En olisi tehnyt yhtään lasta jos ei olisi ollut VAKITUISTA työpaikkaa
Eli siinä ainakin yksi syy miksei ihmiset lisäänny.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kolme lasta lukion jälkeen. Sen jälkeen sitten opiskelin ja töitä olen tehnyt koko ajan opintojen jälkeen. Ihmisen pitäisi elää nyt eikä sitku. Huomisesta ei tiedä.
Ennen sanottiin lapsi tuo leivän tullessaan. Nyt tuomitaan, jos hankitaan lapsi "keskeneräiseen" elämään.
No ennen oli perusteltua sanoa, että lapsi tuo leivän. Esim 80-luvulla oli käytännössä täystyöllisyys. Myös huonolla koulutuksella saattoi päästä pitkälle. Nykyään ei korkeakoulututkintokaan takaa mitään. Päinvastoin, paljon on korkeakoulutetuissa työttömiä. Joillakin aloilla on myös heti ongelma, jos on lasten vuoksi aukkoja CV:ssä.
Myöskin lapsista tulee ottaa vastuu ja niille lapsille tulee olla myös jotain tarjottavaa. Ei voi vain vastuuttomasti lisääntyä ja odottaa, että lasten myötä tapahtuisi ihmeitä. Kyllä lähtökohtana on oltava se, että kun lapsia hankkii, elämän on oltava kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
On turha muistella miten tuli tehtyä lapset 15v sitten vaikka juuri sillä hetkellä ei ollutkaan vakituista työpaikkaa. Työmarkkinat ovat tiukentuneet huomattavasti ihan lähivuosina ja AI ja töiden ulkoistaminen halpamaihin on vähentänyt vielä radikaalimmin työpaikkojen määrää. Muistan itsekin valmistuessani miten ei tullut mieleenkään etteikö töitä saisi suht pian valmistumisesta kun taas nyt tunnen useampia valmistuneita insinöörejä ja kauppatieteilijöitä joilla on vaikeuksia löytää töitä. Omaakin kurkkua kuristaa ajatus työn menettämisestä sillä muita paikkoja on tarjolla todella vähän. Ja työ on ihan perus elämän edellytys.
Asiaa kirjoitat. Ja tosiaan on syytä muistaa sekin, että vaikka nyt tai lasta hankkiessa olisi vakituinen työpaikka, sen voi menettää.
Vierailija kirjoitti:
naisille lisääntyminen on oma valinta. moni mies taas jää ilman naista nykyisessä feministisessä maailmassa metoon keskellä, joten miehillä ei edes ole valinnan mahdollisuutta.
Uliuu! Miehilläkin on 100% valinnanvaraa miten käyttää omaa kehoaan (, mutta ei kenenkään toisen!) ja käyttääkö mitenkään. Mies ei tietenkään voi yksipuolisesti valita tarjottimelta naista/naiskehoa ja väkisin p akkoraskauttaa.
Minulla ei ole koskaan ollut vakituista työpaikkaa. Olen 47-vuotias ja minulla on kolme pientä lasta. Hoidin heitä kotona yhteen syssyyn 8 vuotta. Omistan puolet rivitaloasunnosta Länsi-Helsingissä. Asuntolaina maksettu jo pois. Omaisuuden kartuttaminen onnistuu näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Koskee ainoastaan huuhaahumanisteja, jotka odottavat, että heille tarjoillaan se unelmien vaginaalifilosofianerityisasiantuntijanvirka .
Duunarit ymmärtävät, että työpaikkaa voi vaihtaa, eikä elämä siihen kaadu.
Ajatuspierusi perusteella et ole itse koskaan ollut työelämässä.
Eihän vakituinen työ tarkoita sitä, että on työpaikka eläkeikään asti. Akateemisille määräaikaisuus ja pätkätyöt on arkea. Mullakin on kaksi teini-ikäistä lasta ja oon aina ollut määräaikaisissa töissä. Nyt olen saamassa vakituisen sopimuksen, mutten oleta senkään olevan pysyvä tila. Mun mies on matalapalkka-alalla ja hänellä on ollut vakituinen työ parikymmentä vuotta, mutta siellä on muutaman vuoden välein yt:t, viimeks keväällä 2024. Ihan ok ollaan pärjätty. Ei matkustella ulkomailla ja asutaan ahtaasti, mut muuten elämä mallillaan.
Lisäisin aloituksesi kokoaikaisuuden, eli kokoaikainen vakituinen työpaikka. Nollasopparit ja osa-aikaiset ovat huonoja diilejä.
Näin mäkin ajattelin, mutta onneksi järki voitti ja sain lapset vähän ennen neljääkymppiä 😅
Jaa, kun me saatiin eka lapsi, niin olin just aloittanut työelämässä ja puoliso vielä opiskeli. En kyllä muista, että olisin koskaan miettinyt sitä, että miten tullaan toimeen. Tyypillistä tissiposkimeininkiä nuo aloittajan kommentit.
Toisekseen maahanmuuttajat saavat Suomessa paljon lapsia ja heidän tulotasonsa on kevyesti kantaväestöä matalampi.
Niin? Ja toitotat tätä kaikille pyytämättä miksi? Lapsi on oikeasti vakituinen toisin kuin "vakituinen" työpaikka.
Mitalinko haluat (tottelevaisuudesta)?
Vierailija kirjoitti:
Really?! Ihan itsekö keksit? Annetaan kaikki aloittajalle aplodit!
Ihan turhaa irvailet! Tätähän nykyään kaikki poliitikot ja itseään sellaisina pitävät kysyvät - tumput suorina ja ihmetellen syvästi. Kyllä tämä on ainoa oikea vastaus lapsitilanteeseen Suomessa. Eivätkä aplodit auta!
Tehtyä ei saa tekemättömäksi ja me muut emme silti tee kuten sinä, ap. Nauti nyt vain yksin taakastasi ja onnestasi.
jännämiesten pitää käydä mättähältä mättähälle, koska vain jännämiehet kelpaavat naisille ja niitä ei riitä joka naiselle