Miksi kirppareilla ei nykyään tunnu mikään menevän kaupaksi?
Mistä se johtuu? Sama tori palvelun kanssa. Ainakin oman sekä lähipiirini kokemuksia lähinnä. Mites muilla, meneekö tavarat kaupaksi?
Kommentit (220)
Hehheh kirppismyyjät valittaa "kun ilmaiseksi pitäisi antaa" ja sitten koettavat myydä kamansa kaupan hinnoilla.
En osta kun käytetyistä lasten vaatteista pyydetään saman verran kuin kaupoissa uutena. Toisaalta en saanut riittävästi myytyä itse vaikka laitoin hinnaksi 1-2€. Esim. ihan uude vielä hintalappu kiinni Vero Modan vaatteet eivät menneet kaupaksi 1€. Kaksi kertaa olen kokeilut myydä. Ekalla kerralla tein tappiota ja tokalla plus miinus nolla. Ei enää ikinä. Mieluummin lahjoitan pois.
Kirpparirojussa on aina jotain vikaa. Juuri ostin usb-tietokonekaiuttimet ja havaitsin että vaikka toimivatkin niin jopa kiinni ollessaan sähköjohdollinen kaiutin lämpenee huomattavasti eli siinä syy miksi laitettu myyntiin.
Joo ei oo mukava nämä välistä vetäjät jotka metsästää ammattimaisesti hyvää tavaraa halvalla, vaan myydäkseen saman tavaran itse kalliimmalla. Itse en paljon kyttäile näitä huippudiilejä jayleensä vaan 2-luokan tavaraa tarjolla kohdallani. Harvoin mitään ostan kirppareilta.
Vitosella ostin hyvän ja ehjän talvitakin. Ainut huono puoli siinä on että huppua ei voi irrottaa ja siinä on jotain karvaa reunoissa ja sisällä. Siksi varmaan myytiin halvalla. Eli takki menee ainakin hupun osalta piloille kun pesee. Mutta varmaan kestää pari talvea tuota käyttää
Olen ihmetellyt samaa. Muutos tapahtunut viime syksystä ja nyt alkuvuonna selvästi nähtävissä. Olen myynyt kirppareilla n. 20 vuotta joten kokemusta hommasta ja myös sopivasta hinnoittelusta on. Kirppareilla joissa tienasin helposti vielä vuosi sitten n. 200-300€ viikossa, saan nykyään hädin tuskin pöytävuokran hinnan takaisin. 3€ tuntuu olevan maksimi mitä ihmiset haluavat maksaa, enkä todellakaan myy hyväkuntoista merkkivaatetta siihen hintaan. Kirppareiden ideana on mielestäni laittaa hyväkuntoiset vaatteet ja esineet kiertoon ekologisuuden nimissä ja myös saada siitä hieman voittoa, koska miksi sitä ilmaiseksi tekisi (silloin voi yhtä hyvin lahjoittaa kaiken UFF:iin). Parhaiten kaupaksi tuntuvat menevän tällä hetkellä lasten kirjat, pelit ja lelut (joissa hinta max 2€). Lasten vaatteet ja aikuisten vaatteet eivät sen sijaan mene kaupaksi millään, eivät edes laadukkaat, hyväkuntoiset vaatteet. Itse en myy ketjumerkkien tuotteita, vaan laadukkaiden merkkien ja myös aitoja materiaaleja (kuten villa, puuvilla, silkki, nahka), mutta silti tulos on tämä. Mietin myös haastavaa taloustilannetta, jossa ihmiset eivät tosiaan tunnu maksavan kirppisvaatteista enää mitään, vaikka sieltä saisi edullisesti hyvää. Itse myös kiertelen kirppareita paljon ja teen siellä paljon edullisia löytöjä, mutta näytän olevan nykyään ainoita, jotka niistä mitään ostaa. Ja myyn myös Torissa ja Vintedissä, myös niissä kaupankäynti hidastuntu merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Fyysiset kirpparit ovat ällöttäviä, koska niissä on aina roskan myyjiä seassa. Ei maksa vaivaa.
Nettikirppiksiltä olen ostellut lähes kaikki vaatteet. Niistä voi sentään valikoida siistit myyjät. Viikonloppuna ostin lähes uudet korkkarit ja Zaran villatakin (100% villaa). Myin käyttämättömät tennarit ja toppatakin.
Alkuvuodesta myin yhden merkkihuivin ja oli yllätys, että meni nopeasti vaikka oli hintava.
Mikä oli nettikirppiksen nimi?
