En olisi tehnyt yhtään lasta jos ei olisi ollut VAKITUISTA työpaikkaa
Eli siinä ainakin yksi syy miksei ihmiset lisäänny.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama. Vakivirkaa vuosi ja sitten lapsentekoon. Omassa ammatissani työt on ripoteltu sinne tänne, sijaisuuksia todella vaikea saada näkökulmasta, että asuisi paikassa x ja siitä tekisi sijaisuuksia 50km säteen sisällä.
Vakkarit vaikuttivat kiukkuisilta äitiyslomastani, erityisesti se joka on itsekin tehnyt pari lasta lähes 30v sitten samalla kaavalla kuin minä- vakituisena ollessaan. Nyt olen toisen lapsen kanssa vanhempainvapaalla. Ei ole tullut työnantajalta tai kollegoilta kummankaan lapsen kohdalla edes onnittelukorttia. Puolison työnantaja on muistanut molempien lasten syntymää kattavalla lahjapaketilla.
No, sitten kun tämä vanhempi kollega pääsee joskus yhteiskunnan hoiviin ja valittelee tiukkaa hoitajamitoitusta ja huonoa hoitoa, pitää kuitata että ajattele jos muut ikäiseni ovat pidättäytyneet lastenteosta hänenkaltaisten ihmisten luoman asenneilmapiirin takia. Että siellä ne sinusta huolta pitävät ovat, verenä vessa
Jännä ajatus jollain , että itse pitää saada tehdä lapsia mutta kiukkuisesti suhtautuu toisten lastentekoon. Se minä minä-asenne.
"Erityisen sairas oli lapsi joulun alla. Silloin nainen kävi työpaikalla kertomassa miten jouluvalmistelut etenevät. Käteviä nuo lasten "sairaudet" ei tarvita lääkärintodistustakaan. "
Lapsen takia saa olla poissa enintään neljä päivää. Työnantajalla on oikeus pyytää luotettava selvitys sairaudesta.
Lapsen hoitovapaa voi olla osittain tai kokonaan palkallinen riippuen alan työehtosopimuksesta.
Täälläkin osa kommenteista on täynnä pelkkää naisten syyllistämistä siitä, että saadaan jälkeläisiä ja toivottavasti joskus tuottavia veronmaksajia. Samaan aikaan tekopyhinä kauhistellaan ja ihmetellään syntyvyyden laskua. Onkohan missään muussa maassa näin negatiivista ilmapiiriä lasten saantia kohtaan? Se nyt vain on fakta, että nainen on heikommassa asemassa työmarkkinoilla ihan biologisista syistä ja tämän varmasti jokainen nainen tuntee nahoissaan, että työnantaja arvioi riskiä palkkaamiselle ja vakinaistamiselle JOS sitä vaikka joskus tulisikin raskaaksi. Silloin on vain oikein että jokainen nainen tekee juuri niin kuin parhaaksi näkee ja miettii vain omaa etuaan, sitä se työnantajakin tekee. Ei ole laitonta allekirjoittaa työsopimusta raskaana ollessa, joten ihan turha syyllistää siitä naista jos joku pikkufirma kaatuu sen takia. Huutonaurua teille vinkujille. Naiset pitäkää puolenne ja olkaa vastedeskin itsekkäitä näissä asioissa ilman mitään omantunnontuskia!
Sain vakityön vasta 36-vuotiaana. Onneksi en jäänyt sitä odottamaan. Mulla oli kaksi lasta siinä kohtaa ja hyvin pärjäsi pätkätöilläkin. Toki ideaaliahan se on, että on vakityö eikä tarvitse elää epävarmuudessa.
Kyllä tuo taatusti vaikuttaa syntyvyyteen, kun työt ovat pätkätöitä ja palkat laahaa valovuoden verran perässä nykyisestä hintatasosta. Ennen vanhaan töitä sai, kun oli vaan ahkera ja käveli ovesta sisään vaikka tehtaalle. Palkalla tuli toimeen, sai elätettyä perheen ja ostettua oman kodin. Oli parempi mahdollisuus siihen että esim. äiti saattoi olla huoletta kotona siihen asti kunnes lapset menivät kouluun. Nykyään pitäisi molempien vanhempien raataa niska limassa niitä pätkätöitä orjapalkalla, viedä päiväkotiin alle 1-vuotias muksu, omistusasumisesta voi useimmat vaan haaveilla.
