B-PEth kontrolli
Onko jollain kokemusta kun raja-arvo ylittynyt?
0.4 eka mittauksella, nyt 3 viikon "tipaton", lääkärin mukaan testi mittaa kahden edeltävän viikon alkoholin kulutusta joten pitäisi olla ok tulos mutta jostain syystä panikoin että ei olekaan laskenut ja tulee jotain seuraamuksia.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Kävin kokeissa,arvo:069,ihmettelen 3-4 driksua muutaman kerran viikossa ei mitään pakote juopottelua ja nyt yxkax olenkin kovan luokan doku.pistää arveluttamaan nämä "muoti"testit.suomessa on aina otettu esim.sauna kaljat sun muut ryypyt..onko tässä tavoite alkamaan nuoriso linjalle,Alko alas ja aineet kehiin???
Niin siis mikä, oliko 0.069 vai 0.69 vai mikä???
Vierailija kirjoitti:
Vain suomalainen aikuinen on noin lammas että pelkää lääkärin vievän ajokortin. Millä oikeudella? Kyllä pitää kärytä ratista ennenkuin voi rattijuopoksi syyttää.
Ei tarvi. Serkultani otettiin kortti pois suurentuneiden arvojen takia eikä takaisin saa ennen kuin käy antamassa puhtaan näytteen.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/0e622aeb-f220-461e-8ec8-3170af48…
Ruotsissa voi jo lähteä kortti tän takia.
Isoveli valvoo.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse epäilee käyttävänsä liikaa ja haluaa apua, ei tuo verikoe välttämättä kerro kaikilla koko totuutta. Olen alkoholisoitunut ollut mielestäni jo vuosia, mutta peth oli 0,11. Juon viinitonkkia 3l x kolme kuussa, välillä reippaasti enemmän mutta tuo on minimi. Lääkäri ei ottanut minua enää todesta kun pyysin lääkinnällistä apua ongelmaani (mihinkään AA-istuntoihin en lähde monestakaan syystä). En tissuttele, vaan juon itseni aina kerralla humalaan. Lääkärin mielestä ei ole ongelmaa, vaikka näin on mennyt jo kolme neljä vuotta, koska verikokeet eivät ongelmaa näytä. Ja kyllä ymmärrän, että ihmisen pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja vain lopettaa, mutta riippuvaiselle se ei ole helppo juttu. Olen koko ikäni ollut kovasti juova, viime vuosina vain tahti kiihtynyt, edes yritys olla tipaton ei toiminut.
Toi ois vaan 3-4 annosta per päivä, eihän se paljon oo, kun suurkuluttaja ehtii töitten jälkeen juomaan vaikka 6-10. Kunnon juomarilla menee koppa kaljaa päivässä. Hoitaako ne sit vaan pahimpia. Mutta harmi. Voisit saada apua yksityispuoleltakin.
Kun näitä juttuja kun lukee, niin tuntuu, että jotkut saa arvot näyttämään suurkulutusta pelkällä viikonloppujuomisella, ja sitten taas toiset kertoo juovansa ihan hurjia määriä ja silti näyttää vain ns. normaalia kulutusta (siis alle 0,3). Että jos tuo arvon nouseminen on noin yksilöllistä, niin tuon testin käyttö mihinkään seuraamuksiin tuntuu kovin epäreilulta.
Totuus on kuitenkin se että jos lääkäri toteaa että henkilö on alkoholin suurkuluttaja ja ilmoittaa tästä poliisille niin homma on paketissa. Kortti pois.
Mutta kun ne lekurit voi niin tehdä jos se peth arvo on koholla!
Vierailija kirjoitti:
No montako ihmistä tunnet joka juo alkoholia? Moneltako on lääkäri vienyt kortin?
Minulta vei. Tarpeeksi monta kertaa katkolla. Ikinä en ole humalassa ajanut tai edes miettinyt asiaa. Olin 6 kk päihdeseurannassa ja nyt on kortti taskussa.
Tämän päivän lehtijutussa oli emeritus professorin kommentti ettei ketään saa laittaa tuohon testiin ilman että etukäteen tietää mikä testi kyseessä. https://yle.fi/a/74-20166626
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän lehtijutussa oli emeritus professorin kommentti ettei ketään saa laittaa tuohon testiin ilman että etukäteen tietää mikä testi kyseessä. https://yle.fi/a/74-20166626
Kaksipiippuinen juttu,lähetteellä toki näkyy mitä testejä otetaan, mutta moniko niitä lyhenteitä ymmärtää tai viitsii googlettaa?
Ei tarvi testiin mennä jos et halua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi testiin mennä jos et halua.
Joo, mutta sitten jää ne kaikki muutkin verikokeet ottamatta ja mahdollinen hoito saamatta. Täähän on ihan älytöntä kyllä.