Havaintoja tänään kirpparilta. Ei ne lasten merkkihaalarit ja -takit mene kaupaksi halvallakaan, jos niissä on niin pinttynyttä likaa, ettei pesemällä lähde. Näki siis, että vaate on kyllä pesty myyntiin, mutta käytössä on tullut sellaista ikilikaa, joka vain ei lähde. Taaperon verkkapuvusta en maksa 15-20 euroa, vaikka olisi Adidaksen.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo möi kirpparilla vanhoja vaatteita pari kuukautta sitten, teki noin 200€ tilin. Kaikesta näytillä olleesta meni kaupaksi varmaan 80-85% ja suurin syy oli varmaan se, että hinnoittelu oli suurimmaksi osin 0,5€-2€, jotain haalareita ja takkeja meni viidellä eurolla. Tarinan opetus varmaan oli se, että jos haluaa niistä tavaroista eroon niin ei kannata laittaa 80-senttiseen bodyyn hinnaksi 9€ vaikka se olisi kuinka hyväkuntoinen. Tavara menee kiertoon kun hinta on sopiva tai jopa edullinen ja se kai kirpputorin idea onkin.
Tuohon tuottoon on täytynyt myydä vaatteita satoja kappaleita. Kenellä on kaapeissa myyntikelpoisia vaatteita noin 400 kpl?
Ja en myy tahraisia ja vioittuneita vaatteita. On ihan sama miten trendikkäitä, hyväkuntoisia tai laadukkaita, ihmisten ostovoiman heikentyminen heijastunee myös kirppareihin, muuta selitystä en tälle keksi että myynnin pudotus näin merkittävä näin lyhyessä ajassa
Syyhy, luteet, täit, kirput, kihomadot...🤢
En ikinä ole saanut mitään tuholaisia kirpputorivaatteista. Tottakai ne kannattaa pestä ennen käyttöönottoa ja ne mitä ei voi pestä, pakastaa. En tosiaan haluaisi nyt kuulla syitä ihmisiltä, jotka eivät muutenkaan kirppiksillä käy vaan tuhoavat luontoa ostamalla aina vain uutta. Vaan heiltä, jotka ovat aiemmin käyneet, mutta eivät käy enää tai käyvät paljon vähemmän. Väestötasolla kirppisten suosio kauppapaikkoina on kuitenkin ollut kasvussa jo noin 15-20 vuotta varsinkin nuorten ympäristötietoisempien sukupolvien keskuudessa.
Ja suoraan sanoen ihmettelen,missä on vaatteiden arvostus? Jos laadukas kotimainen ja käsintehty takki on uutena maksanut 100€c todellakin voin siitä kirppiksellä maksaa 30-50€. En ymmärrä miksi pitäisi laatuvaate antaa vitosella vain siksi että se on käytetty?
Olin kova kirpputoreilla kävijä ennen koronaa. En ole kertaakaan käynyt kai kohta viiteen vuoteen. Ei sieltä oikeasti mitään tarvitse jota ei verkostakin löytäisi. Lisäksi hyi ihmisiä ja yök lutikoita.
Liian korkeat hinnat.Kierrän kirppareita usein.
Temusta saa kaikkea halvalla, miksi mennä kirpparille?
Vierailija kirjoitti:
Syyhy, luteet, täit, kirput, kihomadot...🤢
Onneksi näitä ei ole kiinalaisilla ja intialaisilla rättitehtaan työntekijöillä ollenkaan, huippuhygieenisiä maita. Eikä tietenkään kenelläkään asiakkaalla, joka käy sovittelemassa vaatekaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet, kengät ja muut asusteet menee tasaisesti vintedissä tuote päivässä.
Tämä. Valittajat käyttää ihan vääriä alustoja, ei torissa tai kivijalassa enää mitään myydä. Vintedissä tekee kaupat tosi nopeasti.
Kirppiksellä, jossa käyn on uutta Iittalaa myynnissä ihan OVH-hinnoilla. Varmasti menisi kaupaksi halvemmalla. Itsekin voisin tehdä heräteostoksia tai täydentää omia sarjojani, jos olisi puolet hinnasta pois.
Vaatteita en uskalla ostaa kirpparilta. Suomessa on jatkuvasti täitä, luteita ja syyhyä (kiitos matkailun), niin en ota riskiä. Tosin tartunnan voi huo olla tuurilla saada vaikka bussista tai vaatekaupastakin.
Käyn tämän vuoksi paljon lahjoituskirppateilla. Siellä hinnat on paremmin kohdallaan, kun kyse on esim koruista, lasiesineistä ja muusta käyttötavarasta.
Olen vuosia tehnyt pientä tuottoa sillä, että haen lähi Fidasta, ilmaisosastolta jotain ja laitan sen kuntoon.
Minulla on vakkari kirppis, jonne voin viedä hinnoittelupalveluun ja veloittaa puolet. Taloyhtiön kierrätyshyllystä teen joka viikko löytöjä, etenkin talvella lahjoituksia tulee paljon.
Ennen joulua vein tänne kirppikselle 6 isoa muuttolaatikollista ja sain käteeni yli 500 euroa.
Tämä kirppis on vähän sivussa ja siellä keski-ikä asiakkailla on korkea. Ehkä siinä on se syy