Vapaaehtoinen lapsettomuus on tietysti yleisempää nykyään ja sekin on täysin ymmärrettävää. Eniten harmittaa niiden puolesta jotka lapsia haluaisivat, mutta resurssit eivät sitä mahdollista. Siinä se ydinongelma onkin. Päättäjät eivät edes yritä tehdä elettäkään jotta asia korjaantuisi. Työministerikin käy vaan hupireissuilla kosiskelemassa jotain filippiiniläisiä tyttöjä hommiin, joihin kyllä olisi tekijöitä ihan täällä koto-Suomessakin. Seuraavaksi arvon ministeri saa nauttia varmaan entistä leveämmästä leivästä Kelan pääjohtajana, 20 000 euron kuukausipalkan kera. Kyllä hävettää olla suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Really?! Ihan itsekö keksit? Annetaan kaikki aloittajalle aplodit!
Ei kannattaisi naureskella tälle asialle. Ongelma on ihan oikeasti ratkaisematta. Itse näen asian niin että yrityksiä ei kiinnosta se tehdäänko lapsia. Ja silloin lisääntymisiässä olevat naiset ovat heidän näkökulmasta vähemmän tuottavia.
Antakaas tulla ratkaisuja ..
Tässä asiassa pallo on valtiolla tai lainsäädännöllä. Lapsen saamisesta aiheutuu työnantajilla harmia kulujen muodossa. Pienessä yrityksessä se on joskus kohtalonkysymys. Ratkaisu on, että työntekijän äitiyslomasta ja vanhempainvapaasta aiheutuvat kulut jaetaan tasan kummankin vanhemman työnantajalle. Silloin ei enää ole niin paljon merkitystä palkkaako naisen vai miehen. lasten sairastamiseen tarvittavat poissaolot tulee myöskin jakaa vanhemmille niin, että oikeus olla hoitamassa sairasta lasta on henkilökohtainen eli x päivää yhtä vanhempaa kohti. Tämä ei tosin onnistu, jos toinen vanhempi on mt-potilas tai päihteiden käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Sain vakityön vasta 36-vuotiaana. Onneksi en jäänyt sitä odottamaan. Mulla oli kaksi lasta siinä kohtaa ja hyvin pärjäsi pätkätöilläkin. Toki ideaaliahan se on, että on vakityö eikä tarvitse elää epävarmuudessa.
Niin minkäs ikäisiä muksut nyt on? Ota huomioon että eläminen ja asuminen on Suomessa nykyään ennätyskallista.
Mielenkiintoinen keskustelu taas. Yleisesti kauhistellaan vauvakatoa, mutta näissä keskusteluissa nousee juuri kommentit, että "mamma pyörähtää työpaikalla esittelemässä pötsiään." Kuka hemmetti ne lapset tähän maahan pyöräyttää, jos ei naiset? Selvä homma, että lapsia ei uskalleta hankkia taloudellisesti epävakaaseen tilanteeseen. Naisten työurien parantamisessa ja perhe-elämän yhteensovittamisessa olisi parantamisen varaa. Ja yleisestikin tässä ilmapiirissä.
Vierailija kirjoitti:
"Erityisen sairas oli lapsi joulun alla. Silloin nainen kävi työpaikalla kertomassa miten jouluvalmistelut etenevät. Käteviä nuo lasten "sairaudet" ei tarvita lääkärintodistustakaan. "
Lapsen takia saa olla poissa enintään neljä päivää. Työnantajalla on oikeus pyytää luotettava selvitys sairaudesta.Lapsen hoitovapaa voi olla osittain tai kokonaan palkallinen riippuen alan työehtosopimuksesta.
Ai 4 pvää? Ilmankos se kävikin yhtenä päivänä vkossa istumassa koneensa ääressä. Aamupäivällä tuli aviomieheltä taas mieluisa soitto: "Purjo-petteri vaikutti väsyneeltä, meetsä hakeen sen päikystä."
Vierailija kirjoitti:
Koskee ainoastaan huuhaahumanisteja, jotka odottavat, että heille tarjoillaan se unelmien vaginaalifilosofianerityisasiantuntijanvirka .