Olen työterveyshoitaja. Tämä on hyvä testi sen vuoksi, että kohoaa vain alkoholia juomalla. Elimistön oma etanolituotanto on äärimmäisen harvinaista. Eli jää potilaan kanssa väittely väliin, viinaa on juotu. Päästään suoraan keskustelemaan määristä ja mitäs nyt tehdään.
Tietenkin testin teettäminen pitää kertoa etukäteen ja syy perustella hyvin. Meillä 90% tapauksissa syynä on viinan juonnin pois sulku, että saadaan oikea diagnoosi. Tai sit potilas pyytää itse, kun on huolissaan juomisestaan. Ani harvoin epäillään päihteiden väärinkäyttöä.
Hah kerrankin alkaa tasa-arvoinen kohtelu alkoholin ja huumeiden käytön kanssa! Ei voi mennä niin että vapaa-ajan käyttö oli se sit huumeita tai alkoholia johtaa potkuihin töistä jos siellä ei päihtyneenä ole tai sitten kortin menettämiseen yms
hyvä vaan että menee samalle linjalle käytit sitten kaljaa,viinaa,kannabista,piriä,bentsoja tai psykedeelejä. Suomi on TASA-ARVON MAA ja näin sen pitääkin mennä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pelättävää sulla on? Oletko alkoholin suurkuluttaja?
Olin. Ja nyt pelkään ettei juomattomuudesta huolimatta arvo ole jostain syystä laskenut.
Tämänhän kerroin jo avauksessa.
Ap
Et sanaakaan kertonut avauksessa, että olisit ollut suurkuluttaja. Ilmeisesti juomattomuus 3 vk vanha yritys, kun ei kuuppa tuon enempää toimi.
Vierailija kirjoitti:
Hah kerrankin alkaa tasa-arvoinen kohtelu alkoholin ja huumeiden käytön kanssa! Ei voi mennä niin että vapaa-ajan käyttö oli se sit huumeita tai alkoholia johtaa potkuihin töistä jos siellä ei päihtyneenä ole tai sitten kortin menettämiseen yms
hyvä vaan että menee samalle linjalle käytit sitten kaljaa,viinaa,kannabista,piriä,bentsoja tai psykedeelejä. Suomi on TASA-ARVON MAA ja näin sen pitääkin mennä
Huumeet laittomia, alkoholi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pelättävää sulla on? Oletko alkoholin suurkuluttaja?
Olin. Ja nyt pelkään ettei juomattomuudesta huolimatta arvo ole jostain syystä laskenut.
Tämänhän kerroin jo avauksessa.
Ap
Et sanaakaan kertonut avauksessa, että olisit ollut suurkuluttaja. Ilmeisesti juomattomuus 3 vk vanha yritys, kun ei kuuppa tuon enempää toimi.
Täh 🤣
Vierailija kirjoitti:
Olen työterveyshoitaja. Tämä on hyvä testi sen vuoksi, että kohoaa vain alkoholia juomalla. Elimistön oma etanolituotanto on äärimmäisen harvinaista. Eli jää potilaan kanssa väittely väliin, viinaa on juotu. Päästään suoraan keskustelemaan määristä ja mitäs nyt tehdään.
Tietenkin testin teettäminen pitää kertoa etukäteen ja syy perustella hyvin. Meillä 90% tapauksissa syynä on viinan juonnin pois sulku, että saadaan oikea diagnoosi. Tai sit potilas pyytää itse, kun on huolissaan juomisestaan. Ani harvoin epäillään päihteiden väärinkäyttöä.
Alkoholin suurkuluttaja valehtelee aina sen alkon todellisen määrän. Minä olen täysin tämän testin kannattaja. Samaten alkoholisti vähättelee alkoholin määrää.
On eri asia juoda perskännit 5-6 kertaa vuodessa kuin joka päivä lipittää pullo punaviiniä tai six päkki alkoholia.
Erityisesti ammateissa, joissa on vastuussa muiden turvallisuudesta. Ja näissä usein esiintyy alkoholismia enemmän kuin toimistotyöläisellä. On eri asia olla laivan kapteeni, liikennelentäjä, rekkakuski tai vastaava ammattihenkilö kuin istua 8-16 toimistohuoneessa näpyttelemässä tietokonetta. Toki siinäkin voi olla tehtäviä, joissa virheet maksavat ihmishenkiä.
Minulla oli tulos alle 0,05. Vaikka tiesin, että en ole käyttänyt alkoholia (vuosiin), niin silti pelotti, että tulee virheellinen tulos. Sitäkin tapahtuu.
Näytteen ottaja meinasi pyyhkäistä ihon ennen näytteenottoa alkoholilla, mutta onneksi huomasi virheensä. Siitäkin saattaa tulla virheellinen tulos!!