöytti vahingossa et tyttö raskaana. Kerroin esimiehelle ja soppari purettiin hänen kohdallaan. Ihan oikein"
Tuo on laiton irtisanominen. Raskaus ei ole irtisanomisperuste, edes koeajalla. Ja työntekijän ei tarvitse kertoa olevansa raskaana eikä sitä saa työnantaja kysyä.
Kai sinä ymmärrät, että jos sinun lapsuudessa vedettiin napa täyteen tuotetta, joka maksaa nykyaikana 10 eur/200 g, niin nykyaikuinen ei ihan ymmärrä, mitä *niukkuutta* te aikananne koitte... tehän elitte kuin kuninkaat :D
Nykyaikuisen niukkuus on sitä, ettei ole mahdollisuutta tehdä vastaavia valintoja. Ei ole vaihtoehtoa, jossa päätettäisiin olla ostamatta kaupan hilloja ja sen sijaan ostettaisiin kymmenen marjapensasta ja hillosokeria ja tehtäisiin itse. Ei vaan voi. Ei pysty elämään, ei marjapensas yrttiruukussa eikä ihminen nykymaailmassa.
En ihan hahmota, mikä tässä on sitä yltäkylläisyyttä?