Duunarit ymmärtävät, että työpaikkaa voi vaihtaa, eikä elämä siihen kaadu.
Jaa, tässä yksi huuhaahumanisti, joka on pätkätyöläisenä tehnyt 3 lasta. Hyvin on pärjätty vaikkei vakipaikkaa ole koskaan ollutkaan.Aina se uusi pätkä on jostain löytynyt.
Mä väitän että suurin osa huuhaahumanisteista kyllä ymmärtää, että vakivirka on kiven alla ja jos sitä jää odottamaan niin kaikki menee sivu suun.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin osa kommenteista on täynnä pelkkää naisten syyllistämistä siitä, että saadaan jälkeläisiä ja toivottavasti joskus tuottavia veronmaksajia. Samaan aikaan tekopyhinä kauhistellaan ja ihmetellään syntyvyyden laskua. Onkohan missään muussa maassa näin negatiivista ilmapiiriä lasten saantia kohtaan? Se nyt vain on fakta, että nainen on heikommassa asemassa työmarkkinoilla ihan biologisista syistä ja tämän varmasti jokainen nainen tuntee nahoissaan, että työnantaja arvioi riskiä palkkaamiselle ja vakinaistamiselle JOS sitä vaikka joskus tulisikin raskaaksi. Silloin on vain oikein että jokainen nainen tekee juuri niin kuin parhaaksi näkee ja miettii vain omaa etuaan, sitä se työnantajakin tekee. Ei ole laitonta allekirjoittaa työsopimusta raskaana ollessa, joten ihan turha syyllistää siitä naista jos joku pikkufirma kaatuu sen takia. Huutonaurua teille vinkujille. Naiset pitäkää puolenne ja olkaa vastedeskin itsekkäitä näissä asioissa
Lastenteko on niin luonnollinen ihmiselämään kuuluva asia, että siitä jaksetaankin vääntää! Tekee silloin kun on aika ja vaihtaa työpaikkaa, jos siellä on niin vaikea asennekulttuuuri. Niin minä tekisin. Jos olen ollut työntekijänä firmassa, mulla on oikeus myös jossain vaiheessa tehdä lapsi, jos sen meinaan tehdä.
"Kyllä tuo taatusti vaikuttaa syntyvyyteen, kun työt ovat pätkätöitä ja palkat laahaa valovuoden verran perässä nykyisestä hintatasosta. Ennen vanhaan töitä sai, kun oli vaan ahkera ja käveli ovesta sisään vaikka tehtaalle."
No tuo "ennen vanhaan" oli joskus 40-50 vuotta sitten. Senkin jälkeen on uskallettu tehdä lapsia hyvinkin epävarmoihin aikoihin kuten vaikka 90-luvun lamaan. Tämä äärimmilleen mennyt turvallisuushakuisuus on vasta ihan viimeisen vajaan vuosikymmenen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi syy miksi emme palkkaa enää 20-40 ikähaarukassa naisia.
Aika pienestä ryhmästä teillekin porukkaa palkataan kun 50-vuotiaita ei kukaan palkkaa.
Niinpä. Varsinkin kun miehetkin pitävät nykyään paljon pitkiä perhevapaita. Meilläkin on parhaillaan yhdestä tiimistä KAIKKI miehet vanhempainvapaalla, naisista ei kukaan, eli naiset pitävät pyörät pyörimässä firmassa, kun miehet ovat hoitamassa lapsia. (Ja hyvä niin.)
Ja miehet vielä lisääntyvät usein myös vanhempanakin kuin naiset, joten ei kannata palkata 20-55-vuotiaita miehiä. Ja kun miehet ovat usein huonokuntoisempia lähellä eläkeikää, turvallisinta on olla palkkaamatta minkään ikäisiä miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu taas. Yleisesti kauhistellaan vauvakatoa, mutta näissä keskusteluissa nousee juuri kommentit, että "mamma pyörähtää työpaikalla esittelemässä pötsiään." Kuka hemmetti ne lapset tähän maahan pyöräyttää, jos ei naiset? Selvä homma, että lapsia ei uskalleta hankkia taloudellisesti epävakaaseen tilanteeseen. Naisten työurien parantamisessa ja perhe-elämän yhteensovittamisessa olisi parantamisen varaa. Ja yleisestikin tässä ilmapiirissä.
Lapset on kätevä tekosyy pitää saikkupäiviä. Ja työnantaja maksaa viulut.
Tässä ehdotus: sairaat lapset lapsisairaalaan. Siellä henkilökunta hoitaa koko lössin. Täysin tarpeetonta olla joka mamman löhötä kotona hoitamassa yhtä. Homman voi hoitaa keskitetysti, kun ei siinä nuhassa sen kummempia hoitotoimia tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Really?! Ihan itsekö keksit? Annetaan kaikki aloittajalle aplodit!
Ei kannattaisi naureskella tälle asialle. Ongelma on ihan oikeasti ratkaisematta. Itse näen asian niin että yrityksiä ei kiinnosta se tehdäänko lapsia. Ja silloin lisääntymisiässä olevat naiset ovat heidän näkökulmasta vähemmän tuottavia.
Antakaas tulla ratkaisuja ..
Tässä asiassa pallo on valtiolla tai lainsäädännöllä. Lapsen saamisesta aiheutuu työnantajilla harmia kulujen muodossa. Pienessä yrityksessä se on joskus kohtalonkysymys. Ratkaisu on, että työntekijän äitiyslomasta ja vanhempainvapaasta aiheutuvat kulut jaetaan tasan kummankin vanhemman työnantajalle. Silloin ei enää ole niin paljon merkitystä palkkaako naisen vai miehen. lasten sairastamiseen tarvittavat poissaolot tulee myöskin jakaa
Tai yritystuet pitäisi sitoa alaisten perheellisyyteen ja työsuhteiden keskipituuteen *perhevapaiden jälkeen*.
Jos firma tekee kaikkensa pitääkseen työntekijänsä epävarmuuslimbossa *mikä johtaa syntyvyyden laskuun, niin silloinhan firman intressit ovat valtion intressejä vastaan*, lol.
Jotenkin kornia, jos valtio rahoittaa toimijoita joiden toimintatavat johtavat valtion heikkenemiseen :D
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla on niin paljon töitä, ettei tarvitse muuttaa töiden perässä?
Mulla "pätkätyöt" tarkoitti sitä, että työskentelin samalla työnantajalla kolmen eri maakunnan alueella. Muuttamisissa yms. oli oma sähläämisensä eikä etäsuhde kestänyt. Ei tullut perheenperustamiset mieleen, ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minkäs ikäisiä muksut nyt on? Ota huomioon että eläminen ja asuminen on Suomessa nykyään ennätyskallista.
Nyt en ymmärrä, miten lasteni ikä liittyy tähän mitenkään. Lapseni ovat nyt 10, 7 ja 3. Jos olisin odottanut tuota vakityötä, mulla olisi vain nyt tuo 3-vuotias. Oon kuitenkin aina halunnut kolme lasta, joten onneksi aloitin ennen vakityön saamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen takia saa olla poissa enintään neljä päivää. Työnantajalla on oikeus pyytää luotettava selvitys sairaudesta.Lapsen hoitovapaa voi olla osittain tai kokonaan palkallinen riippuen alan työehtosopimuksesta.
Ai 4 pvää? Ilmankos se kävikin yhtenä päivänä vkossa istumassa koneensa ääressä. Aamupäivällä tuli aviomieheltä taas mieluisa soitto: "Purjo-petteri vaikutti väsyneeltä, meetsä hakeen sen päikystä."
Tuossa vaihessa työnantaja voi sanoa että nyt on isän vuoro olla lapsen kanssa kun kerran tietää sen lapsen voinninkin niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä sain ensimmäisen vakityöni vuosi sitten, 48-vuotiaana. Mutta rohkeutta vaati hankkia kolme lasta, pätkätöillä ja koulutuksella olen edennyt. Nykyään hyvä asema, tulot ja perhe.
Ei ole mitenkään harvinaista, että 60+ ikäluokassa ollaan ja eletään kuin nuorempien lapsenteko olisi heiltä itseltään pois :D Ihan kuin ainoat jotka olisivat saaneet lapsia tehdä, olisivat he itse.